Görs det aldrig biljettkontroller i landsbygdstrafiken?Anonymous skrev:Hej
Jag är en trafikant som heter Jonas och tygmattan i taket ger en ökad stämning inne i bussen för ljuset från taket sprids inte lika mycket då. Man kan spara pengar genom att mygla lite vilket den här killen gjorde när han reste till Öregrund. I SL-trafiken brukar man aldrig säga vart man ska när man visar upp ett busskort och samma sak gjorde nog han och det skulle jag med göra då jag åker med en linje från AB-län till t.ex. C-län för busschauffören har ingen aning om vart trafikanten ska och eftersom det är SL så frågar han/hon inte vart man ska åka då man visar upp busskort. Att sitta långt bak är bra så man inte blir påmind av chauffören om extra avgift.
Tyvärr funkade inte denna lurendrejerimetod på linjen från Edsbyn till Mora för vid länsgränsen stannade chauffören och ropade fram mig om att betala 88 SEK extra trots att jag hade giltigt busskort för X-län men jag reste in i W-län.
Biljettkontroll
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Mattias Henriksson
Re: Hej
Det görs inte ´kontroller i SL-land! Jag blir bara kontrollerad ca 2-3 gånger per år. Å då åker jag dagligen! Men vid besök i paris, Budapest osv, blir man kontrollerad i snitt en gång per dag!Mattias Henriksson skrev:Görs det aldrig biljettkontroller i landsbygdstrafiken?Anonymous skrev:Hej
Jag är en trafikant som heter Jonas och tygmattan i taket ger en ökad stämning inne i bussen för ljuset från taket sprids inte lika mycket då. Man kan spara pengar genom att mygla lite vilket den här killen gjorde när han reste till Öregrund. I SL-trafiken brukar man aldrig säga vart man ska när man visar upp ett busskort och samma sak gjorde nog han och det skulle jag med göra då jag åker med en linje från AB-län till t.ex. C-län för busschauffören har ingen aning om vart trafikanten ska och eftersom det är SL så frågar han/hon inte vart man ska åka då man visar upp busskort. Att sitta långt bak är bra så man inte blir påmind av chauffören om extra avgift.
Tyvärr funkade inte denna lurendrejerimetod på linjen från Edsbyn till Mora för vid länsgränsen stannade chauffören och ropade fram mig om att betala 88 SEK extra trots att jag hade giltigt busskort för X-län men jag reste in i W-län.
DN skrev ju själva, att Berlin har lika lite/mycket fuskåkande som Stockholm, trots öppna spärrar och ingång i alla dörrar på bussarna! Vaaaad kan det bero på tro, kära fascistpolitker?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Fascistpolitiker...bruse skrev:Det görs inte ´kontroller i SL-land! Jag blir bara kontrollerad ca 2-3 gånger per år. Å då åker jag dagligen! Men vid besök i paris, Budapest osv, blir man kontrollerad i snitt en gång per dag!Mattias Henriksson skrev:Görs det aldrig biljettkontroller i landsbygdstrafiken?Anonymous skrev:Hej
DN skrev ju själva, att Berlin har lika lite/mycket fuskåkande som Stockholm, trots öppna spärrar och ingång i alla dörrar på bussarna! Vaaaad kan det bero på tro, kära fascistpolitker?

Tilläggas kan att det verkar som om SL siktar in sig på de ställen där en "räd" lönar sig, t.ex. tunnelbanan och stombussarna. Att skicka tre kontrollanter till Öregrund bara för att sätta dit en eller två plankare är helt enkelt inte lönsamt.bruse skrev:Det görs inte ´kontroller i SL-land! Jag blir bara kontrollerad ca 2-3 gånger per år. Å då åker jag dagligen! Men vid besök i paris, Budapest osv, blir man kontrollerad i snitt en gång per dag!
Senast jag var med om kontroll på "min" buss, 670 till/från Vaxholm, var under min gymnasietid i början på 90-talet. Jag minns det rätt bra eftersom min kompis hade slarvat bort kortet man fick i skolan och därför tillverkat ett nytt med hjälp av skolans kopieringsapparat i tron att "det är ju ändå aldrig kontroller på vår buss".

