Ej färdigbyggda uppgångar?
Postat: måndag 01 november 2004 17:49
Har en liten funderare på om det finns fler stationer än Universitetet och Masmo som har uppgångar som inte blev färdigbyggda.. De har nämligen ganska trevligt eko inuti!
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Tja, Följande kommer jag på:T-RöD skrev:Har en liten funderare på om det finns fler stationer än Universitetet och Masmo som har uppgångar som inte blev färdigbyggda.. De har nämligen ganska trevligt eko inuti!
Medis ser väl ut som det gör i norra änden för att man förlängde perrongen från 6 till 8 vagnar i samband med tunnelbanans införande?Odd skrev:- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
Den uppgången var inte påtänkt från början. Den har kommit till för att göra det lättare att komma till bussterminalen för bussar till Kungens Kurva-området. När Skärholmen planderades så var det aldrig meningen att Kungens Kurva-området skulle vara annat än ett gärde i Huddinge kommun. Sedan har det ju hänt saker som vi vet. Inget var förberett för uppgången utan man tog över lämpliga butikslokaler och byggde om dem till uppgång.Bert skrev:Skärholmen har prexis fått en ny uppgång (norra). Huruvida den var förberedd eller är byggd från scratch vet jag inte.
Skall man vara ärlig tror jag inte att det är en planeringsmiss. När Skärholmen planerades på 60-talet tror jag inte att någon i sin vildaste fantasi skulle ha kunnat tänka sig den våldsamma tillväxten av dessa köpcentra. Eftersom jag bodde i Huddinge under 80- och 90-talen vet jag att vissa politiker hade expansionsplaner för Kungens kurva som av de flesta ansågs utopiska, men som verkligheten har överträffat många gånger om. Marknadskrafter tror jag det kallas, och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.Den uppgången var inte påtänkt från början. Den har kommit till för att göra det lättare att komma till bussterminalen för bussar till Kungens Kurva-området. När Skärholmen planderades så var det aldrig meningen att Kungens Kurva-området skulle vara annat än ett gärde i Huddinge kommun. Sedan har det ju hänt saker som vi vet. Inget var förberett för uppgången utan man tog över lämpliga butikslokaler och byggde om dem till uppgång.
Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
Men Du bekräftar just vad jag skrev, Det är en planeringsmiss just genom att man inte samarbetade mellan Stockholms stad och Huddinge kommun. Något jag inte nämnde var att gänsen mellan Stockholm och Huddinge innan man beslöt att bygga ut Skärholmen och Vårberg gick mellan Sätra och Skärholmen. Stockholm behövde mer mark för sin växande befolkning. MAn köpte mark i Huddinge och flyttade gränserna söderut. För Stockholms del räknade man med att Skärholmens Centrum skulle räcka till för behoven i sydväst. Då var man även på det klara att bebyggelsen skulle fortsätta vidare åt sydväst mot norra Botkyrka där staden hade köpt än mer mark för att trygga stadens befolkningstillväxt.Erland skrev:
Skall man vara ärlig tror jag inte att det är en planeringsmiss. När Skärholmen planerades på 60-talet tror jag inte att någon i sin vildaste fantasi skulle ha kunnat tänka sig den våldsamma tillväxten av dessa köpcentra. Eftersom jag bodde i Huddinge under 80- och 90-talen vet jag att vissa politiker hade expansionsplaner för Kungens kurva som av de flesta ansågs utopiska, men som verkligheten har överträffat många gånger om. Marknadskrafter tror jag det kallas, och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).GN skrev:Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
vänligen
/GN
Jag uttryckte mig nog lite otydligt, vad jag menade är att man KUNDE INTE ta med planering för utbyggnad i Kungens kurva när trafikförsörjningen till den nya stadsdelen Skärholmen planerades på 60-talet. Planerna för en större utbyggnad i Kungens kurva kom fram först i mitten-slutet av 80-talet.Vare sig man var medveten om Huddingepolitikernas tankar eller ej så ansåg man troligen inte som realistiska ellr värda att ta i beaktande. När Skärholmen planerades ägdes SS fortfarande helt av Staden och Gatukontoret stod för all tunnelbanebyggnad och de tre av staden helägda allmännyttiga bostadsstiftelserna (Stockholmshem, Svenska bostäder och Familjebostäder) stod för bebyggelsen. Allt var med andra ord en helt inomkommunal fråga. Allt planerades av Stockholms egen Storstadsberedning.
Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).
Ja förutom att det sedan x antal år tillbaks finns en uppgång till Björns trädgård.MartinW skrev:Medis ser väl ut som det gör i norra änden för att man förlängde perrongen från 6 till 8 vagnar i samband med tunnelbanans införande?Odd skrev:- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
Nja, som jag förstår reglerna så får godset ej överstiga 2 m i längd. Dvs. du kan heller inte ta med någonting som är 2 m x 1 cm.Daniel skrev:Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).
Verkligen.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).GN skrev:Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
vänligen
/GN
Däremot går det att, som jag har gjort några gånger, åka kommunalt till IKEA, köpa skrymmande saker, och beställa hemtransport för dem. Och så åker man ju kommunalt hem också.
Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse.
Men då borde man alltså få ta med en säng om den är 1.99cm lång, 1,99cm bred och ~40cm tjock. Eller är 2m de sammanlagda måtten? Alltså ~0,66+~0,66+~0,66? Verkar flummigt..TimK skrev:Nja, som jag förstår reglerna så får godset ej överstiga 2 m i längd. Dvs. du kan heller inte ta med någonting som är 2 m x 1 cm.Daniel skrev:Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).
Mvh Tim
Hör du vad du själv säger?? Eller ser du vad du själv skriver kanske är bättre att fråga..TimK skrev:Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse.
Jag håller i princip med det Du har skrivit ovan. Men jag har altid varit imponerad av att det går ofta att komma långt ut på landet med SL buss - t ex linje 643 mellan Älmsta och Hallstavik - bara några få turer varje dag, men kollektivtrafik av den typ hittar man inte ofta i USA.VeVen skrev:Ett litet påpekande. Ganska stor andel av de som bor i detta land har faktiskt ingen kollektivtrafik att välja på. Har aldrig haft det och kommer förmodligen aldrig att få det, i den form vi nu känner den i alla fall.
I dessa diskussioner blir det ofta en total fixering på hur det ser ut i närheten av våra allra största städer. De flesta bor faktiskt inte i närheten av Stockholms och Göteborgs innerstad. Jag är faktiskt uppvuxen på landet, tillräckligt långt bort från närmaste storstad för att veta hur det är att aldrig egentligen haft något realistiskt alternativ till bilen.
Numera bor jag såpass centralt att jag i princip aldrig behöver ta någon bil.