...kan man säga det om denna bild från 1980-talet???
Bilden visar ett tåg på Roslagsbanan på väg in på Stockholm Östra.
Ännu har de blåa tågen inte kommit i trafik. Men spåren har ny ballast som synes...
Nja, det ser inte ut att gå så många trävagnar i tåget, som sannolikt kommer in från Österskär (verkar vara lok Bbp 3252 som drar och smörjvagnen tycks gå i tåget).
De flesta av trävagnarna hade sth 60 km/h och fick därför gå på Näsbyparkslinjen. Några var dock märkta som tillåtna för 75 km/h. Det var oftast någon av dessa som stoppades in i mitten på eftermiddagsdirektaren mot Österskär. Undantag från planerna förekom då och då, förstås.
För övrigt var vagnarna klädda med teakpanel - inte mahogny. De kunde förstås vara så smutsiga så det såg ut som mahogny... Ett klassisk insatståg i rusningarna på Näsbyparkslinjen var "Vandrande pinnen" eller "Vedhögen" - kärt barn har många namn - bestående av X3p-Djursholmspass-X3p. Att X2p 33 var ute och lufsade i rusningarna var heller inget ovanligt.
Vid storstrul eller dragkraftsbrist kunde man få se originella tågsammansättningar. Det värsta jag sett i den vägen var tre manövervagnar UBxp som gick som passvagnar i ett tåg draget av Bap 3250 ("Grisen"). Lokföraren som skulle köra tåget råkade träffa på lokledaren i personalrummet och skrek då "Är du inte riktigt klok?" åt denne. Så kunde det hända sig i början på nittiotalet innan dagens enhetliga fordonspark tagit över.
Tackar för tilläggsinformationen, det var mer saker du luskade ut ur bilden än jag kunde ana... Kul att få veta lite mer om de bilder man tog, som man inte har en susning om
Byggare Bob skrev:...kan man säga det om denna bild från 1980-talet???
Bilden visar ett tåg på Roslagsbanan på väg in på Stockholm Östra.
Ännu har de blåa tågen inte kommit i trafik. Men spåren har ny ballast som synes...
Lokföraren ser ut å vara Börje Ljungberg! Året torde vara 1988 då var perrongerna höjda!