Realtids-/sanntidssystem i Göteborg/Västra Götaland?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Realtids-/sanntidssystem i Göteborg/Västra Götaland?

Inlägg av Ulrik Berggren »

Jag har hört att det är på g att införas ett nytt informationssystem/reseplanerare på framkanten, vilket går under projektnamnet Gotic för Göteborgs stadsbussar/spårvagnar och Gloria för regiontrafiken. Är det någon här som vet något mer om dessa projekt? :?: :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det finns det säkert, men jag är ganska säker på att det inte får sägas något just nu med tanke på vilket skede det hela befinner sig i.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Patrik Henriksson

GOTIC och GLORIA

Inlägg av Patrik Henriksson »

Här har det nog blivit lite fel.

GOTIC var tidigare ett namn på Göteborgs Trafikinformationscentral som numera kallas GTIC. Det berivs även forskningsprojekt under namnet GOTIC, i Göteborgs kommuns regi, där en del av tillämpningarna i realtidssystemet för Göteborgs stad (KomFram) tagits fram.
Mer info på http://www.trafikkontoret.goteborg.se/gotic

GLORIA är en benämning som GLAB hade på hela sitt IT-system med trafikdatabas, trafiklednings- och realtidssystem (MobiBus), reseplanerare, hållplatsunderhållsystem, resvaneundersökningar etc etc. Namnet används inte längre och att återanvända det namnet för ett nytt system gör man knappast, särskilt då ett projekt som nu pågår syftar till att ersätta kärnan i GLORIA (trafikdatabasen TDS) med Hogia PubTrans som sedan 1998 varit basen i trafikledningssystemet MobiBus och bl a finns hos Skånetrafiken, Värmlandstrafik, HUR och snart hos SL.

När det är klart kommer alla VT:s befintliga informations- och fordonssystem att arbeta mot en och samma databas vilket möjliggör enklare utbyggnad av befintliga såväl som nya IT-tillämpningar såsom realtidsinformation, avvikelserapportering, reseplanerare och ekonomi/uppföljning.
Användarens profilbild
2763

Re: GOTIC och GLORIA

Inlägg av 2763 »

Patrik Henriksson skrev: När det är klart kommer alla VT:s befintliga informations- och fordonssystem att arbeta mot en och samma databas vilket möjliggör enklare utbyggnad av befintliga såväl som nya IT-tillämpningar såsom realtidsinformation, avvikelserapportering, reseplanerare och ekonomi/uppföljning.
Och det är alltså "när allt blir klart" som vi kan få reda på mer.

Jag är inte så insatt som du Patrik, men jag vet att det pågår en del i det här träsket i alla fall...

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar