Tunneltågföraren/storebror ser dig...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Anonymous.

Tunneltågföraren/storebror ser dig...

Inlägg av Anonymous. »

Skickade det här till SL & Connex i går.

På en öppen sajt publicerar en anställd hos er foton han tagit när han tittat på övervakningsmonitorn i förarhytten medan han arbetat. Dels ifrågasätter jag att t-baneförare har fri tillgång till vervakningskamerorna, då dessa endast brukar kunna ses i efterhand vid misstanke om brott. Dels tycker jag det är för jävligt att detta material kommer ut på Internet, där helt ovetande personer får sina ansikten publicerade utan godkännande. Hoppas att ni gör något åt detta.

Här är länken till den aktuella bilden: (Borttagen/Jourmaster)

Och här är "rotsidan":
(Borttagen/Jourmaster)

Mannen ifråga heter XXX. Han har även skrivit en hel del om sin arbetssituation på Connex och namngivit ett antal chefer och andra i diverse situationer.
Rico

Inlägg av Rico »

Den där monitorn går igång då man står still med dörrarna öppna. Förutsatt att den funkar, vilket ofta inte är fallet. Jag har sällan varit med om att en monitor fungerat helt som den ska. Dessutom kan man bara se det som händer just nu och inte spola fram och tillbaka etc. Sen var det ju riktigt bra av dig att publicera länkar till sidan så att du hjälper till att "ovetande personer får sina ansikten publicerade utan godkännande". Nej, jag menar inte att du publicerat nånting, men du hjälper ju till att sprida bilden. Jag hade inte hittat den utan din hjälp. Tack så mycket!! Sen är det inget han gör systematiskt. Om han ägnade sig åt att fota den där monitorn och lägga ut bilder från den så kanske jag skulle hålla med dig en liten smula...
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Vilket meningslöst inlägg, kan ingen radera den stackars anonyme kverulanten, låt oss även slippa kopior på alla andra e brev han skickar om elände i samhället.

Snickra en låda i stället och lägg dig utanför Connex huvudkontor med din protest.

Du var väl självfallet anonym när du skrev till de höga vederbörande, så att de förstod vilken betydelsefull person och åsikt de hade att handskas med.

I morgon kommer jag att lägga ut en bild jag tagit i en backspegel, även om du naturligtvis kommer att ifrågasätta att förarna har tillgång till backspeglarna.

Trist typ du är

Henrik Schütz
Kúba Lestiv

Inlägg av Kúba Lestiv »

Henrik Schütz skrev: Trist typ du är

Otrevligt skrivet!
Anonymous.

Inlägg av Anonymous. »

Inlägget borttaget av Jourmaster
Joel

Inlägg av Joel »

Vill bara upplysa om att det är tillåtet att fotografera/sprida bilder på folksamlingar. :]
-"SPÅRSPRING!!"
abborren

Inlägg av abborren »

men oj hurra för den anonyma som utan problem hänger ut någon men som därtill inte vågar stå för vem han/hon själv är, när det uppenbarligen är den utpekade som gjort fel, sådant angiveri är ju lite fegt oavsett hur rätt man må ha i sak, detta rör sig ju knappast om ett fall där man kan behöva hålla sin identitet gömd.
Måste man det i detta fallet kan man ju då också låta bli att lägga ut ett inlägg om det på forumet, den enda anledning till att man gör det som jag kan se är att personens klena ego för sig en kick av att nu satte jag minsann dit jäveln, men jag vågar inte visa vem jag är...

Sen är det ju som andra skriver, det är ju faktiskt Du, den anonyma som sprider bilden och genom ditt agerande framstår som en trist typ...

Sen till sådana angivare rent generellt...

Det finns det ju betydligt värre saker man kan leka polis om när det gäller lokaltrafiken som sådan, om man nu prompt måste det, med risk för att vara taskig eller kanske trampa någon på tån... men fortsätt fota tåg eller samla tidtabeller och håll er till det...

Har liksom en känsla av att det kommer mothugg på detta och då får det väl göra det, att ni ens orkar :lol:
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Fasen, tror jag ska ta med kameran o fota hur det ser ut i lågolvet på våra M31:or via monitorn :roll: eller kanske inte hahaha
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Joel skrev:Vill bara upplysa om att det är tillåtet att fotografera/sprida bilder på folksamlingar. :]
Visst. Det har du rätt i.

