Bevarad linjesträckning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Bevarad linjesträckning
Jag är bara nyfiken:
Vilken nu befintlig busslinje i SL-området har haft (i stort sett) exakt samma linjesträckning under längst tid? (bortsett från ev nummerbyten eller omläggning p g a högertrafik). Min misstanke är kyrkogårdslinjen 183, men finns det någon äldre?
Vilken nu befintlig busslinje i SL-området har haft (i stort sett) exakt samma linjesträckning under längst tid? (bortsett från ev nummerbyten eller omläggning p g a högertrafik). Min misstanke är kyrkogårdslinjen 183, men finns det någon äldre?
Professionell tyckare
- Norrortsmicke
- Kontakt:
Hej,
Frågan är intressant. Jag funderade själv på den för några veckor sedan.
I Roslagen finns det linjer som funnits sedan 60-talet och som fortfarande har samma sträckning, bl a 645 (Norrtälje-Gåsvik-Rörvik), 652 (Norrtälje-Harö). Egentligen är sträckningen inte exakt eftersom Norrtälje busstation/Norrtälje station inte låg på exakt samma ställe.
Linje 112 (Alvik-Spånga station), 520 (Sollentuna stn-Holmboda), 532 (Upplands Väsby stn-Runsa) tror jag har haft samma linjesträckning sedan 60-talet.
Vänliga hälsningar
Micke
I Roslagen finns det linjer som funnits sedan 60-talet och som fortfarande har samma sträckning, bl a 645 (Norrtälje-Gåsvik-Rörvik), 652 (Norrtälje-Harö). Egentligen är sträckningen inte exakt eftersom Norrtälje busstation/Norrtälje station inte låg på exakt samma ställe.
Linje 112 (Alvik-Spånga station), 520 (Sollentuna stn-Holmboda), 532 (Upplands Väsby stn-Runsa) tror jag har haft samma linjesträckning sedan 60-talet.
Vänliga hälsningar
Micke
Besök gärna min webbplats "Mikaels bussar": http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/
Där finns mest bussbilder.
-
Linje 839 mot Dalarö borde ha haft samma sträckning sedan tidigt 70-tal.
Linje 47 till Djurgården har också haft samma linjesträckning i princip sedan 1967.
Linje 183 Skogskyrkogården (Ringlinje) borde vara unik eftersom den haft samma sträckning inom Skogskyrkogården sedan 1960-talet (och troligen sedan tunnlbanans införande 1 oktober 1950!?)
Linje 47 till Djurgården har också haft samma linjesträckning i princip sedan 1967.
Linje 183 Skogskyrkogården (Ringlinje) borde vara unik eftersom den haft samma sträckning inom Skogskyrkogården sedan 1960-talet (och troligen sedan tunnlbanans införande 1 oktober 1950!?)
Stomlinje 3, alltså gamla 48:an verkar ha gått mellan KS och SöS ända sen 1967 på exakt samma sträcka.
Jag har en Stockholmskarta från 1966 och en från 1967. Måste ha varit en mindre revolution i innerstadsnätet vid spårvägsnedläggningen. Man kan undra hur de hade gjort med till exempel ettan, tvåan och åttan ifall man behållit spårvagnarna, för ser man till vilka bussar som ersatte dem så kan man väl säga att 48 var en korsning mellan 1 och 8 och 62 ett mellanting mellan 2 och 8. Och 47 är i stort sett en sammanslagning av 5 och 7 kom jag precis på.
Men nu blev det en ganska rejäl avvikelse från ämnet...
Jag har en Stockholmskarta från 1966 och en från 1967. Måste ha varit en mindre revolution i innerstadsnätet vid spårvägsnedläggningen. Man kan undra hur de hade gjort med till exempel ettan, tvåan och åttan ifall man behållit spårvagnarna, för ser man till vilka bussar som ersatte dem så kan man väl säga att 48 var en korsning mellan 1 och 8 och 62 ett mellanting mellan 2 och 8. Och 47 är i stort sett en sammanslagning av 5 och 7 kom jag precis på.
Men en mycket intressant sådan. Jag funderade just över 48 och 62, som ser likadana ut nu som 1968 (med undantag för 48 som nu är 3).TS skrev:Stomlinje 3, alltså gamla 48:an verkar ha gått mellan KS och SöS ända sen 1967 på exakt samma sträcka.
