Diverse bilder !!

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
at1981

Diverse bilder !!

Inlägg av at1981 »

Hejsan!

Nu skall jag presentera diverse bilder för er som ni får titta på och gärna kommentera.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
MVH Alexander från Värmdö
Likströmifötterna

Inlägg av Likströmifötterna »

Jag diggar ditt julpynt!
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Diverse bilder !!

Inlägg av NerdBoy »

at1981 skrev: Bild
Vad är det där för något?

/Calle
Användarens profilbild
at1981

Jag är också fundersam !!

Inlägg av at1981 »

NerdBoy skrev:

/Calle

Hejsan Kalle! Jag har tyvärr ingen aning om vad det skall föreställa, men det såg ju lite udda ut så därför tog jag kort på det. Denna "grej" finns på en ö mellan Årsta havsbad och Utö.
Senast redigerad av at1981 den torsdag 26 maj 2005 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
at1981

Julpynt!

Inlägg av at1981 »

Likströmifötterna skrev:Jag diggar ditt julpynt!

Hejsan! Jag tackar så mycket, jag tycker om julen och det märktes väl säkert i mina två julrelaterade bilder. Tänk vad mycket man kan få plats med ändå i sitt eget rum som dock inte är så jättestort.
Nupski

Re: Jag är också fundersam !!

Inlägg av Nupski »

at1981 skrev:
NerdBoy skrev:

/Calle

Hejsan Kalle! Jag har tyvärr ingen aning om vad det skall föreställa, men det såg ju lite udda ut så därför tog jag kort på det. Denna "grej" finns på en ö mellan Årsta havsbad och Utö.
Undrar om det var helt lagligt att fota detta :D Ser väldigt hemligt ut :D
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

NerdBoy skrev:

/Calle
Uppväxt i just Haninge så har jag sett dessa flertalet gånger.

Det är någon typ av militär konstruktion, antingen service-station för fartyg/ubåt, eller så är det de beryktade sänknäten för att stoppa ubåtar som har suttit där.

Mycket av anläggningarna runt om i Haninges skärgård är skyddsobjekt, men då skulle det vara utmärkt på ett ganska tydligt sätt. Dessa är helt ok att fota.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

NerdBoy skrev:

/Calle
Det kan jag tala om.

Det är en mätbana för den magnetiska signaturen hos fartyg. Eftersom den enklaste typen av minor utlöses med hjälp av magneter är det intressant att se till att örlogsfartyg är så omagnetiska som möjligt, särskilt minröjningsfartyg.

Genom att bygga fartyg i (relativt) omagnetiska material som trä (vanligt förr i minsvepare), aluminium (dyrt), rostfritt stål (dyrt och skört) eller plastlaminat (senaste skriket) så får man bort en stor del av magnetismen.

Tyvärr går det inte att bygga ett fartyg i 100 % omagnetiskt material och dessutom innebär alla elektriska installationer ombord på ett modernt fartyg att magnetfält alstras kontinuerligt. Dessa sista magnetfält kompenseras för genom att placera elledningarna så att dessa släcker ut varandras magnetfält. Även fasta detaljer som måste byggas i magnetiskt material får dessa "kompensationsledningar".

Det elektriska magnetskyddet måste emellanåt trimmas in och för att veta var och hur stora magnetfälten är så körs fartygen fram och tillbaka i mätbanan på bilden. Mätresultaten ligger till grund för fininställningen av magnetskyddet.

Slutsats, avd "hur vettig är värnplikten?": Det lilla man lär sig i lumpen har man möjligen användning för i diskussionsforum för spårvägsnördar.

Anders
Låst