Dator/Data
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lite väl mycket viktigpetterstämmning här va?
Vad en del är inte inser är att "tunnelbana" är ett begrepp och ett brett sådant. Kan syfta på allt från själva infrastrukturen till tågen.
Data i sin tur är inte fel att säga, kortform av *databeräkningsmaskin*, alltså en maskin som beräknar inmatad data.
Det finns (nästan) alltid en viss logik i språk, men de flesta är så förblindade av sin egen bestämda uppfattning att den går obemärkt förbi.
Vad en del är inte inser är att "tunnelbana" är ett begrepp och ett brett sådant. Kan syfta på allt från själva infrastrukturen till tågen.
Data i sin tur är inte fel att säga, kortform av *databeräkningsmaskin*, alltså en maskin som beräknar inmatad data.
Det finns (nästan) alltid en viss logik i språk, men de flesta är så förblindade av sin egen bestämda uppfattning att den går obemärkt förbi.
Ja, det är en lätt förväxling (som du nämnde ett exempel, datan om datorn), men det är ändå lätt att förstå vad den som talade menade, och det är många som har "råkat" göra detta.LÅ skrev:Jag reagerar också när någon kallar tunnelbanetåg för tunnelbana! Eller när de säger datan om en dator. I det första fallet är det sällan jag kommenterar det numera, men i det senare fallet kan jag inte låta bli, jag nästan ryser av obehag när jag hör det!Kurre skrev:"Tunnelbanor" är dagissvenska! Tyvärr säger många stgockholmare även rätt högt upp i åldern "när kommer nästa tunnelbana?".Anonym skrev: Ja, men när den öppnades kördes det spårvagnar och inte tunnelbanor riktigt vill jag säga.
Svaret borde bli: "som jag vet är ingen tunnelbana under byggnad just nu"
Det här tänker kanske inte alla på, men jämför följande:
"När går nästa järnväg till Göteborg?" Det låter helknäppt, eller hur?
"När går nästa tunnelbana till Noprsborg?" Accepteras av de flesta. Fast det är ju lika ologiskt. "Tunnelbana" är infrastruktur och inte fordon!![]()
Och sammanblandningen kan ju faktiskt bidra till viss förväxling!
"Tunnelbannan blev bombad med kl-tt-r i går kväll!" Då uppfattar jag det som om en station eller murar intill spåren blivit bombade, inte tåget!
(Tror jag lyckades få till citaten så att det blev som Kurre tänkt sej!)
Jag tycker att skillnaden mellan data och dator är så uppenbar. det är väll därför jag reagerar så starkt! Kan man skilja på bensin och bil så varför då inte på data och dator?Fjuntson skrev:Ja, det är en lätt förväxling (som du nämnde ett exempel, datan om datorn), men det är ändå lätt att förstå vad den som talade menade, och det är många som har "råkat" göra detta.LÅ skrev:Jag reagerar också när någon kallar tunnelbanetåg för tunnelbana! Eller när de säger datan om en dator. I det första fallet är det sällan jag kommenterar det numera, men i det senare fallet kan jag inte låta bli, jag nästan ryser av obehag när jag hör det!Kurre skrev: "Tunnelbanor" är dagissvenska! Tyvärr säger många stgockholmare även rätt högt upp i åldern "när kommer nästa tunnelbana?".
Svaret borde bli: "som jag vet är ingen tunnelbana under byggnad just nu"
Det här tänker kanske inte alla på, men jämför följande:
"När går nästa järnväg till Göteborg?" Det låter helknäppt, eller hur?
"När går nästa tunnelbana till Noprsborg?" Accepteras av de flesta. Fast det är ju lika ologiskt. "Tunnelbana" är infrastruktur och inte fordon!![]()
Och sammanblandningen kan ju faktiskt bidra till viss förväxling!
"Tunnelbannan blev bombad med kl-tt-r i går kväll!" Då uppfattar jag det som om en station eller murar intill spåren blivit bombade, inte tåget!
(Tror jag lyckades få till citaten så att det blev som Kurre tänkt sej!)
Jag köper inte den förklaringen! Det vardagliga användadet av data i stället för dator beror på ordlikheten i kombination med okunskap. Visserligen sa man datamaskin en gång i tidernas begynnelse, men det är knappast det som finns kvar i dagens data!erre skrev: Data i sin tur är inte fel att säga, kortform av *databeräkningsmaskin*, alltså en maskin som beräknar inmatad data.)
Och jag i min tur köper inte din förklaring att det beror på okunskap. Visserligen kanske inte susning (http://susning.nu/Datamaskin) är lika "fint" som SAOL, men det stämmer oftast. Och precis som du säger sa man i tidernas begynnelse datamaskin, mobiltelefon och tunnelbanetåg. Nu säger man data, mobil och tunnelbana. Jfr. metro/metropolitan railway.LÅ skrev:Jag köper inte den förklaringen! Det vardagliga användadet av data i stället för dator beror på ordlikheten i kombination med okunskap. Visserligen sa man datamaskin en gång i tidernas begynnelse, men det är knappast det som finns kvar i dagens data!erre skrev: Data i sin tur är inte fel att säga, kortform av *databeräkningsmaskin*, alltså en maskin som beräknar inmatad data.)
I vilket fall som helst är förståelsen det viktiga, språkdiskussioner har en tendens att bli pretentiösa.
Senast redigerad av erre den torsdag 09 december 2004 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Data-apparat heter det ju!erre skrev:Ännu större risk för urspårning: det finns de som är av annan åsikt. Att data/datamaskin kan vara synonymt med dator.bruse skrev:Risk för urspårning: data är synonym med ordet fakta. En dator är en apparat som bearbetar data.

