I går kl 1655 paserade två ihopkopplade M 31 Marklandsgatan på väg mot Botaniska. De gick inte i linjetrafik och var inte på väg mot Majornas stallar.
Kanske de testar 6 vagnståg för framtiden? Nej, det var nog något annat, eller så gällde det bogsering till Stampen.
Ihopkopplade M 31:or på stan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
-
Den främre vagnen hade fel på motorerna och orsakade ett ca 40 minuter långt stopp nere vid Frölunda Torg. Efter lite omflyttning av vagnarna bakom haveristen kopplades det till en vagn bakom för att knuffa bort den, eller bogsering av framförvarande vagn som det egentligen heter.
Vid bogsering av spårvagn då en av vagnarna saknar drivning och/eller broms väljs vägar med så liten lutning som möjligt, i det här fallet kördes vagnarna via Marklandsgatan och Linnéplatsen till Järntorget, vilken väg de tog sen vet jag inte, men förmodligen Grönsaktstorget - Brunnsparken och sedan in till Rantorget.
Vid bogsering av spårvagn då en av vagnarna saknar drivning och/eller broms väljs vägar med så liten lutning som möjligt, i det här fallet kördes vagnarna via Marklandsgatan och Linnéplatsen till Järntorget, vilken väg de tog sen vet jag inte, men förmodligen Grönsaktstorget - Brunnsparken och sedan in till Rantorget.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Nu är jag lite osäker på ordet fallretningen, men jag gissar på att du menar på "nedförssidan", dvs att en bromsad vagn ska gå framför i nedförslut och bakom i uppförslut? I så fall är svaret nej.Andy skrev:Finnes det noen regler om at vogn som er bremseløs altid skal ha slepevognen i fallretningen?
Om lossning av bromsen kan ske inifrån vagnen ska bromsvakt medfölja vagnen för att kunna återställa bromsen om vagnarna skulle råka kopplas isär. Om bromsen måste kopplas ur från utsidan ska vagnarna förutom kopplet säkras med kätting, som inte får återanvändas efter bogseringen. I det senare fallet behöver bromsvakt inte medföra den obromsade vagnen. En bromsvakt skulle dessutom inte kunna göra något från insidan i de fall bromsen lossas utifrån.
- Daniel
Det var akuratt det jeg mente, og jeg takker så mye for svaret!Daniel R skrev:Nu är jag lite osäker på ordet fallretningen, men jag gissar på att du menar på "nedförssidan", dvs att en bromsad vagn ska gå framför i nedförslut och bakom i uppförslut? I så fall är svaret nej.Andy skrev:Finnes det noen regler om at vogn som er bremseløs altid skal ha slepevognen i fallretningen?
Om lossning av bromsen kan ske inifrån vagnen ska bromsvakt medfölja vagnen för att kunna återställa bromsen om vagnarna skulle råka kopplas isär. Om bromsen måste kopplas ur från utsidan ska vagnarna förutom kopplet säkras med kätting, som inte får återanvändas efter bogseringen. I det senare fallet behöver bromsvakt inte medföra den obromsade vagnen. En bromsvakt skulle dessutom inte kunna göra något från insidan i de fall bromsen lossas utifrån.
Er det luftuttak bak og forran på M31, så en defekt vogn kan få trykkluft fra en annen vogn?
Andreas