Professionell tyckare
-
- Nils Carl Aspenberg
I Oslo startet AS Oslo Sporveier sin busstrafikk i 1927. Sporvognslinjene hadde nr. 0-17, så første busslinje fikk nr. 18. I 1928 åpnet linjene 19-21. 18 og 19 har senere fått nye nummer, mens 20 og 21 fortfarande går samme strekning som i 1928. I 1928 gikk 20 Hasle-Carl Berners plass-Majorstuen, i dag går den Galgeberg-Carl Berners plass-Majorstuen-Skøyen. Strekningen Carl Berner-Majorstuen er uforandret siden 1928. 21 gikk opprinnelig Dælenenggaten-Skovveien og denne strekningen er uforandret siden 1928. Senere er linjen blitt strekt i begge ender og går i dag Helsfyr-Aker brygge, men på midtstrekningen følger man de samme gatene som i 1928. I 1933 fikk de private selskapene linjenummer fra nr. 30 og oppåt. 30 Bygdøy og 31 Snarøya har gått eksakt samme strekning fra sentrum 72 år. Endepunktet øst i Oslo har vært forskjellige. Linje 51 og 56 går også eksakt samme trase som i 1933, men de er blitt kortet ned til matelinjer.
Bussens store fordel sies å være fleksibiliteten, men i Oslo har faktisk sporvognsnettet endret seg mer enn bussnettet.
Av de linjene som fantes i 1933, så eksisterer de fleste i dag. Linjene i Akershus fikk nye linjenummer på 80-tallet og også en del av linjene i Oslo har fått nye nummer.
Bussens store fordel sies å være fleksibiliteten, men i Oslo har faktisk sporvognsnettet endret seg mer enn bussnettet.
Av de linjene som fantes i 1933, så eksisterer de fleste i dag. Linjene i Akershus fikk nye linjenummer på 80-tallet og også en del av linjene i Oslo har fått nye nummer.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
I Luleå har nuvarande linje 7 mellan Centrum och Svartöstaden haft samma slingruga sträckning sedan Hurtigs Omnibus a b startade köra passagerare på ett ombyggt lastbilsflak i början av 1920-talet. Det givna linjenumret var 1, vilket linjen också hade kvar tills linjeomläggningen hösten 2003. Någon annan stad som slår det? 

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Bevarad linjesträckning
Några av ovanstående linjer har faktiskt ändrats:Norrortsmicke skrev:Hej,
Vänliga hälsningar
Micke
520 - fick ny sträckning när Viby byggdes ut under 90-talet, kör inte längre via Rotsunda, också det sedan någon gång på 90-talet. När linje 525 startade runt 1990 så trafikerar inte linje 520 Viby under rusningstrafik.
532 - borde väl ha ändrats sedan Runby och Prästgårdsmarken blivit bebyggda?
645 - blev dubbelriktad 1996 tror jag det var. I samband med det så infördes vinkområde i hela slingan Bredsättra - Gåsvik - Söderby - Bredsättra eftersom det bara fanns hållplatsstolpar på ena sidan av vägen (dock fanns det en som var på fel sida av vägen!).
652 - På 80-talet kördes de flesta turer via Brogården både till och från Harö. Fredagskvälls- och söndagsturen kördes dock via Utlunda-Nysättra både till och från Harö. Därefter ändrades linjen så att alla turer angör Ultuna-Nysättra antingen på in- eller utvägen och Brogården i motsatt riktning. Den lilla förbindelsestumpen (2-3 km) förbi hållplats Brännström upphörde då att trafikeras. Hållplatsen flyttades då en kilometer till nuvarande linjesträckning. (Jaja, ni kanske skriver Nysätra istället för Nysättra, men jag tror ni förstår vad jag menar, både stavningarna förekommer).
- Norrortsmicke
- Kontakt:
Re: Bevarad linjesträckning
Hej,Danne75 skrev:Några av ovanstående linjer har faktiskt ändrats:Norrortsmicke skrev:Hej,
Vänliga hälsningar
Micke
520 - fick ny sträckning när Viby byggdes ut under 90-talet, kör inte längre via Rotsunda, också det sedan någon gång på 90-talet. När linje 525 startade runt 1990 så trafikerar inte linje 520 Viby under rusningstrafik.
532 - borde väl ha ändrats sedan Runby och Prästgårdsmarken blivit bebyggda?
645 - blev dubbelriktad 1996 tror jag det var. I samband med det så infördes vinkområde i hela slingan Bredsättra - Gåsvik - Söderby - Bredsättra eftersom det bara fanns hållplatsstolpar på ena sidan av vägen (dock fanns det en som var på fel sida av vägen!).
652 - På 80-talet kördes de flesta turer via Brogården både till och från Harö. Fredagskvälls- och söndagsturen kördes dock via Utlunda-Nysättra både till och från Harö. Därefter ändrades linjen så att alla turer angör Ultuna-Nysättra antingen på in- eller utvägen och Brogården i motsatt riktning. Den lilla förbindelsestumpen (2-3 km) förbi hållplats Brännström upphörde då att trafikeras. Hållplatsen flyttades då en kilometer till nuvarande linjesträckning. (Jaja, ni kanske skriver Nysätra istället för Nysättra, men jag tror ni förstår vad jag menar, både stavningarna förekommer).
