Här täntke jag man kunde posta roliga saker som händer under spårvagnsturer eller resor med tubben eller buss....
Min höjdare..
Jag och tre kompisar kommer på Ullevi Södra och ska ta 8:an till Ullevi Norra , vi går på vagen i mitten går och sätter oss, efter ca 4 minuter säger chafören med grinig röst i högtalarna "-Jag vill upplysa er om att det är eran plikt som resenärer och stämpla fördbeviset" Men vi struntar i vad han säger då går han ur förarhyten och går bakot i vagnen till oss , och börjar prediak om att man ska stämpla. Vi förklarar att vi har Terminskort han går och sätter sig och kör. Vid nästa hålplats så ställer sig någon framför vagnen å sätter han sig och säger i miken utanför vagnen "-Jag tänker inte stanan, jag tänker inte stanna" sen ökar han farten ... Sen dagen efter till skolan treo det eller ej men det var samma chaför. det komemr på en tant och sätter sig vid handikapsplatsen vid den blåa knappen , då här man sanrt i högtalaren "Du med rödjacka som sitter på handikapsplatsen ska inte trycka på den blåa knappen när du går av det är en allarmknapp" den hära äldre damen vart nästan panikslagen och skämdes efter som han förklarade hur hon såg ut så alla tittade på henne... S
Sen har jag aldrig sett den chafören igen.. Någon som vet om han vart avskedad eller misshandlad elelr fortfarande jobbar? kan tänka mig att det bvlir snack på jobbet när det kommer någon som är så annorlunda
Efter som ingen brukar bry sig om man stämplar eller inte ...
BussJohan skrev:...sanrt i högtalaren "Du med rödjacka som sitter på handikapsplatsen ska inte trycka på den blåa knappen när du går av det är en allarmknapp" den hära äldre damen....
Det borde du väl anmält då om du tycker det var såpass otrevligt att
"... vet om han är avskedad eller misshandlad ..."
Jo "Vi" har ju rätt till att säga ifrån eller kolla färdbevisens giltighet, dock ska det ske proffesionellt
Hehe verkar som de var en rolig liten resa det där
Min roligaste groda:
En dag när jag var på väg till skolan åkte jag med 8 från frölunda och skulle in till ullevi södra. Men efter botaniska så körde chaffören åt vänster mot linne platsen istället för mot sahlgrenska.
-Förlåt, jag gjorde fel, var chaförens enda komentar.
Resultatet blev att vi åkte en extra rund och kom ut vid chalmers och vända på wavrinsky för att sedan komma till chalmers igen och in i tunneln. Jag kom försent till skolan och lärnarn skrattade åt mig när jag kom med min ursäkt att spårvagnschaffören hade kört fel.
BussJohan skrev:...sanrt i högtalaren "Du med rödjacka som sitter på handikapsplatsen ska inte trycka på den blåa knappen när du går av det är en allarmknapp" den hära äldre damen....
Det borde du väl anmält då om du tycker det var såpass otrevligt att
"... vet om han är avskedad eller misshandlad ..."
Jo "Vi" har ju rätt till att säga ifrån eller kolla färdbevisens giltighet, dock ska det ske proffesionellt
Jag tänkte väll mera på att det itne blir så populärt ibland folket och få sånna påhopp och om han säger till en gäng ungdomar finns ju risken att han åker på en smäll eller?
Visst händer det att man stöter på både roliga och mindre roliga beteenden hos både kollegor och trafikanter (samt kanske även uppvisar egna). Den förare som Johan beskriver är väl kanske lite väl mycket åt det udda hållet, men visst får det hela en lätt tragikomisk touch.
Alla är vi ju individer och det händer nog även den bäste att det blir lite fel ibland, t.ex. att privatlivet ställer till det för en på jobbet. Själv har jag hört talas (detta är alltså ren hörsägen - vet alltså inte om det är sant eller ej) om en bussförare på ett av SL:s innerstadsgarage nån gång på 70-talet.
