Urspårning vid Pollack!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Urspårning vid Pollack!

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
I dag spårade ett C20-tåg ut vid Pollack strax söder om Gullmarsplan. Den urspårade vagnen är C20 2217 och resterande 2248 & 2065.

Det var många fotografer på plats men här kommer två bilder från mig.

Bild

Bild
Senast redigerad av mjtag den torsdag 02 februari 2006 7:47, redigerad totalt 2 gång.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Och du är tydligen först ut för jag har inte sett några bilder nån annanstans, varken på nyhetssajterna eller andra forum.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

kildor skrev:Och du är tydligen först ut för jag har inte sett några bilder nån annanstans, varken på nyhetssajterna eller andra forum.
Tanken var att få ut bilder snabbt. Såg inga andra "kända" fotografer på platsen, dock många andra. Antagligen pressfotografer också.
Jag har även lagt in bilderna på Postvagnen nyss.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Spontan reaktion från kollega: "Nu får vi väl ställa alla C20 för inspektion..... "

//Lars S
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Lars Stegenius skrev:Spontan reaktion från kollega: "Nu får vi väl ställa alla C20 för inspektion..... "

//Lars S
Är det inte snarare spåren som ska in på inspektion? :D :D :D
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

MJTÅG skrev:
Lars Stegenius skrev:Spontan reaktion från kollega: "Nu får vi väl ställa alla C20 för inspektion..... "

//Lars S
Är det inte snarare spåren som ska in på inspektion? :D :D :D
Det borde man kanske ha gjort lite tidigare..... :lol:

Med lite otur kan vagnen vara allvarligt skadad. Worst case är att leden har utsatts för kraftig vridning i något plan. Med lite tur kan dock skadorna vara relativt obetydliga. Allt beror på hur pass våldsamt förloppet var. Skadeinspektionen får väl visa hur illa ställt det är.

/Lars S
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Tack för bilderna MJ, själv var jag tvungen att bege mig ut för att se hur busstrafiken flöt, det var ett mindre kaos med arga tanter mm. Men hem tog jag mig :wink:
Pontus

Inlägg av Pontus »

Om jag tolkar bilden rätt så är det alltså en södergående 19 som spårat ur i växeln till uppställningsspåret på Pollack. Har jag rätt?
En annan intressant fråga är var vagnarna hamnar som ska in i Högdalsdepån? Jag såg alldeles nyss en vagntransport som gick åt Farstahållet. Kanske jag får sällskap utanför fönstret i HY av några C20 snart?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Pontus skrev:Om jag tolkar bilden rätt så är det alltså en södergående 19 som spårat ur i växeln till uppställningsspåret på Pollack. Har jag rätt?
En annan intressant fråga är var vagnarna hamnar som ska in i Högdalsdepån? Jag såg alldeles nyss en vagntransport som gick åt Farstahållet. Kanske jag får sällskap utanför fönstret i HY av några C20 snart?
Svar ja. Dom vagnarna som ska hem till Hö sen får väl köra på norrgående spår till enskede gård där en övergångsväxel finns 8)
Men det är nog inte omöjligt att du kan få se C20 2217, 2248 & 2065 vid HY.
Joel

Inlägg av Joel »

Fasen, bara några dagar innan min nya kameratelefon kopplas in :P
2 megapixel, helt underbar telefon! :D
-"SPÅRSPRING!!"
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

M224 skrev:Tack för bilderna MJ, själv var jag tvungen att bege mig ut för att se hur busstrafiken flöt, det var ett mindre kaos med arga tanter mm. Men hem tog jag mig :wink:
Varsågod. :D
Som sagt så var det många fotografer på plats som fotade med allt från mobiler till proffskameror.
Enligt uppgift på Postvagnen har inga fel hittats på vare sig banan eller vagnen så vi får hoppas att utredningen kommer fram till vad som orsakat detta.
Rico

Inlägg av Rico »

Pontus skrev:Om jag tolkar bilden rätt så är det alltså en södergående 19 som spårat ur i växeln till uppställningsspåret på Pollack. Har jag rätt?
de vände ju 19 i hökis precis när det hade hänt... man tömde alltså i gup, körde tom till höä och tom tillbaka å sen i trafik mot hässelby. Men det var ju runt 13, så jag har inget BRA svar på din fråga. Kanske får de sova ute som förra vintern när ett tåg spårade ur i depån.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Rico skrev:
de vände ju 19 i hökis precis när det hade hänt... man tömde alltså i gup, körde tom till höä och tom tillbaka å sen i trafik mot hässelby. Men det var ju runt 13, så jag har inget BRA svar på din fråga. Kanske får de sova ute som förra vintern när ett tåg spårade ur i depån.
Eller så får dom natta utomhus i Vby det återstår att se :D
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Här kommer två bilder till.

Bild

Bild
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Vet inte vad som vore bättre netikett här, att hålla allt inom ämnet i en tråd, eller att starta en egen.
Men jag kör, säg till om du misstycker MJ!

En bild jag tog, tillför inget antar jag, gjorde ingen ansträngning att hitta en tydligare vy.
Bild

Och mörkt vid perrongen. Mycket ljusare uppe på driftledningen
Bild
Hagsätratåg som går ur trafik till vänster, liket som rullade ner för egen maskin till höger.

Men var det bara en del som vände tomma? Jag fick intrycket att det gick alldeles för många tåg till Skarpnäck?

mvh /M
Ola Sund

Re: Urspårning vid Pollack!

Inlägg av Ola Sund »

MJTÅG skrev:Hejsan!
I dag spårade ett C20-tåg ut vid Pollack strax norr om Gullmarsplan. Den urspårade vagnen är C20 2217 och resterande 2248 & 2065.
Norr om Gullmarsplan? Där ligger väl Skanstullsbron?
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Re: Urspårning vid Pollack!

Inlägg av mjtag »

Ola Sund skrev:
MJTÅG skrev:Hejsan!
I dag spårade ett C20-tåg ut vid Pollack strax norr om Gullmarsplan. Den urspårade vagnen är C20 2217 och resterande 2248 & 2065.
Norr om Gullmarsplan? Där ligger väl Skanstullsbron?
Oj, blev visst fel där. :oops:
Har ändrat i ursprungsinlägget till söder om Gullmarsplan som det ska vara.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

En tunnelvagn i som ställer sig i den vinkeln, blir inte den en tvärbanevagn då?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Kristofer skrev:En tunnelvagn i som ställer sig i den vinkeln, blir inte den en tvärbanevagn då?
För att nu spåra ur rejält:
Begreppet "tvärbana" kan väl inte illustreras bättre än i filmen Picassos äventyr.

Tycker Tobba
Skriv svar