Under gårdagen resp under innevarande dag har jag haft tillfälle att provköra VOLVOs biogasled och MANs biogasled ett varv vardera på linje 2 i Stockholm.
Det är helt entydigt och odiskutabelt vilken av dessa busstyper man föredrar att köra med efter dessa båda provkörningar!
Vad jag anser om saken? Det överlåter jag först åt er andra att gissa, innan jag avslöjar min åsikt!
Fikat i kafferummet på Söderdepån tog precis slut, när jag skulle ta mig en balja efter dagens lilla runda. Men det fixade sig på annat sätt.
/Ruggige Gasbussföraren
VOLVO gasled vs. MAN gasled!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
MAN gasled vinner ganska betryggande!
Hmmm...., det blev inte så många gissningar.
Nåväl, så här till midsommaraftonslunchfikat kastar jag väl in min åsikt då da!
* VOVO Gasled = 3 bussrattar.
* MAN Galsed = 4,5 bussrattar.
Alltså är MAN i mina ögon en klar vinnare! Bevekelsegrunderna för det kan jag redogöra för någon annan gång.
Någon SCANIA Gasled har jag tyvärr inte kört någon gång, även om jag tror mig veta att det finns sådana i någon annan världsdel. Så där blir det inga bussrattar ännu så länge. Men man vet aldrig, kanske beger jag mig ut på någon upptäcktsfärd ute i världen och kommer bakom ratten på en sådan. I sådant fall lovar jag att göra en beömning i denna spalt.
/Ruggige Gasbusstestaren
Nåväl, så här till midsommaraftonslunchfikat kastar jag väl in min åsikt då da!
* VOVO Gasled = 3 bussrattar.
* MAN Galsed = 4,5 bussrattar.
Alltså är MAN i mina ögon en klar vinnare! Bevekelsegrunderna för det kan jag redogöra för någon annan gång.
Någon SCANIA Gasled har jag tyvärr inte kört någon gång, även om jag tror mig veta att det finns sådana i någon annan världsdel. Så där blir det inga bussrattar ännu så länge. Men man vet aldrig, kanske beger jag mig ut på någon upptäcktsfärd ute i världen och kommer bakom ratten på en sådan. I sådant fall lovar jag att göra en beömning i denna spalt.
/Ruggige Gasbusstestaren
Re: MAN gasled vinner ganska betryggande!
Ragnar T skrev:Hmmm...., det blev inte så många gissningar.
Nåväl, så här till midsommaraftonslunchfikat kastar jag väl in min åsikt då da!
* VOVO Gasled = 3 bussrattar.
* MAN Galsed = 4,5 bussrattar.
Alltså är MAN i mina ögon en klar vinnare! Bevekelsegrunderna för det kan jag redogöra för någon annan gång.
/Ruggige Gasbusstestaren
Funderade själv på om man skulle våga sig på en gissning, men beslöt mig att låta bli då mitt faktaunderlag är för klent och det skulle i så fall mest ha blivit ett subjektivt tyckande från min sida. Har även faktiskt för mig att du framhållit M.A.N i något annat sammanhang (kanske på Buss Snack), men minns inte på vilka grunder. Ibland så är det ju istället även lättare att diskutera kring någons specifika åsikt, speciellt i ditt fall då du har en gedigen kunskap i ämnet, och det kan ju även vara därför ingen vågat chansa på en gissning. Orsaken till att jag själv skulle ha valt M.A.N handlar då för min del mest om hörsägen vad gäller de mer kvalitativa bitarna.
I alla fall har jag fått det intrycket att tydligen så är M.A.N mera pålitlig och mera omsorgsfullt ’ihopskruvad’ än vad Volvon är. Sedan att jag personligen avskyr hela konceptet med ledvagnar som driver på sista axeln (å då är ju dessa gasleder från Volvo och M.A.N likvärdigt…usla) är en annan femma.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Styrd resp icke styrd 3:e axel
Intressanta synpunkter betr. styrd eller icke styrd tredje axel!
Denna fråga sysselsatte mig en hel del under 70-talet, när jag svarade för att Scanias s k Pusher togs fram och även senare under 80-talet, när jag återkommen till SL såg till att det gjordes jämförelser i SLs regi.
