Ekerö Spårväg
Postat: söndag 23 januari 2005 17:05
Med tanke på att både Lidingö och Söderort har en egen spårväg (Nockebybanan eller Tvärbanan) så saknar jag detta på Ekerö. Tycker det vore bra med det.
/Janee
/Janee
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Hm, nu ska vi inte vara sån. Att anlägga en bana från Brommaplan till Tappström, kanske bara enkelspår med mötespår, är en alldeles lysande idé. Stor parkering för alla Ekeröbor som där kan handla och åka sista biten med bil och hämta barn och hundar. Trafiken på den belastade infartsleden genom Bromma skulle lätta högst väsentligt. Dessutom finns en bebyggelsepotential på Ekerö, som lättare kan komma att exploateras. Närheten till Stockholm är lockande.LÅ skrev:Visst, det vore väll fint! En snabbspårväg från Brommaplan till Fitja via Drottningholm och Tappström. (Kräver ny bro, eller möjligen en spårvägsfärja som det en gång var till Lidingö.)
Sommartid extraturer Brommaplan - Drottningholm - Brommaplan.
Framtida förlängning via Ulvsunda till lämplig anslutning till Tvärbanans norra förlängning!
Det var inte menat som någon form av avsnoppning. Utan jag tog tanken så långt jag kunde! För Ekeröbor vore det nog en bra idé precis som Olle skriver. Mindre trängsel på vägen förbi Drottningholm.Olle skrev:Hm, nu ska vi inte vara sån. Att anlägga en bana från Brommaplan till Tappström, kanske bara enkelspår med mötespår, är en alldeles lysande idé. Stor parkering för alla Ekeröbor som där kan handla och åka sista biten med bil och hämta barn och hundar. Trafiken på den belastade infartsleden genom Bromma skulle lätta högst väsentligt. Dessutom finns en bebyggelsepotential på Ekerö, som lättare kan komma att exploateras. Närheten till Stockholm är lockande.LÅ skrev:Visst, det vore väll fint! En snabbspårväg från Brommaplan till Fitja via Drottningholm och Tappström. (Kräver ny bro, eller möjligen en spårvägsfärja som det en gång var till Lidingö.)
Sommartid extraturer Brommaplan - Drottningholm - Brommaplan.
Framtida förlängning via Ulvsunda till lämplig anslutning till Tvärbanans norra förlängning!
lle.
Ingen dum idé, det hade säkert varit okej med en spårväg på Ekerö men det finns ändå i stort sett ett par orter i Stockholm som också kan ha spårväg. Men man får se hur det går..Janee skrev:Med tanke på att både Lidingö och Söderort har en egen spårväg (Nockebybanan eller Tvärbanan) så saknar jag detta på Ekerö. Tycker det vore bra med det.
/Janee
Nej det förstod jag, jag skrev det mer som med glimten i ögat. Jag tror aldrig att någon är elak med flit.LÅ skrev:
Det var inte menat som någon form av avsnoppning.
När det gäller linjedragningen så tror jag att Ekeröborna tillhör den sorts människor som har sitt arbete i eller nära innerstaden, så det är nog dit man ska dra en linje. Det går att köra C20-vagnar som en- eller tvåvagnståg med strömavtagare på den sista biten från Brommaplan till Tappström. Den lösningen är väl provad utomlands. En station bara. Banan kan gå på vänstra sidan av Drottningholmsvägen (från Brommaplan sett) ända ut till appström, med lite abrovinkler vid Drottningholms Slott. Kanske en hållplats dår också. Hur många bussar tror ni att den banan ersätter?LÅ skrev:
För Ekeröbor vore det nog en bra idé precis som Olle skriver. Mindre trängsel på vägen förbi Drottningholm.
Jag kan inte resandemönstret, men kan tänka mej att en hel del skulle ha nytta av en sådan linje om den drogs vidare till Kista.
