Följa med som besökare i lok/förarhytt?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Följa med som besökare i lok/förarhytt?
Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
Re: Följa med som besökare i lok/förarhytt?
Det finns nog stora chanser att få åka med i en tunnelbanehytt. Jag har hört flera som har lyckats med det. En kille fick till och med köra en längre sträcka med instuktör.Andreas E skrev:Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
Någon här på forumet kan säkert hjälpa dig, men då får du lämna ut din mejladress tror jag, man kan ju inte lägg upp numret till trafikledningscentralen eller likanade här

För min del som tågvärd skulle jag kunna tänka mig att släppa in någon NYKTER längst ut, nära slutstation, där det inte finns så många som tittar på utav våra arga falkögda chefer och andra griniga personal. MEN som sagts, en person som agerar anonym är ju liksom ingen jag skulle släppa in bara så där.
Skicka en privat meddelande till mig så får vi se,jag åker mest Bålsta-nynäshamn men åker då å då övrigt.
Skicka en privat meddelande till mig så får vi se,jag åker mest Bålsta-nynäshamn men åker då å då övrigt.
/tågvärd på stockholmståg
Nej, lämna inte ut din e-post-adress, det finns grymma människorAsk skrev:Det finns nog stora chanser att få åka med i en tunnelbanehytt. Jag har hört flera som har lyckats med det. En kille fick till och med köra en längre sträcka med instuktör.Andreas E skrev:Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
Någon här på forumet kan säkert hjälpa dig, men då får du lämna ut din mejladress tror jag, man kan ju inte lägg upp numret till trafikledningscentralen eller likanade härStå på dig, hör med olika personer. Det lönar sig i längden.

Professionell tyckare
- Kristofer
- Kontakt:
Min fru fick på sin möhippa förmånen att åka förarhytt och ropa ut stationsnamn hela vägen från Alvik till Gullmarsplan. Hennes väninnor tyckte tydligen att hon behövde lära sig lite om hennes blivande makes intressen...
Det hela var sanktionerat av trafikledningen, men det kanske hade varit svårare om inte flera av väninnorna jobbat på SL. (Detta var före Connex tid.)
Hursomhelst så tror jag att det finns möjligheter, men jag skulle absolut förespråka att du tar kontakt med trafikledningen och får deras godkännande. Om inte annat för att inte riskera att föraren får en reprimand.
Det hela var sanktionerat av trafikledningen, men det kanske hade varit svårare om inte flera av väninnorna jobbat på SL. (Detta var före Connex tid.)
Hursomhelst så tror jag att det finns möjligheter, men jag skulle absolut förespråka att du tar kontakt med trafikledningen och får deras godkännande. Om inte annat för att inte riskera att föraren får en reprimand.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
SJ lär du inte lyckas med! Men här är lite andra tips!Andreas E skrev:Jag planerar en svensexa för en tågtokig vän och skulle vilja veta om man på något sätt kunde bjuda honom på en åktur i ett lok, t-bana eller någon annat spårbundet. Han skulle avlida av lycka! Jag gjorde ett försök med SJ till killens 25-årsdag men det blev nobben. Är SL/Citypendeln/Connex lika hårda? Till och med på flyget kan man ju få åka med i cookpit! Kanske någon museijärnväg i Stockholm/Mälardalen som inte har lika tuffa regler? Han skulle t.ex. tycka om en tur i ett gammalt diesellok... Eller bara en resa med i T-banan mellan T-centralen o Gamla stan.
* Museijärnvägen, Mariefred-Läggesta
* Museispårvägen i Malmköping
* Tågkompaniet kanske skulle ställa upp
(Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar

Ja det var ju verkligen ett bra tipsMikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar)

