Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Dom som själva åker tåget som bor där kallar vagnarna för boskapsvagnar... Att man itne gör något när Tågkompaniet hade norrlandståget så såg det bättre ut och lägre priser , hur kan det bli dyrare och sämre?
Norrlandståget kan man ha många åsikter om. Senast jag reste med dessa var det Tågkompaniet som stod för driften. Ett trevligt företag som satte sin egen personliga prägel på trafiken.
Idag är det Connex som står för driften. Och tågen ger sken av att vara väldigt risiga. Min sambo och hennes familj är från Piteå, varför dessa tåg används av dem då och då.
Och biljettpriset har visst blivit högre sedan Connex tog över. Många av vagnarna kan faktiskt liknas vid boskapsvagnar. SJ:s gamla 50-talsvagnar, eller om de är ännu äldre används i trafiken. Sedan är det väl gamla norska vagnar också.
Men man kan väl inte begära mer av Connex. Tänk bara på anbudet de lämnade för att få köra trafiken. De kan inte gå med vinst på detta.
Det måste vara rena förlustaffären.
När man fick höra deras låga anbud, räknade jag på det mest för skojs skull. Och den summa jag fick fram. Var i stil med Tågkompaniets anbud.
Så det visar att Tågkompaniet och SJ gav mer seriösa anbud. Medan Connex dumpade priset för att få trafiken. De är ju ett stort företag som klarar detta. Men sedan blir också trafiken därefter.
Mikael Karlsson skrev:Norrlandståget kan man ha många åsikter om. Senast jag reste med dessa var det Tågkompaniet som stod för driften. Ett trevligt företag som satte sin egen personliga prägel på trafiken.
Idag är det Connex som står för driften. Och tågen ger sken av att vara väldigt risiga. Min sambo och hennes familj är från Piteå, varför dessa tåg används av dem då och då.
Och biljettpriset har visst blivit högre sedan Connex tog över. Många av vagnarna kan faktiskt liknas vid boskapsvagnar. SJ:s gamla 50-talsvagnar, eller om de är ännu äldre används i trafiken. Sedan är det väl gamla norska vagnar också.
Men man kan väl inte begära mer av Connex. Tänk bara på anbudet de lämnade för att få köra trafiken. De kan inte gå med vinst på detta.
När man fick höra deras låga anbud, räknade jag på det mest för skojs skull. Och den summa jag fick fram. Var i stil med Tågkompaniets anbud.
Så det visar att Tågkompaniet och SJ gav mer seriösa anbud. Medan Connex dumpade priset för att få trafiken. De är ju ett stort företag som klarar detta. Men sedan blir också trafiken därefter.
vadå dumpa priste kna någon förklara för en som fattar mindre ?:D
Mikael Karlsson skrev:Norrlandståget kan man ha många åsikter om. Senast jag reste med dessa var det Tågkompaniet som stod för driften. Ett trevligt företag som satte sin egen personliga prägel på trafiken.
vadå dumpa priste kna någon förklara för en som fattar mindre ?:D
Dom lägger alltså anbud som dom själva inte kan hålla bara för att komma in på marknaden.. Det finns inte så mycket mer budgetterat än till trafik och löner om ens det, det är alltså en förlustaffär. Swebus gjorde på liknande sätt i Göteborg 1997 eller när nu det var, för att få in en fot i Göteborg..
Nu tycker jag att ni går på kvicksand, fråga gärna efter mer
information först innan ni uttalar er så negativt om Connex.
Jag tycker inte heller att Connex är det bästa företaget men
ang norrlandstrafiken så har jag ledsnat på allt skitsnack och skvaller
som löper runt från fantaster som önskar se Tågkompaniet på
samtliga Norrlandsvagnar igen.
Först så vill jag påpeka vad gäller 50-60 talsvagnarna. Dessa vagnar
håller på och skall bytas ut mot nyare modernare vagnar.
Och jag vill bestämt påpeka sanningen som den är att Connex inte äger
en endaste vagn, det är SJ som äger samtliga vagnar och bestämmer
vilka vagnar Connex kan få låna till sin trafik. Det är alltså SJ som
är boven i detta dramat. För, tänk själv, Connex som är nya på marknaden vill väl knappast att samtliga norrlandsturister ska få skumpa
omkring i dom gamla vagnarna.
Connex vill ju precis som Tågkompaniet? profitera och ha så många
resande som möjligt.
Och vagnarna som används idag är demsamma som Tågkompaniet
använde med nya loggor på sidorna. Vad beträffar städningen på dessa
vagnar så ansåg jag själv att Tågkompaniet lämnade över redan skitiga
vagnar till Connex som tyvärr via en händelse lät dem bli skitigare.
Men det uppröjdes genom att byta en städchef och chef för Norrlandstrafiken.
