Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag är en ny medlem på detta eminenta forum, och har ett par frågor som dykt upp så här i början. Det är så att jag är en av de som är med och driver forumet http://forum.skalman.nu/ (ursäkta reklamen, men jag kunde inte hålla mig ). På Skalman berör vi mest historiska frågor, och Tunnelbanan i Stockholm har kommit upp på tapeten ett antal tillfällen.
Vet någon vilka planer som finns för tunnelbanans utnyttjande i händelse av krig? Finns det värn av olika typer nere i systemet, eller har det funnits? Jag vill dra mig till minnes att jag någon gång i något sammanhang har läst om värn nämligen.
Vidare har man ju hört talas om hemliga linjer i Moskva, avsedda för centralkommittén etc. Bland annat sägs det ju att en hemlig linje gick ut till Stalins Datja. Finns någonting som inte är hemligstämplat liknande det här i Stockholm?
Jag tror att det finns någon form av barikardering atrt sätta upp nedanför rulltrapporna på en del stationer, men vet inte så mycket mer! Det finns förberedelse i golvet, tror jag.(?)
Låter spännande, jag hade inte ens tänkt på att man kanske spärrade det den vägen så att säga, från att ta sig ner i tunnelbanan. Det jag främst hade i åtanke var hur man tänkte nyttja t-banan för förflyttningar av trupp samt skadade. Jag har hört att man tex hade en järnvägstunnel in under Södersjukhuset med detta syfte.
Vi på skalman är alltid glada för nya medlemmar, så titta gärna in. Vi har en avdelning som speciellt inriktar sig mot Civil Teknikhistoria (även en för militär tek-hist. för den delen).
Nu blir jag väl bannad så mycket reklam som jag gör......
Tja, du har ju katastrofportarna mellan Gamla Stan - T-Centralen. Det är ett par ordentliga järnportar som ska stängas illa kvikt ifall tunneln går sönder och börjar läcka, för att förhindra en svallvåg av Hollywoodianska mått in på centralen. Kanske mest för olyckor, men håller den vatten ute håller den nog ryssen borta en kvart i alla fall.
Fast nu har väl skiten rostat fast.
Storuggla skrev:Tja, du har ju katastrofportarna mellan Gamla Stan - T-Centralen. Det är ett par ordentliga järnportar som ska stängas illa kvikt ifall tunneln går sönder och börjar läcka, för att förhindra en svallvåg av Hollywoodianska mått in på centralen. Kanske mest för olyckor, men håller den vatten ute håller den nog ryssen borta en kvart i alla fall.
Fast nu har väl skiten rostat fast.
Storuggla skrev:Tja, du har ju katastrofportarna mellan Gamla Stan - T-Centralen. Det är ett par ordentliga järnportar som ska stängas illa kvikt ifall tunneln går sönder och börjar läcka, för att förhindra en svallvåg av Hollywoodianska mått in på centralen. Kanske mest för olyckor, men håller den vatten ute håller den nog ryssen borta en kvart i alla fall.
Fast nu har väl skiten rostat fast.
Aha, så spåret under Södersjukhuset är inte kopplat till tunnelbanan, det är ju egentligen logiskt om man tänker på det. Ur en rent krigsmässig aspekt förstås.
Storuggla skrev:Tja, du har ju katastrofportarna mellan Gamla Stan - T-Centralen. Det är ett par ordentliga järnportar som ska stängas illa kvikt ifall tunneln går sönder och börjar läcka, för att förhindra en svallvåg av Hollywoodianska mått in på centralen. Kanske mest för olyckor, men håller den vatten ute håller den nog ryssen borta en kvart i alla fall.
Fast nu har väl skiten rostat fast.
Portarna provkörs med jämna mellanrum.
//Lasse
Jämna mellanrum? Åfan, hade trott att man inte vågade röra dem av rädsla för att de skulle fastna i nedfällt läge...
Storuggla skrev:Tja, du har ju katastrofportarna mellan Gamla Stan - T-Centralen. Det är ett par ordentliga järnportar som ska stängas illa kvikt ifall tunneln går sönder och börjar läcka, för att förhindra en svallvåg av Hollywoodianska mått in på centralen. Kanske mest för olyckor, men håller den vatten ute håller den nog ryssen borta en kvart i alla fall.
Fast nu har väl skiten rostat fast.
Vaknat på fel sida idag?
Ja, katten välte ner en bok från sänggaveln rakt ner i pallet på mig. Hurså?
Storuggla skrev:Tja, du har ju katastrofportarna mellan Gamla Stan - T-Centralen. Det är ett par ordentliga järnportar som ska stängas illa kvikt ifall tunneln går sönder och börjar läcka, för att förhindra en svallvåg av Hollywoodianska mått in på centralen. Kanske mest för olyckor, men håller den vatten ute håller den nog ryssen borta en kvart i alla fall.
Fast nu har väl skiten rostat fast.
Vaknat på fel sida idag?
Ja, katten välte ner en bok från sänggaveln rakt ner i pallet på mig. Hurså?
Robert_Kropotkin skrev:Jag är en ny medlem på detta eminenta forum, och har ett par frågor som dykt upp så här i början. Det är så att jag är en av de som är med och driver forumet http://forum.skalman.nu/ (ursäkta reklamen, men jag kunde inte hålla mig ). På Skalman berör vi mest historiska frågor, och Tunnelbanan i Stockholm har kommit upp på tapeten ett antal tillfällen.
Vet någon vilka planer som finns för tunnelbanans utnyttjande i händelse av krig? Finns det värn av olika typer nere i systemet, eller har det funnits? Jag vill dra mig till minnes att jag någon gång i något sammanhang har läst om värn nämligen.
Skyddsrum har byggts på stationerna. Kan finnas under plattformen, ovanför plattformen eller PÅ plattformen (i bergpelarna som finns på vissa stationer). Som en liten sidoupplysning.
Har äve hört att vid krig så kommer man att stänga av all el i tredje skenan så att folk kan gå i tunnlarna så att tunnelbanan kan fungera som bombrum á la London under WW2.
I varje fall på de underjordsstationer vid bana 1 som byggdes på 1940-1950-talen. Spårvägsmuséet låg ju inrymt i en sådan lokal under stationsplattformen vid Odenplan. På bana 2 har man kanske tänkt sig att plattformstunnlarna kan fungera som skyddsrum - därav installationerna av avstängningsanordningar nedanför rulltrapporna för några år sedan? Någon tidningsskribent reagerade förresten på dessa "osympatiska krigsförberedelser" (minns ej exakta formuleringen)ungefär som om man höll på att bygga om stationerna för att förvara kärnvapenmissiler...
I någon tidskriftsartikel från 1940-talet (Svensk Lokaltrafik eller dess föregångare?) nämns förresten att man skulle installera flyglarmssirener på underjordsstationerna. Antagligen för att snabbt kunna få väntande passagerare att uppsöka stationens skyddsrum. Har också ett svagt minne av att jag sett kraftiga "signalhorn" på några stationer vid bana 1
Sitter en stor tratt till höger precis efter man lämnar tce norrut på grön. Har alltid trott att det var en hesa fredrik, och att det skulle göra rejält ont att råka stå där när den går av, även om den är riktad innåt tunneln.
Storuggla skrev:Tja, du har ju katastrofportarna mellan Gamla Stan - T-Centralen. Det är ett par ordentliga järnportar som ska stängas illa kvikt ifall tunneln går sönder och börjar läcka, för att förhindra en svallvåg av Hollywoodianska mått in på centralen. Kanske mest för olyckor, men håller den vatten ute håller den nog ryssen borta en kvart i alla fall.
Fast nu har väl skiten rostat fast.
Portarna provkörs med jämna mellanrum.
//Lasse
Jämna mellanrum? Åfan, hade trott att man inte vågade röra dem av rädsla för att de skulle fastna i nedfällt läge...
Senast de provade dem så slog de väl sönder rälen då den höjts sedan allting byggdes?
Att deras primära syfte skulle vara att skydda mot vatten är väl inte helt troligt, snarare är det väl just som barrikad i krig. Jag menar att portarna vid spår 1 och 2 TCE är rätt onödiga med tanke på att de ligger åtskilliga meter ovan de för 3 och 4 som knappast skulle hålla så pass tätt att de på spår 1 och 2 är nödvändiga. ( portarna har väl om jag ej missminner rätt stora hål i sig, som när vi talar om det påminner om skottgluggar)
Lars Ödlund skrev:
Portarna provkörs med jämna mellanrum.
//Lasse
Jämna mellanrum? Åfan, hade trott att man inte vågade röra dem av rädsla för att de skulle fastna i nedfällt läge...
Senast de provade dem så slog de väl sönder rälen då den höjts sedan allting byggdes?
Att deras primära syfte skulle vara att skydda mot vatten är väl inte helt troligt, snarare är det väl just som barrikad i krig. Jag menar att portarna vid spår 1 och 2 TCE är rätt onödiga med tanke på att de ligger åtskilliga meter ovan de för 3 och 4 som knappast skulle hålla så pass tätt att de på spår 1 och 2 är nödvändiga. ( portarna har väl om jag ej missminner rätt stora hål i sig, som när vi talar om det påminner om skottgluggar)
/
Haha, det skulle se ut det. "Vi har slagit sönder rälen under natten, ersättningsbussar finns vid Slussen..."
Sen deras syfte, tja, jag har ingen aning vad de är till för, jag fick höra att de var till för just stora mängder blött men det är ju möjligt att de är menade för ryssar istället.
Det går utan svårighet att ta sig ner på flera andra platser om det nu är dit man vill.
Skulle fienden marschera på kolonner från gamla stan in mot t-centralen? Njaaaaeeeeee INTE, det troliga är ju att när man är i stockholm så passar man på att ta den bekväma landvägen... vill man sen åt de som gömmer sig därnere så finns det en mängd olika sätt för mindre nogräknade krigsmakter, jag röstar stenhårt på vattnet jag...
SKULLE sen den lede fienden vara nere och traska där så är knappast en sådan port en större utmaning för någon med lite pyrotekniska kunskaper av den grövre kalibern, vi talar ju om 2000 talet nu...
Men det är klart, det kan ju låta vackert, den falnande svenska försvarsmaktens sista linje
jo just det.... jag var bara tvungnen att lägga till.... en tänkbar plats att ta sig ner är ju då.... någon av biljettnedgångarna vid säg T-centralen, mycket behändigare och inte fullt nödvändigt med så mycket sprängmedel... vilket tror ni de väljer?