/Calle
Sen är det nog också så att det fuskåks betydligt mindre på landsbygden. Man måste trots allt passera bussföraren innan man får kliva på. Det är betydligt mycket lättare att smita förbi en tunnelbanespärr eller smyga på bak i stombussarna när det är mycket folk.
Men jag håller också med om att det görs för få kontroller i SL-världen. När jag var i Köpenhamn för några veckor sedan blev jag kontrollerad två gånger på en halv dag.
Men jag håller också med om att det görs för få kontroller i SL-världen. När jag var i Köpenhamn för några veckor sedan blev jag kontrollerad två gånger på en halv dag.
Detta gäller nog till viss del även på vanliga bussar oxå. Det var lättare förr att se skillnad på utgångna kort då man visste att typ, januari var ljusgrönt, februari rosa osv. Numera är det betydligt lättare och bättre för resenärerna med kort som gäller från den dag man köper dem, men som förare (och ansvarig för okulär visering) så skulle man behöva ha ögon som en örn för att se de kort å remsor som virlar förbi en på olika avstånd, vinklar, upp och ned och i vissa lägen även fram å tillbakavända (de sista ropar man dock tillbaka). Det blir alltså en hel del som passerar även på de vanliga bussarna. Detta då man har heller oftast helt enkelt inte tid att ta varje biljett i sin egen hand för att betrakta den i lugn och ro. I övrigt så skulle även jag se att spärrexpeditörerna försvinner (och gärna även kontanthanteringen på bussarna) och instället omskolas till ambulerande kontrollanter med möjlighet till frekventa insatser över hela SL:s linjenät.kildor skrev:Sen är det nog också så att det fuskåks betydligt mindre på landsbygden. Man måste trots allt passera bussföraren innan man får kliva på. Det är betydligt mycket lättare att smita förbi en tunnelbanespärr eller smyga på bak i stombussarna när det är mycket folk.

Mvh // NIco
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Jag har varit i berlin 6 dagar, och varit i stockholm vid ett otal tillfällen, och blivit kontrollerad precis lika många gånger, en gång. Det säger allt.bruse skrev:Det görs inte ´kontroller i SL-land! Jag blir bara kontrollerad ca 2-3 gånger per år. Å då åker jag dagligen! Men vid besök i paris, Budapest osv, blir man kontrollerad i snitt en gång per dag!Mattias Henriksson skrev:Görs det aldrig biljettkontroller i landsbygdstrafiken?
SL-modellen är dock egentligen trevligare rent ideologiskt, eftersom den bygger på att man hindrar folk från att begå brott, istället för att avskräcker dem med straff vid upptäckt.
Där tror jag att man biter sig själv i svansen. Antag att du betalat kontrollavgiften varje gång, d.v.s. en gång, du blivit kontrollerad, istället för att lösa månadskort. Då hade du garanterat gjort en lönsam affär, eller hur?NerdBoy skrev:Tilläggas kan att det verkar som om SL siktar in sig på de ställen där en "räd" lönar sig, t.ex. tunnelbanan och stombussarna. Att skicka tre kontrollanter till Öregrund bara för att sätta dit en eller två plankare är helt enkelt inte lönsamt.
Men idag kan man väl inte lura någon busschaffis med kort man kört i kopiatorn, eller? Eller är det fortfarande ockulärbesiktning istället för magnetremsor på månadskort på buss?
I örebro län är det ju magnetkort som gäller på alla fordon, förutom tågresor då man får stoppa i magnetkortet i en automat och få ut en biljett, som antagligen har någon slags sifferkombination som bara konduktören ska kunna tolka. Här kan jag erkänna en gammal synd från tiden då magnetkorten var nya, precis i början räckte det att visa månadskortet för den linje man åkte på ihop med kvittot på månadsavgiften för att få åka motsvarande sträcka på tåg (om man hade kort giltligt på expressbuss och tåg såklart). Eftersom det var så mycket personal hos SJ från alla möjliga håll som var konduktörer på sträckan, och alla tåg passerade förbi åt andra håll iaf i en ända, så hade de ingen aning om mellan vilka stationer man egentligen fick åka med kortet, de kliade sig i huvudet och sa "jaha, 6012 är i hallsbergtrakten förstås" om man egentligen hade kort för örebro-arboga och passade på att hälsa på någon i hallsberg. De ändrade dock till det nuvarande systemet väldigt snabbt.
- Christer J
Skall jag ta det som ett personligt påhopp?bruse skrev:Vaaaad kan det bero på tro, kära fascistpolitker?
Christer - som är politiker och försvarar bruket av sluten spärrlinje samt dagens kontrollverksamhet (men med fler kontroller ute) samt har många politiska kollegor som jag anser sliter en hel del på sin fritid - 98% av alla politiker håller på med politiken vid sidan av sitt ordinarie jobb (utom de som inte tillåts göra det - genom viss ledighet från jobbet av sina privata arbetsgivare).
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
Jag vet att du företräder ett litet parti, men inte är det väl så litet att du _är_ partiet? Sen är en politiker en offentlig person, och ska därför tåla mer en gemene man. Eller får vi inte kritisera våra politiker?Christer J skrev:Skall jag ta det som ett personligt påhopp?bruse skrev:Vaaaad kan det bero på tro, kära fascistpolitker?
Du får nog nyansera din "kritik" en smula, om nu ditt inlägg var menat som seriös kritik. "fascistpolitiker" uppfattade i alla fall jag som ett uttryck för allmänt politikerförakt, vilket jag inte tycker hör hemma här.bruse skrev:Jag vet att du företräder ett litet parti, men inte är det väl så litet att du _är_ partiet? Sen är en politiker en offentlig person, och ska därför tåla mer en gemene man. Eller får vi inte kritisera våra politiker?
Om du läser mitt inlägg kanske du förstår vad jag åsyftar. Att uttalat inte lita på folk, och krångla till det för dem som vill göra rätt för sig, med hänvisning att man förhindrar smitare, är patetiskt. Berlin med sina öppna spärrar har lika mycket/lite smitare som Stockholm med sina berlinmurar. Därav utrycket fascistpolitiker. Sen får var å en ta åt sig, den som gör det, känner sig delskyldig till kundföraktet inom landsting/SL.kildor skrev:Du får nog nyansera din "kritik" en smula, om nu ditt inlägg var menat som seriös kritik. "fascistpolitiker" uppfattade i alla fall jag som ett uttryck för allmänt politikerförakt, vilket jag inte tycker hör hemma här.bruse skrev:Jag vet att du företräder ett litet parti, men inte är det väl så litet att du _är_ partiet? Sen är en politiker en offentlig person, och ska därför tåla mer en gemene man. Eller får vi inte kritisera våra politiker?
Jag skulle ha lättare att acceptera smitningarna om det va ca 10 gånger fler kontroller, samt att SL verkligen kan påvisa att vi har färre smitare än exempelvis Berlin. Samt att man tjänar på det.
Vad kostar en spärr i inköp?
Vad kostar en spärr i underhåll per år?
Vad kostar allt tillsammans för alla spärrar per år? De pengarna kanske man ska lägga på mer kontrollanter, mer personal som rör sig bland kudnerna, inte sitter i en glasbur å läser tidningen.
Färre spärrar, mer uniformerad personal på plattformarna = mera trygghet, mindre kl-tt-r, mindre vandalism, mindre våld.
Är det kundförakt när Swebus och SAS kräver att man visar en giltig biljett innan man får tillträde till bussen/flyget?bruse skrev:Sen får var å en ta åt sig, den som gör det, känner sig delskyldig till kundföraktet inom landsting/SL.
Finns det några siffror på fuskåkandet i Stockholm resp. Berlin?bruse skrev:Jag skulle ha lättare att acceptera smitningarna om det va ca 10 gånger fler kontroller, samt att SL verkligen kan påvisa att vi har färre smitare än exempelvis Berlin. Samt att man tjänar på det.
Jag är inte så säker på att det skulle bli billigare, bättre och tryggare med öppen spärrlinje. Om det vore så enkelt skulle nog SL haka på.bruse skrev:Vad kostar en spärr i inköp?
Vad kostar allt tillsammans för alla spärrar per år? De pengarna kanske man ska lägga på mer kontrollanter, mer personal som rör sig bland kudnerna, inte sitter i en glasbur å läser tidningen.
