En fråga om spårtrafik och snö

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lidingöbo

En fråga om spårtrafik och snö

Inlägg av Lidingöbo »

Det känns som att jag ställer många frågor...snart hänvisar ni väl mig tilll någon FAQ någonstans kan jag tänka mig.
Men till frågan, hur stor skillnad är det egentligen mellan att köra på vintern (som t ex nu när det är mycket snö) och på sommaren? Blir det halare eller så? Och när bestäms det att det behövs plogas?
Gäst

Inlägg av Gäst »

1. På vintern är det halare och svårare att kunna köra, och det plogas när det behövs.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

For at snø skal være et problem, så må det være mye snø. Det største problemet med snø er vel helst at bilene ikke kommer frem og blokkerer sporet. Egentlig er det verst å kjøre om høsten med løv og fuktighet på skinnene.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

När väl snön är röjd är det skönt att köra då det blir en härligt ljuddämpande effekt.
Spårfordon kan få hinder då snöfallet kommer i stor mängd då snön oftast packar sig under fordonet.
I växlar kan snön packa sig i växeltungorna och orsaka urspårning.
Vid snö är det oftast andra fordon än spårfordon som blockerar.

Sommar är normalt torrt underlag med lite halka förutom när det börjar regna.
Halka vid regn är precis i början av ett regnfall då det bildas en hinna på rälsen som är blandat med vätska och all möjlig smuts.
När det har regnat några minuter övergår det till det bästa greppet hellt klart.

Som det sägs ovan är hösten den värsta perioden för spårfordon.
Kallat lövhalka, fallande löv som krossas och blandas ihop till en skön sörja av klibbig massa som orsakar en svår halka.
Svart räls är den mest halkiga rälen att framföra spårfordon på.
I det läget är sandutrustningen i de flesta spårfordon ett bra hjälpmedel då sand läggs ut framför hjulen.
Användarens profilbild
daca

Inlägg av daca »

I höstas kunde jag ibland höra hur en eller flera av M31:ans motorer "rusade" vid acceleration, det har jag inte hört någon annan gång än under hösten... (Jag skrev M31 eftersom jag oftast åker med linjer som normalt trafikeras av M31... Kan tro att det finns samma problem med alla vagnar...)
Länge leve Den Oudsten!
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Stämmer, halkan får orsakar hjulspinn eller vid bromsning att hjulen låser sig.
Gäst

Inlägg av Gäst »

När C20 startar från station känner men ett konstigt vibrerande, ungefär som ABS bromsarna på en bil. Vad är det för något? Tycker det uppträder mest nu när det är "dåligt" väder ute. Har det ett samband?
Skriv svar