Det känns som att jag ställer många frågor...snart hänvisar ni väl mig tilll någon FAQ någonstans kan jag tänka mig.
Men till frågan, hur stor skillnad är det egentligen mellan att köra på vintern (som t ex nu när det är mycket snö) och på sommaren? Blir det halare eller så? Och när bestäms det att det behövs plogas?
En fråga om spårtrafik och snö
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
När väl snön är röjd är det skönt att köra då det blir en härligt ljuddämpande effekt.
Spårfordon kan få hinder då snöfallet kommer i stor mängd då snön oftast packar sig under fordonet.
I växlar kan snön packa sig i växeltungorna och orsaka urspårning.
Vid snö är det oftast andra fordon än spårfordon som blockerar.
Sommar är normalt torrt underlag med lite halka förutom när det börjar regna.
Halka vid regn är precis i början av ett regnfall då det bildas en hinna på rälsen som är blandat med vätska och all möjlig smuts.
När det har regnat några minuter övergår det till det bästa greppet hellt klart.
Som det sägs ovan är hösten den värsta perioden för spårfordon.
Kallat lövhalka, fallande löv som krossas och blandas ihop till en skön sörja av klibbig massa som orsakar en svår halka.
Svart räls är den mest halkiga rälen att framföra spårfordon på.
I det läget är sandutrustningen i de flesta spårfordon ett bra hjälpmedel då sand läggs ut framför hjulen.
Spårfordon kan få hinder då snöfallet kommer i stor mängd då snön oftast packar sig under fordonet.
I växlar kan snön packa sig i växeltungorna och orsaka urspårning.
Vid snö är det oftast andra fordon än spårfordon som blockerar.
Sommar är normalt torrt underlag med lite halka förutom när det börjar regna.
Halka vid regn är precis i början av ett regnfall då det bildas en hinna på rälsen som är blandat med vätska och all möjlig smuts.
När det har regnat några minuter övergår det till det bästa greppet hellt klart.
Som det sägs ovan är hösten den värsta perioden för spårfordon.
Kallat lövhalka, fallande löv som krossas och blandas ihop till en skön sörja av klibbig massa som orsakar en svår halka.
Svart räls är den mest halkiga rälen att framföra spårfordon på.
I det läget är sandutrustningen i de flesta spårfordon ett bra hjälpmedel då sand läggs ut framför hjulen.
I höstas kunde jag ibland höra hur en eller flera av M31:ans motorer "rusade" vid acceleration, det har jag inte hört någon annan gång än under hösten... (Jag skrev M31 eftersom jag oftast åker med linjer som normalt trafikeras av M31... Kan tro att det finns samma problem med alla vagnar...)
Länge leve Den Oudsten!