Delen Tappström - Fittja ligger nog inte i detta århundrade, men den skulle öka komunikationsmöjligheten på ett sätt som nog vore av godo. Kanske man skulle förlänga den från Fittja till Karolinska - Huddinge Sjukhus? (Det heter väl så numera?).
Goda komunikationer gör ju arbetsmarknaden mer tillgänglig. Vet inte hur många som pendlar med dagens färja till och från jobbet?
Kruxet är väl även att opinionen på Mälaröarna inte heller direkt är för en exploatering i någon större omfattning.VeVen skrev:Det krävs nog ett rejält exploateringsprojekt på Ekerö för att detta skall bli aktuellt, gissar jag i allla fall. Har det talats om att byggprojekt här? Jag vill inte minnas att jag hört nåt.
/Funderar Undertecknad
Jag har åkt tunnelbana från stan till Skärholmen och jag har åkt bil från Ekerö till stan. Det måste till något snabbare och bekvämare än at sitta och kuska Ekerö - Skärholmen - Stan som förmodligen skulle ta nästan en timme med tuben. Analogt med ett tidigare inlägg om att få Tyresöbor att åka kommunalt (jämför tid tuben mot bil/direktbuss) gäller samma resonemang även här. Det måste till en snabb direkt kommunikation om det ska vara attraktivt. Exempelvis åker jag från Minneberg till Farsta på en kvart med bil nu när vi fått en bra bit stadsmotorväg unr Årsta - Enskede, medan det tar mångdubbla tiden med buss - tub - buss.KSE skrev:
Om man tittar på en karta så borde ju den mest logiska färdvägen från Ekerö till centrala Stockholm vara viaSkärholmen eller en liknade plats där det går att fixa direkt omstigning från LRV till tunnelbana.
Nu gör jag mitt femte försök att skicka detta inlägg
Det finns ytterligare ett aber här. Skulle man ge sig på att exploatera Ekerö, så räcker det inte med att ordna kollektivtrafiken. Man måste räkna med att så långt ut kommer folk ofta att ta bilen, så bra vägförbindelse söderut krävs.Coppas skrev:Kruxet är väl även att opinionen på Mälaröarna inte heller direkt är för en exploatering i någon större omfattning.VeVen skrev:Det krävs nog ett rejält exploateringsprojekt på Ekerö för att detta skall bli aktuellt, gissar jag i allla fall. Har det talats om att byggprojekt här? Jag vill inte minnas att jag hört nåt.
/Funderar Undertecknad
Mvh // Nico
man kan ju göra som danskarna i köpenhamn med metron, först bygga metro och sen exploatera området, eller snarast höja attraktiiviteten för att starta en exploatering! Det är väl det som kallas att planera i förväg?VeVen skrev:Liten näsvis motfråga. Bebyggelsen härute är väl än sålänge rätt gles. Är verkligen trafikunderlaget idag så stort att det kan motivera nybyggd spårväg här? Vill inte vara negativ, bara undrar. . .
Nej, allvarligt talat så behöver vi bygga bort behovet av privatbilismen. Visst, det är en hel del som inte kan klara sig utan bil av olika anledningar, men väldigt många klarar sig förträffligt utan bil i en storstad. Det är bara att sätta upp "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon med tillstånd" och så delar man ut tillstånd till alla som bor i befintlig bebyggelse idag, men sen är det stopp, bara vissa servicefordon o.s.v. kommer in. INTE ens taxi utan någon form av giltlig färdtjänstkörorder eller liknande.VeVen skrev:Det finns ytterligare ett aber här. Skulle man ge sig på att exploatera Ekerö, så räcker det inte med att ordna kollektivtrafiken. Man måste räkna med att så långt ut kommer folk ofta att ta bilen, så bra vägförbindelse söderut krävs.
