Ekerö Spårväg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Janee

Ekerö Spårväg

Inlägg av Janee »

Med tanke på att både Lidingö och Söderort har en egen spårväg (Nockebybanan eller Tvärbanan) så saknar jag detta på Ekerö. Tycker det vore bra med det.

/Janee

Inlägg av »

Visst, det vore väll fint! En snabbspårväg från Brommaplan till Fitja via Drottningholm och Tappström. (Kräver ny bro, eller möjligen en spårvägsfärja som det en gång var till Lidingö.)

Sommartid extraturer Brommaplan - Drottningholm - Brommaplan.
Framtida förlängning via Ulvsunda till lämplig anslutning till Tvärbanans norra förlängning!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

LÅ skrev:Visst, det vore väll fint! En snabbspårväg från Brommaplan till Fitja via Drottningholm och Tappström. (Kräver ny bro, eller möjligen en spårvägsfärja som det en gång var till Lidingö.)

Framtida förlängning via Ulvsunda till lämplig anslutning till Tvärbanans norra förlängning!
Hm, nu ska vi inte vara sån. Att anlägga en bana från Brommaplan till Tappström, kanske bara enkelspår med mötespår, är en alldeles lysande idé. Stor parkering för alla Ekeröbor som där kan handla och åka sista biten med bil och hämta barn och hundar. Trafiken på den belastade infartsleden genom Bromma skulle lätta högst väsentligt. Dessutom finns en bebyggelsepotential på Ekerö, som lättare kan komma att exploateras. Närheten till Stockholm är lockande.

:wink: lle.
:-)lle
VeVen

Inlägg av VeVen »

Liten näsvis motfråga. Bebyggelsen härute är väl än sålänge rätt gles. Är verkligen trafikunderlaget idag så stort att det kan motivera nybyggd spårväg här? Vill inte vara negativ, bara undrar. . .
essin

Inlägg av essin »

Ut till Tappström borde det väl i alla fall finnas underlag för en spårväg, så mycket bussar som det går där. Sedan kanske det inte är nödvändigt att dra denna linje till Brommaplan, det kanske skulle bli bättre med en linje till Skärholmen med anslutning till t-röd och den planerade spårvägen Älvsjö-Skärholmen-Kungens Kurva-Flemingsberg? Hur skulle restiderna Ekerö C-T-Centralen bli med en sån linje, jämfört med nuvarande bussar och en spårväg Ekerö C-Brommaplan?

Inlägg av »

Olle skrev:
LÅ skrev:Visst, det vore väll fint! En snabbspårväg från Brommaplan till Fitja via Drottningholm och Tappström. (Kräver ny bro, eller möjligen en spårvägsfärja som det en gång var till Lidingö.)

Hm, nu ska vi inte vara sån. Att anlägga en bana från Brommaplan till Tappström, kanske bara enkelspår med mötespår, är en alldeles lysande idé. Stor parkering för alla Ekeröbor som där kan handla och åka sista biten med bil och hämta barn och hundar. Trafiken på den belastade infartsleden genom Bromma skulle lätta högst väsentligt. Dessutom finns en bebyggelsepotential på Ekerö, som lättare kan komma att exploateras. Närheten till Stockholm är lockande.

:wink: lle.
Det var inte menat som någon form av avsnoppning. Utan jag tog tanken så långt jag kunde! För Ekeröbor vore det nog en bra idé precis som Olle skriver. Mindre trängsel på vägen förbi Drottningholm.
Jag kan inte resandemönstret, men kan tänka mej att en hel del skulle ha nytta av en sådan linje om den drogs vidare till Kista.

Delen Tappström - Fitja ligger nog inte i detta århundrade, men den skulle öka komunikationsmöjligheten på ett sätt som nog vore av godo. Kanske man skulle förlänga den från Fitja till Karolinska - Hudinge Sjukhus? (Det heter väl så numera?).

