Volvos gasbussar i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Volvos gasbussar i Göteborg
Hej,
Någon mer som märkt hur fullkomligt usla Volvo-gasbussarna i 900-serien är? Sedan GS införskaffade dessa, så dras dom med en massa problem. Växlingen och motorn rycker, bluddrar och hackar... Vad beror problemen på?
Någon mer som märkt hur fullkomligt usla Volvo-gasbussarna i 900-serien är? Sedan GS införskaffade dessa, så dras dom med en massa problem. Växlingen och motorn rycker, bluddrar och hackar... Vad beror problemen på?
mvh / S.
Volvos gasbussar 900 serien...
Har också noterat detta...rena skiten - vardagligt uttryckt. Jag har talat med fordonsansvarig på en av GS depåer som berättade om stora problem och att varje dag är en av de nya bussarna på verkstad för åtgärd. Jag tycker att GS borde reklamera samtliga fordon och välja något annat märke vid kommande upphandling. Gasdrift är uppenbarligen en teknik som inte Volvo behärskar ! När det gäller karossen på nämnda bussar är den inte heller av någon direkt kvalitet - slarvigt ihopskruvat med lösa takpaneler, dörrar som GNISSLAR, mattor som spricker i svetsskarvar, skrammel från lös inredning. SÅ SKA DET INTE VARA PÅ ETT ÅR GAMLA FORDON !!!
Jag vill påstå att det inte finns en enda av Volvogasbussarna som går riktigt rent - till 100 %. En del går bättre än genomsnittet, förmodligen beroende på att de nyligen åtgärdats. Efter vad jag hört, från fordonstekniker på GS, skyller Volvo ifrån sig problemen till att det är "fukt" i gasen och att detta innebär att motorn inte tänder som den ska. En i sig logisk förklaring men frågan återstår ju ändå; Hur kommer det sig att gasbussarna från MAN inte har dessa problem när de tankas från samma källa ? Något för Volvo att fundera på... om dem nu är intresserade av att ta kritik på konstruktiv bas.
En tillverkare som Volvo - som påstår självt att dem är en av världens ledande fordonsfabrikanter - borde ju med utgångspunkt från erfarenheter från tidigare generationer av gasmotorer kunna göra de anpassningar som behövs för att minska motorernas känslighet för avvikelser i bränslespec. De problem som finns med Volvos gasdrivna fordon verkar andra tillverkare ha lagt bakom sig.Mr. Burns skrev:Drivlinorna är väl inte desamma? Om gasen är specad med ett viss fuktinnehåll måste tillverkaren av motorer o.dyl kunna lita på dessa uppgifter inom rimliga felmarginaler.pgbg skrev:Hur kommer det sig att gasbussarna från MAN inte har dessa problem när de tankas från samma källa ?
Upplever det som fel ände att börja i. Ska Volvo straffas för att gasfabrikanterna inte kan leverera utlovad produkt? På bussmarknaden är marginalerna säkert små och det är knappast otänkbart att ett led i Volvos press av produktionskostnaderna har varit att optimera motorerna för den gas som ska levereras. Nä, om nu Volvos anklagelser visar sig stämma är det hög tid att ställa berörda gasleverantörer mot väggen. Kan man inte fixa utlovad produkt får man vackert ändra specifikationerna, så att alla bussleverantörer kan delta på lika villkor. Inte bara de som spelar på att bränslet inte håller måttet.pgbg skrev:En tillverkare som Volvo - som påstår självt att dem är en av världens ledande fordonsfabrikanter - borde ju med utgångspunkt från erfarenheter från tidigare generationer av gasmotorer kunna göra de anpassningar som behövs för att minska motorernas känslighet för avvikelser i bränslespec. De problem som finns med Volvos gasdrivna fordon verkar andra tillverkare ha lagt bakom sig.
Jag tror inte att det har med "fukt i gasen" att göra... Motorerna fixar helt enkelt inte att jobba normalt.
Ett annat exempel på kass skit, är de s.k. "gas-ostarna", d.v.s. Den Oudsten Gas-ledbuss. Enligt rykten är dessa, gamla, dieselfordon som blivit konverterade till gas --- stämmer det????????
Ett annat exempel på kass skit, är de s.k. "gas-ostarna", d.v.s. Den Oudsten Gas-ledbuss. Enligt rykten är dessa, gamla, dieselfordon som blivit konverterade till gas --- stämmer det????????
mvh / S.
Vilket du bygger på?Saturnus skrev:Jag tror inte att det har med "fukt i gasen" att göra... Motorerna fixar helt enkelt inte att jobba normalt.
