.
Hmmm...? Var inte lastbilen ute och körde i fel spår s a s? Eller är det verkligen ett körfält för gummihjulsfordon där lastbilen står? I så fall skulle det väl råda vänstertrafik under viadukten! Jag tror att lastbilsföraren förirrat sig i fel fålla s a s..........
Han har väl, i lugnande syfte, förbrukat allt medhavt thermoskaffe vid det här laget!
Ragnar T skrev:.
Hmmm...? Var inte lastbilen ute och körde i fel spår s a s? Eller är det verkligen ett körfält för gummihjulsfordon där lastbilen står? I så fall skulle det väl råda vänstertrafik under viadukten! Jag tror att lastbilsföraren förirrat sig i fel fålla s a s..........
Han har väl, i lugnande syfte, förbrukat allt medhavt thermoskaffe vid det här laget!
/Ruggige Fildelaren
Om inte kan han ju börja räkna efter hur mycekt fakturan från SL kostar. För SL ser väl till att ta bra betalt för stopp i trafiken? Räkna med att alla passagerare som därmed kommer sent tar taxi, för ett värde upp till 400 kr per man. Hoppas SL verkligen är hårda, för det är det enda sättet att lära idioter som inte bör ha körkort.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Någon som vet vad som hände alt. normalt händer vid denna typ av incident. Blir bilen strömförande eller går "proppen"? Jag förstår att det kan bli olika resultat vid olika tillfällen. Men är risken stor att bilen står och är stömförande?
Om skyddssäkringarna (vad heter det i denna typ av anläggningar?) utlöser, tar den då strömmen även för mötande tåg?
Byggare Bob skrev:Troligen så slår linjefrånskiljaren i likriktaranläggningen ifrån ganska omgående, eftersom ett jordningsfel uppstår i och med att strömmen inte kan gå ner i rälsen (gummihjul isolerar).
Inte linjebrytaren då? En frånskiljare mår väl inte så bra om man använder den som brytare?
Byggare Bob skrev:Troligen så slår linjefrånskiljaren i likriktaranläggningen ifrån ganska omgående, eftersom ett jordningsfel uppstår i och med att strömmen inte kan gå ner i rälsen (gummihjul isolerar).
Nu visar sig även mina brister i elläran, men här är jag inte med. Situationen med gummihjul som isolerar kontaktledning från räl måste väl vara samma som föreligger om ingen vagn alls finns inne på sektionen. Varför skulle någon brytare reagera på att ingen jordning sker?
Och vad jag läste begärde en spårvagnsförare att nödbrtytning skulle ske, altså var det ingen brytare som bröt automatiskt utan en person som helt sonika stägde ner strömmen.
Att det skall nödbryta automatisk så måste det ske med för högt strömutag såsom om ledningen har direktkontakt med rälen eller annat jordat ämne, gummihjul förhindrar ju elen att nå rälen i detta fallet. Personligen har jag sett en nödbrytning med egna ögon och vilket gnisthav som uppstår strax innan. vagnen var nog strömförande i typ ½sek innan ledningen låg på marken o ålade sig över rälen, snyggt var det men ett dyrt stopp.
Varför är en bil det säkraste stället du kan uppehålla dig i vid ett kraftigt åskväder, jo för att den har gunnihjul och att eventuell el från en blixt går på utsidan o ner i marken.
Slagpåse skrev:Varför är en bil det säkraste stället du kan uppehålla dig i vid ett kraftigt åskväder, jo för att den har gunnihjul och att eventuell el från en blixt går på utsidan o ner i marken.
Gummihjulen är att betrakta som ledande vid ett blixtnedslag och passar därför inte in i din argumentation (det är ju genom dem som strömmen går, vilket vanligen leder till punktering). I övrigt har du dock rätt (bilkarossen bör fungera som en Faradays bur och fördela strömmen runt dig). I och för sig är det väl inte nödvändigtvis säkrare i bilen än i en byggnad, ett träd kan ju ramla ned på den eller någon köra på dig...
Det är en vanlig missuppfattning att gummi alltid är en isolator. I själva verket är gummi i allmänhet mer eller mindre ledande, men de sorter som används i kabelisolering har naturligtvis god isolationsförmåga. Jfr kännande kanter, de innehåller ofta ledande gummi som ändrar resistans när man trycker ihop dem varvid dörren öppnas.
Beträffande lastbilen så består ju överbyggnaden av en salig röra av aluminiumlister, trä och (blöt) plast, så man får nog betrakta den som spänningsförande när den är i kontakt med kontaktledningen. Gummihjulen isolerar bilen hyggligt mot rälsen, vilket gör att den blir farlig att ta i (precis som en spårvagn som spårat ur men har uppfälld strömavtagare).
