Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Andreas E

Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av Andreas E »

Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
Wildhog
Inlägg: 56
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 2:24
Ort: Hammarby sjöstad
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

Det blir nog svårt, med tanke på att SL kör sin mistery shoping på oss alla så vi har ögonen på oss plus att onyktra i hytten, nja.. Finns andra sätt o förlora jobbet hastigt och lustigt.. Hehehe...
/tågvärd på stockholmståg
Ask

Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av Ask »

Andreas E skrev:Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
Det finns nog stora chanser att få åka med i en tunnelbanehytt. Jag har hört flera som har lyckats med det. En kille fick till och med köra en längre sträcka med instuktör.
Någon här på forumet kan säkert hjälpa dig, men då får du lämna ut din mejladress tror jag, man kan ju inte lägg upp numret till trafikledningscentralen eller likanade här :wink: Stå på dig, hör med olika personer. Det lönar sig i längden.
Wildhog
Inlägg: 56
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 2:24
Ort: Hammarby sjöstad
Kontakt:

Inlägg av Wildhog »

För min del som tågvärd skulle jag kunna tänka mig att släppa in någon NYKTER längst ut, nära slutstation, där det inte finns så många som tittar på utav våra arga falkögda chefer och andra griniga personal. MEN som sagts, en person som agerar anonym är ju liksom ingen jag skulle släppa in bara så där.
Skicka en privat meddelande till mig så får vi se,jag åker mest Bålsta-nynäshamn men åker då å då övrigt.
/tågvärd på stockholmståg
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av Kantorn »

Ask skrev:
Andreas E skrev:Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
Det finns nog stora chanser att få åka med i en tunnelbanehytt. Jag har hört flera som har lyckats med det. En kille fick till och med köra en längre sträcka med instuktör.
Någon här på forumet kan säkert hjälpa dig, men då får du lämna ut din mejladress tror jag, man kan ju inte lägg upp numret till trafikledningscentralen eller likanade här :wink: Stå på dig, hör med olika personer. Det lönar sig i längden.
Nej, lämna inte ut din e-post-adress, det finns grymma människor ;) som letar igenom hemsidor som denna och dammsuger på e-post-adresser för reklamsyfte (läs SPAM). Registrera dig istället så folk kan lämna tips till dig direkt, genom "internposten". Ett tips i all välmening.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1510
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Min fru fick på sin möhippa förmånen att åka förarhytt och ropa ut stationsnamn hela vägen från Alvik till Gullmarsplan. Hennes väninnor tyckte tydligen att hon behövde lära sig lite om hennes blivande makes intressen...
Det hela var sanktionerat av trafikledningen, men det kanske hade varit svårare om inte flera av väninnorna jobbat på SL. (Detta var före Connex tid.)

Hursomhelst så tror jag att det finns möjligheter, men jag skulle absolut förespråka att du tar kontakt med trafikledningen och får deras godkännande. Om inte annat för att inte riskera att föraren får en reprimand.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av Mikael Karlsson »

Andreas E skrev:Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
SJ lär du inte lyckas med! Men här är lite andra tips!

* Museijärnvägen, Mariefred-Läggesta
* Museispårvägen i Malmköping
* Tågkompaniet kanske skulle ställa upp

(Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar :oops: )
Ask

Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av Ask »

Mikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar :oops: )
Ja det var ju verkligen ett bra tips :?

Du kan också prova med Citypendeln.
Wildhog
Inlägg: 56
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 2:24
Ort: Hammarby sjöstad
Kontakt:

Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av Wildhog »

Ask skrev:
Mikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar :oops: )
Ja det var ju verkligen ett bra tips :?

Du kan också prova med Citypendeln.
Citypendeln? Tja, jag försökte få tillstånd till att få med mig en kompis i hytten som bara ville åka med o fota lite o kolla hur vi har det men fick avslag av mina chefer. Men å andra sidan om en förare frågar sina chefer i stället för en tågvärd så kanske? Just nu sa dom att det är lite svårt då SL verkligen är ute efter oss då de nya upphandlingarna är på G. Men som tidigare skrivits, registrera sig är att föredra i stället för att lämna ut sin e-post adress...
/tågvärd på stockholmståg
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Regler i T-banan

Inlägg av Lars Stegenius »

För T-banan stadgas i TRI Tub § 32 punkt 9 följande:

Rätt att färdas i kör- eller ledar hytt har för fullgörande av sin tjänst personal med behörighetskort samt Järnvägsinspektionen. Behörighet skall styrkas med behörighetskort utfärdat av SL S eller trafikutövaren och vid behov legitimation/tjänstekort.

Tillfälligt medgivande att färdas i körhytt utfärdas av CS, TÖV eller av denne utsedd person. I brådskande fall får sådant medgivande lämnas av TL. Om TL ger medgivande skall detta, inklusive orsaken, journalföras.
/..../

SL S = SLs Säkerhetsstab, CS = Chefen för SLs Säkerhetsstab
TÖV = Trafikutövaren

//Lars S
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av Mikael Karlsson »

Ask skrev:
Mikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar :oops: )
Ja det var ju verkligen ett bra tips :?

