Sida 1 av 1
Vad heter ASEA idag?
Postat: onsdag 08 juni 2005 17:25
av Mikael
Vad hände med ASEA som tillverkade spårvagnar. Det blev ABB senare. Men vad hände sen.......vad är namnet idag?
Re: Vad heter ASEA idag?
Postat: onsdag 08 juni 2005 17:28
av Ulrik Berggren
Mikael skrev:Vad hände med ASEA som tillverkade spårvagnar. Det blev ABB senare. Men vad hände sen.......vad är namnet idag?
Adtranz, som sen blev uppköpt av, och namnändrat till, Bombardier. Det där med ägoförhållanden kan säkert någon annan utveckla mer...

Postat: onsdag 08 juni 2005 17:33
av Mikael
Tack för svaret! Det var just vad jag ville veta. Har inte följt med riktig i detta med namnändringar.
Asea
Postat: onsdag 08 juni 2005 17:48
av Lars Stegenius
Om vi håller oss till spårfordon så köpte ASEA upp bl.a. Hägglund & Söners spårfordonsverksamhet liksom ASJ (AB Svenska Järnvägverkstäderna) och Kalmar Verkstads spårfordonsverksamhet plus antagligen någon eller några småtillverkare till. (Resten av Kalmar Verkstad, Kalmar Industries tillverkar jättetruckar för containerhantering, Hägglunds tillverkar skeppskranar och militära fordon).
När ASEA och schweitziska Brown-Boveri gick ihop till ABB las spårfordonsverksamheten i ABB Traction med säte i Västerås. Den blev aldrig lönsam så efter ett antal år sökte man samarbete med Daimler, som jag tror köpt upp AEGs spårfordonsverksamhet, varvid ADtranz bildades. Inte heller den verksamheten blev lönsam utan såldes till kanadensiska Bombardier som från början tillverkade snöskotrar (märket Lynx) men som sedan gav sig in på flygplans- och järnvägsfordonstillverkning. Bolaget heter Bombardier Transportation.
Andra delar ABB har sålts av åt andra håll, så ägs t.ex. turbintillverkningen nu av franska Alstom (som också tillverkar järnvägsfordon....).
ABB håller sedan några år att gå under p.g.a. dåliga förvärv i USA (Combustion Engeneering, t.ex.) som medfört skadeståndsprocesser kring asbetskador på anställda. Detta är efter många års processande ännu inte löst och kan potentiellt leda till att hela ABB-koncernen går överstyr. Det är också för att få pengar till skadestånden som man tvingats sälja av lönsamma delar av koncernen.
Mannen bakom kollapsen var näringslivsgurun Percy Barnevik, som genomförde affärerna i USA och sedan skaffade sig Sveriges hittills största pensionsförmån. Så ska en slipsten dras.
Med reservation för detaljfel.
//Lars S (som sålt hela sitt innehav i ABB med förlust).
Postat: onsdag 08 juni 2005 17:50
av Harald
Det var ASEA Traction som tillverkade spårvagnar. När ASEA och BBC slogs ihop till ABB, blev namnet ABB Traction. Sedan slog ABB och Daimler-Benz ihop sina spårtrafiksverksamheter under marknadsföringsnamnet Adtranz. Daimler-Benz spårtrafiksverksamhet bestod huvudsakligen av f.d. AEG. Efter några år sålde ABB sin andel till den andra delägaren som vid det laget hette DaimlerChrysler. Därpå sålde DaimlerChrysler spårtrafiksverksamheten till Bombardier som slog ihop den med sin redan befintliga verksamhet vars europeiska del bestod av ett antal mindre företag som man tidigare hade köpt.
Postat: lördag 11 juni 2005 9:39
av HE-E
I Finland hade vi här ju Strömberg, som senare blev ABB. Men var det ABB som köpte upp Strömberg eller köptes det upp ren på ASEAs tid?
/Skurubisin
Re: Asea
Postat: lördag 11 juni 2005 11:17
av Reimersholme71
Lars Stegenius skrev:[...]Andra delar ABB har sålts av åt andra håll, så ägs t.ex. turbintillverkningen nu av franska Alstom (som också tillverkar järnvägsfordon....).[...]
Rättelse: Före detta
STAL (Svenska Turbinaktiebolaget Ljungström), som sedan blev Stal-Laval och ASEA-Stal och ABB-Stal och ABB-Alstom Power och bara Alstom och sedan Demag De Laval Industrial Turbomachinery, kallas numera bara
Siemens (eller formellt Siemens industrial Turbines eller så).
Det är inte bara ASEA-Västerås som har varit lite förvirrat när det gäller namn...
M
Strömberg
Postat: onsdag 15 juni 2005 7:55
av RainerSilfverberg
HE-E skrev:I Finland hade vi här ju Strömberg, som senare blev ABB. Men var det ABB som köpte upp Strömberg eller köptes det upp ren på ASEAs tid?
/Skurubisin
Strömberg fusionerades först med Kymmene-koncernen, och hette en tid "Kymmene-Strömberg". Sedan köpte ABB (inte ASEA) Strömbergs verksamhet. Tillverknig av järnvägsmateriel och elektronik upphörde redan under Kymmene-Strömberg perioden. Under ABB-tiden grundades i Finland ett dotterbolag som hette ABB-Signal för järvägselektronik och som också skötte leveranserna av Sr2-elloken åt VR. Denna verksamhet sköts nu av Bombardier.
Postat: onsdag 15 juni 2005 19:49
av Hans W
Hägglundshistorien ovan är inte riktigt korrekt.
Det familjeägda företaget Hägglund & Söner AB som börjat som möbelsnickeri köptes av ASEA (ca. 1970 ??)
När ASEA blev ABB överfördes på något sätt ägandet av Hägglunds till Incentive. Därefter bolagiserades Hägglunds olika verksamheter, rälsfordon, kranar, militärfordon och hydraulmotorer i varsitt bolag under moderbolaget Hägglund & Söner. Rälsfordonsbolaget Hägglunds Traction ombildades till ABB Traction och lades senare ner. De resterande tre bilagen har senare sålts av till varsina helt olika ägare och F.d. Hägglund & Söner är avvecklat.
Militärfordonsdelen är i dag Land Systems Hägglunds
Skeppskransverksamheten är McGregor Cranes
Hydraulmotorerna (i Mellansel) är Hägglunds Drives AB
Postat: torsdag 16 juni 2005 10:20
av Johannes Erra
Strömberg fusionerades först med Kymmene-koncernen, och hette en tid "Kymmene-Strömberg". Sedan köpte ABB (inte ASEA) Strömbergs verksamhet.
Har läst att det var 1986 när Strömberg såldes till Sverige, men ASEA blev ABB först år 1987-88. Alltså, är årtalet 1986 korrekt eller inte? Det sista som Strömberg tillverkade för spårvagnar var elutrustning till Helsingfors sista inhemska ledvagnar 1983-87.
Johannes
Postat: torsdag 16 juni 2005 23:30
av P
Johannes Erra skrev:Strömberg fusionerades först med Kymmene-koncernen, och hette en tid "Kymmene-Strömberg". Sedan köpte ABB (inte ASEA) Strömbergs verksamhet.
Har läst att det var 1986 när Strömberg såldes till Sverige, men ASEA blev ABB först år 1987-88. Alltså, är årtalet 1986 korrekt eller inte? Det sista som Strömberg tillverkade för spårvagnar var elutrustning till Helsingfors sista inhemska ledvagnar 1983-87.
Johannes
Strömberg, ASEA och BBC har varit knutna med varandra redan på 1920-talet.
1926: Strömberg ingår kontrakt med BBC om fösäljning av den senares produkter i Finland
1928: ASEA köper 60% av aktierna i Strömerg
1930: ASEA och BBC äger vardera en pott på 28,9% aktier i Strömberg
1943: pga ny lagstiftning sjunker potten för vardera till 14,2%
1963: BBC grundar ett dotterbolag i Finland
1983: ASEA och BBC säljer sina aktiepotter till Kymi-Kymmene - efter en fusion heter bolaget Kymmene-Strömberg
1987: ASEA köper Strömberg. (Det verkar som om köpet gjordes redan året innan)
1988: ASEA och BBC fusioneras - ASEAs finska dotterbolag och Strömberg blir ABB Strömberg
P
Postat: fredag 17 juni 2005 11:23
av Johannes Erra
Ja, tack P. Något som kanske är lite förvånande och förorsakar att också fel information finns är att bolagets finländska verksamhet kallas ABB Strömberg, men har aldrig (inte ens åren 1986-88 ) kallats ASEA Strömberg.
mvh
Johannes
Re: Asea
Postat: lördag 02 juli 2005 10:08
av Eddie
Reimersholme71 skrev:Lars Stegenius skrev:[...]Andra delar ABB har sålts av åt andra håll, så ägs t.ex. turbintillverkningen nu av franska Alstom (som också tillverkar järnvägsfordon....).[...]
Rättelse: Före detta
STAL (Svenska Turbinaktiebolaget Ljungström), som sedan blev Stal-Laval och ASEA-Stal och ABB-Stal och ABB-Alstom Power och bara Alstom och sedan Demag De Laval Industrial Turbomachinery, kallas numera bara
Siemens (eller formellt Siemens industrial Turbines eller så).
Det är inte bara ASEA-Västerås som har varit lite förvirrat när det gäller namn...
M
Rättelse 2
STAL betyder Svenska Turbin
fabriksaktiebolaget Ljungström och bildades 1913. 1916 förvärvar ASEA över 50 % av aktierna och tar över bolaget. Före detta STAL består i dag av två företag ALSTOM och Siemens. 2003 sålde ALSTOM verksamheten för industriella gasturbiner dvs, mindre än 50 MW och industriella ångturbiner dvs mindre än 100 MW till Siemens. Övrig verksamhet är kvar i ALSTOM.
I Sverige är det krftverksångturbiner dvs ångturbiner från 100 MW till 1600 MW, generatorer upp till 1700 MW och miljösystem dvs, pannor, filter, fläktar mm för kraftverk och industri. ALSTOM finns på 12 orter i Sverige med huvudkontor i Norrköping.
Det svenska delen ALSTOM Transport. Som svara för rullande material och kringutrustning för spårbunden transport har kontor i Stockholm. ALSTOM transport har även en tågdepå i Västerås för service av X40.
/ Eddie