Har varit ute och fotograferat lite...kommentera gärna!

Essen passerar Folkets Park

Nürnberg på väg mot Klockaretorpet

Bästa fotostället i stan!!!

Min favoritbild!
Hade bra!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Du har rätt Per, men du vet inte tanken bakom namngivningen av Norrköpings M98:or, m.m.Per Lind skrev:Fina bilder!¨
Vad jag vet har Nürnberg aldrig haft några Norrköpingsvagnar.
De första kom från Bremen, f.ö. världens första låggolvsvagn i modern tappning, de andra kom från München.
-Per
Jag har nog knappt postat någon bild just här, främst för att det finns så dåligt om spårvagnar o.dyl. i örebrotrakten, men jag tar en hel del bilder rent allmänt med min digitalkamera och passar på att skriva ner mina erfarenheter.Jonas L skrev:Om kameraval. Jag lagrar de bilder som jag väljer att spara på DVD-RW skivor, finer det mycket säkert, bra och billigt i jämförelse med att skriva ut, det gör jag endast med dem jag verkligen vill ha utskrivna. Det är det som är saken med digitalt. Att kunna välja bland bilder och sedan hur man vill spara dem, antingen raderar man dem (direkt efter man tagit eller efter granskning på dator), antingen så lägger man in dem på datorn eller så gör man samma som man gör med analoga bilder fast enklare (mailar dom till en fotohandlare som skriver ut kopior).
Jag håller verkligen med om optiken! Jag har en canon digital ixus 400, och är helnöjd med bildkvalitén på den optiken. Något som är lite udda är att kameran bara har två fasta bländarlägen, och man kan inte välja vilket bländarläge man vill ha själv. Det gör dock inte så mycket, med så liten sensoryta så får man ändå rejält skärpedjup trots stor bländaröppning (jämför med 6x6cm-kameror som får väldigt dåligt skärpedjup, vilket i sin tur förstås ger möjligheter att komponera bilder på ett annat sätt). Jag tycker det är en väl motiverad konstruktion, att skippa en steglös bländare gör att mer pengar kan läggas på resten av optiken, dessutom sparar man antagligen en del ström på att bara behöva växla mellan två fasta lägen (växlingen till den mindre bländaren sker normalt bara i rejält solljus).Jonas L skrev:Visst rullar pixelutvecklingen på ganska fort men för mig handlar inte det till största del om pixlar, optiken är den absolut viktigaste faktorn, till en digital systemkamera som jag har, har du en möjlighet att när du än vill byta objektiv, till mera ljuskänsliga sådana osv. Du kan ha 8 mpix men ändå få dåliga bilder p g a optiken. Denna möjlighet har du inte alltid på en vanlig digital kamera, men det är en pengafråga också.
Det där med 1.6 är nog något man kan räkna med förändringar fram och tillbaka mellan olika kameror framöver, framförallt mellan olika fabrikat, fast just nu verkar 1.6 vara vad man fastnat för.Jonas L skrev:Nu finns det ju fantastiska digitalkameror sådan som Björne har, som han mycket bra zoom och fin optik, sedan får man inte glömma att Björn är en mycket bra fotograf ocksåDock kan du som sagt inte byta optik på samma sätt som om du har en digital systemkamera. Tänk också på att du måste multiplicera brännvidden på objektiv med 1.6 för att få den verkliga då du fotograferar digitalt. Detta på grund av CMOSens storleksskillnad i jämförelse med 35mm film.
Tänk också på att om man köper t.ex. en sådan ixus som jag har så kan man ha den i fickan med sig hela tiden, alltid redo. Jag har tagit en del kul bilder som jag aldrig skulle tagit om jag bara tagit med kameran de gånger jag i förväg bestämt mig för att ta bilder.Jonas L skrev:Om man nu pratar pixlar ändå så ligger de två digitala systemkameror som ofta är aktuella för oss entusiaster (Canon EOS300D och Nikon D70) på 6 miljoner pixlar, vilket är mycket bra, tänk på att ju mer pixlar det bli desto dyrare blir det och så kommer det nog förbli tyvärr, satsa på bra optik istället.
Jag håller verkligen med om fördelen att se bilden direkt i LCD'n, och likaså framkallningskostnaden. Även om jag skulle kunna ha köpt och framkallat 1000-2000 bilder för samma pris som ixusen kostade, och jag redan hade en (3 år gammal hederlig östtysk praktica) systemkamera så blir det inte av att ta alla dessa "slask/test/lek"-bilder som ger övningen att bli en bra fotograf.Jonas L skrev:Jag tycker att om du funderar över kamera så är falet först och givet en digital sådan. Bara detta med omedelbar feedback, d v s att du kan få fram bilden i LCD-displayen för att se om den duger eller om du måste justera inställningarna på kameran är nästan ovärderligt, sedan att det faktiskt inte behöver kosta något i film eller pappers/digitalkopior av bilderna om man nu inte vill det är också ett stort +. Finner själv ingen anledning till att köpa en analog förutom att de är billigare i inköp givetvis.
Jag är också partisk åt digitalhållet.Jonas L skrev:Slutsats: Jonas Löfgren tycker att alla som funderar digitalt/analogt ska gå till en fotohandlare också för att få "känna" på det digitala. Kom ihåg, jag är väldigt partisk i mina tankar om detta.
Det var Bremen 801, dvs Norrköpings vagn M98 nr 21. Denna vagn är förmodligen värdens mest beresta spårvagn, har varit på en massa platser i värden, tyvärr vet jag inte alla platser, men de gör kanske nån annan ??stockholm79 skrev:Vilken Bremare var det som gästade Djurgårn nån gång i början av 90-talet?
/or
Men hallå.Olle skrev:Mikael Karlsson skrev:
VAGN 21: Följande städer har den besökt, Bremen, Bonn, Stockholm, Göteborg, Magdeburg, Berlin, Schwerin, Warzawa, Krakow, Posen, Prag, Amsterdam och till slut Norrköping. (Kanske finns fler städer?)
lle.
Denna fastnade jag för, min klara favis.Jonas L skrev:Hej!
Har varit ute och fotograferat lite...kommentera gärna!
Hade bra!