Goda komunikationer gör ju arbetsmarknaden mer tillgänglig. Vet inte hur många som pendlar med dagens färja till och från jobbet?
Solkoll

Re: Ekerö Spårväg

Inlägg av Solkoll »

Janee skrev:Med tanke på att både Lidingö och Söderort har en egen spårväg (Nockebybanan eller Tvärbanan) så saknar jag detta på Ekerö. Tycker det vore bra med det.

/Janee
Ingen dum idé, det hade säkert varit okej med en spårväg på Ekerö men det finns ändå i stort sett ett par orter i Stockholm som också kan ha spårväg. Men man får se hur det går..
/mvh solkoll
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

LÅ skrev:
Det var inte menat som någon form av avsnoppning.
Nej det förstod jag, jag skrev det mer som med glimten i ögat. Jag tror aldrig att någon är elak med flit.
LÅ skrev:
För Ekeröbor vore det nog en bra idé precis som Olle skriver. Mindre trängsel på vägen förbi Drottningholm.
Jag kan inte resandemönstret, men kan tänka mej att en hel del skulle ha nytta av en sådan linje om den drogs vidare till Kista.

Delen Tappström - Fittja ligger nog inte i detta århundrade, men den skulle öka komunikationsmöjligheten på ett sätt som nog vore av godo. Kanske man skulle förlänga den från Fittja till Karolinska - Huddinge Sjukhus? (Det heter väl så numera?).

Goda komunikationer gör ju arbetsmarknaden mer tillgänglig. Vet inte hur många som pendlar med dagens färja till och från jobbet?
När det gäller linjedragningen så tror jag att Ekeröborna tillhör den sorts människor som har sitt arbete i eller nära innerstaden, så det är nog dit man ska dra en linje. Det går att köra C20-vagnar som en- eller tvåvagnståg med strömavtagare på den sista biten från Brommaplan till Tappström. Den lösningen är väl provad utomlands. En station bara. Banan kan gå på vänstra sidan av Drottningholmsvägen (från Brommaplan sett) ända ut till appström, med lite abrovinkler vid Drottningholms Slott. Kanske en hållplats dår också. Hur många bussar tror ni att den banan ersätter?

En annan tanke kan vara en gren från Snabben i Ulvsunda med spår utefter Ekholmsvägen till Brommaplan och vidare till Ekerö. Då kan de som vill fortsätta förbi Brommaplan till övriga staden på Snabben.

8) lle.
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Annars finns det ju redan spår i området, ända fram till Nockeby :)

Sedan har det ju pratats om en stadsmotorväg från Vårby till Brommalandet via Kungshatt och Lovön, om den blir av så borde enligt min anspråkslösa uppfattning man bygga den med plats för en spårväg på broarna.

Det kan ju bli en intressant fortsättning på detta om man sedan låter spåren från Kungshatt gå vidare via Skärholmen, Kungens Kurva, Segeltorps Centrum, Snättringe till Huddinge C (eller Flemmingsberg).

En bra "triangelformad" hållplats vid Lovö Edeby skulle göra det möjligt att varannan avgång från Alvik gick till Ekerö/Träkvista och varannan mot Huddinge. En liknande triangel vid Segeltorps Centrum med en förbindelse till Fruängen skulle lösa problemen för alla de som idag trängs på bussarna dit från Kungens Kurva (G.a Södertälje v) eller Snättringe (Häradsvägen). Det finns fortfarande "reservat" för spår på många ställen även om en bra handelsträdgård längs G:a Södertäljevägen och några nya hus får lösas in.

Jomenvisst, jag vet att det kommer att vara väldigt som kommer att åka hela linjen men fördelen med (snabb)spårväg är ju att det är den snabbaste förbindelsen mellan knutpunkter. Hur många andra än diggare är det som åker ett helt varv på en ringlinje även om just ringlinjer toltalt sett oftast är de linjer som har flest passagerarkilomtrar.