Nej, det stämmer inte. Bussarna nylevererades efter dieselserien.Saturnus skrev:Ett annat exempel på kass skit, är de s.k. "gas-ostarna", d.v.s. Den Oudsten Gas-ledbuss. Enligt rykten är dessa, gamla, dieselfordon som blivit konverterade till gas --- stämmer det????????
Men det säger ingenting om huruvida gasen uppfyller specifikationerna eller inte. MAN kanske har utvecklat en motor som klarar mer fukt i gasen. Jag har inget att invända mot det, men om nu Volvo satsat krutet på att utveckla en motor som är optimerad för rätt gas tycker jag det är fel att höja MAN till skyarna och såga Volvo. Ingen hade nånsin drömt om att klandra biltillverkarna för hackande motorer om bensinbolagen börjar fylla de svenska pumparna med 92-oktanig bensin.Saturnus skrev:Att de korta MAN klarar det t.ex... Dessa hackar och bluddrar inte...
Det är givetvis bekämt för Volvo att skylla skulden på bränsletillverkaren och samtidigt hävda att man inte har något fel i den egna produkten som behöver justeras. Den här attityden är karaktäristisk för Volvo och har följt dem i historien - oavsett om det handlar om relativt nya (2 år gamla) rostiga Volvo 760 eller 850 som fattar eld i motorrummet av en oförklarlig anledning. Det är ALDRIG Volvos fel eller ansvar utan alltid någon annans. Ett scenario från personbilssidan i början av 80-talet är då Volvos motorer typ B23 "spikade" och sedermera havererade med reparation topplocket som följd är ett skolboksexempel på Volvos attityd mot marknaden. Volvo hävdade då att bränslet var orsaken och att det inte fanns fog för kritik mot den egna produkten, samtidigt som andra tillverkares motorer inte hade denna typen av fel.Mr. Burns skrev:Men det säger ingenting om huruvida gasen uppfyller specifikationerna eller inte. MAN kanske har utvecklat en motor som klarar mer fukt i gasen. Jag har inget att invända mot det, men om nu Volvo satsat krutet på att utveckla en motor som är optimerad för rätt gas tycker jag det är fel att höja MAN till skyarna och såga Volvo. Ingen hade nånsin drömt om att klandra biltillverkarna för hackande motorer om bensinbolagen börjar fylla de svenska pumparna med 92-oktanig bensin.Saturnus skrev:Att de korta MAN klarar det t.ex... Dessa hackar och bluddrar inte...
Det kan inte vara rimligt att Volvo ska bestämma den allmänna standarden för hur ett motorbränsle ska vara komponerat med utgångspunkt för att passa de egna motorerna. Volvo får väl, som andra tillverkare, i konstruktionsstadiet se till att motorerna fungerar med de bränslen som finns på marknaden och med eventuella avvikelser. Klarar inte Volvo detta bör de väl överge gasmotormarknaden. I annat fall hoppas jag att marknaden (de kunder som gett Volvo förtroende) överger dem som leverantör.
Är det alltså Volvo som på eget bevåg bestämt att gasen är för fuktig för deras smak? Finns det alltså ingen allmän standard för gastypernas sammansättning? Låter som ett väldigt risktagande att utveckla motorer i en bransch där bränsleleverantörerna plötsligt kan få för sig att ändra produktens kvalitet.pgbg skrev:Det kan inte vara rimligt att Volvo ska bestämma den allmänna standarden för hur ett motorbränsle ska vara komponerat med utgångspunkt för att passa de egna motorerna. Volvo får väl, som andra tillverkare, i konstruktionsstadiet se till att motorerna fungerar med de bränslen som finns på marknaden och med eventuella avvikelser. Klarar inte Volvo detta bör de väl överge gasmotormarknaden. I annat fall hoppas jag att marknaden (de kunder som gett Volvo förtroende) överger dem som leverantör.
Här blandar vi och ger. Skilj på VCC och Volvo Bussar - det har inte varit samma bolag sedan 30-talet. (Bara haft samma ägare)pgbg skrev: oavsett om det handlar om relativt nya (2 år gamla) rostiga Volvo 760 eller 850 som fattar eld i motorrummet av en oförklarlig anledning.