Tack för informationen. Jag funderar på andra linjer i Roslagen och Uppland som funnits sedan 1960-talet och då tillhörde SJ. Följande linjer bör ha samma linjesträckning nu som då: 577 (Upplands Väsby stn-Skånela-Märsta stn), 620 (Norrtälje-Riala-Dyvik-Åkersberga stn), 634 (Norrtälje-Furusund-Blidö), 642 (Hallstavik stn-Herräng).
620 och 634 trafikerar väl inte Görla ind.omr. längre utan går via Backtorp direkt till Norrtälje? Det kanske trots allt inte finns några Roslagslinjer som har exakt samma sträckning som under 1960-talet?
Vänliga hälsningar
Micke
Besök gärna min webbplats "Mikaels bussar": http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/
-
620 är egentligen betydligt äldre än 60-talet. Tidigare var det SLO linje 20. Men sträckningen har förändrats lite. Man kör numera en avstickare runt Björnhuvud - Nykvarn. Detta sedan det byggts väg mellan Nykvarn och Björnhuvud på 60-talet. Tidigare trafikerades Dyvik - Nykvarn av linje 24 och Björnhuvud av linje 25.
634 hette tidigare linje 7. Den började trafikeras när Blidöfärjan invigdes 1956.
642 hette på den tiden linje 15.
Men av SLO linjenät finns det nog ganska många linjer som än i dag kör ungefär samma sträcka (fast med SL-nummer) eftersom det knappast finns några alternativ. Till exempel linje 1 Norrtälje-Väddö-Grisslehamn-Singö, linje 4 Norrtälje- Barnens ö - Östersjö och Linje 5 Norrtälje - Rådmansö (kallas än i dag socknen runt eftersom den inte använder nya vägen mer än några få meter här och där). Men alla linjer har ändrats något beroende på vägbyggen etc,
634 hette tidigare linje 7. Den började trafikeras när Blidöfärjan invigdes 1956.
642 hette på den tiden linje 15.
Men av SLO linjenät finns det nog ganska många linjer som än i dag kör ungefär samma sträcka (fast med SL-nummer) eftersom det knappast finns några alternativ. Till exempel linje 1 Norrtälje-Väddö-Grisslehamn-Singö, linje 4 Norrtälje- Barnens ö - Östersjö och Linje 5 Norrtälje - Rådmansö (kallas än i dag socknen runt eftersom den inte använder nya vägen mer än några få meter här och där). Men alla linjer har ändrats något beroende på vägbyggen etc,
När vi är inne på busslinjer i Roslagen så tänkte jag höra vad ni känner till om linje 621. Linjen måste ju rimligtvis ha startats tidigast 1961 då bron över Vettershaga öppnades. Eller fanns den tidigare i en kortare variant? (jag har för mig att jag sett något som påminner om en hållplatsstole ner mot Vettershaga brygga, som är en liten avstickare från huvuvägen 276). Annars är det ju en linje som har funnits med ganska länge, om än med lite förändringar vad gäller trafikeringen till Östanå färjeläge och i Åkersberga.
Mittåt.Danne75 skrev:Nej, några utgår fortfarande från Tekn. Högskolan:Kantorn skrev:Alla Roslagslinjer har - om inte annat - förkortats från Teknis till Danderyd om jag inte har fel. Det är ju åtm. en halvmil.
639 mot Rimbo - Hallstavik - Öregrund
670 mot Vaxholm
676 (fd 640) mot Norrtälje
Jag tänkte närmast på de som nämnts ovan.
Professionell tyckare
- Norrortsmicke
- Kontakt:
Hej,kildor skrev:När vi är inne på busslinjer i Roslagen så tänkte jag höra vad ni känner till om linje 621. Linjen måste ju rimligtvis ha startats tidigast 1961 då bron över Vettershaga öppnades. Eller fanns den tidigare i en kortare variant? (jag har för mig att jag sett något som påminner om en hållplatsstole ner mot Vettershaga brygga, som är en liten avstickare från huvuvägen 276). Annars är det ju en linje som har funnits med ganska länge, om än med lite förändringar vad gäller trafikeringen till Östanå färjeläge och i Åkersberga.
När jag studerade mina gamla busslinjekartor och tidtabeller såg jag att linje 621 under tidigt 1970-tal förlängdes från Norrtälje busstn till Norrtälje hamn under vissa turer. Det verkar konstigt att båtresenärer tvingas åka den längre vägen från Stockholm (Jarlaplan) till Norrtälje hamn via Åkersberga. Borde inte 625 har förlängts till hamnen istället?