Däremot är det inte tilltåtet att fotografera en monitor som ingår i ett övervakninssystem som är förbundet vissa krav.
Slagpåse skrev: Fasen, tror jag ska ta med kameran o fota hur det ser ut i lågolvet på våra M31:or via monitorn Rolling Eyes eller kanske inte hahaha
Ta du och fotografera direkt istället, så kanske det går att identifiera vad det är som ligger på golvet ;-) (Dessutom slipper du få skit för det)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Jourmaster har valt att ta bort länkarna till bilderna efter påstötning från användare.

//Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Nä tror jag låter bli överhuvudtaget att ta nånn bild på det :oops:
Doomsday

Fy sjutton vad lågt.

Inlägg av Doomsday »

Den här historien får mig att må illa. Det här var väldigt fult gjort av den som lämnade ut en person till dennes arbetsgivare bara för att det dök upp en ganska oskyldig grej som gjorts i okunskap.

Tänk bara att en sådan människa som gör sådana grejer lika gärna kan lämna ut folk till nynazister eller annat otrevligt.

Var h*n stolt över att ha gjort detta?!

Tänk om den anmälde riskerar att bli arbetslös efter detta.

Empatilöst gjort i alla fall.
abborren

Inlägg av abborren »

Tydligen måste det ju denna person känna en viss stolthet i att kunna sätta dit någon för en sådan här skitsak, man kan ju börja spekulera i om vederbörande inte fick uppmärksamhet som liten eller vad som gått fel, har sagt det förr och säger det igen, en riktigt feg sate...
AppleXPan aka Ralf G.P.

källan till bilden svarar

Inlägg av AppleXPan aka Ralf G.P. »

Hej på er alla.

Jag är personen bakom hemsidan och den berörda bilden som tycks ha fått åtminstone en person väldigt upprört, men också mina chefer (delvis), varav en jag fick stå till svars inför.

Har någon undrat hur bilden egentligen har kommit till, varför och vad min hemsida är för något överhuvudtaget ? Den anonyme insändaren skyddar sig bakom sin anonymitet, och är inte sen att direkt på upp till Connex ledning mer eller mindre förtala mig. OK. Så långt, så gott.

Hur kunde det bli så här ? Ja, det undrar jag också.

Min hemsida är en personlig sida i högsta grad, med en bildberättelse om mitt liv, där jag bokstavligen beskriver mitt liv sedd från mina ögon och färger. Jag kombinerar foto med ord för att beskriva. Ibland alldagliga saker. Ibland det som inte bär något namn, men som finns inom oss alla som känslor och sinnesstämningar. Ibland på ett ledset sätt, ibland på ett ironiskt sätt, ibland bara beskrivande, eller rent av fantiserande.

Eftersom Connex Tunnelbanan är en del av mitt liv (varken mer eller mindre) - ingår också bilder på mina kollegor samt i övervägande del impressioner såsom moln, lampor och dess färger i rörelse och nattliga landskap tagna genom förarfönstret. I ett enda fall, har jag tagit en bild - den 20 May 2005 - på en monitor som finns inne i förarhytten som visar några människor sittandes i en tunnelbana vagn.

Den anonyme sändaren tycks ha direkt hajat att det handlar om en monitor inne i förarhytten. Men det är faktiskt inte vedertaget för någon som inte känner till tunnelbanan !

Så bilden i sig, titulerad med "Big Brother is watching you", var ett skämt, med lätt ironi men helt utan baktanke kring bilden i sig. Den råkade finnas i en serie bilder jag har tagit den aktuella dagen. Punkt slut.

Bilden är inte viktig för mig, ty monitorn är det i särklass mest ointressanta objekt i en förarhytt. (Jag är inte heller intresserad av anonyma människor i vagnen. Jag gillar bara direkt kontakt med människor - och eftersom jag inte är någon påträngande människa till vardags, så tar jag bara bilder på kollegor som jag känner. Då har jag en känsla i maggropen, att det är ok att fotografera dem. En del ber mig tom. att ta bilder. Och det är bara roligt ! Det är öppet, det är okomplicerad, och det är avspänt !)

Varför tog jag bilden ?

