Vad heter ASEA idag?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vad heter ASEA idag?
Vad hände med ASEA som tillverkade spårvagnar. Det blev ABB senare. Men vad hände sen.......vad är namnet idag?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Vad heter ASEA idag?
Adtranz, som sen blev uppköpt av, och namnändrat till, Bombardier. Det där med ägoförhållanden kan säkert någon annan utveckla mer...Mikael skrev:Vad hände med ASEA som tillverkade spårvagnar. Det blev ABB senare. Men vad hände sen.......vad är namnet idag?

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Asea
Om vi håller oss till spårfordon så köpte ASEA upp bl.a. Hägglund & Söners spårfordonsverksamhet liksom ASJ (AB Svenska Järnvägverkstäderna) och Kalmar Verkstads spårfordonsverksamhet plus antagligen någon eller några småtillverkare till. (Resten av Kalmar Verkstad, Kalmar Industries tillverkar jättetruckar för containerhantering, Hägglunds tillverkar skeppskranar och militära fordon).
När ASEA och schweitziska Brown-Boveri gick ihop till ABB las spårfordonsverksamheten i ABB Traction med säte i Västerås. Den blev aldrig lönsam så efter ett antal år sökte man samarbete med Daimler, som jag tror köpt upp AEGs spårfordonsverksamhet, varvid ADtranz bildades. Inte heller den verksamheten blev lönsam utan såldes till kanadensiska Bombardier som från början tillverkade snöskotrar (märket Lynx) men som sedan gav sig in på flygplans- och järnvägsfordonstillverkning. Bolaget heter Bombardier Transportation.
Andra delar ABB har sålts av åt andra håll, så ägs t.ex. turbintillverkningen nu av franska Alstom (som också tillverkar järnvägsfordon....).
ABB håller sedan några år att gå under p.g.a. dåliga förvärv i USA (Combustion Engeneering, t.ex.) som medfört skadeståndsprocesser kring asbetskador på anställda. Detta är efter många års processande ännu inte löst och kan potentiellt leda till att hela ABB-koncernen går överstyr. Det är också för att få pengar till skadestånden som man tvingats sälja av lönsamma delar av koncernen.
Mannen bakom kollapsen var näringslivsgurun Percy Barnevik, som genomförde affärerna i USA och sedan skaffade sig Sveriges hittills största pensionsförmån. Så ska en slipsten dras.
Med reservation för detaljfel.
//Lars S (som sålt hela sitt innehav i ABB med förlust).
När ASEA och schweitziska Brown-Boveri gick ihop till ABB las spårfordonsverksamheten i ABB Traction med säte i Västerås. Den blev aldrig lönsam så efter ett antal år sökte man samarbete med Daimler, som jag tror köpt upp AEGs spårfordonsverksamhet, varvid ADtranz bildades. Inte heller den verksamheten blev lönsam utan såldes till kanadensiska Bombardier som från början tillverkade snöskotrar (märket Lynx) men som sedan gav sig in på flygplans- och järnvägsfordonstillverkning. Bolaget heter Bombardier Transportation.
Andra delar ABB har sålts av åt andra håll, så ägs t.ex. turbintillverkningen nu av franska Alstom (som också tillverkar järnvägsfordon....).
ABB håller sedan några år att gå under p.g.a. dåliga förvärv i USA (Combustion Engeneering, t.ex.) som medfört skadeståndsprocesser kring asbetskador på anställda. Detta är efter många års processande ännu inte löst och kan potentiellt leda till att hela ABB-koncernen går överstyr. Det är också för att få pengar till skadestånden som man tvingats sälja av lönsamma delar av koncernen.
Mannen bakom kollapsen var näringslivsgurun Percy Barnevik, som genomförde affärerna i USA och sedan skaffade sig Sveriges hittills största pensionsförmån. Så ska en slipsten dras.
Med reservation för detaljfel.
//Lars S (som sålt hela sitt innehav i ABB med förlust).
Det var ASEA Traction som tillverkade spårvagnar. När ASEA och BBC slogs ihop till ABB, blev namnet ABB Traction. Sedan slog ABB och Daimler-Benz ihop sina spårtrafiksverksamheter under marknadsföringsnamnet Adtranz. Daimler-Benz spårtrafiksverksamhet bestod huvudsakligen av f.d. AEG. Efter några år sålde ABB sin andel till den andra delägaren som vid det laget hette DaimlerChrysler. Därpå sålde DaimlerChrysler spårtrafiksverksamheten till Bombardier som slog ihop den med sin redan befintliga verksamhet vars europeiska del bestod av ett antal mindre företag som man tidigare hade köpt.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Re: Asea
Rättelse: Före detta STAL (Svenska Turbinaktiebolaget Ljungström), som sedan blev Stal-Laval och ASEA-Stal och ABB-Stal och ABB-Alstom Power och bara Alstom och sedan Demag De Laval Industrial Turbomachinery, kallas numera bara Siemens (eller formellt Siemens industrial Turbines eller så).Lars Stegenius skrev:[...]Andra delar ABB har sålts av åt andra håll, så ägs t.ex. turbintillverkningen nu av franska Alstom (som också tillverkar järnvägsfordon....).[...]
Det är inte bara ASEA-Västerås som har varit lite förvirrat när det gäller namn...


M
Byt politik - inte klimat!
Strömberg
Strömberg fusionerades först med Kymmene-koncernen, och hette en tid "Kymmene-Strömberg". Sedan köpte ABB (inte ASEA) Strömbergs verksamhet. Tillverknig av järnvägsmateriel och elektronik upphörde redan under Kymmene-Strömberg perioden. Under ABB-tiden grundades i Finland ett dotterbolag som hette ABB-Signal för järvägselektronik och som också skötte leveranserna av Sr2-elloken åt VR. Denna verksamhet sköts nu av Bombardier.HE-E skrev:I Finland hade vi här ju Strömberg, som senare blev ABB. Men var det ABB som köpte upp Strömberg eller köptes det upp ren på ASEAs tid?