Vill bara påpeka att det faktiskt var 2 stopp idag på Tvärbanan, dels lastbilsincidenten som det skrivs om ovan men tidigare på morgonen försökte en taxi att hinna före en spårvagn nere vid Alvik . Snacka om bucklig taxi som stod på tvären in mot plattformen där den hade knuffats in av spårvagnen. Trafiken stod still tills bilen hade tagits bort. Tur nog fick inte taxiföraren några större skador, men förhoppningsvis har han lärt sig att inte försöka tränga sig före - en ovana som tyvärr många bilförare i Stockholm har.
Har man mycket problem med tvärbanan när det gäller olyckor. I sjöstaden händer det visst titt som tätt, men hur är det på övriga delar av banan? Likaså Nockebybanan och Lidingöbanan, händer det olyckor ofta på dessa
Patrick skrev:Vill bara påpeka att det faktiskt var 2 stopp idag på Tvärbanan, dels lastbilsincidenten som det skrivs om ovan men tidigare på morgonen försökte en taxi att hinna före en spårvagn nere vid Alvik . Snacka om bucklig taxi som stod på tvären in mot plattformen där den hade knuffats in av spårvagnen. Trafiken stod still tills bilen hade tagits bort. Tur nog fick inte taxiföraren några större skador, men förhoppningsvis har han lärt sig att inte försöka tränga sig före - en ovana som tyvärr många bilförare i Stockholm har.
Instämmer. Och det är ännu värre när man kör mot rött (som taxin tydligen gjorde i detta fall). Han kunde ju ha mejat ner fotgängare på övergångsstället också. Sådana dårar borde bli av med körkortet!
Slagpåse skrev:Och vad jag läste begärde en spårvagnsförare att nödbrtytning skulle ske, altså var det ingen brytare som bröt automatiskt utan en person som helt sonika stägde ner strömmen.
Kan bekräfta detta... Satt själv i vagnen och hörde föraren (smått desperat) begära att strömmen skulle brytas, eftersom lastbilschauffören gick omkring och strosade alldeles bredvid sitt strömförande fordon.
Som syns på bilderna står det ett tåg i vardera riktning. Det andra kom körandes någon minut efter incidenten, så jag antar att strömmen var på under den tiden.
Jag begriper ärligt talat inte hur långtradaren lyckades hamna där. Kom han ifrån Trekanten upp mot Liljeholmen? Isåfall missade han både att det är förbud mot fordonstrafik där samt påbudsmärket som finns efter plattformen ner mot Södertäljevägen. Vilken dåre!
Mikael Karlsson skrev:Har man mycket problem med tvärbanan när det gäller olyckor. I sjöstaden händer det visst titt som tätt, men hur är det på övriga delar av banan? Likaså Nockebybanan och Lidingöbanan, händer det olyckor ofta på dessa :?:l
Som frekvent resenär mellan Liljeholmen och Gullmarsplan upplever jag Tvärbanan som tämligen störningsfri. Det hör till ovanligheterna att det är oplanerade stopp.
Peter S skrev:Jag begriper ärligt talat inte hur långtradaren lyckades hamna där. Kom han ifrån Trekanten upp mot Liljeholmen? Isåfall missade han både att det är förbud mot fordonstrafik där samt påbudsmärket som finns efter plattformen ner mot Södertäljevägen. Vilken dåre!
Det är en gåta för mig med. Min gissning är att han försökte komma upp på Liljeholmsbron.
Bilen hade en logga och telefonnummer från Skellefteå ("Guldstadens Frakt AB", som för övrigt har sina chaufförer på internet för den som kan använda Google, inte helt säker men tror att föraren vars mobilnummer slutar på XX är den skyldige), vilket tyder på att föraren kanske inte hittade och gjorde en riktig blunder. Som det såg ut har han dessutom kört hela fordonets längd och skrapat i kontaktledningen, vilket verkar obegripligt.
Polisen pratade med föraren när jag lämnade platsen, han lär ha efterräkningar att vänta... Gissar på böter för otillåten fordonstrafik, vårdslöshet i trafik (potentiellt grov) samt att han riskerar bli ersättningsskyldig för kostnaden att reparera kontaktledningen. Någon ersättning för förlorade inkomster för SL lär knappast vara aktuellt. En inte alltför vild gissning är väl att föraren dessutom fick göra utandningsprov.
Detta kräver kanske ett förtydligande då man normalt inte hör vad som sägs i förarhytten. En desperat äldre dam knackade febrilt på dörren till chauffören för att få reda på vad som hänt. Föraren öppnade och höll sedan dörren öppen ett par minuter och intresserade resenärer kunde uppfatta händelseförloppet
Peter S skrev:Instämmer. Och det är ännu värre när man kör mot rött (som taxin tydligen gjorde i detta fall). Han kunde ju ha mejat ner fotgängare på övergångsstället också. Sådana dårar borde bli av med körkortet!
Jo, grundregeln vid rödljuskörning är indraget körkort. Som yrkesförare med inkomsten beroende av körkort ökar dock möjligheterna till kort ogiltighetstid.