Sida 1 av 2
Myten om GS förträfflighet
Postat: tisdag 03 maj 2005 16:59
av Incognito
Har det verkligen blivit så mycket bättre sen GS tog över Swebus gamla linjer i Göteborgs stadstrafik? Det som gnälldes på mest var ju bristande underhåll. Här har jag knappast sett någon förbättring. Bl.a. ser man ofta sönderskurna eller kl-ttr- säten på bussarna, något som var ganska ovanligt när Swebus huserade på samma linjer. Era tankar?
Postat: tisdag 03 maj 2005 20:23
av Slagpåse
Säger väl så att det är inte högsta prio på att byta ut ett säte som är sönderskuret då all annan säkerhet sätts före.
Vi har tyvärr knivinnehavare som tycker att det är "tufft" att förstöra

Postat: tisdag 03 maj 2005 20:57
av 2763
Får nog säga att jag tycker att statusen på de bussar som rullar idag är generellt högre än vad de var på Swebus tid. Om det beror på operatören eller det allmänna läget låter jag dock vara osagt.
//Tony
Postat: tisdag 03 maj 2005 21:32
av Slagpåse
Det bör den vara med såpass många nya fordon som togs i bruk.
Men visst det finns skruttar kvar i bussflottan men som inte fallit för 10-årsregeln än.
Postat: tisdag 03 maj 2005 23:08
av Jonas Gustafsson
Slagpåse skrev:Säger väl så att det är inte högsta prio på att byta ut ett säte som är sönderskuret då all annan säkerhet sätts före.
Vi har tyvärr knivinnehavare som tycker att det är "tufft" att förstöra

Tycker dock att sönderskurna säten byts snabbare på GS-bussarna än på t. ex. Connex´bussar i Partille.
Åkte under vintern nästan varje dag med först linje 21 (GS) och sedan linje 513 (Connex) så jag hade möjlighet att jämföra.
F.ö. har Connex äntligen reparerat 0824 och 0827 som kört runt länge utan ett flertal karossplåtar...
//Jonas
Postat: onsdag 04 maj 2005 17:07
av Slagpåse
0824 o 0827 går ofta på L240 med o jag blev
förvånad när jag mötte den som saknat "kylarskyddet" fram (kylarn sitter inte där på modärna bussar) o dom tryckt i en olackad plåt
Nya fordonen hålls väl efter bättre inom GS än dom äldre angående inre sabotage.
Postat: söndag 08 maj 2005 19:59
av Arg bussresenär
En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!

Postat: söndag 08 maj 2005 22:34
av Björne
Arg bussresenär skrev:En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!

Swebus har mig veterligen aldrig kört i väster?! Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!
Postat: söndag 08 maj 2005 22:45
av _ _ _ _
Björne skrev:Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!
Ja något annat vore otänkbart. Bussarna är högst 6 månader gamla.

Postat: söndag 08 maj 2005 23:12
av Björne
_ _ _ _ skrev:Björne skrev:Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!
Ja något annat vore otänkbart. Bussarna är högst 6 månader gamla.

Inte om man är van vid Swebus

Postat: söndag 08 maj 2005 23:57
av Arg bussresenär
Björne skrev:Arg bussresenär skrev:En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!

Swebus har mig veterligen aldrig kört i väster?! Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!
Nej, men det usla underhållet i väster är väl en god indikation på att GS kanske inte är så väldans duktiga på det området som vissa har fått för sig. Att bussar som är knappt ett år gamla inte har gått ner sig totalt ännu är ju inte direkt chockerande. Men vänta ett par år så kommer nog folk börja ändra uppfattning.*
*Om nu inte GS tar åt sig av kritiken vill säga.
Postat: måndag 09 maj 2005 0:45
av M_M
Slagpåse skrev:Säger väl så att det är inte högsta prio på att byta ut ett säte som är sönderskuret då all annan säkerhet sätts före.
Vi har tyvärr knivinnehavare som tycker att det är "tufft" att förstöra

Vänta nu, vad har säten med SÄKERHET att göra?
Jag förstår om man säger att man prioriterar allt som har med säkerhet att göra före att byta säten, men inte om man påstår att kvivskurna säten har med säkerhet att göra.
Eller skär man så hårt att det inte bara går hål genom tyget utan även genom hela sitsen/ryggstödet, så att man kan liksom 'trilla igenom'?
Postat: måndag 09 maj 2005 13:38
av Slagpåse
Jag har INTE påstått att sönderskurna säten har med säkerheten utan att säkerhetsdetaljer som bromsar går före bytet av eventuell stolsits/ryggstöd.
Sedan kan det i slutändan bli en säkerhetsfråga men då saknas ryggstödet/sitsen.
Postat: måndag 09 maj 2005 13:47
av Björne
Arg bussresenär skrev:Björne skrev:Arg bussresenär skrev:En av dom korta Volvo-bussarna som brukar gå i väster (GS 20) har flera stolar där hela ryggstödet är borta och har så varit i flera månader. Inget händer på garaget.
"-Va? Reparera stolar? Vilken onödig lyx! Nej, sånt har vi inte tid och råd med. Folk får väl stå istället."
Kom tillbaka Swebus, allt är förlåtet!

Swebus har mig veterligen aldrig kört i väster?! Dom områden som GS tog över av Swebus tycker jag bussarna håller hög standard på!
Nej, men det usla underhållet i väster är väl en god indikation på att GS kanske inte är så väldans duktiga på det området som vissa har fått för sig. Att bussar som är knappt ett år gamla inte har gått ner sig totalt ännu är ju inte direkt chockerande. Men vänta ett par år så kommer nog folk börja ändra uppfattning.*
*Om nu inte GS tar åt sig av kritiken vill säga.
Visst underhållet är väll inte det bästa, men många av bussarna är ju snart 10 år gammla, och hitta något bussföretag i Göteborg som kör i linjetrafik med 10 år gammla bussar som är i fint skick.
Dessutom så var anbudet rätt lågt vill jag minnas, fanns inte så mycket pengar över för underhåll..
Det var ju bara att kolla på B7-bussarna som Swebus hade här i stan som nu går i Stockholm, dom var allt rätt nedgångna efter ca 6 månader och på slutet var det ju extremt på vissa bussar..
Postat: måndag 09 maj 2005 13:59
av Slagpåse
Såg en "fin" lagning på en 34:a imorse, buss 922 var hela bakrutan ihoptejpad med silvertejp i ett "snyggt" rutmönster............
Postat: måndag 09 maj 2005 14:48
av Arg bussresenär
Det är åtminstone två 900-bussar som kört runt på samma sätt, en har även en sidoruta tejpad på liknande vis.
Det har inte hänt något med dessa bussar på 3+ veckor.

Postat: måndag 09 maj 2005 15:16
av Björne
Slagpåse skrev:Såg en "fin" lagning på en 34:a imorse, buss 922 var hela bakrutan ihoptejpad med silvertejp i ett "snyggt" rutmönster............
Oja den har varit så ett tag, är faktiskt en gåta att man inte fixat det ännu, där har vi faktiskt en trafikfarlig buss eftersom det bara att trycka ut rutan.
Postat: måndag 09 maj 2005 17:06
av Loke
Är det inte dubbelglas? Det är väl bara yttre rutan som krossats?
Postat: måndag 09 maj 2005 17:09
av Slagpåse
Vad jag kunde se så var bakrutans bägge glas trasiga då det bular ut en del redan.
O då vi ändå är inne på trasiga rutor, kolla på M31:ornas rutor, speciellt mitten/bakredelen

Postat: måndag 09 maj 2005 17:17
av Loke
Du menar rispade rutor? Det är väl inget nytt i den här staden. Tycker det borde finnas någon form av transparant massa som man skulle kunna spackla i risporna. Men hade det funnits utanför min fantasi så hade man väl hört om det.