Helsingfors: Starten av linje 9 försenas ytterligare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Helsingfors: Starten av linje 9 försenas ytterligare

Inlägg av Piirka »

Dagens Helsingin Sanomat skriver:

Kod: Markera allt

Starten för byggandet av bansträckor för den nya linjen 9 skjuts upp. Orsaken till förseningen är ett EU-toppmöte inkommande höst. Trafikstarten skjuts upp från hösten 2007 till år 2008. Linjen skall i första skedet gå mellan Kirurgen (Skarpskyttegatan) och Östra Böle (i andra skedet förlängs linjen till Ilmala).

Då ändhållplatsen vid Kirurgen av kapasitetsskäl inte klarar av både linje 9 och 10, kommer tians ändhållplats att flyttas till Nylandsgatan vid Trekantsparken. Budgeten för byggandet har justerats. Tidigare uppskattades kostnaderna till 9,4 milj. euro, nu ligger summan vid 13 milj. euro (ca 87,5 milj. -> 121 milj. SEK). 
Än en gång har byggandet skjutits upp :x Och vilket svepskäl! Inte undra på att motståndet mot EU växer häri landet.

Intressant är däremot flyttandet av tian bort från Kirran. Tidigare planerades flyttandet så att varannan tur på tian skulle trafikera från Eira (från nuvarande ändhållplats på 1A) via Femkanten och Bulevarden till Skillnaden och vidare mot Lillhoplax. Övriga turer skulle trafikeras mellan Skillnaden och Lillhoplax (som en ny linje 10B). Nu får vi alltså ingen ny linje 10B, då alla turer på tian kommer att trafikera mellan Skillnaden och Lillhoplax.

Piirka
---------------
Språklektion 52 i Mumindalen

barfotahelsingforsare - fattiga helsingforsare, som ej har råd med skor... :D nix, utan: född och uppvuxen i Helsingfors
Nima
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 14 februari 2005 19:11
Ort: Kista, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Nima »

Vet du om det finns några planer på dragningar mot Vanda?
Jag har nämligen släktingar där...
Vet att man kan åka pendeln dit.
Yeah!
LONG LIVE ROCK'N'ROLL ! ! ! ! !
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Nima skrev:Vet du om det finns några planer på dragningar mot Vanda?
Jag har nämligen släktingar där...
Vet att man kan åka pendeln dit.
Inte spårvagn från Helsingfors, men väl lokal- (pendel)tåg. Ringbanan (tidigare Marjabanan) planeras som en förlängning från Vandaforsen på Mårtensdalsbanan till stambanan norr om Sandkulla. Tågen på linjerna M och I kopplas då ihop. Ringbanan planeras att gå från Vandaforsen via stationerna Veckal (strax norr om Ring 3), Petas, Kivistö, Lappböle, Vinikby (invid Horslabergen), Aviapolis (i närheten av flygmuseet), Flygterminal, Rödsand och Asola (Leinelä på finska) till stambanan söderut. Tidigare planerades Marja-banan att gå under de två sydväst-nordost-gående start/landningsbanorna.

Sträckan (8,1 km av totalt 18 km) mellan Mossaberget och Tusbyleden skall byggas underjordisk, så att stationerna mellan Vinikby och Rödsand (inkl.) är underjordiska. Byggstart planeras till år 2008.

Om jag inte minns fel, så har Vanda stad fastlagit en stadsplan där mark har reserverats för en snabbspårväg mellan Dickursby och flygfältet. Det mest konkreta i den här planen är ett brett gräsmattefält mellan gångbanan och körfälten på Hagelstamsvägen i Herrgårdsforsen (nära köphelvetet Jumbo) mellan Backas och Rosendal.

För länge sen planerades en förlängning av metron från Mellungsbacka mot Håkansböle i östra Vanda. En annan plan, som glömts bort för länge sedan, är Heli-banan. Den skulle utgå från stambanan strax norr om Mosabacka och gå vidare mot Borgåhållet via Jakobacka (i Helsingfors) och Fagersta i Vanda). Heli-banan verkar än mer utopistisk iom öppnandet av genbanan Kervo-Lahtis nu på hösten. Ytterligare en utopistisk bana är Klövskogsbanan. Den skulle utgå från Petas eller Kivistö (på Ringbanan) mot Klövskog (Klaukkala på finska) i Nurmijärvi.

