Bildgåta (med anledning av dagens datum)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Vad är detta?

Bild

Behöver jag infoga några smilysar?

Bj.
Vadå jag dyster?
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Norrman som borrar efter olja!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En norsk oljeplattform!
Men den har ett konstruktionsfel! Saknar ju stödben! :lol:
Barre

Inlägg av Barre »

KOmmer inte ihåg bildtexten, men gissar att den kommer fråns hydros gamla norsk-svenska ordbok?!
"I bring nothing to the table!"
mrl586
Kontakt:

Inlägg av mrl586 »

Byggare Bob skrev:Norrman som borrar efter olja!
:)
SCANIA N113CLB60AA-LG :D
K202-sidorK202 Forum
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Ur boken:

"Norsk hjemmeslöjd"
Hydro, Hall och Cederquist
Tryckt i Finland...

Bildtexten lyder sålunda:

"Oljeborrplattform
(Norskt patentnummer 69351037-4.)"

I denna lilla bok finner man fler finurliga norska uppfinningar.
Exempelvis "Motionsmopeden" en motionscykel med hjälpmotor... vidare, en massa olika sorters skidor, tur och retur skidan med spetsar i var ände, liksom den sinuskurvformade slalomskidan. Naturilgtvis har man diverse olika varianter på lusekoftan också. Bensindunken med ventilationshål är också pseudopraktisk.

Hydros förlag (om det nu finns något sådant) förbättrar ju knappast relationerna brödrafolken emellan. Hydro har vid olika tillfällen gett ut olika publikationer, ett var ett norskt/svenskt djurlexikon, där man hävdade att giraff heter "teleskopshäst" på norsk, liksom att tvättbjörn skulle heta "vaskenalle"... vilket naturligtvis är roligare än "vaskebjörn" (för så heter det väl?).

Nåväl det är väl tur att vi har fördommar om våra älskade grannar, för alla vet ju att Ole går på tur och har lusekofte med renar på, Pekka dricker för mycket kosken äter gurka och slåss med kniv, Flemming röker för mycket, dricker mycket pilsner och pratar helt obegripligt...
Hälvten av islänningarna fiskar torsk och den andra hälvten rensar fångsten... Men vad säger då våra grannar om oss svenskar..? jag ställde en gång den frågan till en finska, och hon svarade:
"Jo alla svenska killar heter Håkan och är homosexuella"... jaha då vet vi det då!

Ha det!
Vadå jag dyster?
Låst