Dörr på T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
stockholm79

Dörr på T-Centralen

Inlägg av stockholm79 »

Läste precis Skyscraper City och såg en bild på en dörr på spårsidan på T-Centralen.
Förklaring?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
LÅ1

Re: Dörr på T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

stockholm79 skrev:Läste precis Skyscraper City och såg en bild på en dörr på spårsidan på T-Centralen.
Förklaring?

/or
Den dörren har jag också funderat på!
Fin reklam för Stockholm på den länkade sidan!
T-RöD

Inlägg av T-RöD »

Förmodligen ett utrymme mellan berget och väggen bara :D
Johan A

Inlägg av Johan A »

Kan de vara dörr till dom hemmliga tunlarna som ska finnas ? Man ska kunna komma til Odenplan har jag läst . Vet nån om detta ? Dom ska inte va hemmliga lägnre så det går bra att berätta nu .
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Johan A skrev:Kan de vara dörr till dom hemmliga tunlarna som ska finnas ? Man ska kunna komma til Odenplan har jag läst . Vet nån om detta ? Dom ska inte va hemmliga lägnre så det går bra att berätta nu .
Visst är det så. Dörren på bilden är en typisk s.k. kungsdörr som kan ses på ett flertal stationer. Till modellen är den väldigt lik de gamla lönndörrar som finns i alla de kungliga slotten och (det här vart strängt hemligt fram till för bara några år sedan) faktiskt sitter ihop med många av de nyare gångarna. Just den här dörren på T-centralen sitter faktiskt ihop med en gång som mynnar ut i Bernadotte-biblioteket på Stockholms slott! Tyvärr används dörrarna numera väldigt sällan sedan den tragiska olyckan då den förre kungen steg ner på spåret vid Mariatorget och dog efter att ha kommit åt strömskenan.

Bild

Vad gäller den hemliga gången mellan T-centralen och Odenplan så kan den skönjas i mörkret när man åker med tåg på gröna linjen norrut från T-centralen, bl.a. i närheten av stationerna Hötorget och S:t Eriksplan. Den påstås vara försedd med någon sorts järnvägsspår och det ryktas även att det förekommer trafik med någon av form av tunnelbana men det är inget man kan se från tåget.
rojje

Inlägg av rojje »

NerdBoy skrev: Visst är det så. Dörren på bilden är en typisk s.k. kungsdörr som kan ses på ett flertal stationer. Till modellen är den väldigt lik de gamla lönndörrar som finns i alla de kungliga slotten och (det här vart strängt hemligt fram till för bara några år sedan) faktiskt sitter ihop med många av de nyare gångarna. Just den här dörren på T-centralen sitter faktiskt ihop med en gång som mynnar ut i Bernadotte-biblioteket på Stockholms slott! Tyvärr används dörrarna numera väldigt sällan sedan den tragiska olyckan då den förre kungen steg ner på spåret vid Mariatorget och dog efter att ha kommit åt strömskenan.

Vad gäller den hemliga gången mellan T-centralen och Odenplan så kan den skönjas i mörkret när man åker med tåg på gröna linjen norrut från T-centralen, bl.a. i närheten av stationerna Hötorget och S:t Eriksplan. Den påstås vara försedd med någon sorts järnvägsspår och det ryktas även att det förekommer trafik med någon av form av tunnelbana men det är inget man kan se från tåget.
:lol: :D :lol:
ragge s

Inlägg av ragge s »

rojje skrev:
NerdBoy skrev: Visst är det så. ...
...
:lol: :D :lol:
Man ska inte skriva "jag instämmer"-inlägg, men det sk*ter jag i nu:

Jag instämmer med rojje!
Kul både bild och text!

/ragge s
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Jag gillar Skyscraper-postningen, killen/tjejen har ju humor!
Verkar som du har lite över också, Calle ;-)

Vad jag inte fattar är varför Kungen har en tunnel för att komma ut mitt i rulltrappan i Skarpnäck?!

/M
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

mickeb skrev:Vad jag inte fattar är varför Kungen har en tunnel för att komma ut mitt i rulltrappan i Skarpnäck?!
Man kan lätt tro att det är så att kungen har byggt en tunnel till rulltrappan men i själva verket är det tvärtom, när man byggde rulltrappan återanvände man den hemliga nedgången som kungarna använt i hundratals år. Skarpnäcks gård ägdes ju som bekant länge av den högadliga ätten Oxenstierna och de olika kungarna har genom åren varit flitiga gäster i den lantliga idyllen. Det närbelägna Skarpa äng har tidvis fungerat som förläggningsplats för Södermanlands regemente och då passade det bra för kungen att osedd kunna ta sig från sitt tält till nattliga partaj på gården, och sedan lika osedd tillbaka igen på morgonkvisten.

Numera används tunneln mest när kungen har varit ute och joggat i trakterna av Ältasjön och plankar direkt ner i rulltrappan för att slippa köpa månadskort.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.

Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
Professionell tyckare
Godday

Inlägg av Godday »

Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.

men tillhörde inte skåne danmark på 70-talet?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Godday skrev:
Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.

men tillhörde inte skåne danmark på 70-talet?
Tänkte inte på det... Jag menade naturligtvis 1970-talet. Då var det mig veterligen svenskt.
Professionell tyckare
Berit

Inlägg av Berit »

Nä det var danskt till 1982. Men det var hemmligt. Därför fanns det en tunnel mellan Köpenhamn och Osby så att den danske kungen kunde åka med ett hemmligt tåg och träffa den svenske som hade en tunnel ända från Stockholm. Men den var ännu hemmligare.
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Usch vad man är manipulerad. Jag har blivit itutad att Danmark inte har någon kung. Eller möjligen att han heter Margrethe. Skönt att någon kan lätta på dimman.
:D Tobba
Berit

Inlägg av Berit »

Det är också jätte hemmligt. Egentligen heter han Maragareto, men är transa.
JDS

Inlägg av JDS »

Fast det var ju bara de två manövervagnarna litt UB3Y som verkligen var tvåvånings. Resten av fordonen hade bara en våning...
Torkel
Kontakt:

Inlägg av Torkel »

Nja, som JDS skrev var det ju inte tvåvånings mer än i ändarna. Därav "real doubbledecker" - lite har man ju lärt sig sen man först hittade detta forum :P
Kantorn skrev:Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.

Tackar :)

/Han som tog fotona och gjorde tråden på SSC.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Torkel skrev:
/Han som tog fotona och gjorde tråden på SSC.
'

Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:
http://static.flickr.com/18/89019868_eed1620365_o.jpg

Det ser ut som Narvavägen med Djurgårdsbron i bakgrunden, men ändå inte...
Bantekniker
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bobjörk skrev:Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:

Jag tycker det ser ut som "mittenfilen" på Narvavägen. De vanliga (enkelriktade) körfälten för bilarna skymtar bakom trädraderna till vänster och till höger.

Vem vet, kanske vi kan se spårvagnsspår även i förgrunden på den här platsen inom en inte alltför avlägsen framtid? :)
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

NerdBoy skrev:
Bobjörk skrev:Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:

Jag tycker det ser ut som "mittenfilen" på Narvavägen. De vanliga (enkelriktade) körfälten för bilarna skymtar bakom trädraderna till vänster och till höger.

Vem vet, kanske vi kan se spårvagnsspår även i förgrunden på den här platsen inom en inte alltför avlägsen framtid? :)
Ja, vem vet :)

Ja... mittenfilen måste det vara...
Bantekniker
Skriv svar