Piirka
---------------
Språklektion 56 i Mumindalen

batongbröd - bagett
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 25 juni 2011 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

En länk till ett pdf-dokument (på svenska, 1606 Kb) om Ringbanan finns här.

En intressant detalj i planerandet av Ringbanan är flyttandet av bansträckningen med 60 meter österut i Petas. Orsaken till flyttandet är ett område med flygekorrar. Den ursprungliga sträckningen gick över ett revirområde. Finska banförvaltningsverket har gett ut ett pdf-blad (1,14 Mb), som finns här. Kartan är på finska, men här är några översättningar:

Vantaankoski - Vandaforsen
Vehkala - Veckal
Ratalinjan tarkistus - Reviderad bansträcka
Yleissuunnitelma - Generalplan
Liito-orava-esiintymä - område med flygekorrar
Klaukkalan ratavaraus - markreservation för banan mot Klövskog

Jag skall kolla fler länkar, men först måste John Blund göra sitt.

Piirka
---------------
Språklektion 57 i Mumindalen

batteri - värmeelement, radiator
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Pillrade ihop några kartor för åren 2010-2050. De finns på ett pdf-dokument på SAD:s hemsida. Dokumentet är bara på finska, så därför allt detta pillrande. Alla kartorna är visioner från år 2002. Metron är orange, stadsbanorna svarta, snabbspårvägarna blå och fjärrtågslinjerna gröna.

Vi börjar med karta 1
Bild

På kartan ser ser vi att Ringbanan färdig är färdig år 2010. Dessutom har stadsbanan förlängts från Alberga (i Esbo) mot Kyrkslätt. Tölömetron går mellan Kampen och Böle via Tölö och Mejlans.

Nu är det år 2006. Visionen förblir en utopi. Tid och pengar saknas för att alla tre banorna (totalt 4-5 mil) skulle stå klara om fyra år.

Vidare till årets 2015 karta:
Bild

Nu står Joker-banan klar. Dagens Jokerbusslinje 550 har ersatts av en snabbspårvägslinje Westend-Hagalund-Alberga (omstigning till lokaltågen)-Hoplax (Haga, lokaltåg)-Månsas-Åggelby (lokaltåg) till-Vik-Östra Centrum (omstigning till metron). Joker-banan planerades redan år 1990, men politikerna och myndigheterna ansåg att resandeströmmen inte är tillräcklig för denna bana på 21 km.

Kartvision anno 2020:
Bild

Metron mot Mattby i Esbo är byggd antingen via Tölö-Munksnäs eller från Gräsviken via Drumsö. Esbopolitikerna skall senare i år ta ställning till metron (via Drunsö). Kostnadskalkylen uppgår till dryga 400 milj. euro (nästan 4 miljarder SEK). Helsingfors står för ca 20-25 %, Esbo för ca 50 % och staten för resten. Stationer byggs i Drumsö, ev. i Björkholmen (väster om Drumsö), Otnäs, Hagalund, Solhöjden och Mattby.

En folkrörelse lobbar för snabbspårväg, som skulle kosta hälften av vad metron kostar. Intressanta tider på kommande!


Vidare till år 2030:
Bild

Här har det verkligen hänt. Tre snabbspårvägslinjer har byggts:

HO - från Hagalund via Olars mot stadsbanan (tydligen omstigningen i Grankulla)
DÖ - från Östra Centrum mot Degerö i östra Helsingfors
DF - Dickursby-Flygfältet

Flygfältet knyts till fjärrtrafiken via en högfartsbana från Böle/Kottby mot Tusby och genbanan Kervo-Lahtis resp. Kervo-Riihimäki

Stadsbanan från Petas mot Klövskog. Blir denna en "duo-bana" då Mårtensdals-, Ring- och stambanans stadsbana från Sandkulla söderut byggs om till metro? Till "Ringmetron" byggs en helt ny sträcka Tölö-Hoplax. SAD tycks föredra den norligare sträckningen Esbo och Helsingfors emellan.

Dag för den nästsista årgångsvisionen:
Bild

I södra Esbo byggs en snabbspårvägslinje från Olars mot Stensvik. I västra Esbo byggs en stadsbaneaktig järnväg mot Nummela. Den här sträckan skulle byggas som den sk. Elsa-banan, en genbana Esbo-Lojo-Salo för fjärrtågen mot Helsingfors-Åbo. Elsa byggdes aldrig, istället upprustades den gamla strandbanan via Kyrkslätt och Karis mot Salo.

Likaså återfår Borgå (dryga 5 mil öster om Helsingfors) persontrafik. Lokaltågen Kervo-Borgå lades ned ca. år 1981. Museitåg trafikerar banan nuförtiden om somrarna.

Dickursby- och Degerösnabbspårvägarna knyts ihop med en ny snabbspårvägslinje.

Metron förlängs från Mellungsbacka mot Ostersundom i Södra Sibbo.

Om 44 år ser spårtrafikspindelnätet ut så här:
Bild

Stensviksbanan får en snabbspårvägsgren mot Esbo centrum. Alberga (i östra Esbo) och flygfältet knyts ihop med en snabbspårväg via Myrbacka/Mårtensdal. Den tredje snabbspårvägsbanan byggs från Helsingfors centrum mot Degerö. Om metron har byggts via Tölö-Munksnäs till Hagalund, så torde en snabbspårväg byggas vid det här skedet Helsingfors-Hagalund via Drumsö (den streckade linjen på kartan). Eller så vice versa (metron via Drumsö och snabbspårväg via Munksnäs).
Snabbspårvägslinjen går i båda fallen som en ringlinje Helsingfors centrum-Hagalund-Alberga-Flygfältet-Dickursby-Degerö-Helsingfors centrum.

Den fjärde banan är den sk. "nya Elsa-banan", dvs. fjärrbanan från flygfältet mot Salo och Åbo via Tusby och Nurmijärvi.

Piirka
---------------
Språklektion 58 i Mumindalen

batting - en 2x4 tums planka
Senast redigerad av Piirka den fredag 10 februari 2006 0:56, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Piirka skrev:Pillrade ihop några kartor för åren 2010-2050. De finns på ett pdf-dokument på SAD:s hemsida. Dokumentet är bara på finska, så därför allt detta pillrande. Alla kartorna är visioner från år 2002
Intressant, men för en som inte är så insatt i Helsingfors trafikgeografi så skulle kartorna bli lättare att förstå om du också valde någon färgkodning för de olika banslagen (järnväg, tunnelbana, spårväg) så blir det lättare att hålla isär vilka alternativ som är vilka.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Anders Norén skrev: Intressant, men för en som inte är så insatt i Helsingfors trafikgeografi så skulle kartorna bli lättare att förstå om du också valde någon färgkodning för de olika banslagen (järnväg, tunnelbana, spårväg) så blir det lättare att hålla isär vilka alternativ som är vilka.

Anders
Sagt och gjort. En överraskning var att antalet Kb sjönk hos färgversionerna. B. Gates kommer alltid med de konstigaste överraskningarna :wink:

Kom på ett par länkar gällande metroplaner från 1950-talet. På den tiden var Stockholms TUB1 en förebild för planeringen av metron i Helsingfors. År 1952 publicerades denna karta i en finsk tidning. Sju år senare publicerades en ny karta. Linjerna på kartan från 1959 bär en prägel av dagens existerande och eventuellt kommande linjer. En lista på de svenska namnen:

Munkkiniemeen - mot Munksnäs
Etelä-Kaarelaan - mot Kårböle
Tullinpuomi - Tullbommen
Taka-Töölö - Bortre Tölö
Töölöntori - Tölö Torg
Etu-Töölö - Främre Tölö
Kamppi - Kampen
Keskusasema - Centalstationen ("M-centralen")
Viiskulma - Femkanten
Erottaja - Skillnaden
Kruunuhaka - Kronohagen
Hakaniemi - Hagnäs
Haapaniemi - Aspnäs
Helsinginkatu - Helsingegatan
Sörnäinen - Sörnäs
Kulosaari - Brändö
Käpylään - mot Kottby
Vartiokylään - mot Botby

Skall kanske under veckoslutet pillra fram en karta över metroplanerna med 108 stationer och nästan 7 mil linjesträckningar.

