Sida 1 av 1

En fråga om spårtrafik och snö

Postat: onsdag 23 februari 2005 22:18
av Lidingöbo
Det känns som att jag ställer många frågor...snart hänvisar ni väl mig tilll någon FAQ någonstans kan jag tänka mig.
Men till frågan, hur stor skillnad är det egentligen mellan att köra på vintern (som t ex nu när det är mycket snö) och på sommaren? Blir det halare eller så? Och när bestäms det att det behövs plogas?

Postat: onsdag 23 februari 2005 22:50
av Gäst
1. På vintern är det halare och svårare att kunna köra, och det plogas när det behövs.

Postat: torsdag 24 februari 2005 3:10
av Nils Carl Aspenberg
For at snø skal være et problem, så må det være mye snø. Det største problemet med snø er vel helst at bilene ikke kommer frem og blokkerer sporet. Egentlig er det verst å kjøre om høsten med løv og fuktighet på skinnene.

Postat: torsdag 24 februari 2005 11:25
av Fredrik E
När väl snön är röjd är det skönt att köra då det blir en härligt ljuddämpande effekt.
Spårfordon kan få hinder då snöfallet kommer i stor mängd då snön oftast packar sig under fordonet.
I växlar kan snön packa sig i växeltungorna och orsaka urspårning.
Vid snö är det oftast andra fordon än spårfordon som blockerar.

Sommar är normalt torrt underlag med lite halka förutom när det börjar regna.
Halka vid regn är precis i början av ett regnfall då det bildas en hinna på rälsen som är blandat med vätska och all möjlig smuts.
När det har regnat några minuter övergår det till det bästa greppet hellt klart.

Som det sägs ovan är hösten den värsta perioden för spårfordon.
Kallat lövhalka, fallande löv som krossas och blandas ihop till en skön sörja av klibbig massa som orsakar en svår halka.
Svart räls är den mest halkiga rälen att framföra spårfordon på.
I det läget är sandutrustningen i de flesta spårfordon ett bra hjälpmedel då sand läggs ut framför hjulen.

Postat: torsdag 24 februari 2005 21:00
av daca
I höstas kunde jag ibland höra hur en eller flera av M31:ans motorer "rusade" vid acceleration, det har jag inte hört någon annan gång än under hösten... (Jag skrev M31 eftersom jag oftast åker med linjer som normalt trafikeras av M31... Kan tro att det finns samma problem med alla vagnar...)

Postat: fredag 25 februari 2005 13:28
av Fredrik E
Stämmer, halkan får orsakar hjulspinn eller vid bromsning att hjulen låser sig.

Postat: söndag 27 februari 2005 23:45
av Gäst
När C20 startar från station känner men ett konstigt vibrerande, ungefär som ABS bromsarna på en bil. Vad är det för något? Tycker det uppträder mest nu när det är "dåligt" väder ute. Har det ett samband?