När det gäller bränder i volvobilar så går det utmärkt att titta på statistik och se att Volvo är ett av de märken som brinner minst. (Vilket var fallet även när det "hottades upp" för nämnda modeller). Dessa fel finns hos alla tillverkare - det är bara det att en brinnande AUDI inte säljer lika många lösnummer för Aftonbladet och Expressen som en brinnande Volvo gör. Till skillnad från de flesta bilmärken har Volvo en egen haverikommision som undersöker sådana olyckor och gör något åt problemet, om det är ett problem.
När det gäller att skylla ifrån sig så har faktiskt VCC rätt. Det är väldigt sällan deras fel. Kablaget kommer från en leverantör, motorstyr från en annan. Visst kan Volvo göra fel - men vanligare är då att felet ligger hos underleverantör. I vissa fall har underleverantörerna andra kunder som omsätter mer pengar för dem - det går givetvis före. (Sett från PV-s horisont, bussar vet jag inget om)
En liten utvikning, håll er nu till bussarna, personbilar diskuteras i annat forum.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Citatet handlar om Volvos attityd till marknaden vid konstaterade brister i deras produkter. I detta avseende är attityden koncerngemensam oberoende av vilket bolaget som ansvarar för den aktuella produkten ifråga - m a o avvisa brister och fel så länge det går.TonyM skrev:Här blandar vi och ger. Skilj på VCC och Volvo Bussar - det har inte varit samma bolag sedan 30-talet. (Bara haft samma ägare)pgbg skrev: oavsett om det handlar om relativt nya (2 år gamla) rostiga Volvo 760 eller 850 som fattar eld i motorrummet av en oförklarlig anledning.
När det gäller bränder i volvobilar så går det utmärkt att titta på statistik och se att Volvo är ett av de märken som brinner minst. (Vilket var fallet även när det "hottades upp" för nämnda modeller). Dessa fel finns hos alla tillverkare - det är bara det att en brinnande AUDI inte säljer lika många lösnummer för Aftonbladet och Expressen som en brinnande Volvo gör. Till skillnad från de flesta bilmärken har Volvo en egen haverikommision som undersöker sådana olyckor och gör något åt problemet, om det är ett problem.
När det gäller att skylla ifrån sig så har faktiskt VCC rätt. Det är väldigt sällan deras fel. Kablaget kommer från en leverantör, motorstyr från en annan. Visst kan Volvo göra fel - men vanligare är då att felet ligger hos underleverantör. I vissa fall har underleverantörerna andra kunder som omsätter mer pengar för dem - det går givetvis före. (Sett från PV-s horisont, bussar vet jag inget om)
En liten utvikning, håll er nu till bussarna, personbilar diskuteras i annat forum.
//Tony
När det gäller motorrumsbränder vill jag bara kommentera dig på punkten; Bilprovningen i Tyskland, vars uppdrag från den Tyska staten är väsentligt mycket mer omfattande och hårdare kontroll än i Sverige, har slagit fast att Volvo hade konstruktionsfel i de många fordon som drabbats av bränder. Jag har definitivt högre förtroende för den tyska bilprovningen än för Volvos klena försvarstaktik.
Allmänt tycker jag att Volvo är ett bra företag med fina produkter. Att man är kritisk till Volvo på vissa punkter är något positivt - nämligen att man vet att de kan bättre och är duktiga. "Ur kritik föds konstruktivitet".
Visst har vi lagt märke till det. Har känningar bland många förare på GS med många år inom föraryrket, både buss och lastbil så de vet vad de pratar om. Problemen med bluddrande motorer + ryckiga och många växlingar + startproblem är vida kända och jobbiga för såväl förare som passagerare.Saturnus skrev:Nån som har lagt märke till bluddrandet, ryckandet, brummandet hos Volvos gasbussar?
Den oudsten brinner ju oftare än Volvo´s bussar när det gäller GS vagnpark.
Detta då på grund av bristande underhåll(för långa service-intervaller).
Tillbaka till ämnet Gas-bussar...
Gas-leveranserna till depå Kville har väl inte varit direkt hundra procent och fukt har förekommit men detta tål det flesta bussar nu för tiden.
Gas är ju en relativt ny bränsle-källa och ska bolagen utveckla sin egna motor till samma miljöbränsle är det inte konstigt om någon tillverkare går bättre en den andra.
Detta då på grund av bristande underhåll(för långa service-intervaller).
Tillbaka till ämnet Gas-bussar...
Gas-leveranserna till depå Kville har väl inte varit direkt hundra procent och fukt har förekommit men detta tål det flesta bussar nu för tiden.
Gas är ju en relativt ny bränsle-källa och ska bolagen utveckla sin egna motor till samma miljöbränsle är det inte konstigt om någon tillverkare går bättre en den andra.