Så du lyckades fota den på väg in till Rantorget. Själv tog jag kort på den i samband med stoppet mellan hållplatserna Hagakyrkan och Vasa Viktoriagatan, samt vid bogseringen nedför avenyn. Bilder kommer lite senare.
- Daniel "You can't look dignified while having fun!"
Hade väll blivit ännu bättre bilder om jag sprungit ned och tagit kort istället men jag satt och kollade ut genom fönstret när ekipaget kom så jag hann bara springa och hämta kameran
Strömavtagaren fick sig en liten törn i kurvan in på Viktoriagatan.
Jan Ågren ville inte riskera att orsaka skador på luftledningen och ville att vagnen skulle bogseras in i hall.
GP kallar det strömställare av någon anledning men dom har väl aldrig varit bra på att lyssna på allt man säger utan filtrerar gärna bort saker o ting.
M21 hade scharfenberg, men det togs bort och ersattes med albertkoppel i samband med ombyggnaden till M31, då försvann samtidigt multipelkörningsmöjligheten. M32 har alberkoppel, liksom övriga musievagnar i stan , undantaget M28-29 som har scharfenbergskoppel.
M31 och M32 har en vikbar dragstång, som då kan få plats innanför bulben i för och akter.
Blåljuseskort endast som assistans för att uppmärksamma övriga trafikanter, bilar fotgängare mm, att det följer en speciell transport.
Den dragande M31:an har i detta fall fått ett tillskott på 39 ton i bromsvikt Dett ger att stoppsträckan är liiite längre än om det varit en ensam M31, dessutom anser folk i gemen att spårvagnen stannar alltid vid hållplatsen varför man kan gå rätt ut precis framför en vagn på väg in på en hållplats.
Det var ett haveri på strömavtagaren och det hade inte gått att köra någon längre sträcka med med bibehållen kontaktledning därför blev det bogsering från haveriplatsen till Rantorget. Problemet med kontaktledningen åtgärdas i natt.
Nej strömavtagaren är inte bredare eller smalare utan har samma dimensioner som övriga hos GS.
Strömavtagaren är direkt monterbar på GS övriga vagnar. M32:s strömavtagare har dubbla fästpunkter för M32 och övriga GS-vagnar , däremot är de gamla inte användbara på M32.
Den trasiga strömavtagaren byttes under dagen och vi var ute på nya provkörningar under eftermiddagen.
Oooo, vad mycket smidigare M32 är i kurvorna än "Ka'lavagnen"! Grattis, Göteborg! Och grattis ni som varit med och "specat" vagnen. Bra jobbat!
Finns möjligheten att, om GS skulle vilja göra det i framtiden, hänga på två vagnsdelar till för att göra M32 ännu längre än vad den är idag, utan i övrigt större ombyggnader?