Du kan också prova med Citypendeln.
Nej, det var inget bra tips :x
Fanken också, tänkte inte på det. Men i Göteborg är det videoövervakning i spårvagnarna. Då får man nog ingen förare som ställer upp på detta. Detsamma måste gälla tunnelbanan i Stockholm.
Användarens profilbild
trafikbefäl
Inlägg: 250
Blev medlem: söndag 16 februari 2003 4:58

Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?

Inlägg av trafikbefäl »

Mikael Karlsson skrev:
Ask skrev:
Mikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar :oops: )
Ja det var ju verkligen ett bra tips :?

Du kan också prova med Citypendeln.
Nej, det var inget bra tips :x
Fanken också, tänkte inte på det. Men i Göteborg är det videoövervakning i spårvagnarna. Då får man nog ingen förare som ställer upp på detta. Detsamma måste gälla tunnelbanan i Stockholm.
Instämmer. Den förare som låter någon köra som inte har behörighet blir avstängd från säkerhetstjänst med omedelbar verkan. Inte att rekommendera...
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Nej men herr Stegenius :oops: :oops:
Järnvägsinspektionen har ju lagt tårna upp.
Järnvägsstyrelsen är ju tillsynsmyndighet numera.
Det vet du givetvis men med en sån passning så är det målskottsförsök som gäller.
Det är inte för sent att börja på nytt
------

Inlägg av ------ »

KSE skrev:Nej men herr Stegenius :oops: :oops:
Järnvägsinspektionen har ju lagt tårna upp.
Järnvägsstyrelsen är ju tillsynsmyndighet numera.
Det vet du givetvis men med en sån passning så är det målskottsförsök som gäller.
Nu är det ju så att Lasse citerar ordagrant ur gällande TRI TUB. Järnvägsinspektionen förekommer flitigt även i SLs övriga spår-TRI. Så istället för att göra självmål kan du ju försöka be SL att trycka nya utgåvor av dessa.
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

TRI Tub

Inlägg av Lars Stegenius »

KSE skrev:Nej men herr Stegenius :oops: :oops:
Järnvägsinspektionen har ju lagt tårna upp.
Järnvägsstyrelsen är ju tillsynsmyndighet numera.
Det vet du givetvis men med en sån passning så är det målskottsförsök som gäller.
Jo men det står så i TRI Tub! Man trycker nog inte om ett helt regelverk bara för att tillsynsmyndigheten bytt namn. Tids nog kommer en ny reviderad utgåva. Då kommer också kopplingssignalen in enligt mitt förslag. :D

//Lars S
Användarens profilbild
KSE
Inlägg: 544
Blev medlem: söndag 01 september 2002 14:47
Ort: Segeltorp/Stockholm

Inlägg av KSE »

Aj då :oops:
Det blev stolpe in

TRI TUB står i min hylla men jag ville bara märka ord lite grann. Sen är jag nyfiken på kopplingsignalen.
Det är inte för sent att börja på nytt
Lars Stegenius
Inlägg: 1889
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

TRI Tub

Inlägg av Lars Stegenius »

KSE skrev: Sen är jag nyfiken på kopplingsignalen.
Inget konstigt med den, den blir som vi är vana vid från spårvägsvärden! Den finns i SL TRI Spv och i MUMAs TRI m.fl. Av någon outgrundlig anledning har man tyckt att den inte behövs i t-banan men då har man missat rangering av arbetståg och rangeringen med lok i Hammarby.

F.ö. står det fortfarande Järnvägsinspektionen även i MUMAs TRI. :D

//Lars S
Jocke
Inlägg: 380
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 17:58
Ort: Märsta
Kontakt:

Re: Regler i T-banan

Inlägg av Jocke »

Lars Stegenius skrev:För T-banan stadgas i TRI Tub § 32 punkt 9 följande:

Rätt att färdas i kör- eller ledar hytt har för fullgörande av sin tjänst personal med behörighetskort samt Järnvägsinspektionen. Behörighet skall styrkas med behörighetskort utfärdat av SL S eller trafikutövaren och vid behov legitimation/tjänstekort.

Tillfälligt medgivande att färdas i körhytt utfärdas av CS, TÖV eller av denne utsedd person. I brådskande fall får sådant medgivande lämnas av TL. Om TL ger medgivande skall detta, inklusive orsaken, journalföras.
/..../

SL S = SLs Säkerhetsstab, CS = Chefen för SLs Säkerhetsstab
TÖV = Trafikutövaren

//Lars S
Vilken behörighet ska vara ikryssad på behörighetskortet då?
/Jocke
34

Inlägg av 34 »

Du får ett speciellt behörighetskort för detta...
Synd att mitt gick ut 2005-04-30 så jag har slängt det, annars hade jag visat en bild på det...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

34 skrev:Du får ett speciellt behörighetskort för detta...
Synd att mitt gick ut 2005-04-30 så jag har slängt det, annars hade jag visat en bild på det...
kanske lika bra att det inte dyker upp såna bilder här på forumet, frestelsen att vara händig med photoshop är nog för stor för vissa :)
Skriv svar