Passera spärren gående
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Passera spärren gående
Jag vet inte om lapparna har satts upp nyligen eller om det är jag som inte har lagt märke till dem förrän nu. Men på många t-banestationer har man en stor klisterlapp på spärrarna med texten "Passera spärren gående". Vad är anledningen till att man anser sig behöva upplysa om detta i mitt tycke helt självklara faktum? För man har väl knappast haft problem med att alltför många passagerare trott att man ska dansa limbo genom dem!
Nu är jag naturligtvis medveten om att det finns alltför många personer med parasiterande läggning som använder sig av diverse akrobatiska färdigheter för att passera dessa spärrar. Jag hade därför kunnat se en tanke bakom ifall budskapet riktades till dem även om jag inte tror att de skulle reagera med ett "Va, ska man inte hoppa över, det var det dj-e, det hade jag ingen aaaaning om".
Det är bara det att lapparna sitter på andra sidan spärren, alltså när man har åkt och ska gå ut från stationen, det behövs alltså inget kort för att komma igenom utan det är bara att gå. Att hoppa över eller tränga sig igenom spärrarna från det hållet är ungefär som att planka in på en gratisföreställning, och vem gör väl det?
Därför, är det bara jag som inte riktigt förstår vilket budskap SL vill få fram?
Nu är jag naturligtvis medveten om att det finns alltför många personer med parasiterande läggning som använder sig av diverse akrobatiska färdigheter för att passera dessa spärrar. Jag hade därför kunnat se en tanke bakom ifall budskapet riktades till dem även om jag inte tror att de skulle reagera med ett "Va, ska man inte hoppa över, det var det dj-e, det hade jag ingen aaaaning om".
Det är bara det att lapparna sitter på andra sidan spärren, alltså när man har åkt och ska gå ut från stationen, det behövs alltså inget kort för att komma igenom utan det är bara att gå. Att hoppa över eller tränga sig igenom spärrarna från det hållet är ungefär som att planka in på en gratisföreställning, och vem gör väl det?
Därför, är det bara jag som inte riktigt förstår vilket budskap SL vill få fram?
De har skruvat åt mekaniken just för att förhindra för ovan nämda element. Tyvärr har det inneburit att man på väg ut (utan att springa) ofta ligger dubbelvikt över pinnen efter att den 'felaktigt' har spärrat
Oranga lapparna som kommit upp långt senare antar jag är något sätt att friskriva sig genom information...
mvh /M

Oranga lapparna som kommit upp långt senare antar jag är något sätt att friskriva sig genom information...
mvh /M
-
- wheniwasinspace
Lapparna är ganska nya. De har kommit till efter det att man "operade in" fotoceller(?) för upplåsning av spärren när man ska ut.
Längst ner på spärren finns en cell som känner av att du är på väg ut och låser upp krysset för vridning åt fel håll.
Problemet med folk som springer istället för går är att spärren inte hinner låsa upp i tid, och resultatet blir blåmärken på benen.
Fast just dom som springer genom spärren på väg ut är väl dom som är minst benägna att stanna och läsa skyltar, men ändå... Då kan i alla fall spärrvakterna säga "läs skylten" till dom som klagar
Längst ner på spärren finns en cell som känner av att du är på väg ut och låser upp krysset för vridning åt fel håll.
Problemet med folk som springer istället för går är att spärren inte hinner låsa upp i tid, och resultatet blir blåmärken på benen.
Fast just dom som springer genom spärren på väg ut är väl dom som är minst benägna att stanna och läsa skyltar, men ändå... Då kan i alla fall spärrvakterna säga "läs skylten" till dom som klagar

-
Det var intressant att höra, jag undrade varför det plötsligt hade börjat hända till mig så ofta!mickeb i förskingringen skrev:De har skruvat åt mekaniken just för att förhindra för ovan nämda element. Tyvärr har det inneburit att man på väg ut (utan att springa) ofta ligger dubbelvikt över pinnen efter att den 'felaktigt' har spärrat![]()
-
Ahh, en fotocell..jag trodde det bara var mekaniskt och sträckte fram armen för att snurra igång den mjukt när jag kommer i god gångfart...dubbelfel alltså, rätt metod är att glida ut med ett ben under förstwheniwasinspace skrev:Lapparna är ganska nya. De har kommit till efter det att man "operade in" fotoceller(?) för upplåsning av spärren när man ska ut.

