Snölok 9205 100 år

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Dan Erik Göransson

Snölok 9205 100 år

Inlägg av Dan Erik Göransson »

Som ett led i firandet av 100-årsjubilaren snölok 9205 kommer Connex att köra loket i dagsljus (trots snöbristen) till fromma för alla fotografer, söndagen den 5 december. Avgångstiderna är: Alvik 10:02, Liljeholmen 10:11, Gullmasplan 10:22, Sickla udde 10:37, Gullmarsplan 10:44, Liljeholmen 10:55 samt Alvik 11:49, Nockeby 12:06.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kul!

Bidrar med bild å fakta (klicka på bilden):
Bild
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Gäst

Re: Snölok 9205 100 år

Inlägg av Gäst »

Dan Erik Göransson skrev:Som ett led i firandet av 100-årsjubilaren snölok 9205 kommer Connex att köra loket i dagsljus (trots snöbristen) till fromma för alla fotografer, söndagen den 5 december. Avgångstiderna är: Alvik 10:02, Liljeholmen 10:11, Gullmasplan 10:22, Sickla udde 10:37, Gullmarsplan 10:44, Liljeholmen 10:55 samt Alvik 11:49, Nockeby 12:06.
Mupplekstuga :!:
Användarens profilbild
KSE

Re: Snölok 9205 100 år

Inlägg av KSE »

Anonymous skrev:[Mupplekstuga :!:
Jomenvadfaanudå! Kan inte medelålders Anställda använda sin fritid för att visa upp ett historiskt fordon.

Är det så att vi i detta forum är tvugna att låta diverse gäster avbryta pågående trådar/disskussioner bara för att dessa gäster har ett behov att just då skriva något?

Jag kunde inte vara med i detta evenemang men skulle gärna varit där och pratat med personalen. Vi har ju en liknande vagn (från 1901) i Malmköping och det hade varit kul att jämföra lite.

Om det är så att du kallar all museal verksamhet för mupplekstuga så kan jag bara beklaga
Det är inte för sent att börja på nytt
Användarens profilbild
webmaster
Webmaster
Webmaster
Kontakt:

Inlägg av webmaster »

Vedebörandes ip-adress är nu spärrad. Hoppas det hjälper.
Jag raderade hans kränkande inlägg igår... jag gillar inte att bli kallad mupp. Det brukar vara ett kränkande tillmäle till förståndshandikappade personer och personer emd downs syndrom. Å inte ens de ska få kränkas med sådana tillmälen. Även de är respektabla människor.
Läs alltid FAQ:en och Reglerna först innan du frågar om Forum.
spvf

Inlägg av spvf »

Firades inte loket i början av Oktober samtidigt som nockebybanan, men det var väl klubben för invärtes beundran som skulle ut och leka :P :P
En annan spvf

Inlägg av En annan spvf »

spvf skrev:Firades inte loket i början av Oktober samtidigt som nockebybanan, men det var väl klubben för invärtes beundran som skulle ut och leka :P :P
Jo, det var framställt till allmän beskådan i Alvik under jubileumsdagen. Vad är det för klubb för invärtes beundran du talar om?. Får du inte vara med i den?
Anonym

Inlägg av Anonym »

En annan spvf skrev:
spvf skrev:Firades inte loket i början av Oktober samtidigt som nockebybanan, men det var väl klubben för invärtes beundran som skulle ut och leka :P :P
Jo, det var framställt till allmän beskådan i Alvik under jubileumsdagen. Vad är det för klubb för invärtes beundran du talar om?. Får du inte vara med i den?
Samma sak undrar jag också, vilken klubb "spvf"?
Lars Stegenius

Körning med 9205

Inlägg av Lars Stegenius »

Det är väl en dum fråga vem som kommer att köra..... :D
Går väl som linje 26 tur 70, antar jag.
//Lars S
spvf

Inlägg av spvf »

Ja det finns dom som ska vara med på allt och står och drägglar hos cheferna för att få vara med, medans andra som har utbildning på olika fordon aldrig ens blir tillfrågade. Sen firade man loket som sagt i Oktober och vill någon fota det vid andra tillfällen får man väl jaga det när det är ute och gör sitt jobb. Tex. när det är väldigt mycket snö ute :!: :!:
Lars Stegenius

Körning med 9205

spvf skrev
Ja det finns dom som ska vara med på allt och står och drägglar hos cheferna för att få vara med, medans andra som har utbildning på olika fordon aldrig ens blir tillfrågade.
Och vad exakt är det som hindrar dig från att gå in till cheferna och dräggla och be att få vara med?? Om du inte talar om att du är intresserad lär du aldrig bli tillfrågad! Om det inte vore för drägglarna så skulle vi väl aldrig få se t.ex. Veterantåget ute på spåret.

