Man hittar både det ena & det andra i Alvik, bl a denna parkeringsskylt som är skymd bakom ett träd.

Jag har även lagt in nya bilder på Roslagsbanans veterantåg, som jag åkte med igår, på hemsidan. Titta gärna in.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Citerar från vägverkets hemsida:Bertan skrev:Hurså? SS blev ju SL den 1 januari 1967. Kan du datera skylten just till tidsspannet 1/1 - 3/9 1967? Duktigt, men jag fattar inte hur.
Härvid byttes även typsnitt och utseende på våra vägmärken ut.Vägverkets hemsida skrev: Inför omläggningen till högertrafik genomfördes en rad ändringar i vägmärkeskungörelsen. En ny vägmärkeskungörelse utfärdades 1966 (SFS 1966:270). Den trädde i kraft den 3 september 1967 i samband med övergången till högertrafik.
Använd t-banans utgång mot Tvärbanan. Gå sedan upp för backen (Vidängsvägen) åt mostatta hållet än vad Tvärbanan igår. Följ backen på väntser sida, alltså den sidan som är närmast t-banespåren, och fortsätt i riktning mot Brommahallen. När du kommer upp för backen och den svänger åt höger har du en busshållplats och till vänster när backen svänger höger finns en parkeringsplats. Gå längst in på perkeringsplatsen mot Brommahallen. Längst in på höger sida, alltså mot Brommahallen, finns en smal trätrappa, tror den var gjord av trä. Till vänster om denna trappa sitter skylten skymd bakom ett träd.Isak skrev:Var i Alvik hittar jag den skylten![]()
Jag tror den gömmer sig för att den skäms över sitt utseendeMJ skrev:Hejsan!
Man hittar både det ena & det andra i Alvik, bl a denna parkeringsskylt som är skymd bakom ett träd.![]()
Ok, så hela skylten är egentligen felaktig.Harald skrev:Jag tror den gömmer sig för att den skäms över sitt utseendeMJ skrev:Hejsan!
Man hittar både det ena & det andra i Alvik, bl a denna parkeringsskylt som är skymd bakom ett träd.![]()
En tilläggstavla ska ha samma bottenfärg och färg på tecknen som det vägmärke den tillhör.
Hur var det nu min bilskolelärare sa:Harald skrev:Jag tror den gömmer sig för att den skäms över sitt utseendeMJ skrev:Hejsan!
En tilläggstavla ska ha samma bottenfärg och färg på tecknen som det vägmärke den tillhör.
Det kan säkert se ut hur som helst, men det ska det inte göra. Vägmärkesförordningen gäller överallt:TonyM skrev: Hur var det nu min bilskolelärare sa:
...
Så här skall det alltså se ut, men tänk på att på enskilda vägar kan det se ut lite hur som helst.
...
Skylten i fråga står förmodligen på privat område och då gäller väl inga som helst regler för skyltning förutom de man hittar på själv förstås.
Frågan är då om vi skall betrakta denna stackars skylt som "kusinen från landet" som inte riktigt vet hur man skall bete sig i storstan...
//Tony
Vid f.d. ställverket m.a.o?MJ skrev:Använd t-banans utgång mot Tvärbanan. Gå sedan upp för backen (Vidängsvägen) åt mostatta hållet än vad Tvärbanan igår. Följ backen på väntser sida, alltså den sidan som är närmast t-banespåren, och fortsätt i riktning mot Brommahallen. När du kommer upp för backen och den svänger åt höger har du en busshållplats och till vänster när backen svänger höger finns en parkeringsplats. Gå längst in på perkeringsplatsen mot Brommahallen. Längst in på höger sida, alltså mot Brommahallen, finns en smal trätrappa, tror den var gjord av trä. Till vänster om denna trappa sitter skylten skymd bakom ett träd.
Det kan det nog vara. Är inte säker på byggnadernas funktioner.Peter S skrev:Vid f.d. ställverket m.a.o?MJ skrev:Använd t-banans utgång mot Tvärbanan. Gå sedan upp för backen (Vidängsvägen) åt mostatta hållet än vad Tvärbanan igår. Följ backen på väntser sida, alltså den sidan som är närmast t-banespåren, och fortsätt i riktning mot Brommahallen. När du kommer upp för backen och den svänger åt höger har du en busshållplats och till vänster när backen svänger höger finns en parkeringsplats. Gå längst in på perkeringsplatsen mot Brommahallen. Längst in på höger sida, alltså mot Brommahallen, finns en smal trätrappa, tror den var gjord av trä. Till vänster om denna trappa sitter skylten skymd bakom ett träd.
...undantaget tilläggsskyltar till parkerings- och stoppförbudsskyltar. De ska ha svart text på gul (ej blå) botten och röd ram.Harald skrev:Jag tror den gömmer sig för att den skäms över sitt utseendeMJ skrev:Hejsan!