Var snäll och läs 2-3 gånger innan ni svarar

Mvh Kenny
Det är inte för sent att börja på nytt

Inlägg av »

Håller med! Det är bra att öppna upp nya förbindelser! Gynnar arbets- och bostadsmarknaden och ökar förmodligen tillväxten. Tror dock att sådan planer ligger väldigt långt in i framtiden. Åtminstonde förbindelsen mellan Ekerö och södra stockholmsområdet!
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Jo LÅ men man ska först göra en resandeundersökning på ett ovanligt sätt. Idag frågar man ju bara om "hur reser Du" i stället borde man även fråga om "Hur vill du resa".
Om man tittar på en karta så borde ju den mest logiska färdvägen från Ekerö till centrala Stockholm vara viaSkärholmen eller en liknade plats där det går att fixa direkt omstigning från LRV till tunnelbana. Där är ju Fruängen ett bra alternativ då det ursprungligt var planerat för en omstigning där och det fortfarande finns plats för LTVspår

Nu gör jag mitt femte försök att skicka detta inlägg
VeVen

Exploateringar!

Inlägg av VeVen »

Det krävs nog ett rejält exploateringsprojekt på Ekerö för att detta skall bli aktuellt, gissar jag i allla fall. Har det talats om att byggprojekt här? Jag vill inte minnas att jag hört nåt.

/Funderar Undertecknad
Coppas

Re: Exploateringar!

Inlägg av Coppas »

VeVen skrev:Det krävs nog ett rejält exploateringsprojekt på Ekerö för att detta skall bli aktuellt, gissar jag i allla fall. Har det talats om att byggprojekt här? Jag vill inte minnas att jag hört nåt.

/Funderar Undertecknad
Kruxet är väl även att opinionen på Mälaröarna inte heller direkt är för en exploatering i någon större omfattning.

Mvh // Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

KSE skrev:
Om man tittar på en karta så borde ju den mest logiska färdvägen från Ekerö till centrala Stockholm vara viaSkärholmen eller en liknade plats där det går att fixa direkt omstigning från LRV till tunnelbana.

Nu gör jag mitt femte försök att skicka detta inlägg
Jag har åkt tunnelbana från stan till Skärholmen och jag har åkt bil från Ekerö till stan. Det måste till något snabbare och bekvämare än at sitta och kuska Ekerö - Skärholmen - Stan som förmodligen skulle ta nästan en timme med tuben. Analogt med ett tidigare inlägg om att få Tyresöbor att åka kommunalt (jämför tid tuben mot bil/direktbuss) gäller samma resonemang även här. Det måste till en snabb direkt kommunikation om det ska vara attraktivt. Exempelvis åker jag från Minneberg till Farsta på en kvart med bil nu när vi fått en bra bit stadsmotorväg unr Årsta - Enskede, medan det tar mångdubbla tiden med buss - tub - buss.

:cry: lle.
VeVen

Re: Exploateringar!

Inlägg av VeVen »

Coppas skrev:
VeVen skrev:Det krävs nog ett rejält exploateringsprojekt på Ekerö för att detta skall bli aktuellt, gissar jag i allla fall. Har det talats om att byggprojekt här? Jag vill inte minnas att jag hört nåt.

/Funderar Undertecknad
Kruxet är väl även att opinionen på Mälaröarna inte heller direkt är för en exploatering i någon större omfattning.

Mvh // Nico
Det finns ytterligare ett aber här. Skulle man ge sig på att exploatera Ekerö, så räcker det inte med att ordna kollektivtrafiken. Man måste räkna med att så långt ut kommer folk ofta att ta bilen, så bra vägförbindelse söderut krävs.

Kan tänka mg att om man funderar på var någonstans man skall planera bostadsbyggande, så finns det andra ställen som ligger närmare till hands.

