Sveriges kortaste busslinjer, reguljära
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Sveriges kortaste busslinjer, reguljära
Vilken/vilka är sveriges kortaste busslinger, och hur korta är dom?
Re: Sveriges kortaste busslinjer, reguljära
Definiera korta, är det kortaste sträckan eller kortaste körtiden som gäller? I SL-land har vi ju t.ex. linje 183 som går på en lokal slinga inne på Skogskyrkogården, men jag kommer inte ihåg (har inte kört den sen typ 98 eller så) hur långt tid den tog att köra. Då det mestadels bara är tillåtet att köra i 30 km/h så tar det ju ändå lite tid. Sedan har man ju andra linjer, t.ex. 114, 133, 503, 513 osv. som är mera av korta matarlinjer (som i ibland nästan har karaktären av servicelinjer). De är längre än t.ex. 183:an rent sträckmässigt, men normal tidsåtgång för att köra en vända kan vara en cirka 7-9 minuter. Sedan finns det ju även irreguljära linjer och i SL-land är väl den kortaste (om den nu finns kvar) linje 131 som då ibland får ersätta hissbanan i Liljeholmen när denna brakar.Anonymous skrev:Vilken/vilka är sveriges kortaste busslinger, och hur korta är dom?

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Linje 131 skyltas sällan så numera! Linjen har en lång sträcka tomkörning för vändning efter avlastning på Nybohov. I alla fall om förararen följer alla regler och instruktioner.
Korta SL-linjer som nu är ändrade eller nedlagda:
45: Slussen - Tegelviksplan
51: Östtra Station - Uggleviksvägen.
60: Ropsten - Värtahamnen. (60E var en kortversion som vände vid Siljaterminalen)
135: Klubbacken - Gillegatan (Har också hetat 161)
Vill också minnas att det gått en kort linje från Ropsten och norr ut, möjligen så långt som till Universitetet? Linj 61
60: Ropsten - Värtahamnen. (60E var en kortversion som vände vid Siljaterminalen)
Vill också minnas att det gått en kort linje från Ropsten och norr ut, möjligen så långt som till Universitetet? Linj 61

Minns också detta. Den trafikerades m e m med Lidingöbussar vid bussöverskott mellan högtrafikerna vardagar, men lades ner efter ganska kort tid p g a dåligt passagerarunderlag, vill jag minnas (men kan inte riktigtLÅ1 skrev: Vill också minnas att det gått en kort linje från Ropsten och norr ut, möjligen så långt som till Universitetet? Linj 61

Kollar min 1968-karta:
Fram till 1967-12-01 gick en busslinje 137 mellan Skärholmen och Vårberg, med endast dessa hållplatser. När den började vet jag inte, men den slutade när tunnelbanan förlängdes till Vårberg.
3 minuter, 0,9 km.
Vid kartans utgivande gick 114 från Alvik till Gesundaplan, ej ringlinje.
Hpl Tranebergsvägen och Minnebergsvägen däremellan.
4 minuter, 1,3 km.
Och så 135 som LÅ nämnde: Klubbacken - Gillegatan via Selmedalsvägen - Mälarhöjden - Lugnatorpsvägen.
5 minuter, 1,6 km.
Gick inte 41 mellan Stadshagen och Fridhemsplan ett tag efter 1:ans införande? Eller är jag helt ute och cyklar? Det borde vara knappt två km.
Professionell tyckare
-
Örebro hade en linje 22 förra året. Den trafikerade sträckan Järntorget-Gustavsvik (Badhus) Körtid enligt tabell ca 10 min, men i praktiken tog det 6-7 min från Järntorget till badet. Den fanns bara under en tidtabell som ersättning för linje 11, som fick annan väg. Vill man ta sig till badet nu. Finns bussarna mot Fjugesta, Garphyttan och Kumla-Hallsberg.
En annan kort linje är 181 i Finspång. Den går från Bergslagstorget och har 5-min väg till ändhållplatsen i Nyhem. Mjölby har ett antal tätortslinjer som är korta.
En annan kort linje är 181 i Finspång. Den går från Bergslagstorget och har 5-min väg till ändhållplatsen i Nyhem. Mjölby har ett antal tätortslinjer som är korta.
- aik_putte
- Kontakt:
Linje 566 - Upplands Väsby station - Infra city via Marabou, restid: 9 minuter fast den går bara var 60:e minut.
Ägare av http://www.sjisjka.se och http://www.phbuss.se
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
På en gammal SS-stockholmskarta från 1939 (som finns i trafikalmanackan från 2001) finns det en linje 53 som gick mellan hpl Dalarövägen på spårvägslinje 8 (nuvarande Skogskyrkogårdens T-station)längs Nynäsvägen till hpl Uppståndelsekapellet en bit söderut. Måste varit mindre än en km. Det var väl föregångaren till 183:an som nämns ovan, fast betydligt kortare än denna. det kan inte ha tagit mer än några få minuter att köra den vägen, om nu inte Nynäsvägen var en grusväg på den tiden...

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Linje 53 mellan Välsvikens Station och Karlstads Universitet som trafikeras med 9 resp 11 avgångar i de olika riktningarna på vardagar är 1.54 Km.
Restid enligt tidtabell är 5 min, men går nog snabbare i verkligheten.
Karta
http://www.karlstad.se/buss/kartor/dagtrafik.shtml
Tidtabell
http://www.karlstad.se/buss/tidtabeller ... je53.shtml
/BH
Restid enligt tidtabell är 5 min, men går nog snabbare i verkligheten.
Karta
http://www.karlstad.se/buss/kartor/dagtrafik.shtml
Tidtabell
http://www.karlstad.se/buss/tidtabeller ... je53.shtml
/BH
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Nu får du allt leta fram en tidtabell, BobByggare Bob skrev:Stämmer bra det, linje 832 Mellan Västerhaninge Station - Nedersta. Linjen lades ner p g a litet resandeunderlag.kildor skrev:Var det inte någon extremt kort linje i typ Västerhaninge som las ner förra året?
Men vi har fortfarande rekordeti en av de korta linjerna i Handenland:
Linje 829 som på helger mellan ca kl 05-09 bara går sträckan Handenterminalen - Vikingaskolan. En sträcka som är ca 700-800 meter lång och tar typ 2-3 minuter att åka.

/UB
-
-
Re: Sveriges kortaste busslinjer, reguljära
Linjen till Kärleken i Halmstad är väl inte överdrivet lång?Anonymous skrev:Vilken/vilka är sveriges kortaste busslinger, och hur korta är dom?
I Uddevalla gick linje 810 (sedemera linje 10) mellan centralstationen och busstationen på Kampenhof. Den kallades "Tågskytteln" och transporterade tågresenärer från centralen till navet i busstrafiken. Linjen var ca 1 km lång, men är numera nerlagd. Linje 10:s sträckning trafikeras idag av stadstrafikens linje 1 (Kampenhof-Herrestad/Torp) samt de bussar som går mot Orust, Lysekil, Smögen/Kungshamn, Tanum och Strömstad.
Korta linjer
SL linje 60 gick Värtahamnen-Ropsten-Rytarstadion. Mellan kl ca 09.00-15.00 så trafikerades endast sträckan Ropsten-Tredje Tvärvägen ca 400m, så man kunde gå ut vid Ropsten och titta om det fanns någon vid den andra ändstationen.LÅ1 skrev:Linje 131 skyltas sällan så numera! Linjen har en lång sträcka tomkörning för vändning efter avlastning på Nybohov. I alla fall om förararen följer alla regler och instruktioner.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Korta linjer
Oj då! ':o' Sträckan Ropsten-Rytarstadion var okänd för mej!.17AGR skrev:SL linje 60 gick Värtahamnen-Ropsten-Rytarstadion. Mellan kl ca 09.00-15.00 så trafikerades endast sträckan Ropsten-Tredje Tvärvägen ca 400m, så man kunde gå ut vid Ropsten och titta om det fanns någon vid den andra ändstationen.LÅ1 skrev:Linje 131 skyltas sällan så numera! Linjen har en lång sträcka tomkörning för vändning efter avlastning på Nybohov. I alla fall om förararen följer alla regler och instruktioner.
Likaså vändningen vid Tredje Tvärvägen. Inte ens fram till Siljaterminalen alltså!
När var detta ungefär?
- stockholm79