Det skulle kunna skrivas en hel del om detta ämne, men slutsatsen blev ganska entydigt att icke styrd tredje axel var att föredra i täta trafikmiljöer, t ex i Stockholms innerstad, där man som förare inte har sikt i speglarna mot det kraftigt utsvängande yttre bakhörnet vid kurvtagning. Visserligen ser man inte heller det hörnet i en buss med icke styrd tredje axel, men utsvepet är i det fallet mycket mindre och innebär därmed mindre risk för att man "tar mad sig något" med bakändan i kraftig sväng. Visserligen har en Pusher större svepbredd, men med de rätta inbördes måtten mellan överhäng, axelavstånd samt ledens läge mellan andra och treje axeln, så blir svepet bara obetydligt större än för en 12 meter 2-axlig buss.
När det sedan gäller möjligheterrna till lågt golv, så har bakmotorn i en ledbuss sina fördelar, även om det finns ledbussar med lågt golv som har motorn i en koffert i den främre delen, vilken dock tar upp en del golvyta, som på så sätt blir "onyttig". Dessutom har koffertmotorn nackdelen av att vara mycket svårare att bullerdämpa, vilket vi nu ser i Stockholm t ex.
När det gäller hur gasådrag, ledvinkelkontroll, vikningsskydd etc fungerar i Pushers, så finns det ett antal mer eller mindre bra lösningar. Speciellt för gasbussar, där motorn s a s "draggar efter", när man släppt gasen eller när motorn inte genast svarar vid gaspådrag, så återstår det en del att göra för att få bättre respons. Det senare är dock inte speciellt för Pushers, utan gäller också för alla andra gasdriva bussar.
Alltså föredrar vi Pushers i tät trafikmiljö men kan levalika bra med båda ledbussalternativen i andra miljöer.
Slutligen vill jag förutspå att Pushern i form av trådbuss med drivning på axel två och axel tre är något vi kan förvänta oss. Sådana bussar kommer att få överlägsna egenskaper i jämförelse med förbränningsmotordriva bussar, men det är en annan historia!
Nu till midsommardagskvällens kaffe i det återkomna soskenet i den älskade stugan på landet!
/Ruggige Ledbussdiggaren
Denna fråga sysselsatte mig en hel del under 70-talet, när jag svarade för att Scanias s k Pusher togs fram och även senare under 80-talet, när jag återkommen till SL såg till att det gjordes jämförelser i SLs regi.
Det skulle kunna skrivas en hel del om detta ämne, men slutsatsen blev ganska entydigt att icke styrd tredje axel var att föredra i täta trafikmiljöer, t ex i Stockholms innerstad, där man som förare inte har sikt i speglarna mot det kraftigt utsvängande yttre bakhörnet vid kurvtagning. Visserligen ser man inte heller det hörnet i en buss med icke styrd tredje axel, men utsvepet är i det fallet mycket mindre och innebär därmed mindre risk för att man "tar mad sig något" med bakändan i kraftig sväng. Visserligen har en Pusher större svepbredd, men med de rätta inbördes måtten mellan överhäng, axelavstånd samt ledens läge mellan andra och treje axeln, så blir svepet bara obetydligt större än för en 12 meter 2-axlig buss.
När det sedan gäller möjligheterrna till lågt golv, så har bakmotorn i en ledbuss sina fördelar, även om det finns ledbussar med lågt golv som har motorn i en koffert i den främre delen, vilken dock tar upp en del golvyta, som på så sätt blir "onyttig". Dessutom har koffertmotorn nackdelen av att vara mycket svårare att bullerdämpa, vilket vi nu ser i Stockholm t ex.
När det gäller hur gasådrag, ledvinkelkontroll, vikningsskydd etc fungerar i Pushers, så finns det ett antal mer eller mindre bra lösningar. Speciellt för gasbussar, där motorn s a s "draggar efter", när man släppt gasen eller när motorn inte genast svarar vid gaspådrag, så återstår det en del att göra för att få bättre respons. Det senare är dock inte speciellt för Pushers, utan gäller också för alla andra gasdriva bussar.
Alltså föredrar vi Pushers i tät trafikmiljö men kan levalika bra med båda ledbussalternativen i andra miljöer.
Slutligen vill jag förutspå att Pushern i form av trådbuss med drivning på axel två och axel tre är något vi kan förvänta oss. Sådana bussar kommer att få överlägsna egenskaper i jämförelse med förbränningsmotordriva bussar, men det är en annan historia!
Nu till midsommardagskvällens kaffe i det återkomna soskenet i den älskade stugan på landet!
/Ruggige Ledbussdiggaren