Piirka
---------------
Språklektion 59 i Mumindalen

bebé - rund liten glaserad bakelse med smörkrämsfyllning
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Förresten, en "dum fråga", finns det några förberedda men aldrig använda tunnelbanenedgångar i Helsingfors? När jag var där 1992 så såg jag något jag bestämde mig för var just aldrig använda tunnelbanenedgångar. Minnet sviker, men det kan ha varit i Tölö, i närheten av Tempelkyrkan. (Då visste jag ingenting om Helsingforsmetron - nu vet jag nästan ingenting...)

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 25 juni 2011 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Anders Norén skrev:Förresten, en "dum fråga", finns det några förberedda men aldrig använda tunnelbanenedgångar i Helsingfors? När jag var där 1992 så såg jag något jag bestämde mig för var just aldrig använda tunnelbanenedgångar. Minnet sviker, men det kan ha varit i Tölö, i närheten av Tempelkyrkan. (Då visste jag ingenting om Helsingforsmetron - nu vet jag nästan ingenting...)

Anders
Jo, det gör det. Metron skulle på 1960-talet dras kors och tvärs i Helsingfors. Köpcentret i Munkshöjden byggdes då och i det stora metroivret byggdes ett utrymme för en biljetthall i källarplanet.

Vid Järnvägstorget schaktades en tunnel/plattformssektion i början av 1970-talet. Mitt i allt beslöt man att föra metrolinjen djupare (den ligger nu dryga 20 meter under gatuplan) och den tidigare sprängda sektionen blev således överflödig. Överloppstunneln har fungerat som en sqashhall, vad den nu används till - det vet inte jag.

En andra metrolinje planerades att gå som en U-formad linje genom centrala Helsingfors. Kampen och Hagnäs skulle fungera som omstigningstationer. Då Kampens station schaktades, förbereddes byggandet av den andra linjen genom att man sprängde ca 100-150 m lång tunnel/plattformssektion i 90 graders vinkel under den nuvarande plattformshallen. Till höger på denna bild ser vi en glasvägg. Bakom glasväggen finns det område som reserverats för trapporna ner till den undre plattformshallen. Nu används området som en utställningsvitrin.

Jag funderade på vilken "ingång" du sett nära Tempelplatsens kyrka. Kom just på det. Du menar säkert den där "glasburen" vid idrottsplanen invid hörnet av Runebergs- och Luthergatorna. Den ingången går ner till ett helt vanligt skyddsrum.

Piirka
---------------
Språklektion 61 i Munindalen

befolkningsskydd - skyddsrum
Senast redigerad av Piirka den fredag 10 februari 2006 23:04, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Norén
Inlägg: 1215
Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
Ort: Förorten

Inlägg av Anders Norén »

Piirka skrev:
Anders Norén skrev:Förresten, en "dum fråga", finns det några förberedda men aldrig använda tunnelbanenedgångar i Helsingfors? När jag var där 1992 så såg jag något jag bestämde mig för var just aldrig använda tunnelbanenedgångar. Minnet sviker, men det kan ha varit i Tölö, i närheten av Tempelkyrkan. (Då visste jag ingenting om Helsingforsmetron - nu vet jag nästan ingenting...)

Anders
Jag funderade på vilken "ingång" du sett nära Tempelplatsens kyrka. Kom just på det. Du menar säkert den där "glasburen" vid idrottsplanen invid hörnet av Runebergs- och Luthergatorna. Den ingången går ner till ett helt vanligt skyddsrum.
Åh. Glasbur, ja, det låter väldigt bekant. Synd att det var något så prosaiskt som ett skyddsrum. :wink:

Nästa gång jag är i Helsingfors måste jag åka lite tunnelbana.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Johan Eriksson skrev:Ovanligt intressant Piirka :D
Jag ska formulera lite frågor om kartorna när jag är lite piggare men det som slår mig först och främst är skillnaden mellan Helsinki resp Sthlm. Även om medlen saknas så är själva ambitionen att göra en väl genomtänkt etapputbyggnadsplan något jag aldrig sett i Stockholm i modern tid, en klar tankeställare :!:
Jo, att lägga upp etapplaner - det är man duktig på i Helsingfors :D Startade en ny tråd om etapplaner genom åren 1918 till 2002. Då vi kommit fram till år 2002, tycker jag att de delar i denna tråd, som inte har med spårvägslinje 9 att gör kunde flyttas till den nya tråden. Jag messar när det blir dags.

