Sida 1 av 1
Ihopkopplade M 31:or på stan
Postat: söndag 30 januari 2005 9:45
av gunnar nordström
I går kl 1655 paserade två ihopkopplade M 31 Marklandsgatan på väg mot Botaniska. De gick inte i linjetrafik och var inte på väg mot Majornas stallar.
Kanske de testar 6 vagnståg för framtiden? Nej, det var nog något annat, eller så gällde det bogsering till Stampen.
Postat: söndag 30 januari 2005 9:54
av Slagpåse
Du gav svaret i din egen fråga, bogsering till vagnhallen Rantorget.

Postat: söndag 30 januari 2005 19:58
av gunnar nordström
Jag såg inte huruvida vagnarna kom från Majorna, men pga längd vikt etc är Stigbergsliden för farlig eftersom denna väg?
Postat: söndag 30 januari 2005 20:22
av Daniel R
Den främre vagnen hade fel på motorerna och orsakade ett ca 40 minuter långt stopp nere vid Frölunda Torg. Efter lite omflyttning av vagnarna bakom haveristen kopplades det till en vagn bakom för att knuffa bort den, eller bogsering av framförvarande vagn som det egentligen heter.
Vid bogsering av spårvagn då en av vagnarna saknar drivning och/eller broms väljs vägar med så liten lutning som möjligt, i det här fallet kördes vagnarna via Marklandsgatan och Linnéplatsen till Järntorget, vilken väg de tog sen vet jag inte, men förmodligen Grönsaktstorget - Brunnsparken och sedan in till Rantorget.
Postat: söndag 30 januari 2005 20:24
av Andy
Finnes det noen regler om at vogn som er bremseløs altid skal ha slepevognen i fallretningen?
Andreas
Postat: söndag 30 januari 2005 20:32
av Daniel R
Andy skrev:Finnes det noen regler om at vogn som er bremseløs altid skal ha slepevognen i fallretningen?
Nu är jag lite osäker på ordet fallretningen, men jag gissar på att du menar på "nedförssidan", dvs att en bromsad vagn ska gå framför i nedförslut och bakom i uppförslut? I så fall är svaret nej.
Om lossning av bromsen kan ske inifrån vagnen ska bromsvakt medfölja vagnen för att kunna återställa bromsen om vagnarna skulle råka kopplas isär. Om bromsen måste kopplas ur från utsidan ska vagnarna förutom kopplet säkras med kätting, som inte får återanvändas efter bogseringen. I det senare fallet behöver bromsvakt inte medföra den obromsade vagnen. En bromsvakt skulle dessutom inte kunna göra något från insidan i de fall bromsen lossas utifrån.
Postat: söndag 30 januari 2005 20:34
av Andy
Daniel R skrev:Andy skrev:Finnes det noen regler om at vogn som er bremseløs altid skal ha slepevognen i fallretningen?
Nu är jag lite osäker på ordet fallretningen, men jag gissar på att du menar på "nedförssidan", dvs att en bromsad vagn ska gå framför i nedförslut och bakom i uppförslut? I så fall är svaret nej.
Om lossning av bromsen kan ske inifrån vagnen ska bromsvakt medfölja vagnen för att kunna återställa bromsen om vagnarna skulle råka kopplas isär. Om bromsen måste kopplas ur från utsidan ska vagnarna förutom kopplet säkras med kätting, som inte får återanvändas efter bogseringen. I det senare fallet behöver bromsvakt inte medföra den obromsade vagnen. En bromsvakt skulle dessutom inte kunna göra något från insidan i de fall bromsen lossas utifrån.
Det var akuratt det jeg mente, og jeg takker så mye for svaret!
Er det luftuttak bak og forran på M31, så en defekt vogn kan få trykkluft fra en annen vogn?
Andreas