Om man nu inte bygger "förbifart Stockholm" naturligtvis.

vänligen

VeVeN
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Jomenvisst VeVen
Som Stockholmare i 3:e generation så önskar jag både bra lokaltrafik för de som bor här men även en möjlighet för all den tunga trafik som kör från kontinenten mot norr att komma förbi vår vackra stad. Det blev ju en stor historia när en Polsk kille körde fel i Skåne men jag är rädd för att det inte dröjer länge innan vi har något liknande här. Även om Essingeleden är lite av en passage så kanske vi ska satsa på att göra väg 55 bättre för att slippa den trafiken men mina tankar om en "Yttre tvärbana " på södra Stockholm/Huddunge har jag kvar,

/Kenny
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

VeVen skrev:Liten näsvis motfråga. Bebyggelsen härute är väl än sålänge rätt gles. Är verkligen trafikunderlaget idag så stort att det kan motivera nybyggd spårväg här? Vill inte vara negativ, bara undrar. . .
man kan ju göra som danskarna i köpenhamn med metron, först bygga metro och sen exploatera området, eller snarast höja attraktiiviteten för att starta en exploatering! Det är väl det som kallas att planera i förväg? :)
VeVen skrev:Det finns ytterligare ett aber här. Skulle man ge sig på att exploatera Ekerö, så räcker det inte med att ordna kollektivtrafiken. Man måste räkna med att så långt ut kommer folk ofta att ta bilen, så bra vägförbindelse söderut krävs.
Nej, allvarligt talat så behöver vi bygga bort behovet av privatbilismen. Visst, det är en hel del som inte kan klara sig utan bil av olika anledningar, men väldigt många klarar sig förträffligt utan bil i en storstad. Det är bara att sätta upp "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon med tillstånd" och så delar man ut tillstånd till alla som bor i befintlig bebyggelse idag, men sen är det stopp, bara vissa servicefordon o.s.v. kommer in. INTE ens taxi utan någon form av giltlig färdtjänstkörorder eller liknande.

Stockholmsregionen är så stor att man kan faktiskt bygga ett område som är bilfritt, det funkar att "tvinga" folk att flytta runt när bilbehov kommer och går!

Inlägg av »

KSE skrev:Jomenvisst VeVen
Som Stockholmare i 3:e generation så önskar jag både bra lokaltrafik för de som bor här men även en möjlighet för all den tunga trafik som kör från kontinenten mot norr att komma förbi vår vackra stad. Det blev ju en stor historia när en Polsk kille körde fel i Skåne men jag är rädd för att det inte dröjer länge innan vi har något liknande här. Även om Essingeleden är lite av en passage så kanske vi ska satsa på att göra väg 55 bättre för att slippa den trafiken men mina tankar om en "Yttre tvärbana " på södra Stockholm/Huddunge har jag kvar,

/Kenny
Håller med dej när det gäller genomfartstrafiken! Essingeleden borde bara vara en lokal stadsmotorväg, inte huvudstråket mellan södra och norra Sverige! E4 borde gå ungefär som väg 55!
en annan vild idé: Bygg en ny motorväg, på pelare över dagens E4, med mycke få trafikplatser (av- på-farter) T.ex. Från södra botkyrka till i höjd med Arlanda. Denna led skulle då bara ha trafikplatserna Stockholm södra (var), Stockholm Kungsholmen och Stockholm Kista.
Coppas

Inlägg av Coppas »

