Nu ska hemlösa i Stockholm få hjälp – av SL:s väktare. Stadsmissionen har inlett ett samarbete med SL för att hjälpa hemlösa som påträffas i tunnelbanan och på SL:s fordon. Det går bland annat ut på att väktarna ska få utbildning i hur man på bästa sätt bemöter hemlösa och ser till att de får rätt hjälp.
Ovanstående tycker jag låter som ett bra förslag för att både öka tryggheten och förhoppningsvis mjuka upp väktarnas många gånger hårda och otrevliga attityd.
Nästan litet förvånande att detta inte har kommit tidigare. Förbättring inte bara för oss resenärer, utan inte minst för de hemlösa. De behöver mer än en bänk på en tunnelbanestation.
En gång i tiden var det väl så att SL delvis "tog hand om" hemlösa genom att de åkte varv efter varv på den busslinje som gick som en ringlinje minns jag att jag sett/läst/hört i media för länge sedan...
mats skrev:En gång i tiden var det väl så att SL delvis "tog hand om" hemlösa genom att de åkte varv efter varv på den busslinje som gick som en ringlinje minns jag att jag sett/läst/hört i media för länge sedan...
det här låter klart bättre.
Som jag har förstått det så ordnade socialen tidigare med bussbiljetter åt de hemlösa för att de skulle använda nattbussarna som "logi". Det enda positiva med detta var väl att de slapp frysa sig fördärvade vintertid.
Begreppet "nödlösning" känns relevant i sammanhanget.