Du kan också prova med Citypendeln.
Citypendeln? Tja, jag försökte få tillstånd till att få med mig en kompis i hytten som bara ville åka med o fota lite o kolla hur vi har det men fick avslag av mina chefer. Men å andra sidan om en förare frågar sina chefer i stället för en tågvärd så kanske? Just nu sa dom att det är lite svårt då SL verkligen är ute efter oss då de nya upphandlingarna är på G. Men som tidigare skrivits, registrera sig är att föredra i stället för att lämna ut sin e-post adress...Ask skrev:Ja det var ju verkligen ett bra tipsMikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar)
![]()
/tågvärd på stockholmståg
-
Regler i T-banan
För T-banan stadgas i TRI Tub § 32 punkt 9 följande:
Rätt att färdas i kör- eller ledar hytt har för fullgörande av sin tjänst personal med behörighetskort samt Järnvägsinspektionen. Behörighet skall styrkas med behörighetskort utfärdat av SL S eller trafikutövaren och vid behov legitimation/tjänstekort.
Tillfälligt medgivande att färdas i körhytt utfärdas av CS, TÖV eller av denne utsedd person. I brådskande fall får sådant medgivande lämnas av TL. Om TL ger medgivande skall detta, inklusive orsaken, journalföras.
/..../
SL S = SLs Säkerhetsstab, CS = Chefen för SLs Säkerhetsstab
TÖV = Trafikutövaren
//Lars S
Rätt att färdas i kör- eller ledar hytt har för fullgörande av sin tjänst personal med behörighetskort samt Järnvägsinspektionen. Behörighet skall styrkas med behörighetskort utfärdat av SL S eller trafikutövaren och vid behov legitimation/tjänstekort.
Tillfälligt medgivande att färdas i körhytt utfärdas av CS, TÖV eller av denne utsedd person. I brådskande fall får sådant medgivande lämnas av TL. Om TL ger medgivande skall detta, inklusive orsaken, journalföras.
/..../
TÖV = Trafikutövaren
//Lars S
-
Nej, det var inget bra tipsAsk skrev:Ja det var ju verkligen ett bra tipsMikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar)
![]()

Fanken också, tänkte inte på det. Men i Göteborg är det videoövervakning i spårvagnarna. Då får man nog ingen förare som ställer upp på detta. Detsamma måste gälla tunnelbanan i Stockholm.
- trafikbefäl
Instämmer. Den förare som låter någon köra som inte har behörighet blir avstängd från säkerhetstjänst med omedelbar verkan. Inte att rekommendera...Mikael Karlsson skrev:Nej, det var inget bra tipsAsk skrev:Ja det var ju verkligen ett bra tipsMikael Karlsson skrev: (Sedan finns det fulare metoder som vissa skulle rycka på näsan åt. Men du kan alltid försöka muta en spårvagnsförare i Göteborg. Har du tur kan du få köra M31 på egna banvallar)
![]()
Du kan också prova med Citypendeln.![]()
Fanken också, tänkte inte på det. Men i Göteborg är det videoövervakning i spårvagnarna. Då får man nog ingen förare som ställer upp på detta. Detsamma måste gälla tunnelbanan i Stockholm.
Nu är det ju så att Lasse citerar ordagrant ur gällande TRI TUB. Järnvägsinspektionen förekommer flitigt även i SLs övriga spår-TRI. Så istället för att göra självmål kan du ju försöka be SL att trycka nya utgåvor av dessa.KSE skrev:Nej men herr Stegenius![]()
![]()
Järnvägsinspektionen har ju lagt tårna upp.
Järnvägsstyrelsen är ju tillsynsmyndighet numera.
Det vet du givetvis men med en sån passning så är det målskottsförsök som gäller.
-
TRI Tub
Jo men det står så i TRI Tub! Man trycker nog inte om ett helt regelverk bara för att tillsynsmyndigheten bytt namn. Tids nog kommer en ny reviderad utgåva. Då kommer också kopplingssignalen in enligt mitt förslag.KSE skrev:Nej men herr Stegenius![]()
![]()
Järnvägsinspektionen har ju lagt tårna upp.
Järnvägsstyrelsen är ju tillsynsmyndighet numera.
Det vet du givetvis men med en sån passning så är det målskottsförsök som gäller.

//Lars S
-
TRI Tub
Inget konstigt med den, den blir som vi är vana vid från spårvägsvärden! Den finns i SL TRI Spv och i MUMAs TRI m.fl. Av någon outgrundlig anledning har man tyckt att den inte behövs i t-banan men då har man missat rangering av arbetståg och rangeringen med lok i Hammarby.KSE skrev: Sen är jag nyfiken på kopplingsignalen.
F.ö. står det fortfarande Järnvägsinspektionen även i MUMAs TRI.

//Lars S
Re: Regler i T-banan
Vilken behörighet ska vara ikryssad på behörighetskortet då?Lars Stegenius skrev:För T-banan stadgas i TRI Tub § 32 punkt 9 följande:
/..../
TÖV = Trafikutövaren
//Lars S
/Jocke