Håller med dej när det gäller genomfartstrafiken! Essingeleden borde bara vara en lokal stadsmotorväg, inte huvudstråket mellan södra och norra Sverige! E4 borde gå ungefär som väg 55!KSE skrev:Jomenvisst VeVen
Som Stockholmare i 3:e generation så önskar jag både bra lokaltrafik för de som bor här men även en möjlighet för all den tunga trafik som kör från kontinenten mot norr att komma förbi vår vackra stad. Det blev ju en stor historia när en Polsk kille körde fel i Skåne men jag är rädd för att det inte dröjer länge innan vi har något liknande här. Även om Essingeleden är lite av en passage så kanske vi ska satsa på att göra väg 55 bättre för att slippa den trafiken men mina tankar om en "Yttre tvärbana " på södra Stockholm/Huddunge har jag kvar,
/Kenny
Det är en tanke som jag kan sympatisera med. Delvis var det ju så det gick till när 22:an drogs fram. Tidigare ’döda’ områden blommade upp igen samt att några nya uppstod.Mats skrev:man kan ju göra som danskarna i köpenhamn med metron, först bygga metro och sen exploatera området, eller snarast höja attraktiiviteten för att starta en exploatering! Det är väl det som kallas att planera i förväg?![]()
Frågan är hur ska man bygga bort behovet av privatbilismen? Inte ens i många större städer har man lyckats få bort den annat än i stadskärnorna och personligen ser jag för närvarande detta som ren utopi. Vem skulle t.ex. övervaka och beivra allt detta på plats eller skulle vi ha kameror á la storebror ser dig överallt? Att många klarar sig bra utan bil behöver inte betyda att alla, eller ens att majoriteten, gör det. Storstockholm (glöm bort den lilla klicken som kallas innerstan för så mycket folk bor det inte där) är en ganska vidsträckt urban miljö och som det har sagts flera gånger förut i många fall, relation city förort går oftast bra kollektivt.Mats skrev:Nej, allvarligt talat så behöver vi bygga bort behovet av privatbilismen. Visst, det är en hel del som inte kan klara sig utan bil av olika anledningar, men väldigt många klarar sig förträffligt utan bil i en storstad. Det är bara att sätta upp "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon med tillstånd" och så delar man ut tillstånd till alla som bor i befintlig bebyggelse idag, men sen är det stopp, bara vissa servicefordon o.s.v. kommer in. INTE ens taxi utan någon form av giltlig färdtjänstkörorder eller liknande.VeVen skrev:Det finns ytterligare ett aber här. Skulle man ge sig på att exploatera Ekerö, så räcker det inte med att ordna kollektivtrafiken. Man måste räkna med att så långt ut kommer folk ofta att ta bilen, så bra vägförbindelse söderut krävs.
Tja, här tror jag dock att du har fått det hela lite om bakfoten. För ganska så många stockholmare så är inte bilbehovet något som kommer och går utan det finns där ganska konstant. I stockholmsområdet med dess bostadsbrist kan du nog också glömma att man ska kunna tvinga folk att flytta runt såvida man inte även tvingar dem att bo i tält. I övrigt så håller jag med Kenny och LÅ.Mats skrev:Stockholmsregionen är så stor att man kan faktiskt bygga ett område som är bilfritt, det funkar att "tvinga" folk att flytta runt när bilbehov kommer och går!
hmm vi som kommer utifrån och ska hälsa på bekanta i Sthlm?Mats skrev: Nej, allvarligt talat så behöver vi bygga bort behovet av privatbilismen. Visst, det är en hel del som inte kan klara sig utan bil av olika anledningar, men väldigt många klarar sig förträffligt utan bil i en storstad. Det är bara att sätta upp "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon med tillstånd" och så delar man ut tillstånd till alla som bor i befintlig bebyggelse idag, men sen är det stopp, bara vissa servicefordon o.s.v. kommer in. INTE ens taxi utan någon form av giltlig färdtjänstkörorder eller liknande.
Näe det där med att tvinga folk till saker och ting ska man göra så lite som möjligt... blir så otäckt samhälle annars.Stockholmsregionen är så stor att man kan faktiskt bygga ett område som är bilfritt, det funkar att "tvinga" folk att flytta runt när bilbehov kommer och går!