Vederbörandes tant hade tydligen dragit med en droskförare varvid sagde förare såg rött varje gång en taxi kom i hans väg (gällde även stillastående taxibilar). Denne gosse (vart enligt min sagesman) blev sedermera befodrad till rangerare när räkningarna på plåtskadorna och 'klippta' backspeglar började bli besvärande många.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
EDIT: borttaget citat av raderat inlägg - se nedan /Jourmaster
Jo jag är spårvagnsförare.
Om nånn då skulle ha haft en smäll så är det väl jag då, fast nu är inte detta samma förare som "sa till tanten i röd jacka", jag sköter det mesta på ett smidigt sätt
Om nånn då skulle ha haft en smäll så är det väl jag då, fast nu är inte detta samma förare som "sa till tanten i röd jacka", jag sköter det mesta på ett smidigt sätt
okej... Men du skulle bry dig om jag bara går och sätter mig?
Jourmaster skrev:Vi skippar onödiga diskussioner kring språk - Jourmaster har raderat några inlägg kring detta. Men fortsätt gärna posta lokaltrafikgrodor!
Coppas skrev:Visst händer det att man stöter på både roliga och mindre roliga beteenden hos både kollegor och trafikanter (samt kanske även uppvisar egna). Den förare som Johan beskriver är väl kanske lite väl mycket åt det udda hållet, men visst får det hela en lätt tragikomisk touch.
Alla är vi ju individer och det händer nog även den bäste att det blir lite fel ibland, t.ex. att privatlivet ställer till det för en på jobbet. Själv har jag hört talas (detta är alltså ren hörsägen - vet alltså inte om det är sant eller ej) om en bussförare på ett av SL:s innerstadsgarage nån gång på 70-talet.
Vederbörandes tant hade tydligen dragit med en droskförare varvid sagde förare såg rött varje gång en taxi kom i hans väg (gällde även stillastående taxibilar). Denne gosse (vart enligt min sagesman) blev sedermera befodrad till rangerare när räkningarna på plåtskadorna och 'klippta' backspeglar började bli besvärande många.
BussJohan skrev:okej... Men du skulle bry dig om jag bara går och sätter mig?
Beror på, sköter du dig i övrigt, inte slänger upp skorna på motsatta sitsen, jadå märker du inte av mig på annat sätt än min körning o hplutrop
Kan väl ta en egen "groda"
Luftledningsras i Brumsparken, fick köra "Dit du vill" i detta fall blev det Kortedala. Lämnar Valand mot Berzeligatan o ska ropa ut hpl "Nästa... hmmm kan nånn säga mig vad nästa hpl heter??" Får svaret "Berzeligatan" "Tack för hjälpen nästa hpl är Berzeligatan, hoppas nu att jag hittar vart jag tänkt köra" varpå ett skratt i utbröt i vagnen.
Och jo, vi kom till Kortedala eller rättare sagt Bergsjön eftersom det inte gått nånn vagn åt det hållet på 5 minuter o viss önskan i vagnen var Bergsjön
Luftledningsras i Brumsparken, fick köra "Dit du vill" i detta fall blev det Kortedala. Lämnar Valand mot Berzeligatan o ska ropa ut hpl "Nästa... hmmm kan nånn säga mig vad nästa hpl heter??" Får svaret "Berzeligatan" "Tack för hjälpen nästa hpl är Berzeligatan, hoppas nu att jag hittar vart jag tänkt köra" varpå ett skratt i utbröt i vagnen.
Och jo, vi kom till Kortedala eller rättare sagt Bergsjön eftersom det inte gått nånn vagn åt det hållet på 5 minuter o viss önskan i vagnen var Bergsjön Wink
Hahahah satan de måste ha varit sa kul ju, ja skulle lätt ha skrattat ihjäl mig
Klev på linje 824 i riktning Tyresö Centrum vid Haninge Centrum.
Eftersom BussPC/KomFram är installerat så fick nog systemet "lite" spader, eftersom vagnen var skyltad "Handenterminalen" och s a s körde mot sig själv.
Föraren upptäcker missen, skyltar om och displayerna visar till slut "Linje 824", "mot Tyresö Centrum".
Hpl Torvalla ropades ut av "kvinnan med rösten" 2 gånger, hpl Klockarleden låg vid Vädurens Gata och när jag klev av, så hade systemet återhämtat sig någorlunda, minus det att BussPC:n låg en hållplats efter.
Så kan det gå...
Tja, med tanke på att det är väldigt sällan som skolelever stämplar sina terminskort, vilket gör att övriga passagerare får trängas i överfyllda vagnar då Västtrafik på statistiken ser att det är kanske halvfullt på vagnen så förstår jag föraren. Dessutom är det så att när ni skolelever får era terminskort så accepterar ni genom användandet att följa de regler som gäller för terminskortet, bl a då att det SKA stämplas vid varje påstigning. Har flera gånger blivit "utskälld" av skolungdomar vid Ullevi Södra som på linje 14 klagar på att det är så trångt ombord, och när jag frågar om de stämplar sina kort och får ett nej till svar så talar jag bara om för dem att de får skylla sig själva, för det är antalet stämplingarna som ger större vagnar, eller 2-vagnståg.
Brukar själv be passagerar som missbrukar den blå rullstolsknappen att respektera att det inte är en stannarknapp, mycket irriterande, speciellt när man lämnar centralstationen en tidig morgon mot Gamlestaden, att ha det tickande ljudet och blinkande larmdioderna i ögonvrån i 5-6 minuter utan orsak - och utan att kunna stänga av dem.
Det är sorgligt att så många inte förstår hur man ska bete sig i kollektivtrafiken, som det här med att vänta med att försöka kliva på tills folk har gått av vagnen, eller att man ska låta bli att tränga sig av genom framdörrarna, minsta utrymmet på hela vagnen...
hehe, imorse då jag åkte till skolan med linje 8 ifrån Frölunda Trog till Ullevi Södra så kom det på 4st kontrolanter på chalmers det kommer på en dåre och skriker "KONTROLANERNA KOMMER!!" hehe, sen sätter han sig ner och kontrolanera kolla biljetterna skäller lite på mig efter som jag hade fötterna på sätet framför:P Sen så går dom till dåren han har ingen biljett :S han sitter och garvar medans han får böterna. sen efter varje hålplats efter han har fått böterna springer han av och kollar och springer på igen , dett avar ju lite humor men man kan ju fundera vad fan han höll på med
BussJohan skrev:hehe, imorse då jag åkte till skolan med linje 8 ifrån Frölunda Trog till Ullevi Södra så kom det på 4st kontrolanter på chalmers det kommer på en dåre och skriker "KONTROLANERNA KOMMER!!" hehe, sen sätter han sig ner och kontrolanera kolla biljetterna skäller lite på mig efter som jag hade fötterna på sätet framför:P Sen så går dom till dåren han har ingen biljett :S han sitter och garvar medans han får böterna. sen efter varje hålplats efter han har fått böterna springer han av och kollar och springer på igen , dett avar ju lite humor men man kan ju fundera vad fan han höll på med
Blir han inte "avslängd" vid nästa hållplats om han saknar biljett? Böterna är väll bara ett straff för att han åkt utan biljett, men är väll inte betalning för någon resa? Borde i alla fall inte vara det, tycker jag!
Du får fullfölja din resa på det fordonet du fick tilläggsavgiften på men inte byta till annat fordon, detta av den orsaken att det kan vara tillräckligt för att det ska uppstå en våldsam sittuation. Byter du till annat fordon kan BK skriva ut en ny avgift, om du har otur o dom även befinner sig där, det finns några BK-grupper i staden.