Fler drägglare = mer kul för diggarna!

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den tisdag 07 december 2004 14:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Re: Körning med 9205

Inlägg av bruse »

Lars Stegenius skrev: Fler drägglare = mer kul för diggarna!

//Lars S
Tack för alla drägglande Connexanställda! :P
Lars Stegenius

Re: Körning med 9205

bruse skrev:
Tack för alla drägglande Connexanställda! :P

Instämmer!!

//Lars S
Användarens profilbild
GodisP
Ort: (Vå, Ös, Ry, Lac, Wg, Uls, Råg & Rib...) Stockholm.

Inlägg av GodisP »

Apropå muppar - personligen har jag inget emot att bli kallad tågmupp. Visst använder många ordet mupp som något nedsättande, men många av mina diggarvänner kallar både sig själva och andra för muppar i positiv mening. :wink:
LEG. TÅGMUPP.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

GodisP skrev:Apropå muppar - personligen har jag inget emot att bli kallad tågmupp. Visst använder många ordet mupp som något nedsättande, men många av mina diggarvänner kallar både sig själva och andra för muppar i positiv mening. :wink:
Är väl som ordet neger. Jag menar inget nedsättande med det, har alltid sagt det sedan 60-talet. Men nu serrö har det helt plötsligt bestämts att det är nedsättande att kalla en neger för neger. Utom om du är neger, för då får du tom säga det nedsättande ordet nigger. Så därför har jag slutat kalla negrer för negrer för att inte såra andra människor. Men jag fortsätter kalla negerbollar för negerbollar. För negerbollarna tar inte illa upp eller känner sig inte kränkta.

Samma sak med tågmupp. Då jag och andra upplever det som nedsättande å kränkande, bör du nog tänka dig för när du kallar någon för tågmupp. Ordet diggare är mycket mer positivt laddat än mupp.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Chokladbollar är ett utmärkt ord. Och i övrigt är det bara onödigt att använda ord som kan uppfattas som sårande eller irriterande av andra.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

kildor skrev:Chokladbollar är ett utmärkt ord. Och i övrigt är det bara onödigt att använda ord som kan uppfattas som sårande eller irriterande av andra.
Men jag tror inte chokladbollarna blir sårade att kallas negerboll? Skämt åsido, det är fakstiskt svårt att efter 40 år sluta kalla dom negerbollar. Jag försöker, men e svårt.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

bruse skrev:Men jag tror inte chokladbollarna blir sårade att kallas negerboll? Skämt åsido, det är fakstiskt svårt att efter 40 år sluta kalla dom negerbollar. Jag försöker, men e svårt.
Jag gör som bögarna, jag. Jag använder medvetet de ord som anses stötande för att avdramatisera dem och därmed omöjliggöra för biggotta personer att använda dem som skällsord. Eller så använder man sig av orden svartskalle, bög eller kärring för att förstärka ett argument om hur sådana grupper diskrimineras av samhället och/eller somliga individer.

Hursomhelst ser jag en sorts nytta med att kalla negerbollen för negerboll. Däremot bär det mig emot att säga nigger, och jag tar anstöt av negrer som kallar varandra för nigger (dom gör det i USA, där jag gick på universitet), så helt konsekvent kan man tydligen inte vara ens med de bästa föresatser.

Martin
Byt politik - inte klimat!
Bert

Inlägg av Bert »

Nu tror jag inte att "diggare" och "mupp" är helt synonyma. En "diggare" kan nog vara litet mer allmänt intresserad även av andra ting, även om han (ja det är väl i nio fall av tio en han) tycker det är kul och trevligt med, i vårt fall tåg, spårvagnar, teknikhistoria och angränsande områden. Personerna är ofta i övrigt helt "normala"

Skall man använda ordet "mupp" så tycker jag det tenderar att handla om folk som är väldigt enkelspåriga. Man har ett väldigt smalt intressespektrum. Det används mest om personer som, med rätt eller orätt, uppfattas som något "störda" och ofta lider av något "syndrom".

Sedan är det ju möjligt att många använder ordet "mupp" i en mer utvidgad betydelse. Risken är nog dock att det uppfattas mer negativt.
Användarens profilbild
Per Lind

Chokladboll

Inlägg av Per Lind »

kildor skrev:Chokladbollar är ett utmärkt ord. Och i övrigt är det bara onödigt att använda ord som kan uppfattas som sårande eller irriterande av andra.
Nu är vi väldigt långt från spåret men faktum är att negerboll från början är en rund havreboll färgad med choklad. Senare kom någon konditor på att man kunde använda nedmalda kakor istället för havre vilket inte är lika gott.
Chokladboll asocierar jag med en med skum fylld och med choklad överdragen kokosboll.
Så, kära Kildor, Du och Bruse talar nog om olika godsaker.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar