M32 402 med följe på Stampgatan

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Björne

M32 402 med följe på Stampgatan

Inlägg av Björne »

Se vad som dök upp på Stampgatan för 15 minuter sedan :)

Bild
Bild
Bild
Bild

(C) Björne
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Varför blåljuseskort? Är tåget för långt?
Björne

Inlägg av Björne »

Kanske beror det på längden eller så kan det vara något vagnsfel? För vad jag har förstått så ska vagnen få gå på hela linjenätet nu.
Loke

Inlägg av Loke »

Björne

Inlägg av Björne »

Jaså det var den som orsakade felet som TLX snackade om 8)
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Kanske det på något vis hänger ihop med detta...

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=60020#60020

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Så du lyckades fota den på väg in till Rantorget. Själv tog jag kort på den i samband med stoppet mellan hållplatserna Hagakyrkan och Vasa Viktoriagatan, samt vid bogseringen nedför avenyn. Bilder kommer lite senare.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Olov

Inlägg av Olov »

Snygg bild!
På din 3:e bild till vänster om M32:an så är jag nog den mannen med den vita jackan.. Tror jag minns att jag var där på väg hem
Jonas L
Kontakt:

Inlägg av Jonas L »

Mycket fina bilder Björne!
/Jonas - Powered by Nikon D70
Ordförande i Unga Spårvagnsentusiasters Intresseförening
Björne

Inlägg av Björne »

Tack Olov och Jonas!

Hade väll blivit ännu bättre bilder om jag sprungit ned och tagit kort istället men jag satt och kollade ut genom fönstret när ekipaget kom så jag hann bara springa och hämta kameran :wink:
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Mina bilder blev inte speciellt bra så ni får hålla tillgodo med Björnes braiga bilder.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Strömavtagaren fick sig en liten törn i kurvan in på Viktoriagatan.
Jan Ågren ville inte riskera att orsaka skador på luftledningen och ville att vagnen skulle bogseras in i hall.

GP kallar det strömställare av någon anledning men dom har väl aldrig varit bra på att lyssna på allt man säger utan filtrerar gärna bort saker o ting.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Oooo, vad mycket smidigare M32 är i kurvorna än "Ka'lavagnen"! Grattis, Göteborg! Och grattis ni som varit med och "specat" vagnen. Bra jobbat!

M
Byt politik - inte klimat!
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

En liten fråga: Går M31 och M32 att samköra med Scharfenbergskoppel, utan någon form av övergångskoppel?
:?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Byggare Bob skrev:En liten fråga: Går M31 och M32 att samköra med Scharfenbergskoppel, utan någon form av övergångskoppel?
:?
M31 mistet Scharfenbergskoblene når de bygget om fra M21, og M32 har vell aldri hatt dette.

Både M31 og M32 skal ha Albertkobbel i en eller annen form.

Andreas
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

M21 hade scharfenberg, men det togs bort och ersattes med albertkoppel i samband med ombyggnaden till M31, då försvann samtidigt multipelkörningsmöjligheten. M32 har alberkoppel, liksom övriga musievagnar i stan :oops: , undantaget M28-29 som har scharfenbergskoppel.

M31 och M32 har en vikbar dragstång, som då kan få plats innanför bulben i för och akter.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Grovsnus skrev:Strömavtagaren fick sig en liten törn i kurvan in på Viktoriagatan.
Strömavtagarna på de italienska vagnarna är väl alldeles för ansoldobreda...

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Björn J. skrev:
Grovsnus skrev:Strömavtagaren fick sig en liten törn i kurvan in på Viktoriagatan.
Strömavtagarna på de italienska vagnarna är väl alldeles för ansoldobreda...

Bj.
Er det ikke samme type som på M31?

ANdreas
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

Några svar på ett antal frågor.

Blåljuseskort endast som assistans för att uppmärksamma övriga trafikanter, bilar fotgängare mm, att det följer en speciell transport.
Den dragande M31:an har i detta fall fått ett tillskott på 39 ton i bromsvikt Dett ger att stoppsträckan är liiite längre än om det varit en ensam M31, dessutom anser folk i gemen att spårvagnen stannar alltid vid hållplatsen varför man kan gå rätt ut precis framför en vagn på väg in på en hållplats.

Det var ett haveri på strömavtagaren och det hade inte gått att köra någon längre sträcka med med bibehållen kontaktledning därför blev det bogsering från haveriplatsen till Rantorget. Problemet med kontaktledningen åtgärdas i natt.

Nej strömavtagaren är inte bredare eller smalare utan har samma dimensioner som övriga hos GS.
Strömavtagaren är direkt monterbar på GS övriga vagnar. M32:s strömavtagare har dubbla fästpunkter för M32 och övriga GS-vagnar , däremot är de gamla inte användbara på M32.

Den trasiga strömavtagaren byttes under dagen och vi var ute på nya provkörningar under eftermiddagen.

/JAgr
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Oooo, vad mycket smidigare M32 är i kurvorna än "Ka'lavagnen"! Grattis, Göteborg! Och grattis ni som varit med och "specat" vagnen. Bra jobbat!
Finns möjligheten att, om GS skulle vilja göra det i framtiden, hänga på två vagnsdelar till för att göra M32 ännu längre än vad den är idag, utan i övrigt större ombyggnader?
Skriv svar