Ej färdigbyggda uppgångar?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
T-RöD

Ej färdigbyggda uppgångar?

Inlägg av T-RöD »

Har en liten funderare på om det finns fler stationer än Universitetet och Masmo som har uppgångar som inte blev färdigbyggda.. De har nämligen ganska trevligt eko inuti!
Användarens profilbild
Odd

Re: Ej färdigbyggda uppgångar?

Inlägg av Odd »

T-RöD skrev:Har en liten funderare på om det finns fler stationer än Universitetet och Masmo som har uppgångar som inte blev färdigbyggda.. De har nämligen ganska trevligt eko inuti!
Tja, Följande kommer jag på:
- Skarpnäck S
- Ej säker på bagis S
- Stureby N
- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
- Kymlinge :-}
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Odd skrev:- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
Medis ser väl ut som det gör i norra änden för att man förlängde perrongen från 6 till 8 vagnar i samband med tunnelbanans införande?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Där finns också en nödutgång, men det är inte förberett för en ytterligare utgång.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Bert

Inlägg av Bert »

Skärholmen har prexis fått en ny uppgång (norra). Huruvida den var förberedd eller är byggd från scratch vet jag inte.
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

Nån som har bilder på den??
Bussmicke?

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Bert skrev:Skärholmen har prexis fått en ny uppgång (norra). Huruvida den var förberedd eller är byggd från scratch vet jag inte.
Den uppgången var inte påtänkt från början. Den har kommit till för att göra det lättare att komma till bussterminalen för bussar till Kungens Kurva-området. När Skärholmen planderades så var det aldrig meningen att Kungens Kurva-området skulle vara annat än ett gärde i Huddinge kommun. Sedan har det ju hänt saker som vi vet. Inget var förberett för uppgången utan man tog över lämpliga butikslokaler och byggde om dem till uppgång.

Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.

Ibland kan det fungera men då genom hot - vilket inte är en bra väg. Jag tänker på när Sollentunamässan planerade ett nytt mässområde långt ifrån pendeln och annan kollektivtrafik. Då hotade SL med att mässan själv skulle få stå för persontransporterna till och från mässområdet. Nu blev det inget av bygget (lågkonjunktur?/SL:s hot?) ocn numera är man införlivad i Stockholmsmässan.

H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Erland

Inlägg av Erland »

Christer j. skrev:
Den uppgången var inte påtänkt från början. Den har kommit till för att göra det lättare att komma till bussterminalen för bussar till Kungens Kurva-området. När Skärholmen planderades så var det aldrig meningen att Kungens Kurva-området skulle vara annat än ett gärde i Huddinge kommun. Sedan har det ju hänt saker som vi vet. Inget var förberett för uppgången utan man tog över lämpliga butikslokaler och byggde om dem till uppgång.

Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Skall man vara ärlig tror jag inte att det är en planeringsmiss. När Skärholmen planerades på 60-talet tror jag inte att någon i sin vildaste fantasi skulle ha kunnat tänka sig den våldsamma tillväxten av dessa köpcentra. Eftersom jag bodde i Huddinge under 80- och 90-talen vet jag att vissa politiker hade expansionsplaner för Kungens kurva som av de flesta ansågs utopiska, men som verkligheten har överträffat många gånger om. Marknadskrafter tror jag det kallas, och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
GN

Inlägg av GN »

Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?

vänligen

/GN
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Erland skrev:
Skall man vara ärlig tror jag inte att det är en planeringsmiss. När Skärholmen planerades på 60-talet tror jag inte att någon i sin vildaste fantasi skulle ha kunnat tänka sig den våldsamma tillväxten av dessa köpcentra. Eftersom jag bodde i Huddinge under 80- och 90-talen vet jag att vissa politiker hade expansionsplaner för Kungens kurva som av de flesta ansågs utopiska, men som verkligheten har överträffat många gånger om. Marknadskrafter tror jag det kallas, och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
Men Du bekräftar just vad jag skrev, Det är en planeringsmiss just genom att man inte samarbetade mellan Stockholms stad och Huddinge kommun. Något jag inte nämnde var att gänsen mellan Stockholm och Huddinge innan man beslöt att bygga ut Skärholmen och Vårberg gick mellan Sätra och Skärholmen. Stockholm behövde mer mark för sin växande befolkning. MAn köpte mark i Huddinge och flyttade gränserna söderut. För Stockholms del räknade man med att Skärholmens Centrum skulle räcka till för behoven i sydväst. Då var man även på det klara att bebyggelsen skulle fortsätta vidare åt sydväst mot norra Botkyrka där staden hade köpt än mer mark för att trygga stadens befolkningstillväxt.

Vare sig man var medveten om Huddingepolitikernas tankar eller ej så ansåg man troligen inte som realistiska ellr värda att ta i beaktande. När Skärholmen planerades ägdes SS fortfarande helt av Staden och Gatukontoret stod för all tunnelbanebyggnad och de tre av staden helägda allmännyttiga bostadsstiftelserna (Stockholmshem, Svenska bostäder och Familjebostäder) stod för bebyggelsen. Allt var med andra ord en helt inomkommunal fråga. Allt planerades av Stockholms egen Storstadsberedning.

H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

GN skrev:
Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?

vänligen

/GN
Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).

Däremot går det att, som jag har gjort några gånger, åka kommunalt till IKEA, köpa skrymmande saker, och beställa hemtransport för dem. Och så åker man ju kommunalt hem också.

Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse :-).

