Antal tåg och vagnar på LB
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Antal tåg och vagnar på LB
Jag undrar hur många tåg som körs t ex på en lördag vid fyratiden, själv gissar jag på tre stycken, är det rätt? Och hur många körs egentligen under rusningstid en vardag? Hur mågna vagnar finns det, används alla vagnar när det är rusningstid? Vad händer ifall det blir något slags vagnfel, finns det reservvagnar att ta av då?(i rusningstrafik alltså)
-
Det stämmer. I halvtimmestrafiken går två tåg, 20 min. trafiken tre och i 10min. trafiken fem tåg.Lidingöbo skrev:Jag undrar hur många tåg som körs t ex på en lördag vid fyratiden, själv gissar jag på tre stycken, är det rätt?
Det finns 14 motorvagnar och 5 släp =19 vagnar och i rusningen går det fem trevagnståg 5*3=15vagnar, fyra vagnar är reserv eller trasiga. På den tiden vagnarna fick de underhåll de behöver fanns ett två- eller trevagnståg i reserv att sätta ut.
Inofficiellt och lite löst delas vagnarna in i "förstavagnar" som är pålitliga och går kopplade med släp samt "tredjevagnar" som ofta krånglar och därför sätts ut som tredjevagnar i rusningen eller som två motorvagnståg på helgerna (på helgen kopplar man ofta två tredjevagnar som ett tvåmotorvagnståg samt fem tåg med motor och släp så att samma vagnar inte behöver gå både lördag och söndag, på så sätt slipper man syna vagnar på lördagkvällen).
En krånglande tredjevagn kan man oftast ta sig till Aga med och koppla av enkelt, men att växla ur förstavagnen eller ett släp är krångligare och görs normalt i depån. Om det då inte finns något reservtåg måste man ofta ställa in ett halvvarv medan tåget rangeras om. Och om man bara har en motorvagn i tåget som krånglar är det risk att man blir stående..
/Johan
-
Jodå, det finns vagnar och vagnar på LiB, precis som Johan säger. Egentligen vore det bäst att alltid köra med dubbla motorvagnar i lågtrafik (vilket inte bara inträffar på helger utan också en del vardagskvällar) men då får man en hel del problem med rangeringen när man övergår från två- till trevagnstrafik och vice versa. Men med två motorvagnar har man i alla fall chansen att hålla tidtabellen.Johan Wahlstedt skrev:Det stämmer. I halvtimmestrafiken går två tåg, 20 min. trafiken tre och i 10min. trafiken fem tåg.Lidingöbo skrev:Jag undrar hur många tåg som körs t ex på en lördag vid fyratiden, själv gissar jag på tre stycken, är det rätt?
Det finns 14 motorvagnar och 5 släp =19 vagnar och i rusningen går det fem trevagnståg 5*3=15vagnar, fyra vagnar är reserv eller trasiga. På den tiden vagnarna fick de underhåll de behöver fanns ett två- eller trevagnståg i reserv att sätta ut.
Inofficiellt och lite löst delas vagnarna in i "förstavagnar" som är pålitliga och går kopplade med släp samt "tredjevagnar" som ofta krånglar och därför sätts ut som tredjevagnar i rusningen eller som två motorvagnståg på helgerna (på helgen kopplar man ofta två tredjevagnar som ett tvåmotorvagnståg samt fem tåg med motor och släp så att samma vagnar inte behöver gå både lördag och söndag, på så sätt slipper man syna vagnar på lördagkvällen).
En krånglande tredjevagn kan man oftast ta sig till Aga med och koppla av enkelt, men att växla ur förstavagnen eller ett släp är krångligare och görs normalt i depån. Om det då inte finns något reservtåg måste man ofta ställa in ett halvvarv medan tåget rangeras om. Och om man bara har en motorvagn i tåget som krånglar är det risk att man blir stående..
/Johan
Mardrömskombinationen är annars motorvagn 321 och släpvagn 612. Inte nog med att det känns som om hjulen på 612 vore äggformade, i motluten går det knappt att få upp tåget i 40 km/h. När man åker med detta tåg väntar man sig att få höra i högtalaren "Ett trafikantmeddelande: Pga. dålig motoreffekt får vi be samtliga trafikanter att stiga av tåget och skjuta på".

Mvh.
Björn Ehnberg
-
Inte för att vara elak men.. Om man har ett slött tåg får man köra lite hårdare.. Det har tjatats om att det inte skulle gå att hålla tidtabellan på LB, men jag har aldrig blivit sen för att tåget är långsamt.
321 är ingen sportvagn precis men den drar bra i låg fart och bromsar bra så man kan gå in hårt mot stationerna, men man får akta sig för ATC nödbroms för den släpper inte utan kvitering.. Både 314 och 318 är slöare men dem brukar man ju slippa som förstavagnar.
/Johan -även förare och trafikledare på LB
321 är ingen sportvagn precis men den drar bra i låg fart och bromsar bra så man kan gå in hårt mot stationerna, men man får akta sig för ATC nödbroms för den släpper inte utan kvitering.. Både 314 och 318 är slöare men dem brukar man ju slippa som förstavagnar.
Här tex:Lidingöbo skrev:Tackar för svaren!
Ska hålla koll vilken vagn jag åker hädanefter, kan man se numret på vagnen någonstans? Och är det ofta fel på vagnarna eller? Igår kväll t ex så blev jag tvungen att stiga av i AGA för tågbyte.
http://web.ss.se/typer/typ.asp?id=274
-
Du behöver inte vara elak heller, för jag har inte uttalat mig om körstilar (den diskussionen kanske vi kan fortsätta på annan plats), bara sagt att vissa vagnar gör dåligt (t.ex. 321) ifrån sig i motluten.Johan Wahlstedt skrev:Inte för att vara elak men.. Om man har ett slött tåg får man köra lite hårdare.. Det har tjatats om att det inte skulle gå att hålla tidtabellan på LB, men jag har aldrig blivit sen för att tåget är långsamt.
Mvh.
Björn Ehnberg
-
Eller här http://www.lidingobanan.tkAnonymous skrev:Här tex:Lidingöbo skrev:Tackar för svaren!
Ska hålla koll vilken vagn jag åker hädanefter, kan man se numret på vagnen någonstans? Och är det ofta fel på vagnarna eller? Igår kväll t ex så blev jag tvungen att stiga av i AGA för tågbyte.
http://web.ss.se/typer/typ.asp?id=274
Vagnsnumret är påmålat på varje vagn och finns också angivet på skyltar inne i kupéerna. Och svar ja, det är ofta fel på vagnarna!
Mvh.
Björn Ehnberg