M-31 358

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

M-31 358

Inlägg av Andy »

Hei!
Har M-31 358 kommet i trafikk igjen i Göteborg etter sitt Oslobesøk?

Har også hørt rykter at hele opplegget med denne vognen faktisk var betalt av Mittenwalde Gerätebau (MGB) som har produsert midtdelen i vognen!

Sikkert forå reklamere for denne ombygningen, men kunne man ikke lånt en vogn i Norrköping istedenfor, som kansje hadde klart å kjøre mere enn 300 meter utafor vognhallen?

Andreas
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

M-31 358

Inlägg av leifd »

Hej !
Jag har svårt att tro att Mittenwalde Gerätebau (MGB), skulle finnansiera att en vagn från Norrköping togs till Oslo.
Mellandelarna i Norrköpings vagnar är original Düwag, som byggts om i Norrköping, alltså de mellandelar som först tog bort då vagnarna importerades.

Mittenwalde Gerätebau (MGB) vill ju säkert sälja sina mittdelar till Oslo, allså måste det ju vara en vagn med deras mittdel som visas.

//Leif D
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Mittenwalde Gerätebau og Norrköping

Inlägg av Andy »

Hei!
Trodde disse vognene hadde samme midtdel som M-31 jeg!
Men når du sier det med orginale DÜWAG midtdeler så kan jo huske at Sjoldnæsholm fikk restene av to vogner som Norrköping hadde tatt midtdelen av!
Er disse midtdelene bygd om til lavgulv?

Andreas
(Som snart må dra til Sverige for å kjøre sporvogn)
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

M-31 358

Inlägg av BaardB »

Nå kan du selv, via nettet, se hva denne tyske fabrikken leverer - og til hvem:
http://www.mgb-gmbh.de/

:lol:

/Baard
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Mittenwalde Gerätebau og Norrköping

Inlägg av leifd »

Men når du sier det med orginale DÜWAG midtdeler så kan jo huske at Sjoldnæsholm fikk restene av to vogner som Norrköping hadde tatt midtdelen av!
Er disse midtdelene bygd om til lavgulv?
Jodå, alla mellandelar (10 st) är ombyggda med låggolvsdel och i trafik.

Bilder m.m. finns på denna länk: http://w1.112.telia.com/~u11206417/
//Leif D
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

MGB

Inlägg av Andy »

Hei!
Takk for linken til MBG og informasjonen om Norrköpings vogner!

Noen som veit hvordan disse midtdelene ble bygget om?

Andreas
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Mittdelar Norrköping

Inlägg av leifd »

Hela ombyggnaden från M94 till M97, inklusive mellandel är gjord på spårvägens egen verkstad i Norrköping. Dock med en hel del inhyrd personal och med hjälp av mekanisk industri på orten.
Ombyggnaden innefattade förutom inkoppling av mellandel och ombyggnad av den, även byte av hela elsystemet, inklusiven uppkopplingssystem (från BBC Feinstufer till Kiepe tyristorstyrning), dessutom helt ny front och ändring av bakdel.
Totalt byggdes 10 vagnar om på detta sätt.

//Leif D
Skriv svar