Jag tittade inte genom den nyligen anskaffade proffskameran, utan tryckte bara av med kameran på armlänges avstånd, för att jag ville se om den verkligen klarar att ställa in skärpan på måfå i relativ svagt ljus utan att jag manuellt måste korrigera den (något som jag haft problem med, med tidigare kameror att de ofta fokuserar på fel punkt). Så bilden togs och så var det inget mer med det. Hemkommen, så hamnade den slutligen på min hemsida, tillsammans med alla andra bilder som beskriv min upplevelse av den 20 Maj 2005.

Den anonyma insändaren förutsätter saker där jag frågar mig "Är det sant?". Frågar han sig själv om det verkligen är sant, eller är hans rädsla för överheten mera viktig att få se i rampljuset ? Han tror kanske att vi i förarhytten har stenkoll på andra människor - men verkligheten förhåller sig helt annorlunda: För det mesta är monitorerna avstängda.

Och när de fungerar, så gör dem det bara när tåget stannat en längre stund. Kameravinkeln byts efter ca 2 sekunder, och egentligen har man aldrig koll på vilken av de många kameror som just visas för tillfället på monitorn - även om det står angivet, så är det bara förvirrande.

Vi kan inte spola fram och tillbaka. Så snart tåget startar försvinner bilden på monitorn. Och meny systemet är totalt o-intuitivt, att ingen förare befattar sig dem. Rent ut sagt: 99% struntar i monitorn och de fungerar ju inte speciellt ofta heller. Vi är mest beroende på information vi får från trafikanterna som berättar när/om något är på tok i en viss vagn - om de nu berättar det, vill säga.

Vad jag har förstått, så spelar alla kameror in material hela tiden (?) - men detta är oåtkomlig för förarna, utan samlas och kontrolleras på säkerhetsavdelningen vid ett senare skede. De kringgärdas av starka restriktioner även för en del chefer. I alla fall officiellt så vitt jag vet.

*

Den berörda bilden på min hemsida ligger DJUPT inbäddad bland tusentals andra bilder, som är länkade med varandra, som i en bok man bläddrar.

Personen i fråga måste klicka MINST 25x för att komma just till den omtalade bilden. Och då undrar jag... vad utlöste den arga reaktionen egentligen innerst inne egentligen ? Var det verkligen "bara" bilden ? Vad hände innan eller på vägen ? Är det min livsstil personen irriterar sig över ? Varför skulle en sådan person klicka sig förbi så många foton överhuvudtaget (dvs. stanna på min hemsida och dess skrymslen), för att slutligen bara bli upprörd av ett enda foto, som sedan föranleder honom att anmäla mig till mina chefer ? Det är trots allt ett större steg mellan tanke och handling.

Och personen gick till handling ? Om alla skickar anonyma brev till forum och chefer - vart kommer vi då ? Och var går gränsen för vad man får och inte får ta bild av ? Kanske andra bilder också kan vinklas på ett visst sätt t.ex. negativt - om man vill se det man vill se ?

Ingen kan hitta bilden rakt av på min hemsida (det tog mig själv 15 minuter att söka innan jag hittade den, eftersom länkarna i detta forum hade plockats bort igen efter påtryckning av andra användare) - så jag visste inte vilken bild som menades först.

Bildens filnamn är ett nummer (som alla mina dagboksbilder) Den nås inte från någon sökmotor eftersom inget begrepp finns i namnet. Den finns inte heller utmärkt någonstans på min hemsida, utan ligger "gömd" tack vare att min hemsida har så många bildberättelser där man bläddrar sig fram (ungefär som i en bok, som en resa).

Känslan av förtal eller inte ?

När man besöker min hemsida, så märker man ganska fort att dess "anda" handlar om allt annat än förtal eller att vilja kontrollera andra människor.

Det handlar i alla fall inte om att utmärka människor på en monitor, som om det vore en slags övervakning. Det sköter SL/COnnex ju redan - så mig behöver man inte - och jag är personligen inte intresserad av den typen av fotografi heller. Skulle det ha varit meningen att göra "hemliga bilder" - så skulle jag inte skriva under min namnteckning direkt i själva bilden. Det säger sig självt.

Namngivna chefer etc:

Jag vet inte vem den anonyma personen syftar på - men troligtvis mina överordnade i personledningen. De som förser oss med tjänster, antar jag. Något foto på mina avdelnings chefer eller högre upp har jag underligt nog aldrig tagit. I alla fall inte än.