Färre spärrar, mer uniformerad personal på plattformarna = mera trygghet, mindre kl-tt-r, mindre vandalism, mindre våld.
Jag tycker inte spärrar i tunnelbanan och pendeltågen är något problem - det tar bara några sekunder att passera, och enklare blir det när det nya biljettsystemet kommer. Däremot upplever jag att biljettkontrollen på blåbussarna i innerstan försämrar trafiken då det tar tid för alla att passera framdörren.
Har jag aldrig påstått! Sluta med såna antydningar.kildor skrev:Är det kundförakt när Swebus och SAS kräver att man visar en giltig biljett innan man får tillträde till bussen/flyget?.
Jag talar INTE om plakning, utan om själva viseringsförfarandet. Blanda inte ihop diskussionerna.
Det fanns redovisat i DN i höstas, men jag minns inte exakta siffror. Men det skilde någon tiondels % mellan Stockholm och Berlin. Var tom lite mindre fuskåkande i Berlin, trots öppna spärrar. Å sånt kan jag bara tolka som att alla argument FÖR spärrar inte är hållbara.kildor skrev:Finns det några siffror på fuskåkandet i Stockholm resp. Berlin?
Försök passera en spärr med två matkassar och ett barn... samtdigt som du ska pula fram kortet ur fickan, dra det, stoppa tillbaka det, å ta tag i kassarna. Plopp, så spärras spärren igen... Det går fortare å smidiagre att hoppa över, kanskeinte med matkassar.kildor skrev:Jag är inte så säker på att det skulle bli billigare, bättre och tryggare med öppen spärrlinje. Om det vore så enkelt skulle nog SL haka på.bruse skrev:Vad kostar en spärr i inköp?
Jag tycker inte spärrar i tunnelbanan och pendeltågen är något problem - det tar bara några sekunder att passera, och enklare blir det när det nya biljettsystemet kommer. Däremot upplever jag att biljettkontrollen på blåbussarna i innerstan försämrar trafiken då det tar tid för alla att passera framdörren.
Att fler uniformerad personal som rör sig bland resenärerna är orosdämpande är känt bland polisen, Connex, SL osv. Varför har man annars värdar, konduktörer och väktare?
Vad är svaret på kostnaderna för slutna spärrar? De ger ju inte färre fuskåkare iallafall!
Jag håller med dig Bruse. Sättet som SL sköter detta på är patetiskt. Det måste till en föråndring, NU. Vi har fått vänta tillräckligt länge. Det sjuka är att man inte vågar sig på en förändring, trots att det med säkerhet skulle leda till det bättre. Se och lär SL! 

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
- Reimersholme71
- Kontakt:
Lite allmänt politikerförakt hyser vi nog alla mer eller mindre av. Däremot är "fascistpolitiker" ett ord som bör vara reserverat just för fascister och nazister, och bör därför aldrig användas om meningsmotståndare enbart för att smutskasta.kildor skrev:"Fascistpolitiker" uppfattade i alla fall jag som ett uttryck för allmänt politikerförakt, vilket jag inte tycker hör hemma här.
Om Bruse använder ordet i dess rätta bemärkelse, så låt gå då; det vet jag inget om. Men att använda det för att smutskasta en meningsmotståndare som alls inte har något med fascism att göra förringar fascismens vidrighet - vilket i sin tur riskerar göra fascism "rumsren", och det får vi inte göra om vi tror på demokratin.
Martin
Byt politik - inte klimat!
Jag talar inte heller om plankning utan om visering. Köper du en biljett i förväg på Swebus måste du ändå visa upp den när du kliver på bussen. Vari ligger kundföraktet med att ha spärrar? Är det mindre kundförakt att kontrollera kundernas biljetter på tåget?bruse skrev:Har jag aldrig påstått! Sluta med såna antydningar.kildor skrev:Är det kundförakt när Swebus och SAS kräver att man visar en giltig biljett innan man får tillträde till bussen/flyget?.
Jag talar INTE om plakning, utan om själva viseringsförfarandet. Blanda inte ihop diskussionerna.
Då saknas en jämförelse av kostnader för biljettkontroll och upplevd trygghet i respektive stad. Nu var det ett tag sedan jag var i Berlin, men då minns jag att det på flera mindre stationer inte fanns någon personal överhuvudtaget.bruse skrev:Det fanns redovisat i DN i höstas, men jag minns inte exakta siffror. Men det skilde någon tiondels % mellan Stockholm och Berlin. Var tom lite mindre fuskåkande i Berlin, trots öppna spärrar. Å sånt kan jag bara tolka som att alla argument FÖR spärrar inte är hållbara.
I ett sånt läge skulle jag visa upp biljetten för spärrvakten och bli insläppt genom barnvagnsdörren.bruse skrev:Försök passera en spärr med två matkassar och ett barn... samtdigt som du ska pula fram kortet ur fickan, dra det, stoppa tillbaka det, å ta tag i kassarna. Plopp, så spärras spärren igen... Det går fortare å smidiagre att hoppa över, kanskeinte med matkassar.
Jag är rätt övertygad om att öppen spärrlinje ger ökat fuskåkande. Jag är också övertygad om att fler kontroller ger minskat fuskåkande, och att mer personal ger ökad trygghet. Frågan är vilken sammansättning som ger bäst resultat och bäst ekonomi. Den frågan tror jag inte har ett enkelt självklart svar.
Uppenbarligen är inte dagens sammansättning det ultimata. Fuskåkandet är utbrett, likaså vandaliseringen.kildor skrev:Frågan är vilken sammansättning som ger bäst resultat och bäst ekonomi. Den frågan tror jag inte har ett enkelt självklart svar.
Det är skillnad om man lite då och då gör resor som är timtals långa eller om man minst två gånger per dag gör resor som tar 20 minuter vardera, tiden spärrar/biljettvisering tar blir klart mer påtaglig.kildor skrev:Är det kundförakt när Swebus och SAS kräver att man visar en giltig biljett innan man får tillträde till bussen/flyget?bruse skrev:Sen får var å en ta åt sig, den som gör det, känner sig delskyldig till kundföraktet inom landsting/SL.
För informationens skull så funkar det i berlin tydligen så att kontrollanten är civilklädd, han "flashar" sitt "kontrollant-id" lite snabbt för en grupp resenärer som en signal att de ska gräva fram sitt färdbevis, och sedan viserar han dem väldigt snabbt. Han hinner med en tunnelbanevagn med alla sittplatser fullsatta mellan två stationer utan några större problem. Det blir alltså inte fler uniformerade personer.kildor skrev:Jag är inte så säker på att det skulle bli billigare, bättre och tryggare med öppen spärrlinje. Om det vore så enkelt skulle nog SL haka på.bruse skrev:De pengarna kanske man ska lägga på mer kontrollanter, mer personal som rör sig bland kudnerna, inte sitter i en glasbur å läser tidningen.
Men, att SL inte satsar på att göra en helomvändning är väl ganska självklart, det är ju faktiskt rätt pinsamt att ha fel. Jag tycker iaf att det är pinsamt att ha fel.
Ett påpekande:
Berlin har börjat att inse vilken förlust det är att inte kontrollera biljetterna! Därför har man nu anbefallt att all påstigning skall ske genom bussens främre dörr och att biljetten skall visas! Däremot såg jag under mit 4-dagarsbesök i staden aldrig någon bussförare som granskade stämplingen på biljetten!
(I Hamburg måste man stiga på bussen genom framdörren efter kl 19, om de inte också ändrat reglerna de senaste åren. Men om man måste visa biljetten vet jag inte. Kan vara så att man vill ha bättre koll på berusade personer och annat otrevligt klientel!)
Berlin har börjat att inse vilken förlust det är att inte kontrollera biljetterna! Därför har man nu anbefallt att all påstigning skall ske genom bussens främre dörr och att biljetten skall visas! Däremot såg jag under mit 4-dagarsbesök i staden aldrig någon bussförare som granskade stämplingen på biljetten!
(I Hamburg måste man stiga på bussen genom framdörren efter kl 19, om de inte också ändrat reglerna de senaste åren. Men om man måste visa biljetten vet jag inte. Kan vara så att man vill ha bättre koll på berusade personer och annat otrevligt klientel!)