Pillrade ihop några kartor för åren 2010-2050. De finns på ett pdf-dokument på SAD:s hemsida. Dokumentet är bara på finska, så därför allt detta pillrande. Alla kartorna är visioner från år 2002. Metron är orange, stadsbanorna svarta, snabbspårvägarna blå och fjärrtågslinjerna gröna.
Vi börjar med karta 1
På kartan ser ser vi att Ringbanan färdig är färdig år 2010. Dessutom har stadsbanan förlängts från Alberga (i Esbo) mot Kyrkslätt. Tölömetron går mellan Kampen och Böle via Tölö och Mejlans.
Nu är det år 2006. Visionen förblir en utopi. Tid och pengar saknas för att alla tre banorna (totalt 4-5 mil) skulle stå klara om fyra år.
Vidare till årets 2015 karta:
Nu står Joker-banan klar. Dagens Jokerbusslinje 550 har ersatts av en snabbspårvägslinje Westend-Hagalund-Alberga (omstigning till lokaltågen)-Hoplax (Haga, lokaltåg)-Månsas-Åggelby (lokaltåg) till-Vik-Östra Centrum (omstigning till metron). Joker-banan planerades redan år 1990, men politikerna och myndigheterna ansåg att resandeströmmen inte är tillräcklig för denna bana på 21 km.
Kartvision anno 2020:
Metron mot Mattby i Esbo är byggd antingen via Tölö-Munksnäs eller från Gräsviken via Drumsö. Esbopolitikerna skall senare i år ta ställning till metron (via Drunsö). Kostnadskalkylen uppgår till dryga 400 milj. euro (nästan 4 miljarder SEK). Helsingfors står för ca 20-25 %, Esbo för ca 50 % och staten för resten. Stationer byggs i Drumsö, ev. i Björkholmen (väster om Drumsö), Otnäs, Hagalund, Solhöjden och Mattby.
En folkrörelse lobbar för snabbspårväg, som skulle kosta hälften av vad metron kostar. Intressanta tider på kommande!
Vidare till år 2030:
Här har det verkligen hänt. Tre snabbspårvägslinjer har byggts:
HO - från Hagalund via Olars mot stadsbanan (tydligen omstigningen i Grankulla)
DÖ - från Östra Centrum mot Degerö i östra Helsingfors
DF - Dickursby-Flygfältet
Flygfältet knyts till fjärrtrafiken via en högfartsbana från Böle/Kottby mot Tusby och genbanan Kervo-Lahtis resp. Kervo-Riihimäki
Stadsbanan från Petas mot Klövskog. Blir denna en "duo-bana" då Mårtensdals-, Ring- och stambanans stadsbana från Sandkulla söderut byggs om till metro? Till "Ringmetron" byggs en helt ny sträcka Tölö-Hoplax. SAD tycks föredra den norligare sträckningen Esbo och Helsingfors emellan.
Dag för den nästsista årgångsvisionen:
I södra Esbo byggs en snabbspårvägslinje från Olars mot Stensvik. I västra Esbo byggs en stadsbaneaktig järnväg mot Nummela. Den här sträckan skulle byggas som den sk. Elsa-banan, en genbana Esbo-Lojo-Salo för fjärrtågen mot Helsingfors-Åbo. Elsa byggdes aldrig, istället upprustades den gamla strandbanan via Kyrkslätt och Karis mot Salo.
Likaså återfår Borgå (dryga 5 mil öster om Helsingfors) persontrafik. Lokaltågen Kervo-Borgå lades ned ca. år 1981. Museitåg trafikerar banan nuförtiden om somrarna.
Dickursby- och Degerösnabbspårvägarna knyts ihop med en ny snabbspårvägslinje.
Metron förlängs från Mellungsbacka mot Ostersundom i Södra Sibbo.
Om 44 år ser spårtrafikspindelnätet ut så här:
Stensviksbanan får en snabbspårvägsgren mot Esbo centrum. Alberga (i östra Esbo) och flygfältet knyts ihop med en snabbspårväg via Myrbacka/Mårtensdal. Den tredje snabbspårvägsbanan byggs från Helsingfors centrum mot Degerö. Om metron har byggts via Tölö-Munksnäs till Hagalund, så torde en snabbspårväg byggas vid det här skedet Helsingfors-Hagalund via Drumsö (den streckade linjen på kartan). Eller så vice versa (metron via Drumsö och snabbspårväg via Munksnäs).
Snabbspårvägslinjen går i båda fallen som en ringlinje Helsingfors centrum-Hagalund-Alberga-Flygfältet-Dickursby-Degerö-Helsingfors centrum.
Den fjärde banan är den sk. "nya Elsa-banan", dvs. fjärrbanan från flygfältet mot Salo och Åbo via Tusby och Nurmijärvi.
Piirka
---------------
Språklektion 58 i Mumindalen
batting - en 2x4 tums planka