Andra världskriget florerar just nu väldigt mycket i olika filmer och publikationer. Bl.a. "Rädda menige Ryan" vilket är en intressant film även ur spårvägssynpunkt.
I filmen ser man spår på bron och i byns huvudgata vilka väcker en del frågor. Vid koll på filmens hemsida framgår att staden byggdes upp i studios på ett nedlagt militärflygfält men någon verklighetsanknytning borde de ha.
Letar man på internet hittar man en stad som nästan utplånades men som nu är museum, Oradour-Sur-Glane, och där det visas bilder på ett spårvägssystem. Idag ligger rälsen kvar med intakt luftledning.
Är det någon som vet mer om dessa franska spårvägssystem som tydligen var väldigt vanliga före andra världskriget.
Finns det böcker, gärna på engelska eller tyska, med spårplaner och bilder?
Vore intressant att få veta mer.
-Per
Franska interurbanspårvägar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Franska interurbanspårvägar
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Jeg så bilder fra Oradour-sur-Glane i BBC-serien World at War, og fattet også interesse for stedet og sporveien som en gang gikk der. Linjen som passerte landsbyen tilhørte selskapet selskapet Chemins de fer Départementaux de la Haute-Vienne (CDHV), som hadde base i byen Limoges. Følger du linken til AMTUIR finner du et kart fra Limoges, og der finner du â€ligne 3†som forsvinner ut av kartet mot venstre og går i retning Oradour m.fl.
Fra boken Histoire des Transport dans les Villes de France har jeg følgende:
Nettet strakte seg over 345 km og startet med linjen til Aixe-sur-Vienne i 1912, senere forlenget til Rochechouart. Strømforsyningen var 10 kV 25 Hz. Så stod det ikke så mye mer i dette kapittelet som handler mer om bysporveien i Limoges.
Men her fant jeg noe på nettet:
http://oradoursurglane.free.fr/tramway/tramway.htm
med et veldig fint kart: http://oradoursurglane.free.fr/tramway/planreseau.jpg
Ovennevnte forteller ikke når nettet ble nedlagt. Men det står her: http://www.rdthv.com/hist.php , altså 1949.
Her finner du noen modeller av vognene:
http://www.trains-fr.org/historail/
Mvh Roy Budmiger
Fra boken Histoire des Transport dans les Villes de France har jeg følgende:
Nettet strakte seg over 345 km og startet med linjen til Aixe-sur-Vienne i 1912, senere forlenget til Rochechouart. Strømforsyningen var 10 kV 25 Hz. Så stod det ikke så mye mer i dette kapittelet som handler mer om bysporveien i Limoges.
Men her fant jeg noe på nettet:
http://oradoursurglane.free.fr/tramway/tramway.htm
med et veldig fint kart: http://oradoursurglane.free.fr/tramway/planreseau.jpg
Ovennevnte forteller ikke når nettet ble nedlagt. Men det står her: http://www.rdthv.com/hist.php , altså 1949.
Her finner du noen modeller av vognene:
http://www.trains-fr.org/historail/
Mvh Roy Budmiger