Hur länge?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hur länge?
Hur många veckors neddragen trafik behövs egentligen för att svarva om hjulen på C20? Det börjar bli lite patetiskt med radiopratarnas upprepningar om "Gröna linjen, reducerad trafik" och att tidtabellsinformationen på plattformsskyltarna döljs av en rullande text om något som inträffade i mitten av november.
Jag trodde i min enfald att vagnbristen kunde utjämnas på någon veckas sikt genom överföringar av C20 med rätt signalsystem till TUB 1? Snart sju veckor senare undrar man vad som egentligen pågår? Har hjulsvarven hjullov?
Stefan
Jag trodde i min enfald att vagnbristen kunde utjämnas på någon veckas sikt genom överföringar av C20 med rätt signalsystem till TUB 1? Snart sju veckor senare undrar man vad som egentligen pågår? Har hjulsvarven hjullov?
Stefan
Informationen är rent felaktig. Man säger att man drar in extratrafiken. Extratrafik är ju sådant som inte är med i tidtabellen. Det man gör är att dra in på tidtabellslagda turer, alltså ordinarieturer.
Börjar bli lite tôligt att linje 17s tåg är fulla med stående redan i Bagarmossen, å det halv 9, då det brukar va glest med resenärer.
Patetiskt?
Börjar bli lite tôligt att linje 17s tåg är fulla med stående redan i Bagarmossen, å det halv 9, då det brukar va glest med resenärer.
Patetiskt?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Hur länge?
Man svarvar inte all ahjulen, på många vagnar måste man byta hela hjulet/hjulringen...Stefan B skrev:Hur många veckors neddragen trafik behövs egentligen för att svarva om hjulen på C20? Det börjar bli lite patetiskt med radiopratarnas upprepningar om "Gröna linjen, reducerad trafik" och att tidtabellsinformationen på plattformsskyltarna döljs av en rullande text om något som inträffade i mitten av november.
Stefan
- Christer J
Re: Hur länge?
Man lär inte heller ha funnit orsaken till det extra slitaget. Det innebär att hjulen fortfarande slits och nya vagnars hjul måste svarvas. Man verkar alltså inte komma ikapp med hjulsvarvningen.Anonymous skrev:Man svarvar inte all ahjulen, på många vagnar måste man byta hela hjulet/hjulringen...Stefan B skrev:Hur många veckors neddragen trafik behövs egentligen för att svarva om hjulen på C20? Det börjar bli lite patetiskt med radiopratarnas upprepningar om "Gröna linjen, reducerad trafik" och att tidtabellsinformationen på plattformsskyltarna döljs av en rullande text om något som inträffade i mitten av november.
Stefan
H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Hjulproblemet under kontroll!
Det verkar som om man i denna tråd tror, att SL - som vanligt höll jag så när på att säga - har noll koll på - i detta fallet - problemet med C20-hjulen, både m a p orsaker och åtgärder. Ett sätt att tycka som inte direkt har varit okänt de senaste åren! Men kanske det i själva verket är så, att "Den man älskar agar man", som talesättet plägar vara (jag tycker dock att man aldrig skall aga någon, inte ens den man tycker som mest illa om!)?
Det är klart att man vet vilka orsakerna till hjulproblemen är, och att man också vet hur man bäst tar hand om problemen! För att fatta mig riktigt kort, så är problemet i huvudsak, dvs platsen för initieringen, en enda snäv kurva, där man f n tillfälligt kör frekvent i motsatt riktning mot vad som är normalt och att den mycket känsliga smörjbalansen därför rubbats. C20 har nu gått så länge, att det på många vagnar inte finns svarvmån för fler reprofileringar och därför måste ett stort antal hjul bytas, vilket tar tid, också bl a därför att man normalt inte har stora mängder dyra hjul på lagerhyllorna. Det är rejäl leveranstid på nya hjul!
Så var det med det och nu skall kaffet ned i filtret så att bryggningen kan börja!