/Skurubisin
Hägglundshistorien ovan är inte riktigt korrekt.
Det familjeägda företaget Hägglund & Söner AB som börjat som möbelsnickeri köptes av ASEA (ca. 1970 ??)
När ASEA blev ABB överfördes på något sätt ägandet av Hägglunds till Incentive. Därefter bolagiserades Hägglunds olika verksamheter, rälsfordon, kranar, militärfordon och hydraulmotorer i varsitt bolag under moderbolaget Hägglund & Söner. Rälsfordonsbolaget Hägglunds Traction ombildades till ABB Traction och lades senare ner. De resterande tre bilagen har senare sålts av till varsina helt olika ägare och F.d. Hägglund & Söner är avvecklat.
Militärfordonsdelen är i dag Land Systems Hägglunds
Skeppskransverksamheten är McGregor Cranes
Hydraulmotorerna (i Mellansel) är Hägglunds Drives AB
Det familjeägda företaget Hägglund & Söner AB som börjat som möbelsnickeri köptes av ASEA (ca. 1970 ??)
När ASEA blev ABB överfördes på något sätt ägandet av Hägglunds till Incentive. Därefter bolagiserades Hägglunds olika verksamheter, rälsfordon, kranar, militärfordon och hydraulmotorer i varsitt bolag under moderbolaget Hägglund & Söner. Rälsfordonsbolaget Hägglunds Traction ombildades till ABB Traction och lades senare ner. De resterande tre bilagen har senare sålts av till varsina helt olika ägare och F.d. Hägglund & Söner är avvecklat.
Militärfordonsdelen är i dag Land Systems Hägglunds
Skeppskransverksamheten är McGregor Cranes
Hydraulmotorerna (i Mellansel) är Hägglunds Drives AB
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Har läst att det var 1986 när Strömberg såldes till Sverige, men ASEA blev ABB först år 1987-88. Alltså, är årtalet 1986 korrekt eller inte? Det sista som Strömberg tillverkade för spårvagnar var elutrustning till Helsingfors sista inhemska ledvagnar 1983-87.Strömberg fusionerades först med Kymmene-koncernen, och hette en tid "Kymmene-Strömberg". Sedan köpte ABB (inte ASEA) Strömbergs verksamhet.
Johannes
Strömberg, ASEA och BBC har varit knutna med varandra redan på 1920-talet.Johannes Erra skrev:Har läst att det var 1986 när Strömberg såldes till Sverige, men ASEA blev ABB först år 1987-88. Alltså, är årtalet 1986 korrekt eller inte? Det sista som Strömberg tillverkade för spårvagnar var elutrustning till Helsingfors sista inhemska ledvagnar 1983-87.Strömberg fusionerades först med Kymmene-koncernen, och hette en tid "Kymmene-Strömberg". Sedan köpte ABB (inte ASEA) Strömbergs verksamhet.
Johannes
1926: Strömberg ingår kontrakt med BBC om fösäljning av den senares produkter i Finland
1928: ASEA köper 60% av aktierna i Strömerg
1930: ASEA och BBC äger vardera en pott på 28,9% aktier i Strömberg
1943: pga ny lagstiftning sjunker potten för vardera till 14,2%
1963: BBC grundar ett dotterbolag i Finland
1983: ASEA och BBC säljer sina aktiepotter till Kymi-Kymmene - efter en fusion heter bolaget Kymmene-Strömberg
1987: ASEA köper Strömberg. (Det verkar som om köpet gjordes redan året innan)
1988: ASEA och BBC fusioneras - ASEAs finska dotterbolag och Strömberg blir ABB Strömberg
P
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
- Ort: Helsingfors, Finland
Re: Asea
Reimersholme71 skrev:Rättelse: Före detta STAL (Svenska Turbinaktiebolaget Ljungström), som sedan blev Stal-Laval och ASEA-Stal och ABB-Stal och ABB-Alstom Power och bara Alstom och sedan Demag De Laval Industrial Turbomachinery, kallas numera bara Siemens (eller formellt Siemens industrial Turbines eller så).Lars Stegenius skrev:[...]Andra delar ABB har sålts av åt andra håll, så ägs t.ex. turbintillverkningen nu av franska Alstom (som också tillverkar järnvägsfordon....).[...]
Det är inte bara ASEA-Västerås som har varit lite förvirrat när det gäller namn...![]()
![]()
M
Rättelse 2
STAL betyder Svenska Turbinfabriksaktiebolaget Ljungström och bildades 1913. 1916 förvärvar ASEA över 50 % av aktierna och tar över bolaget. Före detta STAL består i dag av två företag ALSTOM och Siemens. 2003 sålde ALSTOM verksamheten för industriella gasturbiner dvs, mindre än 50 MW och industriella ångturbiner dvs mindre än 100 MW till Siemens. Övrig verksamhet är kvar i ALSTOM.
I Sverige är det krftverksångturbiner dvs ångturbiner från 100 MW till 1600 MW, generatorer upp till 1700 MW och miljösystem dvs, pannor, filter, fläktar mm för kraftverk och industri. ALSTOM finns på 12 orter i Sverige med huvudkontor i Norrköping.
Det svenska delen ALSTOM Transport. Som svara för rullande material och kringutrustning för spårbunden transport har kontor i Stockholm. ALSTOM transport har även en tågdepå i Västerås för service av X40.
/ Eddie