Allvarligt talat så är det allmänt förekommande att folk som pysslar med datorer säger "datan" och "data-apparat" som nån slags ironi, eller för den delen "hårddisken", när de pratar med varandra om datorer.
Se även Modermodemet!
http://susning.nu/Modermodemet
Nu jämför du väl lite äpplen och päron - Data och dator har väl samma betydelse, medan bensin och bil har en annan betydelse.LÅ skrev:Jag tycker att skillnaden mellan data och dator är så uppenbar. det är väll därför jag reagerar så starkt! Kan man skilja på bensin och bil så varför då inte på data och dator?
Det är just det att data och dator är två skilda saker! Hårddisken är fylld med data, men den sitter inbyggd i en dator! Data betyder information! Jämför datablad, teknisk data, databeskrivning etc!Fjuntson skrev:Nu jämför du väl lite äpplen och päron - Data och dator har väl samma betydelse, medan bensin och bil har en annan betydelse.LÅ skrev:Jag tycker att skillnaden mellan data och dator är så uppenbar. det är väll därför jag reagerar så starkt! Kan man skilja på bensin och bil så varför då inte på data och dator?
Datamaskiner kallas numera för dator. T.ex. bordsdator, handdator, minidator (som var stor/liten som ett kylskåp ungefär).
Jag tycker inte att liknelsen med bensin och bil är helt fel, bilen drivs av bensin, datorn bearbetar data, och även programen är en form av data (som beskriver vad datorn skall göra). Därför låter det lika uppseendeväckande för mej när någon säger t.ex. " Stäng av datan" som om någon skulle säja "ta bensinen och kör in till stan" men menar "ta bilen och kör in till stan".
Om någon säger data i stället för dator så uppfattar jag först ordet "data" i dess rätta betydelse och måste begrunda meningen jag hörde en extra gång för att förstå vad personen egentligen menade!
Ja, man lär sig något nytt varje dagLÅ skrev:Det är just det att data och dator är två skilda saker! Hårddisken är fylld med data, men den sitter inbyggd i en dator! Data betyder information! Jämför datablad, teknisk data, databeskrivning etc!Fjuntson skrev:Nu jämför du väl lite äpplen och päron - Data och dator har väl samma betydelse, medan bensin och bil har en annan betydelse.LÅ skrev:Jag tycker att skillnaden mellan data och dator är så uppenbar. det är väll därför jag reagerar så starkt! Kan man skilja på bensin och bil så varför då inte på data och dator?
Datamaskiner kallas numera för dator. T.ex. bordsdator, handdator, minidator (som var stor/liten som ett kylskåp ungefär).
Jag tycker inte att liknelsen med bensin och bil är helt fel, bilen drivs av bensin, datorn bearbetar data, och även programen är en form av data (som beskriver vad datorn skall göra). Därför låter det lika uppseendeväckande för mej när någon säger t.ex. " Stäng av datan" som om någon skulle säja "ta bensinen och kör in till stan" men menar "ta bilen och kör in till stan".
Om någon säger data i stället för dator så uppfattar jag först ordet "data" i dess rätta betydelse och måste begrunda meningen jag hörde en extra gång för att förstå vad personen egentligen menade!

Nejdå - min käre Fjuntson. Det är faktiskt så att liknelsen som LÅ gjorde är väldigt bra. Data och Dator är alls icke samma sak.Fjuntson skrev:Nu jämför du väl lite äpplen och päron - Data och dator har väl samma betydelse, medan bensin och bil har en annan betydelse.LÅ skrev:Jag tycker att skillnaden mellan data och dator är så uppenbar. det är väll därför jag reagerar så starkt! Kan man skilja på bensin och bil så varför då inte på data och dator?
De förhålla sig till varandra som Bil och Bensin, de kan höra samman men gör det inte med tvungen nödvändighet.
En dator är en mackapär som sysslar med ADB, då de flesta idag troligen glömt vad dessa tre bokstäver står för så är det Automatisk DataBehandling.
erre hänvisade nedan till att Data är kortform till Databeräkningsmaskin, det är faktiskt fel. Kortformen han söker för "Datamaskin" är just Dator. Notera att det är en kortform och inte en förkortning, därför kan man tillåta sig att lägga en ändelse som innehåller en bokstav som inte finns i ursprungsordet.
Bruse hävdar att data är synonymt med fakta. Det är inte heller rätt.
Däremot är de delmängder av varandra. Data är en informationsmängd, inget annat. Data har hanterats långt mycket längre än det funnits datorer. Ett exempel på databehandling finns i Julevangeliet. Josef och Maria åkte till Betlehem för att låta sig skattskrivas. Det innebär att Romarrikets svar på Statistiska Centralbyrån ville ha indata för att göra befolkningsstatistik. Detta c:a 1900 år före den första elektroniska datorn togs i bruk.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
... och för politiker sittandes i riksdagen innefattar det väl all trafik i hela Sverige? Bara man kommer in där glömmer man sin bakgrund och att det inte finns tunnelbana i Örträsk.erre skrev:Lite väl mycket viktigpetterstämmning här va?
När de beslutar om höjda avgifter hör man ofta att "man kan ju ta tunnelbanan".
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Stämmer!Daniel skrev:Data är en karaktär i Star Trek: The Next Generation. Så ni är helt fel ute allihop..![]()
http://www.startrekdb.se/besattningar/b ... tning_id=8
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Kontakt: