"STOCKHOLM. 15-årige Rudolf Pramer var på väg till en ögonoperation när han blev fråntagen sitt färdbevis på T-Centralen. Spärrexpeditören hävdade att kortet var ogiltigt och tog det utan att ge pojken ett kvitto."
Läs hela artikeln
Tycker det är synd att det ska behöva bli så här. Spärrexpeditören är väl bara rädd att han ska få komma på "samtal" hos Connex, så denne kan man väl inte skylla.
Men att det ska behöva ringas runt i en timme och skrivas på papper för att få tillbaka sitt färdbevis som ÄR giltigt, är inte bra. Man kan ifrågasätta varför inget kvitto skrevs. Bra är heller inte det omskrivande av händelser Connex verkar ha satt i system.
Det vore konstigt om alla som har haft dåliga erfarenheter av Connex (ärliga personer med giltigt färdbevis tänker jag främst på då), skulle ljuga.
Vad tycker ni?
Connex tog hans färdbevis
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
Connex tog hans färdbevis
Daniel Mott
-
Terminskort för ungdomar skall enligt connex egna spärrvaktsutbildning (i enlighet med taxehandboken) ej beslagtas... även om de skulle användas vid tider då de inte gäller. Att kort vars magnetremsor ej fungerar direkt skall ses som ogiltiga har jag heller inte sett någon information om (även om vi deltidare missar en del).
Om man nu är övertgad om att ett ungdomskort är falskt (vilket i min mening en dålig magenetremsa inte bevisar) så är det kanske en annan femma, och spärrvakten ansåg kanske att det var ett lättare beslut att fatta iom att killen hade en remsa att åka med.
Om man nu är övertgad om att ett ungdomskort är falskt (vilket i min mening en dålig magenetremsa inte bevisar) så är det kanske en annan femma, och spärrvakten ansåg kanske att det var ett lättare beslut att fatta iom att killen hade en remsa att åka med.
Om jag fattat tidningsartikeln rätt så var även texten på kortet oläslig!Bors skrev:Terminskort för ungdomar skall enligt connex egna spärrvaktsutbildning (i enlighet med taxehandboken) ej beslagtas... även om de skulle användas vid tider då de inte gäller. Att kort vars magnetremsor ej fungerar direkt skall ses som ogiltiga har jag heller inte sett någon information om (även om vi deltidare missar en del).
Men det är ju problem som ofta uppstår med kort som har lång giltighetstid. Ville byta ut mit sommarkort en gång av den anledningen, men på SL-center tyckte man att det var läsligt. Dessutom var det mindre än två veckor kvar av giltighetstiden!Enligt Peter Åsberg, affärsområdeschef på Connex, var det rätt att ta Rudolfs kort eftersom det var oläsligt och inte fungerade i kortläsaren.
Oläslig text och trasig magnetremsa; ja det verkar som ett typiskt fall av tvättmaskin. 
Att beslagta ett sånt kort verkar litet onödigt iom att man annars kunnat hänvisa honom till SL-center, men främst för att bestämmelserna ser ut som de gör. Att sno terminskort från ungar verkar inte vara intentionen, även om det är i huvudsak användning vid felaktig tidpunkt som omnämns.
Å andra sidan är det kanske inte jättebra att folk använder halvstrimlade kort som färdbevis. Frågan är om han kunnat få ett "nytt" terminskort efter beslaget?
Till sist så är det uttryckligen endast under vissa omständigheter som ett färdbevis egentligen ska dras in, och att det är illa tilltygat hör inte till dem.

Att beslagta ett sånt kort verkar litet onödigt iom att man annars kunnat hänvisa honom till SL-center, men främst för att bestämmelserna ser ut som de gör. Att sno terminskort från ungar verkar inte vara intentionen, även om det är i huvudsak användning vid felaktig tidpunkt som omnämns.
Å andra sidan är det kanske inte jättebra att folk använder halvstrimlade kort som färdbevis. Frågan är om han kunnat få ett "nytt" terminskort efter beslaget?
Till sist så är det uttryckligen endast under vissa omständigheter som ett färdbevis egentligen ska dras in, och att det är illa tilltygat hör inte till dem.