I sommartidtabellen 1982 för Roslagen såg jag att det fanns en linje som hette 621X som gick mellan Tekniska högskolan och Åkersberga stn.
Den inofficiella linjen 621E har fanns ju också från 1970-talet och fram till åtminstone 1985. Linjesträckningen var Tekniska högskolan-Åkersberga centrum-Skånsta.
Hälsningar
Micke
Beroende på hur noggrann man är med "(i stort sett) exakt samma linjesträckning" så skulle busslinjen på Rindö kunna passa in. Den har gått mellan Rindö Smedja (färjan till Vaxholm) och Oskar Fredriksborg (färjan till Värmdö) sedan 8/1 1926. Numera heter linjen 678, vad den hette hos först Rindö Omnibuss AB och senare Vaxholms Trafik AB vet jag inte. Den exakta linjesträckningen har varierat lite genom åren i takt med att nya vägar har byggts men jag tror att den är i stort sett samma nu som för snart 80 år sedan.
/Calle
/Calle
-
SL Linje 621 var ursprungligen SLO linje 21. Den gick Åkersberga - Wettershaga. Som en kuriositet kan nämnas att nya vägen Roslags Kulla - Wettershaga byggdes långt innan bron över Slängsbodaströmmen. På den tiden gick bussen ända in i samhället och vände mycket riktigt vid Wettershaga brygga.kildor skrev:När vi är inne på busslinjer i Roslagen så tänkte jag höra vad ni känner till om linje 621. Linjen måste ju rimligtvis ha startats tidigast 1961 då bron över Vettershaga öppnades. Eller fanns den tidigare i en kortare variant? (jag har för mig att jag sett något som påminner om en hållplatsstole ner mot Vettershaga brygga, som är en liten avstickare från huvuvägen 276). Annars är det ju en linje som har funnits med ganska länge, om än med lite förändringar vad gäller trafikeringen till Östanå färjeläge och i Åkersberga.
Sommaren 1958 hade man följande tidtabell:
Mån-Fre Från Wha 6.30 14.30 17.25 Från Åba 08.55 16.35 18.30
Lör Från Wha 06.30 12.10 14.05 16.05 17.25 Från Åba 08.55 13.05 14.20 15.00 16.35 17.30
Sön Från Wha 07.35 16.30 18.35 19.35 20.35 21.35 Från Åba 09.15 17.15 19.25 21.25
Körtid 55 min. Ett par turer på vardagar 1t15min (gods ??)
All trafik givetvis med anslutning till Roslagsbanan. På den här tiden stannade bussarna med nosen snett in mot perrongen, dvs ca 10 m gångväg buss-tåg. Så backade man ut och vände. Det var inte vanliga hållplatsskyltar, däremot satt det pilformade skyltar i perrongens tak, som pekade mot de olika bussarna. Och på andra sidan av planen stod en droskkur. Då som nu hade Åkersbergadroskorna många "lingonturer" från tåget och ut i de djupa skogarna.
Tidtabellsmässig anslutningstid ut från staden ca 2-3 min, dvs bussen gick när tåget kommit och man lastat gods och pass. Anslutning mot staden var 5-10 min.
Tidtabellen skildrar tydligt den tidens resemönster i helgerna. I och med att lördagen var halv arbetsdag reste de flesta ut från stan på lördag eftermiddag och tillbaka sent på söndag kväll. Samma mönster framgår tydligt för både järnväg, bussar och skärgårdsbåtarna. Det ändrade sig inte förrän allmän lördagsledighet infördes under 60-talet.
För fullständighetens skull kan jag också lista de andra Åkersbergalinjerna från den tiden.
20 Åkersberga - Roslags Kulla - Riala - Norrtälje (Många turer vände dock vid Mora vägskäl, dvs gamla vägskälet, detta var innan nya vägen byggdes. Rester av vändslingan finns fortfarande kvar)
21 Åkersberga - Wettershaga
22 Åkersberga - Härsbacka
23 Åkersberga - Skeppsdal (endast helger)
24 Åkersberga - Bammarboda - Nykvarn - Dyvik
25 Åkersberga - Björnhuvud (endast helger)
26 Åkersberga - Ljusterö färjeläge (I samtrafik med Ljusteröfärjan och CF Almgrens Omnibustrafik på Ljusterö. När bussen började följa med färjan över vet jag inte, men tror det var in på 60-talet nån gång)
Alla de nybyggda områdena i Åkersberga fanns inte på den här tiden. Samhället bestod av området runt stationen och så upp mot Åkerstorp. Samt gamla Margretelund och Österskär.
Det var värst vad mycket det gick att skriva om 621-an.