Gasbussar - Är den tekniken för svår för Volvo ?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
pgbg

Gasbussar - Är den tekniken för svår för Volvo ?

Inlägg av pgbg »

Åker ofta i Gbg - både för jobbet och privat - med bl a de "nya" gasledbussarna från Volvo/Säffle, fordonsummer 900 - 950. Jag stör mig varje gång på hur dålig, för att inte säga usel, kvalitet dessa bussar håller. Om man börjar i den delen när det handlar om drivlinan (motor, växellåda etc) har så gott som alla bussar samma problem; det rycker, växlar hysteriskt och "bluddrar" om motorn som inte går på samtliga cylindrar. Volvo skyller på "fukt i gasen" när det gäller motorproblemen - om det nu är så måste konstateras att MAN lyckats lösa de problemen till skillnad mot Volvo. Kvarstår gör ju då problemet med de många och ryckiga växlingarna som jag vill påstå är karaktäristiska för ZF:s automatväxellådor - alltså oavsett gas el dieseldrift.

DÅLIGT av Volvo att inte fixa till problemen och bestycka fordonen med en växellåda som ger en behaglig åkkomfort.

Kaross och inredning från Säffle är inte heller någon högkvalitativ produkt. Dåligt ihopskruvat (lösa luckor, skuvar som dragit i snett, mattor som spricker i svetsskarvar) - dörrar som gnisslar - skrammel från takpaneler...listan skulle kunna fylla flera sidor...

Jag tycker att Spårvägen skulle reklamera "skiten" och ställa tuffa krav på Volvo att fixa till det hela. Vid nästa upphandling bör man välja fordon av annat fabrikat tills Volvo/Säffle lärt sig och lever upp till sin egen uppfattning att det "är världens bästa fordon" man har.
OSkar000
Kontakt:

Inlägg av OSkar000 »

detta borde såvitt jag känner till vara samma bussmodell som också finns i Linköping. Dock upplever jag inte alls så mycket fel och brister på dem. Möjligen på de som har varit med sen 1997-98 för de börjar bli slitna nu, men sju-åtta år i stadstrafik sliter ju på det mesta. Men de från den senaste leveransen upplever i alla fall jag som väl fungerande och fräscha.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Så länge jag kan minnas har Volvo alltid haft hårdare växling gentemot de Scanior jag framfört.
I lastbils-svängen gäller samma sak där växlingarna är mjukare att utföra med en Scania gentemot en Volvo.
Varför vet jag inte men nog har det alltid varit så i modern tid.?
pgbg

Inlägg av pgbg »

Grovsnus skrev:Så länge jag kan minnas har Volvo alltid haft hårdare växling gentemot de Scanior jag framfört.
I lastbils-svängen gäller samma sak där växlingarna är mjukare att utföra med en Scania gentemot en Volvo.
Varför vet jag inte men nog har det alltid varit så i modern tid.?
Verkar vara så med just ZF lådor - dem växlar mkt hårdare och intensivare än andra, t ex Voith. En bra jämförelse kan vara GS nya MAN bussar som har Voith-låda och växlar mjukt helt utan ryck medan Volvo, och även Scania, som har ZF-låda rycker och slår i växlarna. Det är nog en kontstruktionssak men konstigt är ju att inte ZF, som är ett världsmärke, fixar till det hela.
PM

Inlägg av PM »

GS gasbussar i 900-serien är kass. Må hända snygga utvändigt, men totalt värdelösa kan man säga. Hackar, rycker, tjuter öronbedövande när föraren gasar...
CJA

Re: Gasbussar - Är den tekniken för svår för Volvo ?

Inlägg av CJA »

pgbg skrev:Åker ofta i Gbg - både för jobbet och privat - med bl a de "nya" gasledbussarna från Volvo/Säffle, fordonsummer 900 - 950. Jag stör mig varje gång på hur dålig, för att inte säga usel, kvalitet dessa bussar håller. Om man börjar i den delen när det handlar om drivlinan (motor, växellåda etc) har så gott som alla bussar samma problem; det rycker, växlar hysteriskt och "bluddrar" om motorn som inte går på samtliga cylindrar. Volvo skyller på "fukt i gasen" när det gäller motorproblemen - om det nu är så måste konstateras att MAN lyckats lösa de problemen till skillnad mot Volvo. Kvarstår gör ju då problemet med de många och ryckiga växlingarna som jag vill påstå är karaktäristiska för ZF:s automatväxellådor - alltså oavsett gas el dieseldrift.

DÅLIGT av Volvo att inte fixa till problemen och bestycka fordonen med en växellåda som ger en behaglig åkkomfort.

Kaross och inredning från Säffle är inte heller någon högkvalitativ produkt. Dåligt ihopskruvat (lösa luckor, skuvar som dragit i snett, mattor som spricker i svetsskarvar) - dörrar som gnisslar - skrammel från takpaneler...listan skulle kunna fylla flera sidor...

Jag tycker att Spårvägen skulle reklamera "skiten" och ställa tuffa krav på Volvo att fixa till det hela. Vid nästa upphandling bör man välja fordon av annat fabrikat tills Volvo/Säffle lärt sig och lever upp till sin egen uppfattning att det "är världens bästa fordon" man har.
Volvobussarna i 900-serien har mycket problem och barnsjukdomar... Bluddar, väser, tjuter, dånar...
spårsnoken

Re: Gasbussar - Är den tekniken för svår för Volvo ?

Inlägg av spårsnoken »

CJA skrev:
pgbg skrev:Åker ofta i Gbg - både för jobbet och privat - med bl a de "nya" gasledbussarna från Volvo/Säffle, fordonsummer 900 - 950. Jag stör mig varje gång på hur dålig, för att inte säga usel, kvalitet dessa bussar håller. Om man börjar i den delen när det handlar om drivlinan (motor, växellåda etc) har så gott som alla bussar samma problem; det rycker, växlar hysteriskt och "bluddrar" om motorn som inte går på samtliga cylindrar. Volvo skyller på "fukt i gasen" när det gäller motorproblemen - om det nu är så måste konstateras att MAN lyckats lösa de problemen till skillnad mot Volvo. Kvarstår gör ju då problemet med de många och ryckiga växlingarna som jag vill påstå är karaktäristiska för ZF:s automatväxellådor - alltså oavsett gas el dieseldrift.

Volvobussarna i 900-serien har mycket problem och barnsjukdomar... Bluddar, väser, tjuter, dånar...
------------------------------------------------
Med tanke på att miljöegenskaperna inte är så goda hos gasbussar oavsett om de går på naturgas eller biogas (högt buller, höga utsläpp av kväveoxider, utsläpp av metangas vid tankning/körning som bidrar mycket mer till växthuseffekten än CO2 (21 gånger mer vilket gör de samlade metangasutsläppen till en större orsak till växthuseffekten än de samlade koldioxidutsläppen) borde det väl vara dags att ifrågasätta satsningen på gas/biogasbussar. De är ju inte billigare än dieselbussar precis.

Självklart menar jag att i Göteborg borde man ha miljövänliga trådbussar i stället. I alla fall på de trafikstarkare busslinjerna som inte bedöms kunna konverteras till spårväg. Resten kan gått få vara vanliga dieselbussar som uppfyller moderna avgaskrav.

mvh/spårsnoken
Skriv svar