Dörr på T-Centralen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Dörr på T-Centralen
Läste precis Skyscraper City och såg en bild på en dörr på spårsidan på T-Centralen.
Förklaring?
/or
Förklaring?
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Dörr på T-Centralen
Den dörren har jag också funderat på!stockholm79 skrev:Läste precis Skyscraper City och såg en bild på en dörr på spårsidan på T-Centralen.
Förklaring?
/or
Fin reklam för Stockholm på den länkade sidan!
Visst är det så. Dörren på bilden är en typisk s.k. kungsdörr som kan ses på ett flertal stationer. Till modellen är den väldigt lik de gamla lönndörrar som finns i alla de kungliga slotten och (det här vart strängt hemligt fram till för bara några år sedan) faktiskt sitter ihop med många av de nyare gångarna. Just den här dörren på T-centralen sitter faktiskt ihop med en gång som mynnar ut i Bernadotte-biblioteket på Stockholms slott! Tyvärr används dörrarna numera väldigt sällan sedan den tragiska olyckan då den förre kungen steg ner på spåret vid Mariatorget och dog efter att ha kommit åt strömskenan.Johan A skrev:Kan de vara dörr till dom hemmliga tunlarna som ska finnas ? Man ska kunna komma til Odenplan har jag läst . Vet nån om detta ? Dom ska inte va hemmliga lägnre så det går bra att berätta nu .

Vad gäller den hemliga gången mellan T-centralen och Odenplan så kan den skönjas i mörkret när man åker med tåg på gröna linjen norrut från T-centralen, bl.a. i närheten av stationerna Hötorget och S:t Eriksplan. Den påstås vara försedd med någon sorts järnvägsspår och det ryktas även att det förekommer trafik med någon av form av tunnelbana men det är inget man kan se från tåget.
NerdBoy skrev: Visst är det så. Dörren på bilden är en typisk s.k. kungsdörr som kan ses på ett flertal stationer. Till modellen är den väldigt lik de gamla lönndörrar som finns i alla de kungliga slotten och (det här vart strängt hemligt fram till för bara några år sedan) faktiskt sitter ihop med många av de nyare gångarna. Just den här dörren på T-centralen sitter faktiskt ihop med en gång som mynnar ut i Bernadotte-biblioteket på Stockholms slott! Tyvärr används dörrarna numera väldigt sällan sedan den tragiska olyckan då den förre kungen steg ner på spåret vid Mariatorget och dog efter att ha kommit åt strömskenan.
Vad gäller den hemliga gången mellan T-centralen och Odenplan så kan den skönjas i mörkret när man åker med tåg på gröna linjen norrut från T-centralen, bl.a. i närheten av stationerna Hötorget och S:t Eriksplan. Den påstås vara försedd med någon sorts järnvägsspår och det ryktas även att det förekommer trafik med någon av form av tunnelbana men det är inget man kan se från tåget.



Man kan lätt tro att det är så att kungen har byggt en tunnel till rulltrappan men i själva verket är det tvärtom, när man byggde rulltrappan återanvände man den hemliga nedgången som kungarna använt i hundratals år. Skarpnäcks gård ägdes ju som bekant länge av den högadliga ätten Oxenstierna och de olika kungarna har genom åren varit flitiga gäster i den lantliga idyllen. Det närbelägna Skarpa äng har tidvis fungerat som förläggningsplats för Södermanlands regemente och då passade det bra för kungen att osedd kunna ta sig från sitt tält till nattliga partaj på gården, och sedan lika osedd tillbaka igen på morgonkvisten.mickeb skrev:Vad jag inte fattar är varför Kungen har en tunnel för att komma ut mitt i rulltrappan i Skarpnäck?!
Numera används tunneln mest när kungen har varit ute och joggat i trakterna av Ältasjön och plankar direkt ner i rulltrappan för att slippa köpa månadskort.
Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.
Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
Professionell tyckare
men tillhörde inte skåne danmark på 70-talet?Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.
Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
Tänkte inte på det... Jag menade naturligtvis 1970-talet. Då var det mig veterligen svenskt.Godday skrev:men tillhörde inte skåne danmark på 70-talet?Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.
Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
Professionell tyckare
Fast det var ju bara de två manövervagnarna litt UB3Y som verkligen var tvåvånings. Resten av fordonen hade bara en våning...Kantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.
Nja, som JDS skrev var det ju inte tvåvånings mer än i ändarna. Därav "real doubbledecker" - lite har man ju lärt sig sen man först hittade detta forumKantorn skrev:Scyscraper-personen hade väl en felaktig uppgift i alla fall? Vederbörande skrev att tåget på bilden (pinsamt - glömt - C40?) är det första dubbeldäckartåget i Sverige. Det är fel. Kamelen kom först, dieseltåg som bl a gick i Skåne på 70-talet.

Kantorn skrev:Annars verkligt underhållande guidning i Stockholm.
Tackar

/Han som tog fotona och gjorde tråden på SSC.
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
'Torkel skrev:
/Han som tog fotona och gjorde tråden på SSC.
Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:
http://static.flickr.com/18/89019868_eed1620365_o.jpg
Det ser ut som Narvavägen med Djurgårdsbron i bakgrunden, men ändå inte...
Bantekniker
Jag tycker det ser ut som "mittenfilen" på Narvavägen. De vanliga (enkelriktade) körfälten för bilarna skymtar bakom trädraderna till vänster och till höger.Bobjörk skrev:Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:
http://static.flickr.com/18/89019868_eed1620365_o.jpg
Det ser ut som Narvavägen med Djurgårdsbron i bakgrunden, men ändå inte...
Vem vet, kanske vi kan se spårvagnsspår även i förgrunden på den här platsen inom en inte alltför avlägsen framtid?

-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Ja, vem vetNerdBoy skrev:Jag tycker det ser ut som "mittenfilen" på Narvavägen. De vanliga (enkelriktade) körfälten för bilarna skymtar bakom trädraderna till vänster och till höger.Bobjörk skrev:Vad bra. Då kanske du kan svara på var denna bild är tagen:
http://static.flickr.com/18/89019868_eed1620365_o.jpg
Det ser ut som Narvavägen med Djurgårdsbron i bakgrunden, men ändå inte...
Vem vet, kanske vi kan se spårvagnsspår även i förgrunden på den här platsen inom en inte alltför avlägsen framtid?

Ja... mittenfilen måste det vara...
Bantekniker