Mats skrev:man kan ju göra som danskarna i köpenhamn med metron, först bygga metro och sen exploatera området, eller snarast höja attraktiiviteten för att starta en exploatering! Det är väl det som kallas att planera i förväg? :)
Det är en tanke som jag kan sympatisera med. Delvis var det ju så det gick till när 22:an drogs fram. Tidigare ’döda’ områden blommade upp igen samt att några nya uppstod.
Mats skrev:
VeVen skrev:Det finns ytterligare ett aber här. Skulle man ge sig på att exploatera Ekerö, så räcker det inte med att ordna kollektivtrafiken. Man måste räkna med att så långt ut kommer folk ofta att ta bilen, så bra vägförbindelse söderut krävs.
Nej, allvarligt talat så behöver vi bygga bort behovet av privatbilismen. Visst, det är en hel del som inte kan klara sig utan bil av olika anledningar, men väldigt många klarar sig förträffligt utan bil i en storstad. Det är bara att sätta upp "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon med tillstånd" och så delar man ut tillstånd till alla som bor i befintlig bebyggelse idag, men sen är det stopp, bara vissa servicefordon o.s.v. kommer in. INTE ens taxi utan någon form av giltlig färdtjänstkörorder eller liknande.
Frågan är hur ska man bygga bort behovet av privatbilismen? Inte ens i många större städer har man lyckats få bort den annat än i stadskärnorna och personligen ser jag för närvarande detta som ren utopi. Vem skulle t.ex. övervaka och beivra allt detta på plats eller skulle vi ha kameror á la storebror ser dig överallt? Att många klarar sig bra utan bil behöver inte betyda att alla, eller ens att majoriteten, gör det. Storstockholm (glöm bort den lilla klicken som kallas innerstan för så mycket folk bor det inte där) är en ganska vidsträckt urban miljö och som det har sagts flera gånger förut i många fall, relation city förort går oftast bra kollektivt.

Däremot blir det genast bra mycket värre när man ska åka på annat vis. Många på Ekerö jobbar inte i city utan i t.ex. Sundbyberg, Kista osv. Ska de in till stan först eller? Det blir i så fall en omväg på ett par mil. Att du dessutom lägger till taxi visar att du inte har någon koll på hur det fungerar heller. Med ditt resonemang för taxi så skulle antagligen många färdtjänstkunder inte få någon bil alls. Detta då taxi bygger på närhet och lättillgänglighet, det ska så att säga ’finnas bil i området’ om det ska fungera. Ingen förare med minsta erfarenhet åker tom flera mil för att hämta en körning då detta blir kontraproduktivt ur ekonomisk synpunkt. Det gäller att försöka att utnyttja bilarna effektivt.

Mats skrev:Stockholmsregionen är så stor att man kan faktiskt bygga ett område som är bilfritt, det funkar att "tvinga" folk att flytta runt när bilbehov kommer och går!
Tja, här tror jag dock att du har fått det hela lite om bakfoten. För ganska så många stockholmare så är inte bilbehovet något som kommer och går utan det finns där ganska konstant. I stockholmsområdet med dess bostadsbrist kan du nog också glömma att man ska kunna tvinga folk att flytta runt såvida man inte även tvingar dem att bo i tält. I övrigt så håller jag med Kenny och LÅ.

Nico
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Mats skrev: Nej, allvarligt talat så behöver vi bygga bort behovet av privatbilismen. Visst, det är en hel del som inte kan klara sig utan bil av olika anledningar, men väldigt många klarar sig förträffligt utan bil i en storstad. Det är bara att sätta upp "motorfordonstrafik förbjuden, gäller ej fordon med tillstånd" och så delar man ut tillstånd till alla som bor i befintlig bebyggelse idag, men sen är det stopp, bara vissa servicefordon o.s.v. kommer in. INTE ens taxi utan någon form av giltlig färdtjänstkörorder eller liknande.
hmm vi som kommer utifrån och ska hälsa på bekanta i Sthlm?
JAG tar naturligtvis tåget men jag har full förståelse för till exempel barnfamiljer med massor av bagage som hellre tar bilen. Ska de förbjudas att komma fram eller ska de söka särskilt tillstånd?
Stockholmsregionen är så stor att man kan faktiskt bygga ett område som är bilfritt, det funkar att "tvinga" folk att flytta runt när bilbehov kommer och går!
Näe det där med att tvinga folk till saker och ting ska man göra så lite som möjligt... blir så otäckt samhälle annars.
Och framför allt bevisar man ju att kollektivtrafiken fullständigt har gett upp om den inte kan få fler resenärer på annat sätt än genom tvång.
Skriv svar