Jag brukar byta bilder med en kille som är min överordnad, och det är inte ett dugg konstigt att ange honom med namn - ty han heter ju faktiskt som det han gör - och han vet (liksom flera andra) att jag har en hemsida. Detta gäller också andra kollegor.

Det som jag förbryllas över är, hur selektiv den anonyma personen ser på saker och ting. Man kan bara inte undvika att se, att de kollegor jag fotograferar, helt öppet tittar in i kameran, de ler, de har sig, och de har roligt. (Och jag skickar också bilder till dem, tagna från dagboken, som ett tack)

Ralf Greenberg-Pergandé

Ultimate Homepage of Personal Photography
http://www.applexpan.com
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Starkt gjort att skriva en "lång" berättelse om detta. Det visar vem som är smart o vem som är dum.
Tack vare denna tråd har jag upptäckt hur illa det kan bli av en lösrykt bild ur en serie bilder. stå på dig.

Hoppas att dina chefer fattar läget o inte ger dig någon reprimand för detta heller.
Finns chefer som inte gillade min tidigare hemsida heller där jag beskrev sittuationer i mitt jobb i en "dagbok", "Folk kunde ju känna sig utpekade" var en kommentarerna.

Mvh Struve - Spårvagnsförare Gbg
Daniel

Inlägg av Daniel »

Suveränt skrivet Ralf, verkligen.

Jag måste bara skriva att min första reaktion när jag läste tråden var att fråga mig om den anonyme anmälaren tagit kontakt med den aktuella fotografen direkt eller om det hela bara handlar om att få visa någon slags makt genom att slå på stora trumman från början. Tragiskt.. brist på respekt för andra människor. Och egentligen jävligt mycket dagisnivå.

Det andra jag reagerade på och förvånades över var att XXX på Connex lägger in värderingar och faktiskt tar ställning i en fråga som ännu inte utretts. Vad visste XXX om det aktuella fallet? Inte tillräckligt för att, enligt mig, ta ställning som han gjort. Oproffessionellt.

Det bästa att göra från XXX sida vore att hälsa denna anonyme anmälare att han skulle titta på ärendet och skaffa lite mer information innan han uttalar sig och kommer med åsikter. Han skriver ju trots allt att de kommer att begära att bilderna tas bort vilket helt klart tyder på att han inte talat med fotografen.

Men vad vet jag, jag är ju inte affärsområdeschef och vet alla interna strategier och syner på hur man med respekt och professionalism bemöter sina anställda och den här typen av kontakt med utomstående. Men håll med om att det var en aning klumpigt..

En sak till förresten, har du tillstånd från XXX för att få publicera hans e-mail här på ett offentligt forum?

Inlägg av Kvarne »

Mkt starkt skrivet Ralf! :D
Stå på dig. All heder åt dig. 8)

Jag tycker inte det var så himla allvarligt gjort att knäppa den där bilden...men men...det finns ju människor som man verkligen inte kan förstå sig på... :? :shock:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag har ägnat en liten stund åt att titta på AppleXPan:s hemsida och kan konstatera att det är en fascinerande uppsättning bilder - i mitt tycke ett fantastiskt konstgalleri med mängder av vardagsbilder från Stockholm och tunnelbanan. Det är också i allra högsta grad en mycket personlig hemsida. Som Ralf säger så krävs det ganska mycket klickande innan man kommer fram till den omdiskuterade bilden, och så som en i mängden är det inte mycket att uppröras över. Man får som sagt var känslan av att det är något annat som den anynome personen egentligen stör sig på.

Jag önskar AppleXPan lycka till på jobbet och med fotograferandet, och rekommendar alla andra att ta en titt på hans hemsida. Och tack till Anonymous för tipset om en intressant webbplats :!:
Användarens profilbild
wheniwasinspace

Re: Tunneltågföraren/storebror ser dig...

Inlägg av wheniwasinspace »

Anonymous. skrev: Mannen ifråga heter XXX. Han har även skrivit en hel del om sin arbetssituation på Connex och namngivit ett antal chefer och andra i diverse situationer.
hahaha Man förstår varför du är anonym...

Även jag tackar anonym för länken till en snyggt ihopsnickrad hemsida.
(jag hittade inte ens bilden fast att jag letade)
abborren

Inlägg av abborren »

Skall sluta upp med all annan positiv kritik till en otroligt tjusig sida, kanonsnygga foton!!!

Keep up the good work!
Skriv svar