Piirka
---------------
Språklektion 62 i Mumindalen

beivra - uppmuntra
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Stadsfullmäktige i Helsngfors beslöt i onsdags (den 1 mars) att de nyare ledspårvagnarna (42 st. byggda åren 1983-87) förses med en låggolvsmellandel.

Kollektivtrafiknämnden i samma stad beslöt igår (den 2 mars) att spårvägsspår dras i Kampenområdet. Jag ritade en karta över den planerade sträckan mellan Mannerheimvägen och Arkadiagatan förbi Kampens metrostation:

Bild

På en större del av Arkadiagatan läggs spårvägstrafiken ned. Backen uppför Simonsgatan mot Kampen kan vålla besvär speciellt i lövhalkan och vintertid. Låggolvsvagnarna kan få problem med den vida S-kurvan mellan Simonsgatan och Urho Kekkonens gata. Kollektivtrafiken remitterade för återberedning förslaget om en linjeändring. Treorna skulle flyttas från Arkadiagatan-Runebergsgatan till Mannerheimvägen norrut och sjuorna från Mannerheimvägen till den nya Kampensträckan och vidare mot Runebergsgatan.

Piirka
---------------
Språklektion 103 i Mumindalen

boiler ['båilär] - varmvattensberedare
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Det är faktiskt ganska betydelsefullt att Kampen-spårvägen äntligen kommer att byggas. Den har varit med i nästan alla utbyggnadsplaner sedan början av 1980-talet (eller redan tidigare...), i en form eller annan. Ett rykte finns att spåren på Arkadiegatan blir kvar som en reservförbindelse. Oklart är däremot, hur kommer trafiken på Kampenlinjen att ordnas i korsningen Mannerheimvägen/Simonsgatan. Ett alternativ är att vagnarna fortsätter från Simonsgatan till Brunnsgatan och vidare till Alexandersgatan, via en ny förbindelse, troligtvis på Centralgatan.

Om metroplanerna:

Det är alltid lätt att diskutera om nya visioner om ett omfattande tunnelbanenät. Sanningen är ändå att de visioner som HST har kommit fram med med flera nya linjer är rena fantasier, inget annat. Linjen till Mattby kostar hela 452 millioner euro, dvs. ungefär 4,1 milliarder kronor. Det är väl klart att flera så pass stora projekt inte kan realiseras i den närmaste framtiden (=50+ år). Bakgrunden till andra metroplaner är att Esbo har haft ett väldigt reserverad inställning mot metron, och om Esbo säger nej, är det lättare att bygga ut metron annanstans nu när Tölö-Bölelinjen redan har visionerats.

Johannes
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Kostnaderna för byggandet av nian har ökat avsevärt. Nu är budjeten för fas I (Kirurgen-Östra Böle) 13 milj. euro (122 milj kronor). Men å andra sidan är kostnaderna för fas II (Östra Böle-Ilmala) lägre än tidigare budjeterat. Byggnadskontoret kom i onsdags (den 3 maj) med ultimatum att byggkostnaderna måste omfördelas mellan de olika parterna. Ärendet drogs därefter bort från kollektivtrafiknämndens föredragningslista dagen därpå.

Men på annat håll ser vi ljus i tunneländan. I torsdags beslöt kollektivtrafiknämnden med rösterna 5-4 att spår byggs på Mikaelsgatan:

Bild

Beslutet om byggandet av spår i Kampen måste underställas stadsstyrelsen. Nämnden gav ett bifallande utlåtande för bygget.

Piirka
---------------
Språklektion 252 i Mumindalen

fiskräs - fiskrens, -avfall
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den lördag 25 juni 2011 16:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Johan Eriksson skrev:Är inte den planerade Kampensträckningen delvis ett återöppnande av linje 6 till Maria som lades ner 1959 (men som jag trodde försvann 1967 pga felaktig karta, se annan tråd)?
Nej. Sträckan som försvann gick ett-två kvarter söderut, på Kalevagatan (parallellt med Simonsgatan, ett kvarter mellan gatorna) - Annegatan - Eriksgatan (parallellt med U. Kekkonens gata, två kvarter mellan gatorna). Om nu den nuvarande hamnbanans schakt byggs om till spårväg, så kommer den i såfall att gå i 90 graders vinkel mot Lappviksgatan (där sexan gick fram till år 1959).