mvh /M
Det jag tycker är en udda fenomen är folk som ska in i stationen och pratar i mobil och går rakt in i spärr/grind utan att dra någon kort. Iofs så aktiveras grinden från spärren men det är en o annan som bara går rakt in i spärrkorsen.
Just de ombyggda spärrarna verkar vara lite si o så med. Har pratat lite med spärrexpeditörer på pendeln och det verkar vara dags för service för vissa redan. Ytterligare några miljoner som kunnats användas för annat? Det är lustigt att se folk försöka reversera vändkorset som inte lärt sig sparktricket stå o se ut som fågelholkar när den nyligen blivit ombyggd men många lär sig snabbt att göra den där sparken. Spärren borde inte aktivera då båda cellerna bryts. Nåja... En och annan plankare får en förtjänt blåmärke i alla fall. Det jag tycker man borde satsa mest pengar är att fixa alla staket som har uppklipta hål t.ex kallhäll där det är ett lämmeltåg visa tider som går iväg över spåret för att smidigt komma ut en förstörd grind.
Just de ombyggda spärrarna verkar vara lite si o så med. Har pratat lite med spärrexpeditörer på pendeln och det verkar vara dags för service för vissa redan. Ytterligare några miljoner som kunnats användas för annat? Det är lustigt att se folk försöka reversera vändkorset som inte lärt sig sparktricket stå o se ut som fågelholkar när den nyligen blivit ombyggd men många lär sig snabbt att göra den där sparken. Spärren borde inte aktivera då båda cellerna bryts. Nåja... En och annan plankare får en förtjänt blåmärke i alla fall. Det jag tycker man borde satsa mest pengar är att fixa alla staket som har uppklipta hål t.ex kallhäll där det är ett lämmeltåg visa tider som går iväg över spåret för att smidigt komma ut en förstörd grind.
/tågvärd på stockholmståg
Precis... Onödiga utgifter på nya fotoceller som liksom de nya glasspärrarna borde provats ut ordentligt. Så som det är nu fungerar ingen spärrsystem tillförlitligt eller till dess avsedda syfte. Sen klagar folk när det är dags att höja biljettpriserna... Dags att byta ut vissa politiker säger jag! Tänk sen hur hemskt det blir om pendeltågen körs av ett företag o stationerna av annan, då tar ingen någon ansvar alls... HUGA!
/tågvärd på stockholmståg
Vad händer om det t.ex. börjar brinna eller något annat, som gör att passagerarna vill ut så snabbt som möjligt? I det läget stannar de knappast för att läsa och följa texten på dekalen. Snarare kommer de att springa så snabbt de kan. Den första personen i varje vändkors kommer troligen att vika sig dubbel över vändkorset, när det låser sig, och sedan bli påsprungen bakifrån av en eller flera andra. Hur många kommer att få allvarliga bukskador av det? Hur många kommer dessutom att bli nertrampade?erre skrev:Om spärren låser sig när man ska ut, minimeras personskadan om man går iställer för springer.
Det är nog det budskapet bottnar i.
DickTator skrev:Just fan...
Vag händer om stationen måste utrymmas snabbt pga brand etc, går dom där jäkla glas spärrarna att öppna permanent av spärrvakten? Själv har jag gjort mig rejält illa på dessa förbaskade giljotinspärrar vid ett flertal tillfällen. De slår igen för snabbt och för hårt.
Så konstigt att jag aldrig någonsin har haft problem med giljotinspärrarna då? Jag gör väl antagligen nåt fel...
Man har säkert tänkt på det! Även om jag inte vet hur! Förmodligen är spärrarna i alla fall inte blockerade om strömmen i stationen försvinner!Jan skrev:Vad händer om det t.ex. börjar brinna eller något annat, som gör att passagerarna vill ut så snabbt som möjligt? I det läget stannar de knappast för att läsa och följa texten på dekalen. Snarare kommer de att springa så snabbt de kan. Den första personen i varje vändkors kommer troligen att vika sig dubbel över vändkorset, när det låser sig, och sedan bli påsprungen bakifrån av en eller flera andra. Hur många kommer att få allvarliga bukskador av det? Hur många kommer dessutom att bli nertrampade?erre skrev:Om spärren låser sig när man ska ut, minimeras personskadan om man går iställer för springer.
