Kan inte jag få synas?

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Kan inte jag få synas?

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Man hittar både det ena & det andra i Alvik, bl a denna parkeringsskylt som är skymd bakom ett träd. 8)

Bild

Jag har även lagt in nya bilder på Roslagsbanans veterantåg, som jag åkte med igår, på hemsidan. Titta gärna in.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Uj, stort kulturarv i denna skylt, med tanke på att skylten måste ha tillverkats före högertrafikens införande.

Skulle platsa bra framför Alkärrshallen!
Bertan

Inlägg av Bertan »

Hurså? SS blev ju SL den 1 januari 1967. Kan du datera skylten just till tidsspannet 1/1 - 3/9 1967? Duktigt, men jag fattar inte hur.
...

Inlägg av ... »

Bertan skrev:Hurså? SS blev ju SL den 1 januari 1967. Kan du datera skylten just till tidsspannet 1/1 - 3/9 1967? Duktigt, men jag fattar inte hur.
Kanske för han antar att den sitter på vänster sida av vägen? :P
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Bertan skrev:Hurså? SS blev ju SL den 1 januari 1967. Kan du datera skylten just till tidsspannet 1/1 - 3/9 1967? Duktigt, men jag fattar inte hur.
Citerar från vägverkets hemsida:
Vägverkets hemsida skrev: Inför omläggningen till högertrafik genomfördes en rad ändringar i vägmärkeskungörelsen. En ny vägmärkeskungörelse utfärdades 1966 (SFS 1966:270). Den trädde i kraft den 3 september 1967 i samband med övergången till högertrafik.
Härvid byttes även typsnitt och utseende på våra vägmärken ut.

Skylten är av äldre datum d v s före 3/9 1967,
dock inte sagt att tilläggstavlan "Gäller endast SL - tjänstebilar" har tillverkats/ändrats någon gång mellan 1/1 1967 (då SS blev SL) och 3/9 1967 (högertrafikens införande).
Användarens profilbild
Isak

Inlägg av Isak »

Var i Alvik hittar jag den skylten :?: :?:
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Isak skrev:Var i Alvik hittar jag den skylten :?: :?:
Använd t-banans utgång mot Tvärbanan. Gå sedan upp för backen (Vidängsvägen) åt mostatta hållet än vad Tvärbanan igår. Följ backen på väntser sida, alltså den sidan som är närmast t-banespåren, och fortsätt i riktning mot Brommahallen. När du kommer upp för backen och den svänger åt höger har du en busshållplats och till vänster när backen svänger höger finns en parkeringsplats. Gå längst in på perkeringsplatsen mot Brommahallen. Längst in på höger sida, alltså mot Brommahallen, finns en smal trätrappa, tror den var gjord av trä. Till vänster om denna trappa sitter skylten skymd bakom ett träd.

Hoppas du förstår.
Harald
Kontakt:

Re: Kan inte jag få synas?

Inlägg av Harald »

MJ skrev:Hejsan!
Man hittar både det ena & det andra i Alvik, bl a denna parkeringsskylt som är skymd bakom ett träd. 8)
Jag tror den gömmer sig för att den skäms över sitt utseende :wink: En tilläggstavla ska ha samma bottenfärg och färg på tecknen som det vägmärke den tillhör.
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Harald skrev:
Jag tror den gömmer sig för att den skäms över sitt utseende :wink: En tilläggstavla ska ha samma bottenfärg och färg på tecknen som det vägmärke den tillhör.
Ok, så hela skylten är egentligen felaktig. :roll:
Nåja, den märks ju knappt eftersom trädet står i vägen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
Hur var det nu min bilskolelärare sa:
...
Så här skall det alltså se ut, men tänk på att på enskilda vägar kan det se ut lite hur som helst.
...

Skylten i fråga står förmodligen på privat område och då gäller väl inga som helst regler för skyltning förutom de man hittar på själv förstås.
Frågan är då om vi skall betrakta denna stackars skylt som "kusinen från landet" som inte riktigt vet hur man skall bete sig i storstan...

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev: Hur var det nu min bilskolelärare sa:
...
Så här skall det alltså se ut, men tänk på att på enskilda vägar kan det se ut lite hur som helst.
...

Skylten i fråga står förmodligen på privat område och då gäller väl inga som helst regler för skyltning förutom de man hittar på själv förstås.
Frågan är då om vi skall betrakta denna stackars skylt som "kusinen från landet" som inte riktigt vet hur man skall bete sig i storstan...

//Tony
Det kan säkert se ut hur som helst, men det ska det inte göra. Vägmärkesförordningen gäller överallt:

"1 § Denna förordning gäller anvisningar för trafik på väg och i terräng
genom

vägmärken,

trafiksignaler,

vägmarkeringar,

säkerhetsanordningar vid järnvägs- eller spårvägskorsningar,

tecken av polisman,

andra trafikanvisningar."

"77 § Om det finns skäl att utmärka ett förbud eller någon annan
föreskrift eller att varna för eller upplysa om något förhållande som
rör den som färdas i terräng, sker detta genom ett vägmärke...."

F.ö. är det inte ovanligt att kommunerna skyltar fel heller. Ett av de vanligaste är att man har satt upp fel märke vid kombinerad cykel- och gångbana. Det händer även att man skyltar fordonstrafik förbjuden, trots att det bara är motorfordonstrafik som är förbjuden.

Således ska man väl inte bli förvånad över att det vid Trafikkontorets spåranläggning förekommer tillägstavlor med annan färg än huvudtavlan. Här gäller förstås inte Vägmärkesförordningen, men principen att huvud- och tilläggstavlor ska ha samma utseende är väl ändå rätt vettig.
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Inlägg av Peter S »

MJ skrev:Använd t-banans utgång mot Tvärbanan. Gå sedan upp för backen (Vidängsvägen) åt mostatta hållet än vad Tvärbanan igår. Följ backen på väntser sida, alltså den sidan som är närmast t-banespåren, och fortsätt i riktning mot Brommahallen. När du kommer upp för backen och den svänger åt höger har du en busshållplats och till vänster när backen svänger höger finns en parkeringsplats. Gå längst in på perkeringsplatsen mot Brommahallen. Längst in på höger sida, alltså mot Brommahallen, finns en smal trätrappa, tror den var gjord av trä. Till vänster om denna trappa sitter skylten skymd bakom ett träd.
Vid f.d. ställverket m.a.o?
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Peter S skrev:
MJ skrev:Använd t-banans utgång mot Tvärbanan. Gå sedan upp för backen (Vidängsvägen) åt mostatta hållet än vad Tvärbanan igår. Följ backen på väntser sida, alltså den sidan som är närmast t-banespåren, och fortsätt i riktning mot Brommahallen. När du kommer upp för backen och den svänger åt höger har du en busshållplats och till vänster när backen svänger höger finns en parkeringsplats. Gå längst in på perkeringsplatsen mot Brommahallen. Längst in på höger sida, alltså mot Brommahallen, finns en smal trätrappa, tror den var gjord av trä. Till vänster om denna trappa sitter skylten skymd bakom ett träd.
Vid f.d. ställverket m.a.o?
Det kan det nog vara. Är inte säker på byggnadernas funktioner.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:
...undantaget tilläggsskyltar till parkerings- och stoppförbudsskyltar. De ska ha svart text på gul (ej blå) botten och röd ram.

Men ingen regel utan bekräftande undantag.
Professionell tyckare
Skriv svar