Piirka
---------------
Språklektion 253 i Mumindalen

fixvärdemärke = ett "evighetsfrimärke", som kan användas även efter en förhöjning av portot
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Piirka skrev:
Om jag inte minns fel, så har Vanda stad fastlagit en stadsplan där mark har reserverats för en snabbspårväg mellan Dickursby och flygfältet. Det mest konkreta i den här planen är ett brett gräsmattefält mellan gångbanan och körfälten på Hagelstamsvägen i Herrgårdsforsen (nära köphelvetet Jumbo) mellan Backas och Rosendal.


Piirka
---------------
Språklektion 56 i Mumindalen

batongbröd - bagett
Så det är tänkt att de som kommer med flyg ska åka spårvagn till Dickursby för att där byta till tåg till Helsingfors? Kan det verkligen bli konkurrensmässigt mot bil- och busstrafiken? Ur den synvinkeln borde järnvägen istället dras via flygplatsen, likt Arlanda, för att få fler att ta tåget. Då har man förbindelse även norrifrån, och stora delar av finländarna har kontakt med flyget på en timme eller mindre.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:?: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Olle skrev:
Piirka skrev:Om jag inte minns fel, så har Vanda stad fastlagit en stadsplan där mark har reserverats för en snabbspårväg mellan Dickursby och flygfältet.
Så det är tänkt att de som kommer med flyg ska åka spårvagn till Dickursby för att där byta till tåg till Helsingfors? Kan det verkligen bli konkurrensmässigt mot bil- och busstrafiken? Ur den synvinkeln borde järnvägen istället dras via flygplatsen, likt Arlanda, för att få fler att ta tåget. Då har man förbindelse även norrifrån, och stora delar av finländarna har kontakt med flyget på en timme eller mindre.
Några meddelanden uppåt finns kartor över planerna de kommande åren. Om knappa 10 år skall det vara möjligt att ta lokaltåget mot flygplatsen via Ringbanan. En kompletterande snabbspårväg mellan Dickursby och flygplatsen planeras till år 2030. Då skall även en "Arlandabana" vara färdigställd. Snabbspårvägen är mera till för lokalresor i Vanda, speciellt om "(Arl)Vanda"-banan (fjärrtågsbanan) byggs. Fjärrtågen kommer då att trafikeras under flygplatsen istf. dagens Dickursby.

Det finns nog många om och men för att nätverket ser ut som på kartan för år 2030. Vanda stad har ganska så länge haft problem med ekonomin, staden är den "fattigaste" av regionens fyra kommuner. Byggandet av snabbspårväg står därför inte på listan över projekt, som prioriseras.

Luftfartsverket är mån om att folk tar bilen till flygfältet. Parkeringsavgifterna är en mjölkko för verket. Här för några dagar sedan aviserades det att ytterligare ett parkeringshus skall byggas.

Nya fjärrtågsbanor? Ja, tack. Men tyvärr nog en utopi, då pengarna inte vill räcka ens till för underhåll av existerande banor. En tidsbomb tickar iom att de banor som byggdes/upprustades på 1960/70-talen kommer att kräva en upprustning med det snaraste. Genom ekonomiska sparprogram har man i åratal hyvlat i genomsnitt 0,9-1,0 miljarder kronor från den summa som hade behövts för upprustning. Tjälskador om vårarna och rälskador nästan året om bidrar till fartbegränsning. Förseningarna i fjärrtrafiken sprids som en tsunami och de kan även bidra till förseningar i lokaltågstrafiken i Helsingfors.

Delen av befolkningen, som skulle gynnas av en (Arl)Vanda-bana, är nog kanske lite mindre. Om tidsgaffeln utökas till 90 minuter, då kan man påstå att en större del... Och om man på VR äntligen skulle få Pendolino-tågen att fungera problemfritt... men "Made in Italy" är "Made in Italy". :twisted:
Olle skrev: Bild
Den interna (Vanda) linjen 62 är ett minne blott. Linje 61 trafikeras nuförtiden dygnet runt ända till Mellungsbacka. Regionlinjerna 616 och 617 är även de borta, liksom U-linjen 863 mot Kervo. RIP (Rest in one Piece).


Piirka
---------------
Språklektion 256 i Mumindalen

fjärrstudier resp. -undervisning - distansstudier resp. -undervisning
Skriv svar