Skulle tro att spaärrarna kan öppnas centralt.
När Planka.nu hade en demonstration vid T-centralen så möttes de av helt öppna spärrar. Detta för att SL ville undvika skadegörelse! Sedan tog det ju lite udden av demonstrationen också!
Om glasspärrarn slår igen på dej när du passerar så beror det förmodligen på att du inte själv dragit något kort, utan smiter in bakom någon annan! Okey, när de var nya så var de nog mer tajt juasterade, men i dag så är de öppna ganska länge efter att man passerat.DickTator skrev:Just fan...
Vag händer om stationen måste utrymmas snabbt pga brand etc, går dom där jäkla glas spärrarna att öppna permanent av spärrvakten? Själv har jag gjort mig rejält illa på dessa förbaskade giljotinspärrar vid ett flertal tillfällen. De slår igen för snabbt och för hårt.
Det är mycket möjligt att man har tänkt på det. Tyvärr befarar jag att man har tänkt på det med samma klena resultat, som när man skulle göra det svårare att planka genom spärrarna och istället gjorde det enklare.LÅ1 skrev:Man har säkert tänkt på det! Även om jag inte vet hur! Förmodligen är spärrarna i alla fall inte blockerade om strömmen i stationen försvinner!Jan skrev:Vad händer om det t.ex. börjar brinna eller något annat, som gör att passagerarna vill ut så snabbt som möjligt? I det läget stannar de knappast för att läsa och följa texten på dekalen. Snarare kommer de att springa så snabbt de kan. Den första personen i varje vändkors kommer troligen att vika sig dubbel över vändkorset, när det låser sig, och sedan bli påsprungen bakifrån av en eller flera andra. Hur många kommer att få allvarliga bukskador av det? Hur många kommer dessutom att bli nertrampade?erre skrev:Om spärren låser sig när man ska ut, minimeras personskadan om man går iställer för springer.
Skulle tro att spaärrarna kan öppnas centralt.
När Planka.nu hade en demonstration vid T-centralen så möttes de av helt öppna spärrar. Detta för att SL ville undvika skadegörelse! Sedan tog det ju lite udden av demonstrationen också!
För någon vecka sedan såg jag tre killar som kom till Högdalen med en försenad tunnelbana och försökte hinna med en buss, som bara gick en gång i halvtimmen. En av killarna kom halvvägs ut genom spärren, innan vändkorset låste sig och han vek sig dubbel, samtidigt som en av de andra sprang på honom bakifrån. Killen som hade fastnat i vändkorset fick hjälpas ut till bussen av de två andra. Jag hoppas att han inte fick några allvarligare skador.
Även om det skulle vara så att spärrarna kan öppnas centralt, så är det inget man kan förlita sig på i en nödsituation. Lika lite som när t.ex. diskoteksägare låser nödutgångarna för att ingen skall smita in gratis och sedan vid brandsyn försvarar sig med att "om det börjar brinna så kommer vi naturligtvis att låsa upp dem".
För några veckor sedan drog jag mitt kort genom kortläsaren i en av giljotinspärrarna vid Tekniska Högskolan uppgång Östra Station, fick grönt och spärren öppnades, varefter jag i normal gånghastighet fortsatte framåt och blev klämd, eftersom spärren slog igen när jag var mitt emellan glasskivorna.LÅ1 skrev:Om glasspärrarn slår igen på dej när du passerar så beror det förmodligen på att du inte själv dragit något kort, utan smiter in bakom någon annan! Okey, när de var nya så var de nog mer tajt juasterade, men i dag så är de öppna ganska länge efter att man passerat.DickTator skrev:Just fan...
I fredags kväll kom jag till T-Centralen uppgång Vasagatan med en tung resväska, som jag sköt framför mig fram till glasskivorna i giljotinspärren. Just som jag skulle ta fram mitt kort för att dra det genom kortläsaren, så öppnades spärren av sig självt, så jag gick igenom utan att dra mitt kort.
I båda de här fallen var jag ensam vid spärren. Jag såg ingen som gick igenom respektive spärr före mig, varken in eller ut, vilket innebär att ingen hade gått igenom på åtminstone de senaste 20-30 sekunderna. Det var heller ingen som kom omedelbart efter mig. Så det är uppenbarligen så, att de här spärrarna ibland inte fungerar som de skall.