Mvh Tim
Erland

Inlägg av Erland »

Christer J. skrev:
Vare sig man var medveten om Huddingepolitikernas tankar eller ej så ansåg man troligen inte som realistiska ellr värda att ta i beaktande. När Skärholmen planerades ägdes SS fortfarande helt av Staden och Gatukontoret stod för all tunnelbanebyggnad och de tre av staden helägda allmännyttiga bostadsstiftelserna (Stockholmshem, Svenska bostäder och Familjebostäder) stod för bebyggelsen. Allt var med andra ord en helt inomkommunal fråga. Allt planerades av Stockholms egen Storstadsberedning.
Jag uttryckte mig nog lite otydligt, vad jag menade är att man KUNDE INTE ta med planering för utbyggnad i Kungens kurva när trafikförsörjningen till den nya stadsdelen Skärholmen planerades på 60-talet. Planerna för en större utbyggnad i Kungens kurva kom fram först i mitten-slutet av 80-talet.
Daniel

Inlägg av Daniel »

TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).
Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m. :shock:
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

MartinW skrev:
Odd skrev:- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
Medis ser väl ut som det gör i norra änden för att man förlängde perrongen från 6 till 8 vagnar i samband med tunnelbanans införande?
Ja förutom att det sedan x antal år tillbaks finns en uppgång till Björns trädgård.
För er som inte vet, så leder Mbp N nödutgång till parkeringsgaraget i Katarinaberget...
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Daniel skrev:
TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).
Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m. :shock:
Nja, som jag förstår reglerna så får godset ej överstiga 2 m i längd. Dvs. du kan heller inte ta med någonting som är 2 m x 1 cm.

Mvh Tim
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TimK skrev:
GN skrev:

vänligen

/GN
Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).

Däremot går det att, som jag har gjort några gånger, åka kommunalt till IKEA, köpa skrymmande saker, och beställa hemtransport för dem. Och så åker man ju kommunalt hem också.

Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse :-).
Verkligen.

Man ska också kolla vad försäljaren tar för att köra hem prylarna och jämföra med vad det kostar att köra dem i en taxi.

Jag köpte en symaskin, golvmodell, på myrorna i örebro för ett antal år sen. De ville ha 150 spänn för att köra hem den, och körde bara ut varor på torsdagseftermiddagar. Det här var på en måndag, och en hundring senare så var både jag och maskinen hemma med taxi. :)

Fast då bodde jag ganska centralt, myrornas pris gäller tydligen inom hela tätorten, och för de flesta varor, 150:- för att få hem en hel soffgrupp till ett ytterområde är inte så farligt.

Ikea har säkert förnuftigare utkörningspolicy.
Daniel

Inlägg av Daniel »

TimK skrev:
Daniel skrev:
Nja, som jag förstår reglerna så får godset ej överstiga 2 m i längd. Dvs. du kan heller inte ta med någonting som är 2 m x 1 cm.

Mvh Tim
Men då borde man alltså få ta med en säng om den är 1.99cm lång, 1,99cm bred och ~40cm tjock. Eller är 2m de sammanlagda måtten? Alltså ~0,66+~0,66+~0,66? Verkar flummigt..

Jag minns på utbildningen att man talade om 2m men jag fick aldrig klart för mig om det verkligen var så att man fick tråckla ombord en låda med måtten 1.99x1.99x1.99 (även om det borde få vissa praktiska problem) eller hur man egentligen menade.
Daniel

Inlägg av Daniel »

TimK skrev:Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse :-).
Hör du vad du själv säger?? Eller ser du vad du själv skriver kanske är bättre att fråga.. :) Bilen är ju livsviktig.. Man kan ju inte åka kollektivt, man har väl tider att passa.. :roll:

Tänk så skönt det är att komma ner till bilen en vintermorgon med -20C och kupévärmaren har stått på 1200W hela natten och det är bastu i bilen.. kan det bli mer lyxigt.. :P
VeVen

Inlägg av VeVen »

Ett litet påpekande. Ganska stor andel av de som bor i detta land har faktiskt ingen kollektivtrafik att välja på. Har aldrig haft det och kommer förmodligen aldrig att få det, i den form vi nu känner den i alla fall.

I dessa diskussioner blir det ofta en total fixering på hur det ser ut i närheten av våra allra största städer. De flesta bor faktiskt inte i närheten av Stockholms och Göteborgs innerstad. Jag är faktiskt uppvuxen på landet, tillräckligt långt bort från närmaste storstad för att veta hur det är att aldrig egentligen haft något realistiskt alternativ till bilen.

Numera bor jag såpass centralt att jag i princip aldrig behöver ta någon bil.
Zill

Inlägg av Zill »

VeVen skrev:Ett litet påpekande. Ganska stor andel av de som bor i detta land har faktiskt ingen kollektivtrafik att välja på. Har aldrig haft det och kommer förmodligen aldrig att få det, i den form vi nu känner den i alla fall.

I dessa diskussioner blir det ofta en total fixering på hur det ser ut i närheten av våra allra största städer. De flesta bor faktiskt inte i närheten av Stockholms och Göteborgs innerstad. Jag är faktiskt uppvuxen på landet, tillräckligt långt bort från närmaste storstad för att veta hur det är att aldrig egentligen haft något realistiskt alternativ till bilen.

Numera bor jag såpass centralt att jag i princip aldrig behöver ta någon bil.
Jag håller i princip med det Du har skrivit ovan. Men jag har altid varit imponerad av att det går ofta att komma långt ut på landet med SL buss - t ex linje 643 mellan Älmsta och Hallstavik - bara några få turer varje dag, men kollektivtrafik av den typ hittar man inte ofta i USA.
Skriv svar