/Ruggige Hjulrulle
Det är klart att man vet vilka orsakerna till hjulproblemen är, och att man också vet hur man bäst tar hand om problemen! För att fatta mig riktigt kort, så är problemet i huvudsak, dvs platsen för initieringen, en enda snäv kurva, där man f n tillfälligt kör frekvent i motsatt riktning mot vad som är normalt och att den mycket känsliga smörjbalansen därför rubbats. C20 har nu gått så länge, att det på många vagnar inte finns svarvmån för fler reprofileringar och därför måste ett stort antal hjul bytas, vilket tar tid, också bl a därför att man normalt inte har stora mängder dyra hjul på lagerhyllorna. Det är rejäl leveranstid på nya hjul!
Så var det med det och nu skall kaffet ned i filtret så att bryggningen kan börja!
/Ruggige Hjulrulle
- Christer J
Re: Hjulproblemet under kontroll!
Nej Du Ragnar - älskar SL gör jag inte, ej heller SL Infrateknik - på båda ställena skulle det behöva vädras en hel del, och herrarna skulle behöva ta sig utomlands en hel del och samtidigt lämna självsäkerheten hemma och ödmjukt ta del av kunskaperna i resten av världen.Ragnar T skrev:Det verkar som om man i denna tråd tror, att SL - som vanligt höll jag så när på att säga - har noll koll på - i detta fallet - problemet med C20-hjulen, både m a p orsaker och åtgärder. Ett sätt att tycka som inte direkt har varit okänt de senaste åren! Men kanske det i själva verket är så, att "Den man älskar agar man", som talesättet plägar vara (jag tycker dock att man aldrig skall aga någon, inte ens den man tycker som mest illa om!)?
Att vi har noll koll beror väl i så fall på att man inte säger något från de som vet!
Tänk att man skall behöva få reda på detta från en pensionär (Tack för informationen Ragnar) i stället för att man får informationen den rätta vägen genom SL den vanliga vägen genom pressmeddelanden. Där lägger man istället ut dimridåer genom att hänvisa till ändrade smörjrutiner i samband med lövfällningen. Att man inte har någon svarvmån kvar har jag dock hört samt att denna hjulsvarv på banan (är det vid Tranebergsbron?) fortfarande svarvar hjulen fel.Ragnar T skrev:Det är klart att man vet vilka orsakerna till hjulproblemen är, och att man också vet hur man bäst tar hand om problemen! För att fatta mig riktigt kort, så är problemet i huvudsak, dvs platsen för initieringen, en enda snäv kurva, där man f n tillfälligt kör frekvent i motsatt riktning mot vad som är normalt och att den mycket känsliga smörjbalansen därför rubbats. C20 har nu gått så länge, att det på många vagnar inte finns svarvmån för fler reprofileringar och därför måste ett stort antal hjul bytas, vilket tar tid, också bl a därför att man normalt inte har stora mängder dyra hjul på lagerhyllorna. Det är rejäl leveranstid på nya hjul!
/Ruggige Hjulrulle
H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
Ta bort kaffekoppen ur skägget, å förtälj oss vilken kurva som du inte nämner.Ragnar T skrev:För att fatta mig riktigt kort, så är problemet i huvudsak, dvs platsen för initieringen, en enda snäv kurva, där man f n tillfälligt kör frekvent i motsatt riktning mot vad som är normalt och att den mycket känsliga smörjbalansen därför rubbats.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
borde väl gå lätt att räkna ut om man ser på hur trafiken går. Det måste väl vara ordinarie trafik det gäller om det ska bli så omfattande slitage, och inte bara till/från depå? Har några linjer kortats av eller förlängts, extraturer förändrade sträckor, annan användning av vändbryggor, enkelspår vid ombyggnad enstaka ställen, änstationer där man bytt vilket som är "vanligaste spåret" o.s.v.?bruse skrev:Ta bort kaffekoppen ur skägget, å förtälj oss vilken kurva som du inte nämner.Ragnar T skrev:För att fatta mig riktigt kort, så är problemet i huvudsak, dvs platsen för initieringen, en enda snäv kurva, där man f n tillfälligt kör frekvent i motsatt riktning mot vad som är normalt och att den mycket känsliga smörjbalansen därför rubbats.
