SL's reseplanerare eller bättre

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart

SL's reseplanerare eller bättre

Inlägg av Lennart »

Finns det något alternativ till SL's reseplanerare där man kan ange gatuadress istället för hållplatsnamn?
Förmodligen finns det någon på forumet som kan hjälpa till. Jag vill åka till Garnviksvägen i Åkersberga, men vet ej närmaste hållplats. Vilka busslinjer kan tänkas trafikera området?
duga

Re: SL's reseplanerare eller bättre

Inlägg av duga »

Lennart skrev:Finns det något alternativ till SL's reseplanerare där man kan ange gatuadress istället för hållplatsnamn?
Förmodligen finns det någon på forumet som kan hjälpa till. Jag vill åka till Garnviksvägen i Åkersberga, men vet ej närmaste hållplats. Vilka busslinjer kan tänkas trafikera området?
Bra fråga, den funktionen har jag också saknat. Men om du ringer SL kan du nog få hjälp...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Såvitt jag kan se är det närmast 623 och 624 som trafikerar, stig av vid Åkerstorp eller möjligen Össebyvägen.
Här ligger vägen.
Össebyvägen hittar du längst upp till höger
Professionell tyckare
Lennart

Inlägg av Lennart »

Tack för hjälpen!
Lennart
Användarens profilbild
M_M

Re: SL's reseplanerare eller bättre

Inlägg av M_M »

Lennart skrev:Finns det något alternativ till SL's reseplanerare där man kan ange gatuadress istället för hållplatsnamn?
Ja, fast då måste du vilja åka till/från orter i andra län :wink:

Allvarligt talat så visar ju t.ex. västtrafiks motsvarighet att det knappast är omöjligt att lösa uppgiften.

Nu vet jag inte hur eran planerare ser ut, men det finns en del som inte alls är bra.

http://www.lanstrafiken.se åtminstone för örebro län är inte helt bra, för om man bara skriver in två olika ortnamn så föreslår den i första hand den plats som på något vis har ortens namn i sig och ligger först i bokstavsordning, eller något liknande. Örebro ger t.ex. "örebrovägen" i en annan ort o.s.v..
Det bästa vore om den föreslog 'huvudhållplatsen' i respektive ort. I en liten håla som fellingsbro har det avsevärd betydelse att man väljer "rätt" hållplats, i just det fallet "Doktorsvägen" (som man alltså måste veta i förväg), för från den hållplatsen går det tre olika linjer i varsin riktning, och åtminstone sträckan örebro-fellingsbro kan dels åkas med direktbuss och dels med byte i frövi. För att krångla till det är det åtminstone teoretiskt möjligt även att åka buss antingen fellingsbro-frövi eller fellingsbro-arboga och sedan åka tåg frövi-örebro eller arboga-örebro. Sådana sökresultat får man inte med alls, för att få de resultaten måste man titta på t.ex. SJ's sökmotor.
Daniel Mott

Inlägg av Daniel Mott »

Det har ju varit snack om att uppdatera reseplaneraren med adresser länge nu. Senast läste jag det i SL:s personaltidning, där var en bild på två killar som höll på med uppgiften. Minns jag rätt stod det då att det där skulle vara klart när som helst, men något verkar ha hänt på vägen.

Så här står det i SL:s FAQ:

Varför kan man inte skriva in en adress i reseplaneraren i stället för ett hållplatsnamn?

Reseplaneraren kan för närvarande inte hantera gatuadresser. Vi har köpt in en helt ny reseplanerare och i den kommer du kunna göra både adress- och kartsökningar. Vi hoppas kunna ta den i bruk under våren -05.

Om du vet till exempel längs vilken linje en hållplats ligger, kan du gå in på Detaljerad sökning och få alla hållplatser längs den linjen listade. Du kan även söka hållplatser efter kommun- eller stadsdelsnamn.
Daniel Mott
SL Kundtjänst

Inlägg av SL Kundtjänst »

SL lanserar en ny reseplanerare inom ett par veckor som har adressökning ock sökning via digital karta.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

SL Kundtjänst skrev:SL lanserar en ny reseplanerare inom ett par veckor som har adressökning ock sökning via digital karta.
Hehe, det här med tidsuppskattning för utveckling av nya system är svårt - i december var det väl vecka 10 som gällde. Men vi ser fram emot att testa den när den väl kommer (kan vi inte få en liten titt på testversionen?)
SL Kundtjänst

kildor skrev:
SL Kundtjänst skrev:SL lanserar en ny reseplanerare inom ett par veckor som har adressökning ock sökning via digital karta.
Hehe, det här med tidsuppskattning för utveckling av nya system är svårt - i december var det väl vecka 10 som gällde. Men vi ser fram emot att testa den när den väl kommer (kan vi inte få en liten titt på testversionen?)
Den finns på nätet, det är bara att leta ;)

Lanseras ev. i slutet av veckan, förmodligen nästa vecka dock. Leverantören av kartdata var försenad.
SL Kundtjänst

Men som en liten "teaser" kan ni väl få se hur kartan ser ut iaf. Här visar den hur man promenerar från Kroppåsbacken 22 i Mälarhöjden, till Mälarhöjdens station. Man anar att det går att gena igenom grönområdet, men kartan visar förstås snabbaste riktiga "vägen".

Bild
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

SL Kundtjänst skrev:Men som en liten "teaser" kan ni väl få se hur kartan ser ut iaf. Här visar den hur man promenerar från Kroppåsbacken 22 i Mälarhöjden, till Mälarhöjdens station. Man anar att det går att gena igenom grönområdet, men kartan visar förstås snabbaste riktiga "vägen"
Ahh, snyggt. Undrar två saker, fungerar det bara på standardexemplet, eller fungerar det på den ställda frågan i tråden?
Och kommer den röststyrda reseplaneraren att få några förbättringar? Har suttit några gånger och försökt få den att förstå "Valhallavägen".
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det här ser ju riktigt lovande ut!
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Jag vill också testa den där kartan, den verkar riktigt kul :D
SL Kundtjänst

Chrille B skrev:
SL Kundtjänst skrev:Men som en liten "teaser" kan ni väl få se hur kartan ser ut iaf. Här visar den hur man promenerar från Kroppåsbacken 22 i Mälarhöjden, till Mälarhöjdens station. Man anar att det går att gena igenom grönområdet, men kartan visar förstås snabbaste riktiga "vägen"
Ahh, snyggt. Undrar två saker, fungerar det bara på standardexemplet, eller fungerar det på den ställda frågan i tråden?
Och kommer den röststyrda reseplaneraren att få några förbättringar? Har suttit några gånger och försökt få den att förstå "Valhallavägen".
Förstår inte riktigt vad du menar med "standardexemplet". Du kommer att kunna ställa frågor på samtliga adresser i Stockholms län (förutsatt att de finns i databasen förstås) och kunna få en gångväg presenterad till närmaste hållplats. Man kommer också kunna söka genom att klicka på en karta, så får man närmaste hållplats (egentligen inte så användbar, men det kostar liksom inget extra).

Vad gäller röststyrda reseplaneraren så byter man förstås databas där också - det är ju några nya adresser att läsa in om man säger så, men eg. inga förändringar i programvaran. Själva igenkänningen kommer att fungera likadant, efter vad jag förstår. Vad gäller de fel som finns i dagsläget så går de naturligtvis att rätta till. Valhallavägen är ju inte så svåruttalat så det låter som ett databasfel.
D Mott

Inlägg av D Mott »

Kan ju också vara så att den förväntar sig "Vallhallavägen" och inte "Valhallavägen".
Chrille B

Inlägg av Chrille B »

SL Kundtjänst skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med "standardexemplet". Du kommer att kunna ställa frågor på samtliga adresser i Stockholms län (förutsatt att de finns i databasen förstås) och kunna få en gångväg presenterad till närmaste hållplats.
Det hade ju varit elegant om du hade presenterat ett resultat till den fråga som ställdes i tråden (Garnviksvägen i Åkersberga). Att du presenterar ett annat resultat indikerar att kartdelen bara fungerar för vissa testadresser eller bara i centrala Stockholm. Eller som du säger "Du kommer att kunna ställa frågor" kommer att kunna, det går alltså inte idag att söka på valfri adress? Inte ens på er testversion?
D Mott skrev:Kan ju också vara så att den förväntar sig "Vallhallavägen" och inte "Valhallavägen".
Haha, mitt uttal är bättre än min stavning, men det hjälper inte. ;)
SL Kundtjänst

Chrille B skrev:
SL Kundtjänst skrev:Förstår inte riktigt vad du menar med "standardexemplet". Du kommer att kunna ställa frågor på samtliga adresser i Stockholms län (förutsatt att de finns i databasen förstås) och kunna få en gångväg presenterad till närmaste hållplats.
Det hade ju varit elegant om du hade presenterat ett resultat till den fråga som ställdes i tråden (Garnviksvägen i Åkersberga). Att du presenterar ett annat resultat indikerar att kartdelen bara fungerar för vissa testadresser eller bara i centrala Stockholm. Eller som du säger "Du kommer att kunna ställa frågor" kommer att kunna, det går alltså inte idag att söka på valfri adress? Inte ens på er testversion?
D Mott skrev:Kan ju också vara så att den förväntar sig "Vallhallavägen" och inte "Valhallavägen".
Haha, mitt uttal är bättre än min stavning, men det hjälper inte. ;)

Hade jag skrivit "Du kan" hade jag gått händelserna i förväg, "du" kan faktiskt inte det idag ;)

Eftersom det inte är offentligt lanserad än använde jag mig av uttrycket "kommer", men det går alltså redan nu att söka på "alla" adresser, förstås med undantag av splitter nya adresser, men det läggs förstås in efterhand. Garnviksvägen då, så här kan en resa presenteras från Garnviksvägen 3:

Bild
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Tack - nu kan man ju testa själv :D :D
Användarens profilbild
aik_putte
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Den där var inte särskilt bra än :(
Om jag ska gå från Särimnervägen i Upplands Väsby så säger den att jag ska gå ca 800m till hållplatsen Näckrosvägen när man kan gå till Rosendalsvägen som är ca 400m bort om man går på gångväg..
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det lär nog aldrig gå att få in alla gångvägar och stigar i databasen. Men jag gillar den här nya funktionen med att söka på adress. Nu behöver jag inte ange en hållplats vilket är väldigt bra för mig då jag bor nära tre-fyra olika. Nu prövar den alla hållplatser för varje resa.
Skriv svar