Mats skrev:Martin skrev:En reporter (journalist?) på Expressen uttalade sig i nyheterna igår och sa att det vore fel att kriminalisera en företeelse som pirat nerladdning eftersom få anser detta vara fel.
I mitt tycke är det ett märkligt resonemang, ska vi i samma anda slopa företagsskatt bara för attmånga anser att svartarbete är ok? Ska plankning legaliseras bara för att en del av opinjonen är av den åsikten? Knark kommer således bli fritt att använda eftersom det finns en grupp av förespråkare som även hävdar att narkotika inte är farligare är andra legala stimulansia (läs alkohol, tobak & kaffe).
Nu kanske jag hårddrar resonemanget en smula, men ett samhälle där man tillåts göra vad man vill bara för att man har en hop meningsfränder är ju fullständig anarki!
Mats skrev:
Det är väl själva poängen med demokrati, om >50% av befolkningen vill att det ska bli på ett visst vis så blir det på det viset. Minoriteten upplever det i stället som majoritetens diktatur.
Alkohol är definitivt inte ofarligt att använda och ändå är det lagligt. Opinionen vill ha det så.
Man måste ta hänsyn till parterna i målet, multinationella skivbolag har under allt för lång tid tagit ut ett överpris på sina produkter, det kan nog de flesta hålla med om, frågan är då hur stor del av denna vinst som tillfaller upphovsmannen, minskar intäkterna minskar således konstnärernas ersättning för sina verk. Jag tror inte att tillåten piratkopiering/nedladdning är rätt väg att gå då artisterna är så beroende av skivbolagen.
Att starta ett eget bolag och ge ut sina alster på har gjorts på flera håll, man kan ju hoppas att de som gjort detta av ideologiska skäl börjar att sätta lägre vinstmål för bolagets del (upphovsmännens del av kakan kan ju fortfarande vara den samma). Kan man då sälja skivor till betydligt lägre pris än de stora bolagen ökar artisternas intäkter, fler vill jobba för bolaget och då skapas en "win win" situation mellan konsumenter och artister. Skivbolaget är då det som drabbas av något lägre intäkter, men drivs det av idealister, så varför inte?
Om ett förslageller idé har >50% anhängare är det otvivelaktigt majoritetens önskan, men dåt är noga med hur man fått dessa resultat. Ställer du frågan ja eller nej till fri nedladdning av film och musik till de som sysslar med nedladdning får du garanterat en majoritet som röstar ja, ställer du samma fråga till branchfolk får du säkerligen en majoritet för nej.
Frågar du rattfyllerister om det är ok att köra berusade är sannolikhetenbetydligt större för ett ja än om du frågar anhöriga till offren.
Så länge tredje man blir drabbad av ett förslag är det inte självklart att majoriteten bland allmänheten ska kunna vara styrande.
Just detta är i mitt tycke en fördel med representativ demokrati, de som representerar allmänheten har större möjlighet att fördjupa sig i en frågeställning än vad en person ur allmänheten. Dessutom kan dessa personer ställas till svars för sina ställningstaganden i olika frågor var fjärde år (allmäna val) .
Folkomröstningar är bra i vissa frågor, men det kräver att de som röstar är insatta i frågan, annars röstar man inte utifrån ett helhetsperspektiv.
Slutligen påstår jag inte att alkohol är ofarligt, min bestämda uppfattning är dock att narkotika (vitt begrepp) är farligare och orsakar större sociala problem än alkohol. Sen har ju social acceptans ett finger med i spelet, koffein är ett stimulantia som är allmänt acepteras, utan några större medicinska kunskaper, eller vetenskapsrapporter att luta mig mot, tror jag mig veta att kofein (i de doser kaffedrickande innebär) inte har så stor skadlig påverkan som även de "snällaste" narkotiska preparaten eller alkohol.
Koffein kalssades (i alla fall på tidigt 90-tal) som dopingpreparat, som kaffedrickande idrottsman blev jag förs förskräckt, har jag dopat mig utan att veta om det? Jag blev dock snabbt lugnad med att jag var tvungen att dricka ett trettiotal koppar kaffe inom ett par timmar innan provtagning för att kunna "fällas" för koffeindopning.