Stockholms Tunnelbana och Krig

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Storuggla

Inlägg av Storuggla »

leprahamster skrev:Det går utan svårighet att ta sig ner på flera andra platser om det nu är dit man vill.
Skulle fienden marschera på kolonner från gamla stan in mot t-centralen? Njaaaaeeeeee INTE, det troliga är ju att när man är i stockholm så passar man på att ta den bekväma landvägen... vill man sen åt de som gömmer sig därnere så finns det en mängd olika sätt för mindre nogräknade krigsmakter, jag röstar stenhårt på vattnet jag...
SKULLE sen den lede fienden vara nere och traska där så är knappast en sådan port en större utmaning för någon med lite pyrotekniska kunskaper av den grövre kalibern, vi talar ju om 2000 talet nu...

Men det är klart, det kan ju låta vackert, den falnande svenska försvarsmaktens sista linje :lol:
Tre hemvärnsgubbar alltså? :)
Men ja, de heter ju tydligen Katastrofportarna och det antyder väl ett mer naturligt händelseförlopp än ryska massanfall.
Fd tutf LIH

Stockholms tunnelbana och krig

Inlägg av Fd tutf LIH »

mickeb skrev:
Sitter en stor tratt till höger precis efter man lämnar tce norrut på grön. Har alltid trott att det var en hesa fredrik, och att det skulle göra rejält ont att råka stå där när den går av, även om den är riktad innåt tunneln.
Det sitter tyfoner ("Hesa Fredrik(ar)") på flera platser under jord i TUB:en. Vid SLU, S-ut, TUB 2 sitter en i taket i södra plattformsänden, exempelvis. Annars sitter de monterade i tunnlarna. En sitter strax före norra plattformsänden, Medborgarplatsen, söderut.
Det är förstås nödvändigt att kunna ge larmsignaler även under jord.

Hälsningar
Ingmar, fd tutf, LIH
Tacka vet jag "sefyrer" (dvs C4-or)
Johan A

Inlägg av Johan A »

Jag har lästatt man bygde tunlar under stockholm för att man skulle kunna utrymma om det blev krig. bland annat så ska man komma ut i portar i Odenplan. Kungen skulle kunna fly den vägen . Någon som vet mer om detta ?
J

Inlägg av J »

Stod det inte också stridsvagnshinder mellan spåren på gamla tranebergsbron. Invid Kristineberg station...

Sen har LM Ericsson skyddsrum under tunnelbanan söder om Station Telefonplan... (Kallat Södraberget).
Skriv svar