Krångla inte till det mer för bussförarna!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Daniel Mott
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 04 maj 2004 21:46
Ort: Stockholm

Krångla inte till det mer för bussförarna!

Inlägg av Daniel Mott »

En bra och intressant insändare från en irriterad bussförare publicerades i dag i Stockholm City. Läs den själv och ge din åsikt!
Daniel Mott
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Jag håller med föraren om mycket. Men inte om avgiftsfri kollektivtrafik. Tror ingen vill ha högre skatter, något som skulle bli tvunget i längden. Man skulle sannolikt även få en försämrad kollektivtrafik.

Mikael
f

Inlägg av f »

Äh!
Bara ännu en gnällig förare, byt jobb om det är så jobbigt...
Coppas
Inlägg: 1691
Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Inlägg av Coppas »

f skrev:Äh!
Bara ännu en gnällig förare, byt jobb om det är så jobbigt...
Nej, det handlar inte bara om 'gnällighet' för allt detta är ganska påtagliga och konkreta problem för dem av oss som är direkt berörda. Snarast handlar det om att byta ut detta obsoleta betalsystem per omgående. Det naiva (och i mitt tycke även något imbecilla) påpekandet om att vederbörande bör byta jobb ska man egentligen inte kommentera (då det inte är verklighetsförankrat), men jag gör det ändå med en motfråga. Vilket annat jobb ska en bussförare byta till? För stunden växer det inte direkt några jobb på träna och i övrigt så är det inte heller som så att alla människor är kvalificerade för alla jobb. Tycker även att man som förare primärt ska köra bussen och att betalningen kan ske på annat vis som gör att inte föraren behöver vara lika direkt involverad som nu. I övrigt håller jag med Mikael Karlsson då inte jag heller tror på nolltaxa, tvärtom snarare. Med en viss avgiftsfinansiering så blir kollektivtrafiken snarast bättre, bl.a. för att man då kan ställa helt andra krav på den. Med nolltaxa kan man knappast ställa några större krav på något.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Läste artikeln.

Intressant matematik.

Vilja satsa 3.5 miljarder årligen (SLs biljettintäkter) på att spara in en engångskostnad på 300 miljoner (nytt biljettsystem). . .

småler VeVeN
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

VeVen skrev:Läste artikeln.

Intressant matematik.

Vilja satsa 3.5 miljarder årligen (SLs biljettintäkter) på att spara in en engångskostnad på 300 miljoner (nytt biljettsystem). . .

småler VeVeN
Nåväl, det är ju inte enbart en engångskostnad utan det är ju en del löpande kostnader inblandade.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

mats skrev:
VeVen skrev:Läste artikeln.

Intressant matematik.

Vilja satsa 3.5 miljarder årligen (SLs biljettintäkter) på att spara in en engångskostnad på 300 miljoner (nytt biljettsystem). . .

småler VeVeN
Nåväl, det är ju inte enbart en engångskostnad utan det är ju en del löpande kostnader inblandade.
Visst, Mats, men knappast 300 Msek årligen, kanske runt 30Msek men förhoppningsvis knappast ens det. Hursom, att lägga 3500Msek årligen för att spara in engångskostnaden 300 Msek och om det nu är så högt den löpande 30MSek det blir på tio år att satsa 35000Msek för en "benefit" på 600 Msek, bättre spela lotto?

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar