Ej färdigbyggda uppgångar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Ej färdigbyggda uppgångar?
Har en liten funderare på om det finns fler stationer än Universitetet och Masmo som har uppgångar som inte blev färdigbyggda.. De har nämligen ganska trevligt eko inuti!
Re: Ej färdigbyggda uppgångar?
Tja, Följande kommer jag på:T-RöD skrev:Har en liten funderare på om det finns fler stationer än Universitetet och Masmo som har uppgångar som inte blev färdigbyggda.. De har nämligen ganska trevligt eko inuti!
- Skarpnäck S
- Ej säker på bagis S
- Stureby N
- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
- Kymlinge :-}
Re: Ej färdigbyggda uppgångar?
Medis ser väl ut som det gör i norra änden för att man förlängde perrongen från 6 till 8 vagnar i samband med tunnelbanans införande?Odd skrev:- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Den uppgången var inte påtänkt från början. Den har kommit till för att göra det lättare att komma till bussterminalen för bussar till Kungens Kurva-området. När Skärholmen planderades så var det aldrig meningen att Kungens Kurva-området skulle vara annat än ett gärde i Huddinge kommun. Sedan har det ju hänt saker som vi vet. Inget var förberett för uppgången utan man tog över lämpliga butikslokaler och byggde om dem till uppgång.Bert skrev:Skärholmen har prexis fått en ny uppgång (norra). Huruvida den var förberedd eller är byggd från scratch vet jag inte.
Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Ibland kan det fungera men då genom hot - vilket inte är en bra väg. Jag tänker på när Sollentunamässan planerade ett nytt mässområde långt ifrån pendeln och annan kollektivtrafik. Då hotade SL med att mässan själv skulle få stå för persontransporterna till och från mässområdet. Nu blev det inget av bygget (lågkonjunktur?/SL:s hot?) ocn numera är man införlivad i Stockholmsmässan.
H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Christer j. skrev:
Skall man vara ärlig tror jag inte att det är en planeringsmiss. När Skärholmen planerades på 60-talet tror jag inte att någon i sin vildaste fantasi skulle ha kunnat tänka sig den våldsamma tillväxten av dessa köpcentra. Eftersom jag bodde i Huddinge under 80- och 90-talen vet jag att vissa politiker hade expansionsplaner för Kungens kurva som av de flesta ansågs utopiska, men som verkligheten har överträffat många gånger om. Marknadskrafter tror jag det kallas, och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.Den uppgången var inte påtänkt från början. Den har kommit till för att göra det lättare att komma till bussterminalen för bussar till Kungens Kurva-området. När Skärholmen planderades så var det aldrig meningen att Kungens Kurva-området skulle vara annat än ett gärde i Huddinge kommun. Sedan har det ju hänt saker som vi vet. Inget var förberett för uppgången utan man tog över lämpliga butikslokaler och byggde om dem till uppgång.
Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.
Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
vänligen
/GN
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Men Du bekräftar just vad jag skrev, Det är en planeringsmiss just genom att man inte samarbetade mellan Stockholms stad och Huddinge kommun. Något jag inte nämnde var att gänsen mellan Stockholm och Huddinge innan man beslöt att bygga ut Skärholmen och Vårberg gick mellan Sätra och Skärholmen. Stockholm behövde mer mark för sin växande befolkning. MAn köpte mark i Huddinge och flyttade gränserna söderut. För Stockholms del räknade man med att Skärholmens Centrum skulle räcka till för behoven i sydväst. Då var man även på det klara att bebyggelsen skulle fortsätta vidare åt sydväst mot norra Botkyrka där staden hade köpt än mer mark för att trygga stadens befolkningstillväxt.Erland skrev:
Skall man vara ärlig tror jag inte att det är en planeringsmiss. När Skärholmen planerades på 60-talet tror jag inte att någon i sin vildaste fantasi skulle ha kunnat tänka sig den våldsamma tillväxten av dessa köpcentra. Eftersom jag bodde i Huddinge under 80- och 90-talen vet jag att vissa politiker hade expansionsplaner för Kungens kurva som av de flesta ansågs utopiska, men som verkligheten har överträffat många gånger om. Marknadskrafter tror jag det kallas, och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
Vare sig man var medveten om Huddingepolitikernas tankar eller ej så ansåg man troligen inte som realistiska ellr värda att ta i beaktande. När Skärholmen planerades ägdes SS fortfarande helt av Staden och Gatukontoret stod för all tunnelbanebyggnad och de tre av staden helägda allmännyttiga bostadsstiftelserna (Stockholmshem, Svenska bostäder och Familjebostäder) stod för bebyggelsen. Allt var med andra ord en helt inomkommunal fråga. Allt planerades av Stockholms egen Storstadsberedning.
H / Christer J
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).GN skrev:Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
vänligen
/GN
Däremot går det att, som jag har gjort några gånger, åka kommunalt till IKEA, köpa skrymmande saker, och beställa hemtransport för dem. Och så åker man ju kommunalt hem också.
Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse

Mvh Tim
Christer J. skrev:
Jag uttryckte mig nog lite otydligt, vad jag menade är att man KUNDE INTE ta med planering för utbyggnad i Kungens kurva när trafikförsörjningen till den nya stadsdelen Skärholmen planerades på 60-talet. Planerna för en större utbyggnad i Kungens kurva kom fram först i mitten-slutet av 80-talet.Vare sig man var medveten om Huddingepolitikernas tankar eller ej så ansåg man troligen inte som realistiska ellr värda att ta i beaktande. När Skärholmen planerades ägdes SS fortfarande helt av Staden och Gatukontoret stod för all tunnelbanebyggnad och de tre av staden helägda allmännyttiga bostadsstiftelserna (Stockholmshem, Svenska bostäder och Familjebostäder) stod för bebyggelsen. Allt var med andra ord en helt inomkommunal fråga. Allt planerades av Stockholms egen Storstadsberedning.
Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).

-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Re: Ej färdigbyggda uppgångar?
Ja förutom att det sedan x antal år tillbaks finns en uppgång till Björns trädgård.MartinW skrev:Medis ser väl ut som det gör i norra änden för att man förlängde perrongen från 6 till 8 vagnar i samband med tunnelbanans införande?Odd skrev:- Medborgarplatsen N ser misstänkt ut, men osäker på om det är en förberedelse eller ej
För er som inte vet, så leder Mbp N nödutgång till parkeringsgaraget i Katarinaberget...
- TimK
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
- Ort: Jackson i Mississippi, USA
- Kontakt:
Nja, som jag förstår reglerna så får godset ej överstiga 2 m i längd. Dvs. du kan heller inte ta med någonting som är 2 m x 1 cm.Daniel skrev:Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).
Mvh Tim
Verkligen.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).GN skrev:Christer j skrev: Det är inte så att jag är emot att man byggt ut området, däremot är det ytterligare ett exempel på hur svårt angränsande kommuner och SL har att samarbeta och samplanera länets tillväxt så att man kan undvika för kraftigt bilberoende. Barkarby är ett annat område med samma dåliga samarbete.Hmm, är det verkligen så enkelt att ta med den nyinköpta dubbelsängen på tunnelbanan och blir man så populär bland de övriga resenärerna?Erland skrev: , och i fallen Kungens kurva och Barkarby har dessa krafter sitt ursprung i Älmhult.
vänligen
/GN
Däremot går det att, som jag har gjort några gånger, åka kommunalt till IKEA, köpa skrymmande saker, och beställa hemtransport för dem. Och så åker man ju kommunalt hem också.
Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse.
Man ska också kolla vad försäljaren tar för att köra hem prylarna och jämföra med vad det kostar att köra dem i en taxi.
Jag köpte en symaskin, golvmodell, på myrorna i örebro för ett antal år sen. De ville ha 150 spänn för att köra hem den, och körde bara ut varor på torsdagseftermiddagar. Det här var på en måndag, och en hundring senare så var både jag och maskinen hemma med taxi.

Fast då bodde jag ganska centralt, myrornas pris gäller tydligen inom hela tätorten, och för de flesta varor, 150:- för att få hem en hel soffgrupp till ett ytterområde är inte så farligt.
Ikea har säkert förnuftigare utkörningspolicy.
Men då borde man alltså få ta med en säng om den är 1.99cm lång, 1,99cm bred och ~40cm tjock. Eller är 2m de sammanlagda måtten? Alltså ~0,66+~0,66+~0,66? Verkar flummigt..TimK skrev:Nja, som jag förstår reglerna så får godset ej överstiga 2 m i längd. Dvs. du kan heller inte ta med någonting som är 2 m x 1 cm.Daniel skrev:Tja, ska man hårddra så är det väl tillåtet att ta med sängen så länge den inte överskrider 2x2m.TimK skrev:Det är antagligen inte ens tillåtet (beroende lite på sängens exakta storlek). Skrymmande gods är egentligen inte tillåtna i tunnelbanan eftersom de kan förhindra eller försvåra en utrymning av tåget och dessutom kan skada medtrafikanter (eftersom de är otympliga och svårstyrda).
Mvh Tim
Jag minns på utbildningen att man talade om 2m men jag fick aldrig klart för mig om det verkligen var så att man fick tråckla ombord en låda med måtten 1.99x1.99x1.99 (även om det borde få vissa praktiska problem) eller hur man egentligen menade.
Hör du vad du själv säger?? Eller ser du vad du själv skriver kanske är bättre att fråga..TimK skrev:Bilen är mycket mindre nödvändigt än vad många vill inse.


Tänk så skönt det är att komma ner till bilen en vintermorgon med -20C och kupévärmaren har stått på 1200W hela natten och det är bastu i bilen.. kan det bli mer lyxigt..

Ett litet påpekande. Ganska stor andel av de som bor i detta land har faktiskt ingen kollektivtrafik att välja på. Har aldrig haft det och kommer förmodligen aldrig att få det, i den form vi nu känner den i alla fall.
I dessa diskussioner blir det ofta en total fixering på hur det ser ut i närheten av våra allra största städer. De flesta bor faktiskt inte i närheten av Stockholms och Göteborgs innerstad. Jag är faktiskt uppvuxen på landet, tillräckligt långt bort från närmaste storstad för att veta hur det är att aldrig egentligen haft något realistiskt alternativ till bilen.
Numera bor jag såpass centralt att jag i princip aldrig behöver ta någon bil.
I dessa diskussioner blir det ofta en total fixering på hur det ser ut i närheten av våra allra största städer. De flesta bor faktiskt inte i närheten av Stockholms och Göteborgs innerstad. Jag är faktiskt uppvuxen på landet, tillräckligt långt bort från närmaste storstad för att veta hur det är att aldrig egentligen haft något realistiskt alternativ till bilen.
Numera bor jag såpass centralt att jag i princip aldrig behöver ta någon bil.
Jag håller i princip med det Du har skrivit ovan. Men jag har altid varit imponerad av att det går ofta att komma långt ut på landet med SL buss - t ex linje 643 mellan Älmsta och Hallstavik - bara några få turer varje dag, men kollektivtrafik av den typ hittar man inte ofta i USA.VeVen skrev:Ett litet påpekande. Ganska stor andel av de som bor i detta land har faktiskt ingen kollektivtrafik att välja på. Har aldrig haft det och kommer förmodligen aldrig att få det, i den form vi nu känner den i alla fall.
I dessa diskussioner blir det ofta en total fixering på hur det ser ut i närheten av våra allra största städer. De flesta bor faktiskt inte i närheten av Stockholms och Göteborgs innerstad. Jag är faktiskt uppvuxen på landet, tillräckligt långt bort från närmaste storstad för att veta hur det är att aldrig egentligen haft något realistiskt alternativ till bilen.
Numera bor jag såpass centralt att jag i princip aldrig behöver ta någon bil.