En följdfråga angående indragna tåg:
Vad sysselsätter man de överblivna tågförarna med? Förmodar att man har vettigare uppgifter åt dem än att snacka skit och spela kort hela arbetspasset!
Finns det förare med dubbla kompetenser, så de kan köra buss i stället? Men då måste de ju lånas ut till ett helt annat bolag!
Vad sysselsätter man de överblivna tågförarna med? Förmodar att man har vettigare uppgifter åt dem än att snacka skit och spela kort hela arbetspasset!
Finns det förare med dubbla kompetenser, så de kan köra buss i stället? Men då måste de ju lånas ut till ett helt annat bolag!
-
- Kontakt:
Det går väl an för dig att säga, Mats, som bor i närområdet.Mats skrev:borde väl gå lätt att räkna ut om man ser på hur trafiken går. Det måste väl vara ordinarie trafik det gäller om det ska bli så omfattande slitage, och inte bara till/från depå? Har några linjer kortats av eller förlängts, extraturer förändrade sträckor, annan användning av vändbryggor, enkelspår vid ombyggnad enstaka ställen, änstationer där man bytt vilket som är "vanligaste spåret" o.s.v.?bruse skrev:Ta bort kaffekoppen ur skägget, å förtälj oss vilken kurva som du inte nämner.Ragnar T skrev:För att fatta mig riktigt kort, så är problemet i huvudsak, dvs platsen för initieringen, en enda snäv kurva, där man f n tillfälligt kör frekvent i motsatt riktning mot vad som är normalt och att den mycket känsliga smörjbalansen därför rubbats.
Jag, som flyttat från 1975, har ingen aning. Här i de forna danska provinserna sitter jag och fattar inte de halvkvädna visorna.
Göteborgs Spårvägar har förare som kan köra både i och ur spår. Numera är bolaget uppdelat i olika divisioner, så det är kanske inte så lätt att direkt ersätta en spårvagnstur med buss, men förr i tiden gjordes det iallafall.LÅ skrev:En följdfråga angående indragna tåg:
Antalet dubbelkompetenta förare minskar nog med åren också...
iiii
Axel
Nu är det gudskelov inte så att hela passet är att köra insatståg - som det heter och inte extratåg - i mitt fall får jag en ca 2 tim rast en gång i veckan med efterföljande transport till Gullmarsplan för att ta ett tåg norrut. För andra förare blir det ett par timmars rast för att sedan fortsätta med sin ordinarie tjänst. Så visst blir det raster men som sagt var INTE hela tjänsten.LÅ skrev:En följdfråga angående indragna tåg:

Förr i tiden hade det blivit hela tjänsten då vi hade s k delad tjänst med insatståg både morgon och kväll, men dessa tjänster försvann för ett par år sedan - saknad av ingen!

Sorry, det var inte alls så jag menade när jag skrev det där, utan det var en hint till de som bor betydligt närmare än mig att yttra sig! (en resa på 4 timmar t.o.r. till/från sthl c för ca 400 pix t.o.r. är väl hyffsat nära men inte så nära att jag åker enbart för att leta kurvor på t-grönAxel skrev:Det går väl an för dig att säga, Mats, som bor i närområdet.Mats skrev:borde väl gå lätt att räkna ut om man ser på hur trafiken går. Det måste väl vara ordinarie trafik det gäller om det ska bli så omfattande slitage, och inte bara till/från depå? Har några linjer kortats av eller förlängts, extraturer förändrade sträckor, annan användning av vändbryggor, enkelspår vid ombyggnad enstaka ställen, änstationer där man bytt vilket som är "vanligaste spåret" o.s.v.?bruse skrev: Ta bort kaffekoppen ur skägget, å förtälj oss vilken kurva som du inte nämner.
Jag, som flyttat från 1975, har ingen aning. Här i de forna danska provinserna sitter jag och fattar inte de halvkvädna visorna.