Bussar, brummande ljud

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Bussar, brummande ljud

Inlägg av Harald »

Nån mer som är trött på bussarnas brummande ljud? Kan man inte lösa problemet? I Landskrona har de bussar som inte brummar. Varför kan inte andra städer ha det då?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Eftersom mitt hus dagligen åks förbi av en hoper bussar som låter som om de har läckage på laddluftröret så nöjer jag mig inte med att vara trött på brummandet

//Tony
Med reservation för tyckfel.
JDS

Inlägg av JDS »

TonyM skrev:Eftersom mitt hus dagligen åks förbi av en hoper bussar som låter som om de har läckage på laddluftröret så nöjer jag mig inte med att vara trött på brummandet

Nähä, vad gör du åt det då? ;)

Jag tror att Harald ondgjorde sig över det brummande motorljudet. I Sveriges större stad (staden som provat alla lösningar på problemet utom den Harald antyder) funderade man också på det där. Lokaltrafiken kom då på följande geniala plan:

Bussar brummar mycket. Bilar brummar lite. Vad är det som brummar? Jaså motorn. Alltså bytte man ut bussmotorn mot en bilmotor (2,3 l/116 hk) som drev en generator, som i sin tur laddade batterier, som i sin tur drev en buss av ungefär samma typ som den Harald antyder.

Det var nu bara det att för att ge batterierna god laddning så måste den stackars bilmotorn gå på 3000 r/min med ty åtföljande vrålande ljud. Detta, hade dessutom teknikerna räknat ut, var det mest energieffektiva motorvarvtalet. För att accentuera det hela utrustades dessutom bussen med otroligt gnisslande bromsar.

Resultatet blev alltså att man ersatte den brummande bussen med en vrålande buss. Inte bra, tyckte de omkringboende, och skrek i högan sky. Lokaltrafiken prioriterade naturligtvis dem som skrek i högstan sky, och beordrade bussarna att gå med avstängd bilmotor i berörda områden (de med mest bostadsrätter).

Dessa områden blev med tiden allt fler och till slut var det nästan bara på Sturegatan som man fick köra med motorn på. (Det hörs rätt bra på femte våningen också, när ljudet ekat ett par varv mellan de parallella husväggarna!) Batterierna tog följaktligen slut och bussarna ställdes av, och de boende fick tillbaka sina kära gamla brummande bussar. (Det bästa av allt hade förstås varit om Lokaltrafiken helt kunde sluta att störa folk med sitt envetna trafikerande av stadens gator!)

Detta var alltså historien om ett av alla Lokaltrafikens olika försök att undvika ordet "trådbuss". (Det senaste argumentet mot trådbussar som jag hörde var att de låter för lite och alltså är en trafikfara! Kan möjligen undvikas med extra gnisslande bromsar?)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

JDS skrev:
TonyM skrev:Eftersom mitt hus dagligen åks förbi av en hoper bussar som låter som om de har läckage på laddluftröret så nöjer jag mig inte med att vara trött på brummandet

Nähä, vad gör du åt det då? ;)
Förespråkar trådbuss!

//Tony
Magnus H

Re: Bussar, brummande ljud

Inlägg av Magnus H »

Harald skrev:Nån mer som är trött på bussarnas brummande ljud? Kan man inte lösa problemet? I Landskrona har de bussar som inte brummar. Varför kan inte andra städer ha det då?
Haha, att jämföra äpplen och päron? :lol:
Manne_ej_inloggad

Inlägg av Manne_ej_inloggad »

Aha! Äntligen någon mer som förstått problemet med bussbrum. :)
Värst är de blå rackarna. Se min tidigare tråd i ämnet:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... bullerbuss
Min uppmaning är att ta kontakt med SL och Miljöförvaltningen. Ju fler som hör av sig desto större chans att något händer.

/Manne
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Manne_ej_inloggad skrev:Aha! Äntligen någon mer som förstått problemet med bussbrum. :)
Värst är de blå rackarna. Se min tidigare tråd i ämnet:
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t= ... bullerbuss
Min uppmaning är att ta kontakt med SL och Miljöförvaltningen. Ju fler som hör av sig desto större chans att något händer.

/Manne
Är inte alla bussar i Göteborg Blå? :wink: :wink: :wink:

Förutom vissa expressbrummar då förstås.....
manne_ej_inloggad

Inlägg av manne_ej_inloggad »

:oops: Jo, nog är de blå alltid...
Ibland glömmer man bort att det bor folk utanför Stockholm... :wink:

/Manne
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

manne_ej_inloggad skrev::oops: Jo, nog är de blå alltid...
Ibland glömmer man bort att det bor folk utanför Stockholm... :wink:

/Manne
Och tänka sig, i Landskrona är de Gröna....

Nåväl - det är OK. Jag förstod vad du menade och säkert alla andra också.

Men se det från den ljusa sidan, du är inte ensam. Min kära bror har ett telefonnummer som döljer sig bakom ett 08-prefix. Samma nummer med 031-prefix döljer ett av BingoLottos nummer. Varje söndag får han flera påringningar från kärvänliga människor som vunnit något men glömt slå 031 först....

//Tony
CJA

Re: Bussar, brummande ljud

Inlägg av CJA »

Harald skrev:Nån mer som är trött på bussarnas brummande ljud? Kan man inte lösa problemet? I Landskrona har de bussar som inte brummar. Varför kan inte andra städer ha det då?
Ja, jag är väldigt trött på det. Har du dessutom ersättningstrafiken mellan Bellevue-Bergsjön utanför fönstret så. I Götet finns det ett antal bussar som brummar x-tra mycket;

* Gas-ostarna
* Volvo 600-bussarna
* Swebus gamla dromedarer i 900-serien

MVH / CJA
Johan A

Inlägg av Johan A »

Är det tråd bussarna som brumar ?
Skriv svar