Själv så ser jag inget fel i att Connex la ett lågt bud, ty, det är ju franska
pengar som pumpas in i den svenska tågtrafiken, och det är väl inget
fel i det?
Hellre det än att ha Tågkompaniet körandes för ett mycket dyrare pris
som vi ändå får betala via skattsedeln eller biljetten.
Connex har resor för 99 kr i sin samling, hade Tågkompaniet det?
Och personalen som jobbade på Tågkompaniet är i stort densamma
som idag jobbar på Connex.
Så min önskan till er! SLUTA KLAGA och kom gärna med positiv kritik,
jag har hört alldelles för mycket negativt om Connex nu, jag orkar inte
med dessa falska gliringar mer.
Jag har inte hört någon sagt något positivt om Norrlandstågen sedan Connex tog över. Det var bättre med Tågkompaniet är det jag har hört.
Priset på biljetter är mycket högre med Connex.
Visst är det SJ som äger vagnarna. Men det är Connex som ska se till att de underhålls också. Det är inget man kan skylla på SJ.
Själv har jag inte åkt sedan det var Tågkompaniet. Och jag har dock inga planer på att göra det heller. Sträckan Örebro-Älvsbyn/Piteå som är aktuell för min del, går snabbare med bil. Att skaka runt på dessa nattåg i 15-?? timmar är inget jag lockas av! Det blir ganska monotont och långtråkigt.
Mikael Karlsson skrev:Jag har inte hört någon sagt något positivt om Norrlandstågen sedan Connex tog över. Det var bättre med Tågkompaniet är det jag har hört.
Priset på biljetter är mycket högre med Connex.
Visst är det SJ som äger vagnarna. Men det är Connex som ska se till att de underhålls också. Det är inget man kan skylla på SJ.
Själv har jag inte åkt sedan det var Tågkompaniet. Och jag har dock inga planer på att göra det heller. Sträckan Örebro-Älvsbyn/Piteå som är aktuell för min del, går snabbare med bil. Att skaka runt på dessa nattåg i 15-?? timmar är inget jag lockas av! Det blir ganska monotont och långtråkigt.
FEL fel fel......
SJ (= SJ AB) äger inte de vagnar som Connex (och tidigare TKAB) disponerar för Norrlandstrafiken.
Fordonen ägs av ASJ = Affärsverket Statens Järnvägar (som är det som ibland kallas "Rest SJ") dvs det affärsverk som äger de fordon som inte fördes över till SJ AB vid bolagiseringen. Ägarbeteckning för dessa fordon är SSRT.
Det är faktiskt inte helt oviktigt att hålla reda på detta i den här diskutionen. ASJ/SSRT tar nu även på sig kostnader för revison av dessa fordon, då två Rc6 lok och ett större antal vagnar ska få revison under närmaste tiden, samt lackeras i Connex färger. Rc6 loken (1323 och 1324) kommer också att åter bli Rc5, dvs nedväxlas till 130 km/h.
//Leif D
Senast redigerad av leifd den lördag 12 mars 2005 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
SJ (= SJ AB) äger inte de vagnar som Connex (och tidigare TKAB) disponerar för Norrlandstrafiken.
Ragnarna ägs av SSRT (som är det som ibland kallas "Rest SJ") dvs det av staten ägda fordonsuthyrningsbolaget, som äger de fordon som inte fördes över till SJ AB vid bolagiseringen.
Fel fel fel. SSRT är endast en ägarbeteckning på fordonen. Den riktiga benämningen på "rest-SJ" är Affärsverket Statens järnvägar. Det är inte ett av staten ägt bolag, utan ett affärsverk.
Ragnarna ägs av SSRT (som är det som ibland kallas "Rest SJ") dvs det av staten ägda fordonsuthyrningsbolaget, som äger de fordon som inte fördes över till SJ AB vid bolagiseringen.
Fel fel fel. SSRT är endast en ägarbeteckning på fordonen. Den riktiga benämningen på "rest-SJ" är Affärsverket Statens järnvägar. Det är inte ett av staten ägt bolag, utan ett affärsverk.
Riktigt Mr.Burns, så var det ju, ändrat i ursprungstexten.
//Leif D
Det här så kallade affärsverket. Hyr ut fordon, men står även för revisioner. (Enligt samma princip som hyreslägenheter) Kan det vara lönsamma affärer. Det känns som att pengarna inte räcker till
Mikael Karlsson skrev:Det här så kallade affärsverket. Hyr ut fordon, men står även för revisioner. (Enligt samma princip som hyreslägenheter) Kan det vara lönsamma affärer. Det känns som att pengarna inte räcker till
Det är väl som vanligt i dessa sammanhang att typ 20-30% av kulorna går till driften. Resten till att administrera eländet ifråga.
Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio« For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Mikael Karlsson skrev: