!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Fråga ang. Västra Skogen (Tunnelbana)
Off-Topic: Wow, spårplaner över Stockholms tunnelbana! Som vissa känner till finns det ju en del tågspel till PC. Bl.a. ett spel som heter Trainz. Håller på och försöker konstruera Stockholms Tunnelbana där, men det är lite svårt utan spårplaner. Ingenstanns där man kan få tag i dessa eller är de konfidentiella?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
kostnadsfråga?
Hej.
Utan att kunna göra annat än spekulera över svaret så är det säkert av kostnadsskäl, och hur man bedömde spårets användning. Det finns div. betong i tunnlarna där p g a bristande bergtäckning m m och kanske ansåg man att kostnaderna att förlänga spåret översteg nyttan.
Det är ju så att det spåret är projekterat på den tiden man hade nattrafik i tunnelbanan med en genomgående linje, och sedan anslutande linjer som vände vid grenpunkterna. Det spåret är projekterat i första hand för sådan nattrafik, och det är inte så sannolikt att man ansåg att behovet av att vända ett långt 10-vagnarståg i Västra Skogen på det viset under nattrafik någonsin skulle uppstå.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Utan att kunna göra annat än spekulera över svaret så är det säkert av kostnadsskäl, och hur man bedömde spårets användning. Det finns div. betong i tunnlarna där p g a bristande bergtäckning m m och kanske ansåg man att kostnaderna att förlänga spåret översteg nyttan.
Det är ju så att det spåret är projekterat på den tiden man hade nattrafik i tunnelbanan med en genomgående linje, och sedan anslutande linjer som vände vid grenpunkterna. Det spåret är projekterat i första hand för sådan nattrafik, och det är inte så sannolikt att man ansåg att behovet av att vända ett långt 10-vagnarståg i Västra Skogen på det viset under nattrafik någonsin skulle uppstå.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson
Ok. Synd. Får väl vänta tills jag får börja köra tunnelbana om några år.Daniel L skrev:De går nog inte att få tag på för "civilister" tyvärrMikael R skrev:Off-Topic: Wow, spårplaner över Stockholms tunnelbana! Som vissa känner till finns det ju en del tågspel till PC. Bl.a. ett spel som heter Trainz. Håller på och försöker konstruera Stockholms Tunnelbana där, men det är lite svårt utan spårplaner. Ingenstanns där man kan få tag i dessa eller är de konfidentiella?
Tack
/Daniel

Skrivet av mig såklartAnonymous skrev:Ok. Synd. Får väl vänta tills jag får börja köra tunnelbana om några år.Daniel L skrev:De går nog inte att få tag på för "civilister" tyvärrMikael R skrev:Off-Topic: Wow, spårplaner över Stockholms tunnelbana! Som vissa känner till finns det ju en del tågspel till PC. Bl.a. ett spel som heter Trainz. Håller på och försöker konstruera Stockholms Tunnelbana där, men det är lite svårt utan spårplaner. Ingenstanns där man kan få tag i dessa eller är de konfidentiella?
Tack
/DanielOm man nu kan få tag på dessa som tunneltågförare?

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Västra skogen
Det finns spårplaner att få internt hos SL. Jag har i min ägo sådana från slutet av 70-talet och framåt, för tjänstebruk givetvis. Pröva hos SL Infrateknik, Banavdelningen.
Enligt mina sagesmän ska det nu gå att köra 10-vagnar överallt! De enda stationer det inte gick på tidigare var Husby och Rinkeby men jag vill minnas att väggen som avgränsade plattformarna på togs bort under 80-talet.
Enligt mina sagesmän ska det nu gå att köra 10-vagnar överallt! De enda stationer det inte gick på tidigare var Husby och Rinkeby men jag vill minnas att väggen som avgränsade plattformarna på togs bort under 80-talet.