Aggregatvagn 9368 i Hammarby 12 september -03. Detta är väl det famösa spolartåget som inte rullat på länge och som efter partikeldebatten åter är i hetluften.
Jag såg den senast för en dryg månad sedan när vi var tvungna att dra ut den och tankvagnarna 9365-9367 från spår 7 i HY för att komma åt loket 9236 som stod innanför. Den ser inte klok ut.
wheniwasinspace skrev:Varför slutade man egentligen att spola.
Eller kanske vill jag egentligen fråga: varför har man tidigare spolat och sedan slutat?
Jag tror det beror på att vatten vid något tillfälle trängde in i en kabel med efterföljande kortslutning och kabelbrand - men jag är inte helt säker.
//Lars S
och jag citerar från annan tråd:
"Nu har man inte spolat tunnlarna på närmare 10 år. Man har flera gånger talat om att testspola för att se resultatet, men man (SL Infra) har aldrig kommit sig före att göra det. Varför vet jag ej, men jag misstänker att man inte är beredd att ta konsekvenserna om man misslyckas och återskapar situationen vid Skanstulls tunnelbanestation för ca 10 år sedan. Om ni minns så blev det en kraftig brand med flera rökskadade. Man hade spolat tunneln och det visade sig att trycket hade slagit sönder isoleringen på en av kabelstammarna som hänger längs tunnlarna. Det uppstod kortslutning och kabelisoleringen började brinna. Resultatet blev att trafiken blev inställd förbi Skanstull en tid och man hade stort arbete med att byta kablar och testa signalsystemen igen efteråt. Problemet är att man dels inte vet om spolningen räcker till och hur ofta den skall göras, dels ser en latent stor kostnad om man måste dra om/flytta allt kablage och byta ut kablarna oftare eller till bättre (och dyrare) material."